YouTube muuttunut tänä vuonna?
Onko YouTuben toimintaperiaate olennaisesti muuttunut?
Minun kanavallani lakkasi (noin puoli vuotta sitten) tarjoamasta uutta sisältöä monipuolisesti.
Nyt ei ole enää mahdollista nähdä listaa kanavatilauksista.
Kommentit (37)
Onko tämä yleistä, kun kanava on ollut tietyn aikaa.
Minun kanavalla oli katsojaluvuissa ennennäkemätön romahdus suunnilleen toukokuussa 2021, eikä se ole siitä toipunut enää koskaan entiselle tasolle. Mietin, että muuttuikohan algoritmi jotenkin ko. hetkellä?
Tilaajia ei kuitenkaan ole häipynyt vaan niitä on hiljalleen tullut lisääkin, kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minun kanavalla oli katsojaluvuissa ennennäkemätön romahdus suunnilleen toukokuussa 2021, eikä se ole siitä toipunut enää koskaan entiselle tasolle. Mietin, että muuttuikohan algoritmi jotenkin ko. hetkellä?
Tilaajia ei kuitenkaan ole häipynyt vaan niitä on hiljalleen tullut lisääkin, kuten ennenkin.
Siinä tapauksessa videosi ei kiinnosta tilaajia. he saavat ilmoituksen uusista videoista mutta jostain syystä eivät videoitasi kuitenkaan katso enää samalla tavalla. Teitkö toukokuussa jotain sellaista joka olisi voinut säikyttää katsojat? Kertonut vahvan mielipiteen tai tehnyt jotain "outoa" tullut uskoon ja kertonut siitä tai mitään sellaista mikä voisi selittää? Muussa tapauksessa videosi ei vaan oe enää kiinostavia
Ihan paskaksi on mennyt. Ennen sen "tekoäly" oppi hyvin ja osasi ehdottaakin kiinnostavaa materiaalia. Nyt se on alkanut työntää oksetukseen asti kaupallista ja muuta turhaa sisältöä. Ei kiinnosta ei enää auta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa videosi ei kiinnosta tilaajia. he saavat ilmoituksen uusista videoista mutta jostain syystä eivät videoitasi kuitenkaan katso enää samalla tavalla. Teitkö toukokuussa jotain sellaista joka olisi voinut säikyttää katsojat? Kertonut vahvan mielipiteen tai tehnyt jotain "outoa" tullut uskoon ja kertonut siitä tai mitään sellaista mikä voisi selittää? Muussa tapauksessa videosi ei vaan oe enää kiinostavia
En tehnyt mitään muutoksia tai outoa. Oudoksun kyllä tällaista äkillistä mielenkiinnon menetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt mitään muutoksia tai outoa. Oudoksun kyllä tällaista äkillistä mielenkiinnon menetystä.
Sen verran on elämänkokemusta, että en niele suoraan väitettä katsojien noin äkillisestä ja suurimittaisesta "mielenkiinnon katoamisesta", tässä on jotain muuta takana. Haiskahtaa pahasti siltä, että tuben algoritmi ehkä ehdottelee väärille kohderyhmille videoitani tai ei ehdottele niitä juuri lainkaan, ehkäpä siksi, etten ole saavuttanut vielä kaupallistamisen rajoja, ja epäilen, että algoritmi suosii jo tähän mennessä kaupallistettuja kanavia pienempien kustannuksella, jolloin pienillä kanavilla ei ole enää mitään mahdollisuuttakaan kasvaa algoritmin syrjiessä niitä.
Youtubella on kaikenlaisia tapoja bannata ja estää näkyvyyttä. Yksi tapa on että tilaajat eivät enää saa ilmoituksia uusista videoista. Varjobannaus on toinen suosittu keino. Eli kanavaa ei löydy hausta vaikka kirjoittaa videon tai kanavan nimen prikulleen oikein.
Eräänlainen varjobannaus toimii niin että käyttäjän kommentit ei näy muille käyttäjille.
Eli kun käyttäjä on kirjautuneena sisään hän näkee omat kommenttinsa mutta kun kirjautuu ulos niin kommentit ei enää näy.
Olet saattanut joutua shadow bannin uhriksi.
https://www.quora.com/Does-YouTube-have-something-like-shadowbanning
Sen triggeröintiin riittää väärät sanat hieman tämän palstan mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olet saattanut joutua shadow bannin uhriksi.
https://www.quora.com/Does-YouTube-have-something-like-shadowbanning
Sen triggeröintiin riittää väärät sanat hieman tämän palstan mukaisesti.
Viestien varjobannauksen voi kiertää niin että vastaa johonkin olemassa olevaan viestiin.
no on mielivaltainen paska-alusta tubekin...
Vierailija kirjoitti:
Youtubella on kaikenlaisia tapoja bannata ja estää näkyvyyttä. Yksi tapa on että tilaajat eivät enää saa ilmoituksia uusista videoista. Varjobannaus on toinen suosittu keino. Eli kanavaa ei löydy hausta vaikka kirjoittaa videon tai kanavan nimen prikulleen oikein.
Eräänlainen varjobannaus toimii niin että käyttäjän kommentit ei näy muille käyttäjille.
Eli kun käyttäjä on kirjautuneena sisään hän näkee omat kommenttinsa mutta kun kirjautuu ulos niin kommentit ei enää näy.
Mistä tuo kommenttien piilottaminen johtuu ja saako ne näkyviin milllään? Todella outo systeemi kun käy kommentoimassa jotain videota niin kommentti ei näy ollenkaan.
Harvemmin katselen enää youtubea, koska jo viime vuoden puolella huomasin että etusivun täytti epäkiinnostava materiaali, henkilöiltä ja aiheista joita en ole koskaan katsonut. Suomalaisia tubettajia tyrkytettiin, vaikka luulisi että algoritmi olisi vuosien aikana huomannut että en koskaan katso niitä, en edes googleta tai lue juttuja suomalaisista tubettajista. Ennen sain etusivulle suosituksia lempiaiheistani, nyt pitää itse haun kautta etsiä kaikki sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo kommenttien piilottaminen johtuu ja saako ne näkyviin milllään? Todella outo systeemi kun käy kommentoimassa jotain videota niin kommentti ei näy ollenkaan.
Sinulla on vääriä mielipiteitä.
Nää shadowbannays jutut on trumpettien mölinää, ei kannata ottaa tosissaan.
Todennäköisesti kyseessä on vaan että jauhettu täyttä paskaa mikä on ilmoitettu moderoinnille ja sitten poistettu.
Ihan täyttä tuubaa koko youtube, mainoksia alkaa olemaan enemmän kuin itse videoita ja alapeukutuksetkin on poistettu jotta ei ilmenisi miten suuresti katsojat vastustavat tiettyjä yleisesti silmille puskettavia juttuja.
Taitaa olla jokin katsojien joukkopako tubesta olla meneillään, katsojaluvut hiipuu hiipumistaan kohti nollaa. Mulla on semmoinen harrastuskanava keräilyaiheesta joka on vajoamassa kohti nollaa aivan väistämättä, ei ole millään tekemisellä mitään merkitystä, mutta samaan aikaan eräällä foorumilla kokoelmani kuvat ovat keränneet huiman määrän katsojakertoja, huimasti enemmän kuin Tubessa.
Tällä kokemuksella perustelen, että syy on pelkästään Youtuben itsensä. Joko algoritmi syrjii minua tai katsojat ovat kaikonneet sieltä.
Minulla näkyy kanavatilaukset ja listat. Jos jollakulla ei näy, kannattaa tarkistaa ohjelmistopäivitykset tai kysyä neuvoa mikä syynä.
Sain tilaukset näkyviin pudotusvalikosta, ne eivät vain näy suoraan kuten ennen.
(Tilauksista näkyvät edelleen yksittäiset julkaisut julkaisu-järjestyksenä suoralla klikkauksella.)
Mutta ehdotetut videot ovat pääsääntöisesti niitä, jotka olen jo katsonut. Hyvin satunnaisesti ja rajatusti uusia julkaisuja kanavilta, joiden julkaisuja olen katsonut.