Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertoisiko joku, mihin proteiinipatukoita muka tarvitsee?

Vierailija
31.12.2014 |

Heti kärkeen sanon, että olen suorittanut ravitsemuksen erityisopinnot muun alan koulutuksen lisäksi. Tutkinnostani on tosin aikaa 7 vuotta, mutta siinä ajassa ravitsemus tieteenalana ei kyllä ole muuttunut miksikään. Ihmisten ruokailutottumukset sen sijaan ovat, paljonkin.

Yksi ihmetyksen aihe on tuo proteiinin älyttömyyksiin menevä syöminen muka terveysmielessä ja etenkin painonhallintaan liittyen. Ihminen saa tarvitsemansa proteiinin (0,8g/painokilo) ihan normaalista ruuasta. Joku kilpailumielessä treenaava huippu-urheilija ehkä tarvitsee enemmän, mutta heitä on harvassa.

Eikö tunneta tosiasiaa, että ylimääräinen proteiini varastoituu kehoon rasvana? Lisäksi munuaiset ovat kovilla. Rasva on hirveä peikko, mutta proteiini ei. Laihdutus on entistä vaikeampaa, kun noita patukoita vetää, koska niissä on valtavasti energiaa. 

Ymmärtäisin paremmin, jos se lisäproteiini otettaisiin ruuasta, mutta ei. Siihen tarvitaan teollista lisäaine-sokerimössöä, kuten nuo patukat. Työkaverini jopa laittaa kolmasluokkalaisen lapsensa mukaan kouluun aamuisin proteiinipatukan, "jos tulee huono olo". No sen jälkeen tulee ainakin, kun kouluruoka ei maistu tuon sokeripommin jälkeen.

Lisäksi proteiinia lisätään joka paikkaan, jopa maitoon! Ja kauppa käy.

Tuo on ainoastaan mainostajien kikka. Ppatukoista on tehty tosi muodikkaita ja niitä vedetään dieetin ohessa, kun oikeaa karkkia ja suklaata ei muka voi. Proteiinipatukka on niin terveellinen! Ymmärrän, että kouluttamattomat ihmiset uskovat tuollaiseen huuhaahan ja luulevat olevansa trendien aallonharjalla, mutta miksi ihan fiksutkin ihmiset niitä ostavat?

No, muutaman vuoden kuluttua jokainen nykyinen käyttäjä nauraa nykyiselle itselleen, kun tajutaan, kuinka hullua tuo on. Mutta terveys on ehkä menetetty, lihavuus saavutettu.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niitä työmatkoilla autossa eväänä ja muutenkin siltä varalta etten pääse syömään oikeeta ruokaa

Vierailija
2/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeripommi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen samaa. Välillä kannattaa myös pysähtyä lukemaan tuoteselosteet, vaikka tuotetta kuinka mainostettaisiin "tervellisenä ja sporttisen ihmisen valintana". Voi meinaan paljastua isot määrät mm. sokeria ja muuta yhtä terveellistä.

Sitäpaitsi maistuvat ihan sahajauholle.

Vierailija
4/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä kaikissa ole paljon sokeria. Energiapatukat on erikseen.

Vierailija
5/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi asian viereisyys, mutta mitä ovat ravitsemuksen erityisopinnot?

Vierailija
6/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kai tarvitaan monenlaisissa erityistilanteissa, korvaavat proteiinipirtelöt ja muut hankalammin mukana kuljetettavat proteiinilisät? Siis niin kuin kehonrakentajat ja muut, joille se riittävän lisäproteiiniin saaminen pelkästä ruoasta voi olla jo haastavaa.

Minä en ole tarvinnut ja olinkin siinä luulossa että energiapatukat ja proteiinipatukat eivät ole sama asia, mutta jos oikein ravitsemuksen erityisopintojen suorittamisen tuomalla pätevyydellä niin kirjoitetaan, ehkä se onkin ihan samaa tavaraa eri nimellä.

Vierailija
7/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pidän niitä kyseenalaisina, varsinkin jos laihduttajat niitä vetää, minusta on hölmöä ja vaarallista totuttaa itsensä johonkin suklaapatukkaa muistuttavaan "ateriaan".

Itse käytän kyllä hyvin satunnaisesti niitä kiireeseen. Siihen ne on ihan kelpaavia. Mulla usein tilanne se että joudun lähtemään suoraan töistä (klo 16.30, välipalatauko ollut klo 13.30) menoihini, enkä ehdi syödä missään välissä. Ja tarvitsen aika tasaisesti energiaa koska tulee muuten huono olo, en siis voi olla puolta päivää välillä syömättä kuten jotkut toiset.
Sen patukan vetää helposti autolla ajaessa ja pärjään sillä kunnes pääsen kotiin. Ja on helppo säilyttää, aina en edes etukäteen tiedä mikä on se päivä kun en ehdi muualle syömään työn ja harrastuksen välissä.

Vierailija
8/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä korvaan niillä joskus suklaapatukan jossain reissussa. Ihan karkkina minä niitä ajattelen, vähän paremmin pitää nälkää kuin suklaa. Salilla joskus ostan kahvin kanssa, kun eipä siellä tavallista kahvileipää ole. 

Vierailija
9/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinin tarve on n.1-1,5g painokiloa kohden jokaisella ! Vanhat ihmiset ja urheilijat tarvitsevat enemmän. Proteiinipatukka esim hedelmän kanssa on hyvä välipala jos lähtee johonkin mihin ei saa oikeaa ruokaa mukaan/ jos on kiire niin se on nopea syödä.

Vierailija
10/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:03"]

Itsekin pidän niitä kyseenalaisina, varsinkin jos laihduttajat niitä vetää, minusta on hölmöä ja vaarallista totuttaa itsensä johonkin suklaapatukkaa muistuttavaan "ateriaan". Itse käytän kyllä hyvin satunnaisesti niitä kiireeseen. Siihen ne on ihan kelpaavia. Mulla usein tilanne se että joudun lähtemään suoraan töistä (klo 16.30, välipalatauko ollut klo 13.30) menoihini, enkä ehdi syödä missään välissä. Ja tarvitsen aika tasaisesti energiaa koska tulee muuten huono olo, en siis voi olla puolta päivää välillä syömättä kuten jotkut toiset. Sen patukan vetää helposti autolla ajaessa ja pärjään sillä kunnes pääsen kotiin. Ja on helppo säilyttää, aina en edes etukäteen tiedä mikä on se päivä kun en ehdi muualle syömään työn ja harrastuksen välissä.

[/quote]

Ja tuo huono olo johtuu pelkästään verensokerin heittelystä, jonkaa saat aikaan sokeria javiljaa syömällä. Ei siihen patukat auta, vaan oikea ruoka.

Vierailija
11/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:09"]

Proteiinin tarve on n.1-1,5g painokiloa kohden jokaisella ! Vanhat ihmiset ja urheilijat tarvitsevat enemmän. Proteiinipatukka esim hedelmän kanssa on hyvä välipala jos lähtee johonkin mihin ei saa oikeaa ruokaa mukaan/ jos on kiire niin se on nopea syödä.

[/quote]

Jaahah, tuo määrä on juuri sitä propagandaa, että ihmiset saadaan niitä ostamaan. Aivan valtava proteiinimäärä, sopii ehkä mm-tason bodarille. Sinua on nyt kusetettu.

Ja muista vielä, että jos olet ylipainoinen, proteiinintarbe lasketaan TAVOITEpainokilosta, ei siitä läskumassasta.

Vierailija
12/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:09"]

[/quote]

Millä tavalla " hyvä" välipala? Miten parempi kuin vaikka Fazerin sininen, joka sentään on aika puhdas tuote?Perustelisitko?

Vierailija
13/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:09"]

[/quote]

Jaahah, tuo määrä on juuri sitä propagandaa, että ihmiset saadaan niitä ostamaan. Aivan valtava proteiinimäärä, sopii ehkä mm-tason bodarille. Sinua on nyt kusetettu.

Ja muista vielä, että jos olet ylipainoinen, proteiinintarbe lasketaan TAVOITEpainokilosta, ei siitä läskumassasta.
[/quote]

Itseasiassa tuon määrän saa helposti oikeastakin ruoasta syömällä päivällisellä ja lounaalla 100-150g lihaa ja muilla aterioilla muuta proteiinia :)

Vierailija
14/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tarpeen! Iltapäivällä työmatkalla nappaan, pitää nälän tosi hyvin ruokaan saakka. En laihduta.Suosittelen muillekin, on äiti töistä tullessaan paremmalla päällä, kuin nälkäväsynä.

Vierailija
15/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet bodarit syö sen 2-3g per painokilo ja onhan se esim dieetillä ok vetää nassuun protskupatukka *jossa ei sokeria) kun suklaata syödessä saan diabeteksen:/ +sukurasite.
proteiini täyttää paremmin, suklaalevy menee tosra noib vaan kerralla, toki tää on ihan oma häpiä mut sen takia en syökkään suklaatia yleensä.

Anteeksi kirjoituss, näppäilen täällä konvehtien turvottamilla nakkisormillä ja kappale jakoa ei tietenkään ole

Vierailija
16/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 niin ja ite tulee urheiltua

Vierailija
17/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä syön suklaan korvikkeena joskus proteiinipatukoita. molemmissa paljon kaloreita, mutta toisessa sentään jotain oikeaakin, eli proteiinia.

ärsyttää kun aina sanotaan että tavallisesta ruuasta saa tarpeeksi proteiinia. mä syön tosi paljon leipää ja hedelmiä ja lihaa, papuja yms taas olen todela huono syömään. kerrankin kun laskin syömäni proteiinit oli tulos 30g, vaikka olin yrittämällä yrittänyt syödä niitä. ei ihan riitä edes kevyestä salitreenistä palautumiseen.

Vierailija
19/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaitten kukkaroon.

Vierailija
20/31 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmillaan ne on niin hyvänmakuisia että niillä voi korvata normaalin suklaapatukan :) Suklaata ei nyt päivittäin kuitenkaan viitsisi syödä, mutta proteiinipatukoita voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan