Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä miten vaihtaa autossa vaihdetta ilman noloja pomppuja..

Vierailija
01.01.2015 |

...ja moottorin sammumista?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kytkimen käyttö. Kiihdytät vauhdin tavoitenopeuteen, päästät kaasun pois ja painat kytkimen pohjaan, painat pintakaasua ja päästät kytkintä hitaasti vapaaksi. Harjoittele auton ryömittämistä, niin vaihteen vaihtokin onnistuu

Vierailija
2/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda automaattivaihteiseen?

Ei, vaan harjoittele auton ryömittämistä, kunnes opit missä kohtaa kytkin/kaasu pelittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa on kytkin sitä varten.

Vierailija
4/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiiä se on vaikeaa

Vierailija
5/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaasu ja kytkin yhtäaikaa pohjassa? Entä onko jarru vasemmalla,kytkin keskelläjakaasu oikealla?

Vierailija
6/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ajoneuvosi kytkimen salat tai vaihda sellaiseen merkkiin, joka soveltuu toimiisi paremmin. Kytkimissä on eroja. Meillä on esimerkiksi subarussa ihan hemmetin jäykkä kytkin ja sitä pitää painaa voimalla alas, ja sitten se kuitenkin nappaa kiinni vasta aika ylhäällä. Peugeot taas ei tarvi suurtakaan painallusta ja vetokohta löytyy luontevammin.

Vierailija
7/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihda automaattivaihteiseen?

Opettele.

Ensin kytkimestä etsit missä kohtaa se alkaa ottaa kiinni ylöspäästäessä, sitten opettelet suunnilleen siinä vaiheessa painamaan kaasua hieman. Seuraava vaihe on sitten päästää kytkintä ylös ja painaa kaasua alas sopivassa tahdissa jolloin auto ei hypi eikä sammu. Liian kauaa ei kannata kuluttaa kytkimen ylöspäästöön koska se kuluttaa kytkinlevyä. Toisaalta liian nopeakaan ei kannata olla koska se just nykäisee ja huonossa tapauksessa sammuttaa auton jos kaasua ei ole riittävästi.

Diiselillä on myös hieman helpompi lähteä kun se ei sammu niin helposti :)

Vierailija
8/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:18"]

Onko kaasu ja kytkin yhtäaikaa pohjassa? Entä onko jarru vasemmalla,kytkin keskelläjakaasu oikealla?

[/quote]

Vasemmalta oikealle laskien polkimet ovat järjestyksessä kytkin, jarru, kaasu. Vasen jalka hoitaa pääsääntöisesti sen kytkimen ja oikea jalka painaa kaasua tai jarrua. Kun painat kytkimen alas, älä paina samalla kaasua pohjaan, vaan anna kaasua kevyesti vasta sitten kun nostat jalkaa kytkimeltä.

Vierailija
9/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätiköi, vaan yritä pysyä rauhallisena. Mulla auttoi aikanaan kun kokeilin ihan auton ollessa paikallaan kytkintä, miten sitä painetaan ja vapautetaan rauhallisesti, ei liian hitaasti eikä liian hätäisesti. Sama kaasun kanssa.

Vierailija
10/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:24"]Pitää kokoajan suurinpiirtein puolessavälissä sekä kytkintä että kaasua. Sinne alle voi laittaa palan patjaa tai vaikka pesusienet, niin se pysyy "tuntumassa" koko ajan. Eli pedaalit pesusientä vasten koko ajan ja pykälää silmään ripeällä mutta hellällä otteella.
[/quote]No ei todellakaan laiteta Mitään sinne polkimien alle!! Argh, mitä neuvoja. Mene autokouluun.

Vierailija
11/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemalla ja harjoittelemalla, hätäily pois ja vain harjoittelet. Niin ne ovat ihan kaikki muutkin tämän joutuneet harjoittelemaan ja samalla tavalla autojaan rääkänneet. Mäkilähtö ilman käsijarrua on toinen mikä ei toisilta meinaa sujua millään, osaatko sen?

Vierailija
12/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä auto sammuu koska varotaan liikaa kaasun kanssa / luistattamasta kytkintä. Kyllä vähän voi luistattaa, ei se ihan pienestä leviä. Toisaalta ei kannata moottori ärjyenkään alkaa kytkintä nostamaan, ellei halua kumia polttaa.

Mene rauhassa testailemaan jonnekkin kentälle tms missä et häiritse muita; yleensä auton sammumiset paikaltaan lähtiessä johtuvat yhtäpaljon liian pienestä kaasun käytöstä ja liian nopeasta kytkimen nostosta.

Jos painat kaasun pohjaan, niin voit nostaa kyllä kytkimen välittömästi ylös mutta sitten sutii pyörät tyhjää ja / tai törmäät edellä ajavaan jne... mutta todellisuudessa jonkinlainen tasapaino pitää vain löytää. Vastaavasti tasaisellahan saa auton liikkeelle vaikka ilman kaasua kun vaan on tarpeeksi varovainen kytkimen kanssa.

Ylämäkilähdöissä ronskimmin kaasua, kytkintä kun kuitenkin luistatetaan vain pienehkö hetki niin ei se heti siitä hajoa.

Ajaessa puolestaan kun vaihdat vaihetta, niin muista kytkintä nostaessa pistää jo vähän kaasua lisää niin matka jatkuu ilman nykimistä - ilman kaasua moottori alkaa jarruttaa yleensä, jolloin tulee pieni nykäisy.

Kokemuksen kautta muuttuu kaikki sujuvammaksi ja ajan myötä ei koko asiaan enää kiinnitä huomiota. Silti auto voi sammua joskus, ei vaadi kuin valoista lähtiessä unohtaa painaa tarpeeksi kaasua / uudet kengät ja eri tuntuma tms. Ei ole mikään maailmanloppu ja sattuu joskus kaikille.

Vierailija
13/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Awww söpöä. 

Harvoin näkee naista, joka osaisi oikeasti vaihtaa nopeasti ja sulavasti. Mun sisko on yksi tällainen! Olen hänestä ylpeä ja sanoinkin joskus, että "ajat kuin mies" :D            Taitaa välikaasut sun muut. 

Luulen että se on pitkälti geeneissä, millaisen tuntuman pystyy luomaan autoon. Kohtalaiseksi tietysti oppii ajan mittaan suurin osa, mutta kyllä oikeat "rattinaiset" on harvassa. 

Vierailija
15/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä kauniilta ja hanki mieskuski. Kaikkein helpointa

Vierailija
16/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:42"]

Awww söpöä. 

Harvoin näkee naista, joka osaisi oikeasti vaihtaa nopeasti ja sulavasti. Mun sisko on yksi tällainen! Olen hänestä ylpeä ja sanoinkin joskus, että "ajat kuin mies" :D            Taitaa välikaasut sun muut. 

Luulen että se on pitkälti geeneissä, millaisen tuntuman pystyy luomaan autoon. Kohtalaiseksi tietysti oppii ajan mittaan suurin osa, mutta kyllä oikeat "rattinaiset" on harvassa. 

[/quote]

Oijoi, aika sovinistinen heitto, vaikka oletkin osittain oikeassa. "Rattinaisia" en hirveästi tunne, mutta aika monen naisen kyydissä olen ollut ja suurin osa osaa ajaa käsivaihteellista autoa ihan hyvin.

Mun äiti ei osaa, se on just se ikuinen moottorin huudattaja, mäkilähtöjen pelkääjä ja nykyttämällä vaihtaja. Ajanut on lähes päivittäin yli 40 vuotta, mutta tuntuma kytkimeen on vain se hetiylösjaliikkeelle -tyyli, vaikka auto vaihtuisi. Äitini ajaa aina omaa autoaan, ei vaihda vähän väliä eikä ajele muiden autoilla, joten kai sekin on yksi tapa pitää edes jonkinlainen tuntuma siihen omaan tuttuun kytkimeen. 

Mun kyydissä ei oo ikinä yksikään mies valittanut eikä pelännyt. Osaan siis ajaa ilmeisesti naiseksi hyvin. Mut saa paniikkiin lähinnä se, jos joudun ajamaan vieraalla paikkakunnalla ja joku huutaa vieressä että käänny tonne, ei sinne ja se liittymä meni jo. Ja parkkeeraamisessa vältän viimeiseen saakka taskuperuutusta, muuten mulle kyllä kelpaa parkkitalot ja muut. 

Vierailija
17/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävä pikkujuttu on hyvät kengät. Pitää olla hyvä tuntuma kytkimeen. Varsinkin opetteluvaiheessa.

Itselläkin auto saattaa pomppia kun ajaa eri kengillä jossa huono tunto kytkimeen

Vierailija
18/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:04"]

Yllättävä pikkujuttu on hyvät kengät. Pitää olla hyvä tuntuma kytkimeen. Varsinkin opetteluvaiheessa. Itselläkin auto saattaa pomppia kun ajaa eri kengillä jossa huono tunto kytkimeen

[/quote]

Korkkareilla on kauheeta ajaa. Sen sijaan kesähelteellä ajan kyllä varvassandaaleissa, vaikka poliisi on käsittääkseni kieltänyt ajamasta autoa kengillä, joissa on kantapää auki (esim. crocksit, pistokassandaalit).

Vierailija
19/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:42"]

Awww söpöä. 

[/quote]

Oijoi, aika sovinistinen heitto, vaikka oletkin osittain oikeassa. "Rattinaisia" en hirveästi tunne, mutta aika monen naisen kyydissä olen ollut ja suurin osa osaa ajaa käsivaihteellista autoa ihan hyvin.

Mun äiti ei osaa, se on just se ikuinen moottorin huudattaja, mäkilähtöjen pelkääjä ja nykyttämällä vaihtaja. Ajanut on lähes päivittäin yli 40 vuotta, mutta tuntuma kytkimeen on vain se hetiylösjaliikkeelle -tyyli, vaikka auto vaihtuisi. Äitini ajaa aina omaa autoaan, ei vaihda vähän väliä eikä ajele muiden autoilla, joten kai sekin on yksi tapa pitää edes jonkinlainen tuntuma siihen omaan tuttuun kytkimeen. 

Mun kyydissä ei oo ikinä yksikään mies valittanut eikä pelännyt. Osaan siis ajaa ilmeisesti naiseksi hyvin. Mut saa paniikkiin lähinnä se, jos joudun ajamaan vieraalla paikkakunnalla ja joku huutaa vieressä että käänny tonne, ei sinne ja se liittymä meni jo. Ja parkkeeraamisessa vältän viimeiseen saakka taskuperuutusta, muuten mulle kyllä kelpaa parkkitalot ja muut. 

[/quote]

Kuulostat naiselta, jolla on homma hanskassa.

Pääseekö sinun "kyytiin"?

terv, sovinisti

Vierailija
20/37 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:04"]

Yllättävä pikkujuttu on hyvät kengät. Pitää olla hyvä tuntuma kytkimeen. Varsinkin opetteluvaiheessa. Itselläkin auto saattaa pomppia kun ajaa eri kengillä jossa huono tunto kytkimeen

[/quote]

Korkkareilla on kauheeta ajaa. Sen sijaan kesähelteellä ajan kyllä varvassandaaleissa, vaikka poliisi on käsittääkseni kieltänyt ajamasta autoa kengillä, joissa on kantapää auki (esim. crocksit, pistokassandaalit).
[/quote]

Ajoin joskus pelkillä sukilla kun kengät olivat läpimärät. Oli muuten kummallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän