Mihin avaruus päättyy?
Kommentit (89)
Yksi hulluksitekevä teoria, olikohan Hawkingin, on, että avaruus ja aika on kaareva. Eli jos lähdemme kävelemään luotisuoraan ja kävelemme koko avaruuden halki, tulemme lopulta samaan kohtaan, mistä lähdimme. Dingdong..
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:52"]
Minun takapihalle loppuu. Pelkkää mustaa tyhjyyttä on sen jälkeen.
[/quote]
Avaa silmäsi. Takapihaltasi se vasta kunnolla alkaa, kun katsot yöllä ylöspäin.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:21"]
Yksi hulluksitekevä teoria, olikohan Hawkingin, on, että avaruus ja aika on kaareva. Eli jos lähdemme kävelemään luotisuoraan ja kävelemme koko avaruuden halki, tulemme lopulta samaan kohtaan, mistä lähdimme. Dingdong..
[/quote]
On siis jotain sellaisia ihmeellisempia ulottuvuuksia joita emme voi 3-ulotteisessa maailmassamme ymmärtää. Töttöröö.
Aika outoa, että tuossa kartassa meidän aurinkokuntamme näkyisi olevan keskellä havaittua maailmankaikkeutta... Tietenkin se on, koska me pystymme havaitsemaan vain tietyn etäisyyden päässä olevat kohteet.
Mutta itse kysymykseen. Jos olen mitään ymmärtänyt, avaruudella ei ole varsinaisesti reunaa eikä tarvitse ollakaan. Jos meidän maailmankaikkeutemme on neliulotteinen, se voi olla olemassa viidennessä ulottuvuudessa (tai olla olematta) ilman että sen ulkopuolella on mitään. On kyseenalaista onko maailmankaikkeuttamme edes olemassa siten kuin me asian ymmärrämme, täällä kaikki voi olla kuviteltua, pelkkää hetkellistä energialainaa jostain eri ulottuvuudesta. Fysiikan lainalaisuudet, jotka näyttäytyvät meille kiveenkirjoitettuina, voivat olla kehittyneemmälle älylle jotain ihan muuta. Materiahan on lähes sataprosenttisesti tyhjää tilaa anyhow.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:41"]
Ja mitä on sen reunan takana?
[/quote]
Avaruus on tyhjä tila. Jos tila oikeasti loppuu, ei silloin enää mahdu mitään. Eli avaruuden jälkeen tulee ahtaus.
Tipuin kyydistä. Aivoni raksuttaa ja lujaa.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:31"]
[/quote]
Avaruus on tyhjä tila. Jos tila oikeasti loppuu, ei silloin enää mahdu mitään. Eli avaruuden jälkeen tulee ahtaus.
[/quote]
Mihin se ahtaus sitten päättyy ja mitä sen reunan takana on?
Oon monesti miettiny tätä enkä voi käsittää, että miten avaruus voi olla ääretön eikä ikinä lopu?? Ja eikös se jatkuvasti laajene? Mikä on se paikka mihin se laajenee ja mihin ei ole vielä ehtiny laajeta?? ÄÄKS!
Puhutteko nyt kaikki maailmankaikkeudesta?
Avaruushan on matemaattinen käsite, ja niitä voi olla todella monenlaisia. Jos tarkoitatte ihan tällaista neliulotteista avaruutta, niin eihän se mihinkään pääty.
Maailmankaikkeus sen sijaan on kooltaan rajallinen. Ei alkua eikä loppua siinä mielessä, että jos kuljemme yhteen suuntaan, niin palaamme ennen pitkää lähtöpisteeseen. Siksi maailmankaikkeudella ei ole mitään ulkopuolta. Eikä siis keskipistettä ole missään, samalla kun se on kaikkialla. Mutta koko sillä maailmankaikkeudellakin on siitä huolimatta.
Kun tajuaisi nyt vaikka aluksi, että miten saisi lottonumerot ennusettua oikein, sen jälkeen voisi alkaa miettiä maailmankaikkeuden kaarevuutta ja sen ns. ulkopuolta ja kuinka sitä voisi havainnoida... First things first.
[/quote]
Avaruus kaareutuu. Teoriassa kulkemalla pitkän matkan eteenpäin tulemme siihen mistä lähdimme liikkeelle.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:41"]
[/quote]
Avaruus kaareutuu. Teoriassa kulkemalla pitkän matkan eteenpäin tulemme siihen mistä lähdimme liikkeelle.
[/quote]
missä tilassa se kaareutuu?
Me maallikot juttelemme usein että avaruudessa tapahtuu tai että tähdet ovat avaruudessa. Emme sano että tähdet ovat maailmankaikkeudessa. Tai katso nasan maailmankaikkeussukkulaa, vaan avaruussukkulaa.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:45"]
Tuota olen itsekkin ajatellu.Taitaa olla ääretön.
[/quote]
Mutta miten voi olla päättymättä? Tai miten voisi päättyä? Minusta kumpikaan ei ole mahdollista...
[/quote]
Minusta se ei voi mitenkään loppua mihinkään.
Mutta turha noilla on päätään vaivata, miettiköön viisaammat. Se ei minun elämääni vaikuta mitään että mihin avaruus päättyy.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:50"]
Entä millaista on kun ei ole mitään? Pää sekoaa tuosta ajatuksesta :(
[/quote]
Miksi pää tuollaisesta sekoaisi? Olithan jo 13,4 miljardia vuotta tässä maailmankaikkeudessamme "ei mitään" ennen kuin synnyit? Eihän se mitään kamalaa ollut?
[/quote]
Mutta miten siitä "ei mitään" tilast voi kuitenkin syntyä universumi? Ihminen ei kuitenkaan synny tyhjästä.
[/quote]
Mitä jos aika on yhtä ääretön kuin avaruus - se ei ole koskaan "alkanut" eikä se koskaan lopu. Siinäpä pähkinä.
[/quote]
Tiede on eri mieltä.
[/quote]
Kerro lisää. Vai tarkoitatko alkuräjähdystä? Minun mielestäni nämä asiat ovat sellaisia että niitä ei voi varmuudella tietää. Omakin näkemykseni on spekulaatio, mutta ei minusta mahdoton. Se ei tietenkään mahdu tajuntaani, mutta olenkin vain ihminen.