Maksoin laskut ja tilillä 0 euroa marraskuulle.
Kommentit (106)
Se rahankäyttötaito, älä elä yli varojesi.
Marrasluu ei tietääkseni ole vielä alkanut, elän itse vielä Lokakuuta lähemmäs viikon.
monilla niin, että palkka tulee ja maksetaan laskut ja käteen ei jää paljoa mitään
emme ole aina olleet töissä (esim lapsena) ja tähän tapaan on alusta asti vain totuteltu
tämän voi kääntään vaikka olisi pienet tulot, näin tein itsekin, ensin maksetaan kaikki ja sitten kun palkka tulee niin se jää kokonaan käteen
Olen eläkeläinen ja varaudun suurempiin laskuihin kerryttämällä puskurirahastoa. Näin selvisin esimerkiksi savupiipun hormin massauksesta, joka maksoi 1200 euroa.
Elän jatkuvasti säästäväisesti, eli terveellistä mutta edullista satokauden ruokaa. Kengät ja vaatteet hyvälaatuisia, että kestävät. Uutta ei ostella huvin vuoksi vaan ainoastaan tarpeeseen. Pienillä tuloillakin pärjää kun ei humputtele.
Älä maksa tiliä tyhjäksi vaan jätä aina rahaa että sata ruokaa ja bensaa. Laskuttajille voi soittaa että nyt ei pysty, ja sopia maksuajoista ja eristä. Eksäni kokeili tätä yhteistaloudessamme ja oli tulossa mun rahoillemme, mutta ilmoitin, ettei onnistu. Jatkossa tyyppi paiseili eräpäivien kanssa niin että tajusin ettei kaverilla ole käryäkään taloudenpidosta. Erottiin tämän takia. En ole vieläkään ulosotossa, hän on.
Minulle tuli palkka eilen ja pitkästä aikaa ei ollut yhtään laskua maksamatta. Joten pärjää kyllä kun on tarkka.
Ap, laskut ovat ihan suoraan kiinni omasta kulutuksestasi. Eivät ne itsestään tule vaan perustuvat tekemiisi sopimuksiin.Eli olet kuluttanut velaksi ja nyt tuli maksun aika.
Kuluta vähemmän, kilpailuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin laskut ja tilille jäi 28 000e. Pärjään ihan hyvin 😊
Tämä tieto ei ehkä helpota tota ap:n tilannetta.
Enpä tiedä, voiko kukaan antaa toimivia neuvoja ap:lle.
Minulla taitaa olla tilillä 0,89€ juurikin marraskuun ensimmäiseen päivään. Laskut on maksettu ja ruoan pitäisi riittää. Kuun alusta kahdentoista päivän ajan ruokabudjettini on noin 45 €, ja pärjätä pitäisi. Sen jälkeen helpottaa vähän, ja joulukuun alku näyttää jo ihan kivalta. Väliaikainen, mutta paha notkahdus taloudessa.
Sitten vingutat luottokorttia.
Lyhyen tähtäimen ongelma on se, että (marraskuun) rahat on käytetty. Pitemmän tähtäimen ongelma on, että sulla on tulot ja menot epätasapainossa. Tämänkin aloituksen tueksi ap:n pitäisi laittaa laskelma tuloista ja maksetuista menoista. Siitä nähtäisiin miten paljon siellä on turhaa kuten osareita ja maksullisia palveluita, pikavippejä jne. Tulojen ja menojen tasaaminen ei käy hetkessä, siihen voi mennä useampi kuukausi. Ihan ekana lopeta Netflix yms.
hankit itsellesi liian monta/liian suuria lasku(j)a. Ala elämään toisin.
Pärjään pienellä palkalla, koska en tuhlaa holtittomasti. En ymmärrä, mitä nämä kuuluisat yllättävät menot ovat, joista monissa ulinaketjuissa puhutaan.
Ikävä kuulla. Näin loppuvuonna voit etsiä jotain sivutyötä budjetin tasaamiseksi. Budjetointi kannattaa aloittaa heti tänään. Laske kaikki vuoden laskut yhteen, jaa summa luvulla 12 ja siirrä joka kuukausi tuo summma erilliselle tilille, josta maksat laskut.
Viimeksi tänä aamuna tarkistin minkä verran minulla on varaa pakollisiin menoihin kuten bensa ja ruokakauppa käytettäväksi tällä viikolla. Se, että tilillä on rahaa, ei tarkoita sitä, että sen voi vain käyttää. Pitää tiedostaa kuinka monta päivää rahalla eletään.
Varsinkin pienituloisille on todella tärkeää pitää erillistä tiliä laskuja varten. Esim. Omat eläkkeellä olevat vanhempani olivat hämmästyneitä, että meillä on tällainen laskujenmaksutili.
minä maksoin eilen 700 eurolla laskuja ja silti rahaa on riittävästi vaikka koko loppuvuodelle. Tässä on syynä se, että suunnittelen rahankäyttöni. En siis yritä keulia vauraudellani, vaan puhua siitä maailman tärkeimmästä taidosta: taloussuunnittelusta.
Ei tule yllättäviä rahanmenoja, koska suunnittelen nekin (kyllä, on oikeasti mahdollista suunnitella yllättävätkin laskut etukäteen). Vaikka olisi rahaa elää suunnittelemattakin, en sitä tee, koska ei kukaan järkevä rahankäyttäjä ala elää niin, että kylvää rahaa ympäriinsä täysin turhiin kohteisiin.
Ja mitähän nämä iänikuiset laskut taas ovat? Osamaksu- ja suoratoistopaskaa?
Vierailija kirjoitti:
Joka kuusi menee palkasta 1 000 säästöön, sijoituksiin ja puskuriksi.
Mihin varastoit kuusesi?
Tilillä 70 eur, palkkapv huomenna. Rimaa hipoen mennään.
Elin joskus samassa tilanteessa. Kukaan, joka ei ole kohdannut itse rahallisia vaikeuksia ei voi käsittää kuinka paljon rahan jatkuva miettiminen kuluttaa.
Kun itse pääsin 21-vuotiaana vakituiseen työpaikkaan ja aloin tienaamaan enemmän kuin työttömyyskorvauksen, sain jopa pienestä palkastani useita satasia säästöön.
Nykyään, kun tienaan melkein 3000 e kuukaudessa + sijoituitustuotot osingot ja myyntivoitot vaihdellen jopa 3000 e - 5000 e / kk, niin ei siltikään ole tullut mieleeni alkaa törsäämään. Ne tiukat ajat eivät ole 10 vuodessa unohtuneet mihinkään. Itselläni on nykyään 70 000 euron osakesalkku ja säästötililläkin kivasti. Ja kasvaa vaan, kun ei ole tarve tuhlata turhuuksiin.
Ostamme ehkä ulkomailta loma-asunnon jossakin vaiheessa ja laitamme vuokralle, voimme sitten eläkkeellä muuttaa lämpöiseen. Se on ainut ”luxus” mistä haaveilen. Mitkään laukut ja ulkoiset statuksen ilmaisimet eivät tuo itselleni onnea.
Pärjään hyvin kun on tulot suuremmat kuin menot .keep simple business..