Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lukion terveydentarkastus

apua
25.10.2021 |

moi, oon 16 vuotias ja käyn lukion ensimmäistä vuotta, ja huomenna olis se ”ykkösen terveydentarkastus”. oon menossa sinne, mutta mä en mitenkään halua että mun painoa otetaan tai että joudun riisumaan, ahdistaa koska kamppaillut painon ja syömisen kanssa ylä-asteella, niin jäi jotenkin traumat. saanko kieltäytyä painon otosta tai riisumisesta, ja ilmoittavatko vanhemmille?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tyttö? Meinaan, eikös pojilta katota kivekset. Tyttöjen tuskin tarvii riisua.

Vierailija
2/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sanoa tuosta, että paino on herkkä asia ja et haluaisi punnitusta tai painon kommentointia. Mitä sitten pelkäät, että siitä sanotaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisen terveysasioita ei vanhemmalle ilmoitella ellei ilmoittamatta jättämisestä ole "vaaraa" nuorelle tai nuori ei anna siihen lupaa. Sinua ei myöskään pakoteta mihinkään, älä huoli. Meillä kys käynnillä kävi ilmi, että nuoren mieli oli matalalla ja mietti todella syvällisiä asioita liittyen elämään ja ylipäätään maailmaan, ihan sellaistakin, että miksi täällä ollaan ym, aika tyypillistä juuri lukioiässä.

Kannattaa mennä sinne avoimin mielin ja muista, että terveydenhoitaja/lääkäri on lukiossa(kin) sinua varten ja auttamassa/tukemassa jos tarvetta on. Heillä on salassapitovelvollisuus, et ole enää pieni lapsi.

T. 18v ja 20v äiti eli lukioaika hyvin mielessä

Vierailija
4/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterveydenhuolto on vapaaehtoista. Laki potilaan oikeuksista.

Vierailija
5/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko tyttö? Meinaan, eikös pojilta katota kivekset. Tyttöjen tuskin tarvii riisua.

joo olen, yleensä vaatteet (paitsi alusvaatteet) joudutaan ottaa pois just painamiseen yms

-op

Vierailija
6/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sanoa tuosta, että paino on herkkä asia ja et haluaisi punnitusta tai painon kommentointia. Mitä sitten pelkäät, että siitä sanotaan?

en oikeastaan pelkää että sitä kommentoidaan, ehkä juuri se, että olen todella lievästi

ylipainoinen, ja yleensä sitä kommentoidaan terveydentarkastuksissa, pelottaa että se saa takaisin ajatukset että joudun vähentämään syömistä runsaasti että tiputtaisin painoa, vaikka minulla on hyvä ruoka rytmi tällähetkellä.

-op

Vierailija
7/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo olen, yleensä vaatteet (paitsi alusvaatteet) joudutaan ottaa pois just painamiseen yms

-op

Juu ei, ei katsota kiveksiä enää lukiossa, hohhoijaa vaan sinulle.

Vierailija
8/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-op

Juu ei, ei katsota kiveksiä enää lukiossa, hohhoijaa vaan sinulle.

eihän tuo liity tähän mitenkään, kun olen nainen?

Vierailija
9/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon toimenpiteistä saa AINA kieltäytyä. Hoito toteutetaan yhteistössä potilaan kanssa potilaan suostumuksella. Voit siis kieltätyä kaikista toimenpiteistä.

Vierailija
10/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisen asioita ei enää vanhemmille kerrota, ellei ole ihan henki kyseessä. Ei tuon ikäisiä enää pakoteta mihinkään, ei vaa'alle, terapiaan eikä terveystarkastuksiin, ellei itse halua. Poikkeuksena tosiaan tilanteet joissa henki akuutisti vaarassa.

Itse lukiossa olin bmi 15 ja vanhemmille ei kerrottu asioitani silti ilman lupaa.

Vierailija
11/11 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en oikeastaan pelkää että sitä kommentoidaan, ehkä juuri se, että olen todella lievästi

ylipainoinen, ja yleensä sitä kommentoidaan terveydentarkastuksissa, pelottaa että se saa takaisin ajatukset että joudun vähentämään syömistä runsaasti että tiputtaisin painoa, vaikka minulla on hyvä ruoka rytmi tällähetkellä.

-op

Kerro toi terkalle. Voit sano että nyt menee hyvin, ja ettet halua että punnitaan. Tai sitten esim. sanot terkalle että meet vaaalle ja hän kattoo tuloksen. Sanoo sulle onko yli vai ali "85" tai mitä luuletkaan painavasi + vähän ekstraa.