Tyttären 15v poikakaverilla on sokeritauti
Pojalla on se insuliinipumppu käytössä. Onko pojalla sokerit sekaisin vai onko se normaalia, että juo paljon vettä ja tietysti sitten käy vessassa jatkuvasti?
Kommentit (26)
Kerkesin jo säikähtää, että tämä on taas joku ääliö kyselemässä että voiko diabetes tarttua... Vastaus kysymykseen: En tiedä, kysy pojalta tai soita sen vanhemmille
Jos on korkeat sokerit, niin se janottaa. Mutta voihan vedenjuonti olla tietysti jokin tapakin.
Olen toki poikaa haastatellut ja sanoo kaiken olevan hallinnassa (niinkuin nyt 15v voi sen sanoa..)....toisaalta pojan isä vasta viikko sitten kertoi, että pojan sokerit on ihan sekaisin.
Kyllä se kuulemma testaa sokereita, mutta hitsi kun minua hieman hermostuttaa, kun en sitten osaa auttaa, jos on tarve.
ap.
Ensinnäkin voisit käyttää sairaudesta sen oikeaa nimeä. Toiseksi voisit luottaa siihen, että poika vanhempineen huolehtii itse sairauden hoidosta.
Ei pitäisi etenkään insuliinipumpun kanssa oll aiin korkeat sokerit. Ehkä hänellä on vikaa munuaisissa ja sen takia joutuu juomaan enenmmän kuin ihmiset yleensä.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:15"]
On luultavasti korkeat sokerit, mutta mitä se sulle kuuluu?
[/quote]
No kun poika on ollut meillä nyt jo 3 vrk. Kyllä se oikeesti minulle kuuluu.
ap.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:18"]
Ensinnäkin voisit käyttää sairaudesta sen oikeaa nimeä. Toiseksi voisit luottaa siihen, että poika vanhempineen huolehtii itse sairauden hoidosta.
[/quote]
No harmi jos meni pieleen jo nimikin, mutta se ei varmaan ole kovin vaarallista.
ap.
Juttelin pojan kanssa äsken ja se otti VS itseltään, se oli 11. Korkeahan se oli, mutta poika sanoi, että se on ihan ok, pikkasen vaan yläkantissa.
Lupasi testailla useammin ja huolehtia siitä, mutta tuskin jaksan uskoa siihen lupaukseen.
ap.
Teini-ikä voi asettaa omat haasteensa diabeteksen hoidossa. Normiteinilläkin on yleensä jonkunsortin kapinaa. Diabeetikkonuorella se kapina voi joskus kohdistua haluttomuutena hoitaa diabetesta parhaalla mahdollisella tavalla. En tiedä ollenkaan, onko tässä tapauksessa kyse siitä. En oikein siis osaa auttaa sinua. Ehkä teinin vanhempien kanssa olisi hyvä keskustella asiasta. Teini lupa olis silti varmaan hyvä kysyä.
haukkujat vois taas olla hiljaa! ettekö lukeneet ap.n tekstejä? on huolissaan ja haluaa tietää miten auttaa jos jotain sattuu. kumma kun täällä aina pitää haukkua!
ap keskustele pojan ja vanhempien kanssa näistä asioista, myös netistä ja kirjoista löytyy paljon tietoa.
Minä en antaisi tuonikäisen poikakaverin majailla meillä kolmea vuorokautta...
-asian vierestä
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:23"]
Teini-ikä voi asettaa omat haasteensa diabeteksen hoidossa. Normiteinilläkin on yleensä jonkunsortin kapinaa. Diabeetikkonuorella se kapina voi joskus kohdistua haluttomuutena hoitaa diabetesta parhaalla mahdollisella tavalla. En tiedä ollenkaan, onko tässä tapauksessa kyse siitä. En oikein siis osaa auttaa sinua. Ehkä teinin vanhempien kanssa olisi hyvä keskustella asiasta. Teini lupa olis silti varmaan hyvä kysyä.
[/quote]
Päällepäin näyttäisi olevan ihan sinut sen kanssa, mutta mitä oikeesti ajattelee, en tiedä. Pojalla on ollu DM nyt 2 vuotta. Eilen kun vaihtoi sen katetrin, katselin vierestä ja poika selitti kaikki vaiheet hyvin tarkkaan.
Olen keskustellut vanhempien ja pojankin kanssa, mutta silti ihmettelen sitä jatkuvaa veden juomista.
ap.
[/quote]
Kannattaa kyllä olla enemmin ylihuolehtiva kun olla välittämättä. Muistan kun diabetestä lapsuudesta asti sairastanut kaverini oli teininä välillä huolehtimatta itsestään. Ei kehdannut pistää muiden nähden jne. Halusi olla "normaali" kuten kaikki muut teinit. Oli varmasti rankkaa, ymmärrän sen. Mutta nyt ikää on 26v ja näkö on mennyt todella huonoksi, johtuu juurikin siitä että on verensokerit ollut mitä sattuu.. Ja se on vaikuttanut silmiin, oli juuri silmäleikkauksessa.. Itki tuossa yksi päivä, että hän voi sokeutua siksi.. Ettei huolehtinut itsestään teiniä.. :/ Itsekään en teininä osannut kyseenalaistaa tai halunnut puuttua.. Vaikka olisi pitänyt. Harmittaa kaverin puolesta. :(
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:28"]
[/quote]
Päällepäin näyttäisi olevan ihan sinut sen kanssa, mutta mitä oikeesti ajattelee, en tiedä. Pojalla on ollu DM nyt 2 vuotta. Eilen kun vaihtoi sen katetrin, katselin vierestä ja poika selitti kaikki vaiheet hyvin tarkkaan.
Olen keskustellut vanhempien ja pojankin kanssa, mutta silti ihmettelen sitä jatkuvaa veden juomista.
ap.
[/quote]
Oletko kertonut pojalle, että olet huolissasi hänestä sen vedenjuonnin ja vessassakäynnin takia? Kyllä tuonikäinen jo tajuaa hyvin, paljonko sokereiden pitäisi olla jne.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:24"]
Minä en antaisi tuonikäisen poikakaverin majailla meillä kolmea vuorokautta...
-asian vierestä
[/quote]
Suomessa pikkulapset "kasvatetaan" niin, että viimeistään kouluun mennessä ovat täysin itsenäisiä. Kulkevat itse kylillä ja huolehtivat kotonakin itse itsestään. Viikonloppuna saa mennä minne huvittaa, ketä kiinnostaa. Viinaa tottakai saa kokeilla kotona ja viikonloppuna kaatokänni kavereiden kanssa. Kukaan ei valvo mitä siellä kaupungilla tapahtuu.
Sitten kun joku antaa 15v poikakaverin olla yötä kotona, se onkin jo ihan kamala asia.
Kaksinaismoralismia huipussaan.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:18"]Ensinnäkin voisit käyttää sairaudesta sen oikeaa nimeä. Toiseksi voisit luottaa siihen, että poika vanhempineen huolehtii itse sairauden hoidosta.
[/quote]
Lääketieteen kuuluisi tässä vaiheessa kyllä osata parantaa taudin, eikä viisastella. Jotain hienoja nimiä löytyy, vaikka myopiaa likinäköisyyden sijaan, mutta yhtä kaikki sitäkään ei osata parantaa. Potku perseeseen, kaaressa ulos toimistosta, ja tuoli perään kadulle lääkäreille, ellei oikeita tuloksia rupea kuulumaan. Rahastuksen me jo tiedämme, sekään ei ole mitään uutta.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:28"]
[/quote]
ap.
[/quote]
Oletko kertonut pojalle, että olet huolissasi hänestä sen vedenjuonnin ja vessassakäynnin takia? Kyllä tuonikäinen jo tajuaa hyvin, paljonko sokereiden pitäisi olla jne.
[/quote]
No en ole. Tytär on kyllä minulle sanonut, että poika juoksee kokoajan vessassa ja varmaan sen vanhemmatkin sen tietää.
Olen pelkuri, kun en halua mennä utelemaan, mutta samalla olen super huolestunut.
ap.
Varmaan sokerit korkealla. Tähän voi olla monta syytä välinpitämättömyydestä kokemattomuuteen. Joskus syynä voi olla myös hypojen pelko, jolloin diabeetikko ei uskalla annostella insuliinia tarpeeksi ja pitää jatkuvasti sokerit turhan korkealla.
Eikö kukaan tiedä?
ap.