Koiranulkoiluttajat
Jotka valitatte ilotusrakettien ampumisesta ja siitä aiheutuvasta paukkeesta. YKSI, ehkä KAKSI päivää vuodessa! Miettikää! Muut joilla niitä koiria ei ole joutuvat 363 päivää vuodesta kuuntelemaan koirien räksytystä ja haukuntaa, joskus jopa ulvontaa. Ja juuri tietenkin niinä aamuina kun vuorotyöläinen on tullut töistään ja haluaisi nukkua...Tietenkin. Muut joilla niitä koiria ei ole joutuvat useampana kuin KAHTENA päivänä vuodessa korjaamaan portinpielestään, roskalaatikostaan, nurmikoltaan koirien paskakasoja. Kaikki ihmiset nyt eivät vaan niistä koirista pidä, siksi heillä ei niitä olekaan. MUTTA, pystyn silti elämään valittamatta ihan koko vuoden! Ymmärrän, että toiset rakastavat koiriaan. Ymmärrän myös 12-vuotiasta poikaani, joka on useamman kuukauden odottanut pääsevänsä ostamaan raketteja ja ampumaan niitä. Ilo suojalasien alla suojassa olevissa silmissä säihkyy. Eikö tätä voi hänelle suoda YHTENÄ PÄIVÄNÄ VUODESSA?
Kommentit (71)
Eikö arkojen koirien olistajat voi vuokrata mökkiä jostain metsän keskeltä, missä pauke ei kuulu? Ei se edes ole niin kallista, jos joku vetoaa siihen. Jos koiran ottaa, niin se pitää hoitaa kunnolla, myös jos on paukkuarka. On omistajasta kiinni, millaisen elämän koiralleen antaa.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:23"]
Meidän koira ei ole ulkoillut kolmeen päivään, kun ekat raketit kuului täällä silloin. On koulutettu koira.mutta raketteja pelkää niin että nytkin sisällä istuu, läähättää ja tärisee. Pissapaperit on sisällä, mutta ei tee tarpeitaan siihenkään. Ei meilläkään ole mahdollista lähteä minnekään, kun työt ja ketään sukulaista ei asu lähellä niin korvessa että sinne ei pauke kuuluisi. Asutaan siis pk-seudulla. Jos pauke olisikin vain lain sallimana aikana niin voitaisiin toki hyvinkin olla vain silloin sisällä, mutta koirakin jo tietää ettei ole paukkeelta turvassa muinakaan päivinä. Syksyn tullen kun tulee pimeää, alkaa jo hermoilla ulkoilua ja säikkyy pieniäkin auton ovesta tai muusta tulevia ääniä. Yhdistää pimeän vuoden ajan tähän paukutukseen. Joten ei tosiaan ole vain YHDEN ILLAN trauma. En valita uudenvuoden raketeista mutta niistä kaikista muista kyllä.
[/quote]
Meillä aika lailla sama juttu, että yhdistää pimeän ja paukkeen. Mä saan nyt sitten selkävammaisena kantaa koiran kakkoskerroksesta monena päivänä kuselle. Tuo on liian painava mun selälle.
Itse olen myös ruvennut pelkäämään ilotulitusta, koska ääliöiden pitää ampua ne rakettinsa jopa rappusyvennyksestä. On vain ajan kysymys, milloin raketti tulee täälläkin sisälle ikkunan läpi.
Ja kun se olisikin yksi ilta, kun niitä ammutaan. Minä olen koiran kanssa kuunnellut tätä pauketta jo yli viikon. Vaikka myynti ei ollut alkanut, niin paukkuja näemmä löytyy kaapeista. Toivon jokaiselle ampujalle, joka ei noudata rajoituksia, niin rakettia silmään. Ihan sydämestäni.
Voi pieniä fifejä :/ Ihan oikeasti, kyllä täytyy koirien pärjätä yksi paukutuspäivä!! Ja muutenkin elämää.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:40"]
Suhteellisuudentajua vähän! Uudenvuoden ilotulitukset kestävät klo 18-02, tuleeko siitä 8 h.? Jotkut torvelot aloittavat viiden aikaan ip, toiset torvelot paukuttelevat vielä neljän aikaan aamulla, mutta mistään 24/7 paukuttelusta ei ole kyse. Missään. Vuodenvaihteen lisäksi vuodessa voi olla satunnaisia, paikallisia ja luvallisia lyhyitä ilotulituksia, jos vaikka on paikkakunnan juhlapäivä, jonkun isot synttärit, festarit tms. Ne eivät yleensä kestä kuin max. puoli tuntia. Monta kuukautta vuodessa on Suomessa illalla ja yölläkin niin valoisaa, ettei ilotulituksia edes kannata paukutella.
Jos koira ei ole paukkuarka, ei kannata jäkättää ilotulituksista. Paukkuarat koirat ja niiden omistajat ovat muutaman tunnin vuodessa pulassa, mutta koiranomistaja, joka tuntee koiransa, osaa tilanteen myös hoitaa.
Mikään koira ei myöskään hauku nukkuvan yövuorolaisen ikkunan alla 24/7. Käsittääkseni koirat haukkuvat vain minuutteja kerrallaan ja korvatulpat on keksitty. Jos koira haukkuu pitkään ja hätääntyneesti on jotakin vialla ja on ehkä syytäkin herätä (en ole koiraihminen, mutta päättelen).
Ainoa koiriin liittyvä haitta jonka keksin liittyy koiranomistajiin: he eivät poimi koirankakkoja roskikseen, vaan jättävät ne sotkemaan aikuisten ja lasten kengät, vaatteet jne.
Yrittäkää nyt olla vähän suvaitsevaisia, vähän kärsivällisiä. Ei siihen kuole.
[/quote]
Kyllä ne vaan haukkuu meidän naapurissa! Omistajina nuori pari ja perheessä vauva, koirat laitetaan tien vieressä olevaan ulkoaitaukseen klo 9 aamulla ja ne ovat siellä iltaan asti. Haukkuvat jokaisen ohikulkijan joka ohi kulkee...
[/quote]
Mitä naapurit ovat sanoneet kun olette ottaneet asian heidän kanssaan puheeksi?
Asun Helsingissä, kerrostalossa. Koska lähellä on hyvät ulkoilumaastot, naapurustossa asuu paljon koiria. Meilläpäin ei tod. aloitettu paukuttelua kolme pvää sitten.
Ongelmat voi ihan hyvässä hengessä ottaa puheeksi oman asuinyhteisönsä sisällä, naapureita kun ollaan. Toinen vaihtoehto on tietysti yrmeä mykistely ja netissä valittaminen. Kolmas on kutsua poliisit. Jokainen tekee omat valintansa.
Kerropa ap yhteystiedot, teen lastensuojeluilmoituksen.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:39"]
Kerropa ap yhteystiedot, teen lastensuojeluilmoituksen.
[/quote]
Hehe, saat melko monta lastensuojeluilmoa tehdä :D
Minulla on ollut yksi koira, joka oli aivan paniikissa heti, kun jossain paukahti. Sitä ei saanut ulkoilutettua koko uudenvuodenaattona, kun jotkut rupeavat niitä raketteja ampumaan aina ennen aikojaan. Sisälläkin koira kulki koko ajan ympäriinsä, läähätti ja vinkui, ja välillä piiloutui vessaan. Kun asuu kaupungissa, on lähes mahdotonta viedä koira sellaiseen paikkaan, mihin paukahdukset eivät kuulu. Jotkut korvatulpat pitäisi varmaan kehittää noille koiruuksille, että ne saisi ulkoilutettua silloinkin, kun raketteja ammutaan. Eihän ole sen enempää omistajan kuin koirankaan kannalta kovin kiva, jos koira tekee asiansa sisälle, kun ei uskalla suunnilleen vuorokauteen pistää kuonoaan ulos.
Olen myös miettinyt, miten homma toimii näkövammaisten opaskoirankäyttäjien kohdalla. Jos koira on töissä ja pelästyy jotain tuollaista paukahdusta, niin saattaa syntyä vaarallisia tilanteita näkövammaisen henkilön kannalta.
Kismett
Mulla melko kouluttamattomat fifit, jotka ei korvaansa lotkauta paukkeelle. Ei siis mitään reaktiota jytkeeseen. Ei ole siis koulutuskysymys, nää ei vaan välitä. Eli ne räksyttää teille, mutta paukut ei niitä haittaa - lälläslää ;)
Mun koirat paskat välittää näistä ilotulitteista nukkuvat tyylikkäästi.
Mutta sun 12-vuotias Nicopetteri on alaikäinen eikä saa ampua tai ostaa niitä raketteja tai muitakaan ilotulitteita!
Noudata lakeja AP kiitos p.s mun koirat ei edes hauku!
Mikä siinä on niin vaikeaa mennä keskustelemaan koiranomistajan kanssa, että haukkuminen häiritsee? Jos asia ei millään lailla muutu, niin sitten viet asian eteenpäin, turha viattomia koiria kiusata, ei ne oo omistajaansa valinneet.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:35"]
Olen osittain samaa mieltä kanssasi, myös koiranomistajan olisi hyvä katsoa peiliin. Toisaalta en näe mitään syytä, että sinun 12-vuotiaan poikasi pitäisi päästä rikkomaan lakia, vaikka vain kerran vuodessa.
[/quote]
Olen tuon ap:n mies ja tunnustan hänen puolestaan, että poikamme on vasta kymmenen ja olemme rikkoneet lakia jo 8 vuotta. Pikkukiinalaisista aloitti ja nyt haaveilee jo panostajan urasta. :D
Vaimoni ap jätti myös kertomatta, että myös meillä on ollut koira, saksanpaimenkoira narttu, jolla oli kasseja enemmän kuin teidän chisutsu Rekulla. Söi aamiaiseksi hiiltä, lounaaksi rikkiä ja paskoi illalla mustaa ruutia!
Oliko teillä av-mammat vielä jotain ongelmia nykyisten ilotulitteiden suhteen, jotka muistuttavat enempi mun tuhnua kuin kunnon pomia?
ap:n mies (se, jolla oli ne pinkit bokserit)
[/quote]
Eikse ollutkaan rothwayler Tim?
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:27"]minä olen koiran omistaja. en valita ilotulitteista! vaan valitan sitä, että vaikka laki sanoo muuta raketit paukkuu monta päivää. ei olisi ongelma, jos raketit paukkuisivat lain mukaan klo. 18-02.
[/quote]
Juuri näin. Minuakaan ei haittaa yhtään yhtään 18-02 raketit, silloin pysyn koirani kanssa pois pihalta. Mutta minua haittaa suuresti ne äidin pikku lökäpöksyt, jotka ampuvat raketteja vielä monta päivää uuden vuoden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:16"]
Jotka valitatte ilotusrakettien ampumisesta ja siitä aiheutuvasta paukkeesta. YKSI, ehkä KAKSI päivää vuodessa! Miettikää! Muut joilla niitä koiria ei ole joutuvat 363 päivää vuodesta kuuntelemaan koirien räksytystä ja haukuntaa, joskus jopa ulvontaa.
[/quote]
Kyllä täytyy olla todellisuudesta pahasti vieraantunut kun vertaa koirien ääntä helvetinmoisesta ilotulituksesta lähtevään. Ja ihan kuin kaikki koirat aina ja joka paikassa haukkuisi ja ulvoisi 24/7.
? Minulla on koira, enkä valita ollenkaan ilotulitteista. Turhaa yleistystä.
Mua ei täällä korvessa haittaa yhtään mutta eikö rakettien sallittu ampumaaika ole 18- johonkin yöllä? Eli tarviiko niitä raketteja päiväkausia paukutella?
Ap tarkentaa vielä, että kyse koiranulkoiluttajista, jotka nyt eivät vuorokauteen uskalla sen fifinsä kanssa ulos paukkeen takia...
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:20"]
Ap tarkentaa vielä, että kyse koiranulkoiluttajista, jotka nyt eivät vuorokauteen uskalla sen fifinsä kanssa ulos paukkeen takia...
[/quote]
Ei ole mistään uskaltamisesta vaan siitä, että koirat ei todella pidä siitä paukkesta. Jotkut koirat pelkäävät sitä pauketta, jotkut jopa hysteerisesti, eivätkä halua poistua kotoa niin kauan kun ulkona paukkuu. Lisäksi koirilla on paljon ihmisiä parempi kuulo, joten voin vaan kuvitella millaiselta se pauke niiden korvissa kuulostaa...
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:20"]
[/quote]
Ei ole mistään uskaltamisesta vaan siitä, että koirat ei todella pidä siitä paukkesta. Jotkut koirat pelkäävät sitä pauketta, jotkut jopa hysteerisesti, eivätkä halua poistua kotoa niin kauan kun ulkona paukkuu. Lisäksi koirilla on paljon ihmisiä parempi kuulo, joten voin vaan kuvitella millaiselta se pauke niiden korvissa kuulostaa...
[/quote]
Eikö nämä arat koirat voi pitää pois sellaisilta alueilta joissa kovin paukkuu? Itse ainakin koiranomistajana järjestäisin näin.
2