YouTube muuttunut tänä vuonna?
Onko YouTuben toimintaperiaate olennaisesti muuttunut?
Minun kanavallani lakkasi (noin puoli vuotta sitten) tarjoamasta uutta sisältöä monipuolisesti.
Nyt ei ole enää mahdollista nähdä listaa kanavatilauksista.
Kommentit (37)
Jos teillä on joku harrastuskanava, esim. keräilytavara-aiheinen kanava, tuleeko teille (ulkomailta) ostotarjouksia videolla näkyvistä esineistä? Oletteko koskaan myyneet sellaisille kyselijöille?
Omalla kohdalla kolmesti on kysytty möisinkö videolla näkyvän esineen, ja kyselijät olleet ulkomailta eri maista, yksi Venäjältä, yksi Amerikasta ja yksi ilmeisesti jostain Euroopan maasta.
En kumminkaan ole ollut halukas myymään.
Tässä erään maaliskuussa 2020 perustamani Youtube -kanavan katsonta-aika ja katselukertatilasto vuosineljänneksittäin kesäkuun loppuun 2022 mennessä:
Kanavan katselutunnit neljännesvuosittain, 2020 maaliskuusta kesäkuuhun vajaa 3kk jakso:
2020 kvartaali 2: 7,4 tuntia (341 katselukertaa)
2020 kvartaali 3: 28,5 tuntia (1.435 katselukertaa)
2020 kvartaali 4: 55,2 tuntia (2.829 katselukertaa)
2021 kvartaali 1: 85,9 tuntia (5.192 katselukertaa)
2021 kvartaali 2: 120,8 tuntia (8.107 katselukertaa)
2021 kvartaali 3: 601,4 tuntia (47.487 katselukertaa)
2021 kvartaali 4: 293,0 tuntia (21.780 katselukertaa)
2022 kvartaali 1. 99 tuntia (7.628 katselukertaa)
2022 kvartaali 2. 90,6 tuntia (6.349 katselukertaa)
Millä selitätte nousun kolmanteen kvartaaliin 2021 saakka, mutta sitten ihan totaaliromahdus?
En ole aiemmin hoksannut kiinnittää huomiota, mutta nyt olen usemman kerran laskenut, montako videota viime 48 tunnin aikana on näytetty edes yhden kerran. Tuloksena tulee aina se tasan 30.
Kanavallani on kuitenkin yli 200 videota. Miten voi olla mahdollista, että aina vain 30 niistä näytetään 48 tunnin aikana?
Onko tubella jokin rajoitin jostain syystä päällä, että alle kaupallistamisen rajan tilaajiltaan, tai katseluajaltaan olevilta kanavilta estetään enemmän kuin 30 kpl videoiden näkyminen 48 tunnin aikana?
Eihän tätä menoa ikinä pääse sinne kaupallistamisen rajallekaan jos tällä tavalla estetään videoiden katselua??!!
Olen huomannut, että Youtuben suosittelemat kategoriat käyvät koko ajan vaan kapeammiksi. Vielä alkuvuodesta etusivulla näkyi aika tasapuolisesti erilaisia kategorioita, joista olen ollut vuosien aikana kiinnostunut. Esimerkiksi saattoi olla, etten ollut vuoteen katsonut mitään valokuvausvinkkejä, mutta Youtube saattoi yhtäkkiä suositella mielenkiintoista videota aiheesta. Ja osa suosituksista oli toki muutakin kuin nimenomaan minun erityisiä kiinnostuksenkohteitani.
Mutta muutamassa kuukaudessa Youtuben etusivu muuttui niin, että sitä dominoivat ne kategoriat, mitä olin edellisPÄIVIEN aikana katsonut. Jos katsoin ASMR-videoita ja jonkin Kpop-videon, etusivu saattoi olla kokonaan täynnä ASMR:ää ja Kpoppia.
Sitten alkoivat dominoida ne lyhyet videot. Kategoriat pysyivät kapeina, ja videosuositukset alkoivat olla tyyliin alle minuutin videoita.
Eilen oli pohjanoteeraus. En ole edellisviikon aikana katsellut Youtubea muuten kuin illalla nukkumaanmennessä kuunnellut ASMR-videoita. Eilinen etusivu näytti pelkästään ASMR-videoita :D En nyt ehkä NIIN paljon fanita ASMR:ää, ettei mikään muu kiinnostaisi.
Mua huvittaa kun alapeukkujen määrää ei enää näytetä.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy ne videon tekijälle edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy ne videon tekijälle edelleen.
Joo, muttei katsojille. Lisäksi niitä katsojamääriä manipuloidaan.
Huomasin ison muutoksen YouTuben videosuosituksissa ja hakutuloksissa jo vuonna 2020.
Kun aiemmin laitoin YouTuben hakuun terveys- ja sairausaiheisia hakusanoja, esim. "my MS diagnosis", sain tuloksena tavallisten ihmisten omia videoita joilla kertoivat, miten saivat MS-diagnoosin. Vuonna 2020 tähän tuli muutos: hakutuloksina oli yhtäkkiä lähes pelkästään sairaaloiden tuottamia kliinisen tylsiä "patient stories"-tyyppisiä videoita. Sellaisissa ei edes ole tiedollisesti mitään uutta minulle.
Muutos varmaankin johtui siitä, että YouTube pyrki koronapandemian takia ensisijaistamaan terveysaiheisissa hakutuloksissa asiantuntijasisältöjä tavallisten ihmisten tuottamien sisältöjen kustannuksella.
Nyt tilanne on jo jonkin verran korjautunut, mutta vieläkin YouTuben videoehdotukset ovat jotenkin suppeammat kuin joskus vuosia sitten. Minulle esim. ehdotetaan jo katsomiani videoita yhä uudestaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jännästi tosiaan menee nämä algoritmit nykyään. Ite seuraan luonto/retkeily/vaellus/bushcraftkanavia ja jostain syystä, jos nyt suomalaisia videoita katsotaan, vain muutama on noussut tilaajissa korkealle. Koittanut oikein urakalla katsoa "pienempien" kanavien videoita ja vertaillut näihin isoihin. Laadussa ei juuri eroa ole(siis audio/kuvanlaatu) ja välillä tuntuu, että pienempien kanavien heput ovat jopa henkilönä paljon kiinnostavampia(jos tämä nyt kiinnostaa, itseäni ei niinkään) Erikoista tosiaan jos otat ison ja pienen kanavan, jotka tekevät samalla alueella kuvatun retken, pienen kanavan video on laadullisesti parempi ja mielenkiintoisempi, silti iso kanava kiinnostaa. Päättelisin siis että pienemmän kanavan video jää jotenkin pahasti piiloon. Katopa vaikka Eetun Völjyssä-kanavalta video. Audio ala-arvoista, eikä videon kuvaustekniikka/laatu ole oikein mistään kotoisin. Sitten kurkkaa joku 400 tilaajan eräkanava, laatu onkin priimaa Eetun tarjontaan verrattuna
Minua ihmetyttää miksi Youtube sabotoi Shorts -videoiden mahdollisuudet estämällä itse valitseman videon pikkukuvan käytön, vaikka Shortsit on olevinaan niin tärkeitä?
Tai näkyy se Youtube studiossa, mutta kun menen "ulkopuolisena katsojana" katsomaan, niin videoni pikkukuva on Tuben sattumanvaraisesti valitsema, eikä se jonka olen asettanut studiossa pikkukuvaksi. Useimmiten Tuben valitsema ruutu videolta on äärettömän huono ja varmasti katsojat skippaa sen.
Onko muidenkin Suomalaisten pientenkin tubettajien kanaville ilmestynyt viime päivinä uusi toiminto, yhteisöpostaukset? Mulle ainakin tullut se toiminto vaikka en ole lähelläkään ainakaan kaupallistamisen rajaa. Hieno homma minusta :)
Toisten huimaa menestystä Tubessa ei näy haittaavan edes tekniset virheet, kuten videokuva peilikuvana puhelimesta, tai huono tarkennus, sumuinen ja rakeinen kuva, jne.
Toiset taas uurastaa sen eteen että videokuva on hyvä, tarkka, oikeinpäin ja kirkas, mutta ei vaan ole minkäänlaista menestystä :/
Tämä on taas sitä että et pysty tekemälläkään saamaan menestystä, jos et ole "joku", jo ennestään tunnettu henkilö jostain.
Rikkaiden ja narsistien peli tämäkin, jos et ole kumpaakaan, ei sulla ole mitään mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Toisten huimaa menestystä Tubessa ei näy haittaavan edes tekniset virheet, kuten videokuva peilikuvana puhelimesta, tai huono tarkennus, sumuinen ja rakeinen kuva, jne.
Toiset taas uurastaa sen eteen että videokuva on hyvä, tarkka, oikeinpäin ja kirkas, mutta ei vaan ole minkäänlaista menestystä :/
Tämä on taas sitä että et pysty tekemälläkään saamaan menestystä, jos et ole "joku", jo ennestään tunnettu henkilö jostain.
Rikkaiden ja narsistien peli tämäkin, jos et ole kumpaakaan, ei sulla ole mitään mahdollisuutta.
Siis totta, ihmiset seuraa täysin samoja ihmisiä jotka oli jo koulumaailmassa suosittuja, samoilla ulkonäkövaatimuksilla ym. Muut saa siirtyä jonnekin muualle, mutta minne sitä lähtisi... Mulla on 21 tilaajaa mutta ne ei koskaan katso videoita eikä peukuta. Outoa.
Youtuben kommentointi osiossa minulla on jostain syystä kommentin alla "Käännä kielelle englanti", jos kommentti jollakin muulla kielellä. Aikaisemmin oli "Käännä kielelle suomi". Mielestäni en ole tehnyt asetuksiin muutoksia. Jos kommentti on englannin kielellä, ei ole käännösmahdollisuutta ollenkaan.
Osaako joku neuvoa, miten saisi "Käännä kielelle suomi", kun englannin taito ei ole kehuttava.
Vierailija kirjoitti:
Ihan täyttä tuubaa koko youtube, mainoksia alkaa olemaan enemmän kuin itse videoita ja alapeukutuksetkin on poistettu jotta ei ilmenisi miten suuresti katsojat vastustavat tiettyjä yleisesti silmille puskettavia juttuja.
Siks kannattaa otta u-bot käyttöön, niin ei tule mainoksia ikinä. Niitä vdeioita mitä katon, niin mainoksia 5min välein. Kaveri asensi mulle ton u-botin ja mainokset loppu siihen. Ei enää ikinä katkoja.
Mikä tuossa muuten on, jos on muutama kymmenen tilaajaa mutta kukaan ei tykkää eikä kommentoi. Miksi ovat sitten tilanneet?
Algorithmit ovat muuttuneet. Löytyy netistä (englanniksi) paljon juttua,