induktioliesi vai keraaminen?
Lattialieden vaihto siis kyseessä. Kehu/hauku omaa liettäsi. Merkki? Nyt keittiössä ikivanha keraaminen liesi.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 20:20"]
Induktiossa on se huono puoli, että kaikki vanhat astiat eivät välttämättä käy. Itse en omassamme tykkää siitä, kun pannun ottaa liedeltä hetkeksi esim. rasvan levittelyn takia, niin se alkaa heti huutamaan. No äkkiähän se lämpeää edestakaisin. Nyt jos ottaisin uuden induktion valitsisin sellaisen, missä on vanhanaikaisen numiskat. Se on ärsyttävää, kun se alkaa pelkästä pesuaineen joutumisesta lieden pesun aikana nappuloiden kohdalle huutaa. Meillä AEG, mikä tekee tällaista.
[/quote]
Meillä on pari vuotta vanha Siemensin induktioliesi, joka jää hetkeksi valmiustilaan jos kattilan ottaa levyltä pois. Ääntä ei kuulu, ainoastaan levyn merkkivalo/numero/miksikä sitä nyt kutsuisin välkkyy. Kun kattilan laittaa takaisin, kuumentaminen jatkuu. Jos ei laita, liesi sammuu itsestäänkin vähän ajan kuluttua.
Siitä pidän, että liesi hälyttää jos jotain kiehuu yli ja sammuttaa itsensä kokonaan. Ja ajastimesta, joka myös sammuttaa lieden kun aika on mennyt umpeen.
En vaihtaisi pois mistään hinnasta! Liedelle teevesikin kiehuu muutamassa sekunnissa, on nopeampi kuin vedenkeittimet.
Anna puhutaan induktion nopeasta lämpeämisestä, mutta itse ihastuin sen jäähtymiseen. Eli kun kattila on kiehumaisillaan yli niin nopeasti vaan lämpöä pienemmälle ja kiehuminen loppuu yhtä nopeasti kuin kattila pois nostamalla. Välttyy siis noston aikana läikkymisen riskiltä. Tietty paksupohjaisilla pannuilla yms tasokin lämpenee enemmän. Mutta vain se kattilan alla ollut osio. Keraamiselle liedelle kaatui kerran mehua kesken yhden levyn käytön ja se sokeripaska paloi lieden yli puolelle pinta-alaa. Induktiolla olisi palanut korkeintaan kattilan pinta-alan verran, eikä se taso kuumene niin voimakkaasti kuin keraaminen. Tuon nopean lämpötilan säätymisen vuoksi en ole enää onnistunut polttamaan riisipuuroa pohjaan, jee. Ainiin, ja vedenkeitin lahjoitettiin keraamisen lieden omistajille tarpeettomana.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:45"]
Ihmettelen vain, että jos induktioliedessäkin on keraaminen taso, niin miten se on niin paljon helpompi puhdistaa kuin keraaminen liesi? Tai jos vaikka paistinpannulle jättää muovilastan, ettei sula, koska onhan se pannun pohja (ja usein reunatkin) kuitenkin kuuma, jotta ruoka kypsyisi?
Meillä on nyt ollut induktio, ei pitäisi olla sieltä halvimmasta päästä. Minä ja lapset inhotaan sitä ääntä, mies ei kuule sitä. Mutta se johtuu ilmeisesti enemmän kattiloista kuin liedestä?
[/quote]
Iduktioliesi ei ole pinnaltaan lähekään niin kuuma kuin keraaminen liesi, eli siihen ei pala samalla tavalla mitään kiinni kuin keraamiseen lieteen.
Mietin myös lieden ostoa. Mies on kuullut induktiosta niin paljon huonoa, ettei hänen mielestään kannata maksaa siitä. Itse haluaisin induktiolieden, kun olen kuullut siitä hyvää.
Kertokaapa vielä merkkejä. Mikä on hyvä ja mikä huono? Millä hinnalla suurin piirtein saa hyvän induktiolieden?
Meillä keraaminen taso kahdella induktiolevyllä ja kahdella tavallisella levyllä, tavallista ikivanhaa hellaa en enää edes harkitsisi. Merkki meillä on Bosch ja toiminut moitteettomasti jo yli 10 vuotta. Kuin uusi.
Kaasulieden ottaisin, sen jälkeen tehokkaan induktion. Ei sitä keraamisen levyn hidasta lämpenemistä jaksa odotella erkkikään.
Induktio. Nopea kuin kaasu, mutta helpompi käyttää.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:35"]
Induktio. Nopea kuin kaasu, mutta helpompi käyttää.
[/quote]
Mulla kaasu. En oikein nää siinä mitään hankaluutta, mites siis meinasit että induktio olis helpompi..? =)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:35"]Induktio. Nopea kuin kaasu, mutta helpompi käyttää.
[/quote]
Ei se kaasukaan kovin vaikeaa ole - painetaan kahdesta nappulasta yhtä aikaa :) mutta nopeus on kyllä molemmissa etuna. Induktiossa ei kannata ottaa sitä halvinta, osa niistäkin on hitaita ja pitää raivostuttavaa ääntä.
Induktio. Onko hankalia ja hitaita keraamisia edes myynnissä? Induktioon ei mikään pala kiinni ja on nopea.
Aivan ehdottomasti induktio. En usko kenenkään induktiolieden hankkineen haluavan vaihtaa takaisin keraamiseen. Meillä kotona induktio ja mökillä keraaminen, mökillä harmittelen joka kerta hidasta hellaa.
Suurin osa uusista keittoastioista sopii induktioliedelle. Jos on jäljellä ikivanhoja asioita, on ne hyvä aika muutoinkin vaihtaa uusiin. Kaasu toki huippu myös, mutta pelkäksi liedeksi en sitä hankkisi jo ihan lasten vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:31"]
Kaasulieden ottaisin, sen jälkeen tehokkaan induktion. Ei sitä keraamisen levyn hidasta lämpenemistä jaksa odotella erkkikään.
[/quote]
Yli 10 vuottq vanha Aeg-peruskeraaminen taso lämpeää kyllä täpölle parissa minuutissa eli jos et sitä jaksa odottaa, niin ihmettelen. Ei silti, seuraava on kyllä induktio, minkä hankin...
Ehdottomasti induktio. Mulla nyt induktio ja kaasu; kaasu on paljon huonompi. Se on hitaampi, kaikki kuumenee, siis esim pannun reunalle ei voi jättää välineitä, jotta ne eivät sula/tummu. Induktio on superhyvä, helppohoitoinen ja helppokäyttöihen. Tavalloinen keraaminen nyt on ihan kamala, hidas, kuumenee ja vaikea putsata yms.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:31"]
[/quote]
Yli 10 vuottq vanha Aeg-peruskeraaminen taso lämpeää kyllä täpölle parissa minuutissa eli jos et sitä jaksa odottaa, niin ihmettelen. Ei silti, seuraava on kyllä induktio, minkä hankin...
[/quote]
Induktio kuumee sekunneissa. Aika iso eto esim. Vedenkeitttämisessä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:53"]
Ehdottomasti induktio. Mulla nyt induktio ja kaasu; kaasu on paljon huonompi. Se on hitaampi, kaikki kuumenee, siis esim pannun reunalle ei voi jättää välineitä, jotta ne eivät sula/tummu. Induktio on superhyvä, helppohoitoinen ja helppokäyttöihen. Tavalloinen keraaminen nyt on ihan kamala, hidas, kuumenee ja vaikea putsata yms.
[/quote]
Ei kai mitään välineitä kuulukaan jättää reunalle, mutta kaasusi kuulostaa kyllä aika heikolta. Eiköhän huippu kaasu ole kuitenkin aivan ykkönen. Minulla induktio, koska täällä kaasua ei saisi kuin pulloissa ja sähkö toimitetaan hellalle asti. Tykkäsin kyllä keraamisistakin ja vihasin aikaisemman työpaikkamme heikosti toimivia kaasutasoa.
Induktio, tottakai. Muut on vanhanaikaisia. Meillä merkkinä Siemens.
Onko kukaan ihan normaalin keraamisen lieden kannalla?
Mitkä merkit ovat ns. Huonoja kodinkonemerkkejä?
Meillä ikean 300e induktioliesi, naarmuja hirmuisesti vaikka varovasti kokkailen. Miesköhän sitä naarmuttaa? Käytössä ei oo ollu edes vuotta. Annan miinusta myös siitä, ettei välillä tajua paksumpi pohjaisen (miks niitä kutsutaan?) Kattilan olevan liedellä, näyttää vaan valoa että laita kattila liedelle. Uutta ikean induktioliettä en ostaisi, Gigantin mainoksessa oli Boschin induktioliesi 300e, joten kokeilisin mieluummin sitä.
Mitä hyviä ominaisuuksia uunissasi on?