Mitä mieltä tällaisesta? Lapsen kaverin vierailusta.
Lapsen kaveri (molemmat 11v poikia) tuli meille noin klo 13. Vielä klo 21 kukaan ei ollut soittanut tälle kaverille ja pyytänyt kotiin syömään jne. Tässä vaiheessa pistin kaverin menemään kotiinsa. Kinusi kyytiä mieheltäni, ei vienyt koska mies piti päästä nukkumaan (tänään työpäivä ja aikainen herätys). Ihme kyllä kaverilla oli bussilippu.
Meillä ruokana edellisen päivän jämät, jonka olin laskenut riittävän meidän perheelle. No, jätin itse syömättä ja lämmitin kananugetteja lisäksi jotta ruokaa riittäisi myös kaverille.
Itse soitan omalle lapselle kun pitää tulla syömään. Joskus saa syödä kaverilla, mutta useimmiten pitää tulla kotiin. Illalla pitää olla kotona viimeistään klo 20, myös lomalla. En tykkää että reissaa busseilla myöhään.
Mitä mieltä olette tuosta kaverin luuhaamisesta kylässä?
Kommentit (41)
Noi on hankalia tilanteita kun välttämättä ei haluaisi sitä lasta kotiinsa... Mutta pakko olisi auttaa. Meillä kävi kerran niin että kylässä oli lapsi joka ei olisi halunnut lähteä kotiin. Se oli viimeinen kerta kun näin hänet sillä lapsi huostaanotettiin muutama päivä tuon jälkeen. Voi miten tyhmä olinkaan enkä antanut jäädä meille.
Vaikeahan tuo ap:n tilanne on. Toisten asioihin puuttumiseen on meillä korkea kynnys eikä lastensuojeluilmoituksetkaan aina tuo helpotusta. Jos katsotaan, että huostaanoton kriteerit ei täyty ( ja nehän ei vielä yhdellä alkoholiongelmalla täyty), niin vaikka perheen tilannetta seurattaisiin, voi lapsen arki olla aika kurjaa. Ja kokonaan lasta ei voi ap:kaan alkaa hoitamaan. Yrittäisin tukea poikaa antamalla vierailla teillä ja tarjoaisin ruokaa, jos on sellainen tunne, että sitä ei välttämättä kotona säännöllisesti saa. Nimettömien ilmoitusten tekeminen voi olla hyvä ratkaisu, jos tilanne on huolestuttava. Jos ongelma on selkeästi äiti ja ja olet isänkin kanssa tekemisissä, saattaisin puhua myös hänelle. Tilanne voi olla hyvin ahdistava myös pojalle. Hän saattaa häpeillä perheen tilannetta. Voisi olla häenllekin helpottavaa, jos joku ottaisi asian puheeksi ja sanoisi hänelle, että esim. teille voi aina soittaa ja tulla, jos tilanne kotona on vaikea. Ja tehdä selväksi, että äitinsä ongelmat eivät ole hänen syytään eikä hänen tarvitse niitä häpeillä. Tavalla pukisitten sanoiksi sen, että teillä hänet hyväksytään sellaisena kuin hän on ja ongelmistakin voi puhua. Häpeily voi olla alkoholistin läheiselle käsittämätön taakka.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 09:21"]
Pelkästä huolestakin voi tehdä jo lastensuojeluilmoituksen, joka ei automaattisesti johda mihinkään huostaanottoihin tms. vaan voi tarjota perheelle mahdollisesti heidän tarvitsemaansa tukea. Koitapa varovasti kysellä ensi kerralla mitä pojalle oikeasti kuuluu tms.
[/quote]
Mikä se tuki voisi olla?
Jos kerran olet isäänkin välillä yhteydessä, ilmoita hänelle ensisijaisesti. Voi vaatia enemmän vastuuta lapsesta itselleen ja vaatia äitiä olemaan enemmän asialla. Seuraavaksi sitten ls-ilmoitusta kehiin, ellei asia ala korjautua. Ehkä tosiaan voisi joskus antaa pojan olla yötä ja katsoa, kyseleekö äiti perään edes silloin. Jos ei, on kyllä asiat aika huonosti. Pojalle voisi myös sanoa, että jos tuntuu siltä, että kotiin ei voi mennä tai ei halua olla yksin kotona, voi soittaa teille tai jäädä yöksikin joskus.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 10:06"]Jos kerran olet isäänkin välillä yhteydessä, ilmoita hänelle ensisijaisesti. Voi vaatia enemmän vastuuta lapsesta itselleen ja vaatia äitiä olemaan enemmän asialla. Seuraavaksi sitten ls-ilmoitusta kehiin, ellei asia ala korjautua. [/quote]
Voiko vanhempi noin vain esimerkiksi hakea lapsen kotiinsa silloin kun olisi tarkoitus olla toisella vanhemmalla? Ajattelin, että se kenen luona lapsen oli tarkoitus olla, voi nostaa metelin, ja jälkeenpäin voi olla vaikea todistaa että lapsi on silloin ollut heitteillä, eikä sitä ole haettu toiselle vanhemmalle kiusallaan... Minäkin ottaisin yhteyttä ensisijaisesti isään, mutta jotta huoltajuus- ja tapaamisjuttuja voisi tarvittaessa järjestellä uudelleen, voisi olla hyvä että yhetyttä olisi otettu myös vaikkapa lastensuojeluun (tai isä ottaa itse yhteyttä lastenvalvojalle).
En olisi päästänyt lasta menemään yksin kotiin, jos ei voi olla varma onko siellä ketään edes kotona tai selvin päin, vaan olisin antanut olla yötä tai mennyt saattamaan. Sitä nyt on tässä vaiheessa turha murehtia, mutta ottaisin vielä lapseen yhteyttä ja kyselisin, oliko illalla ketään kotona ja onko nyt kaikki kunnossa, ja tarvittaessa yhteys isään jos näyttää siltä ettei lapsesta kukaan huolehdi.
Jos meillä on lasten kaveri koko päivän/illan niin todellakin annan samat ruuat vieraalle kuin omalle lapselle.
Ja olisin pyytänyt lasta soittamaan kotiin ja pyytämään kyytiä sieltä. Ja jos äiti/isä ei olisi hakenut niin minun mieheni olisi kyllä vienyt lapsen kun ei aikuinen mies mene nukkumaan klo 21 vaikka olisi aikainen herätys tai ainakin voi olla hereillä hetken kauemmin mitä siihen lapsen kotiin vientiin menee.
Olisit pistänyt lapsen kotiin ruoka-aikaan jos noin jurppi.
Jos poika ei halua mennä kotiin ja teillekään ei saisi jäädä, niin se helposti sanoo lähtevänsä kotiin ja viettää yön ulkona. Niin mä tein. En halunnut olla vieraille vaivaksi ja teeskentelin että kaikki on hyvin. Kotiin ei tullut mieleenkään mennä. Yleensä se ruoka mitä kaverilla sain oli mun ainoa ruoka koko päivänä. Ei se poika perheensä asioita suostu kertomaan, en mäkään olisi vaan ei multa kukaan kysynytkään. Lapsi osaa kyllä näytellä iloista ja tervettä mutta paidan alla saattaa olla silitysraudan muotoisia palovammoja, niinkuin mulla. Se kun on lapsen syy jos viina loppuu kesken. Kukaan ei koskaan huomannut mitään vaikka kaverin äiti sairaanhoitaja. Parempi vaan ostaa enemmän ruokaa ja annat sen pojan olla usein yötä teillä jos haluaa.
Miksi aloittaja itse ei voinut lähteä viemään poikaa kotiin? Olisi samalla saattanut saada vihjettä siitä mitä pojan kotona kenties on meneillään.
Ketään ei kiinnosta vieraiden lasten asiat on se jo huomattu.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänä. T sossu
Hyvänen aika! Lapsi on vähän pidempään kylässä ja heti tehtaillaan lastensuojeluimoitusta! Miten ap tiedät, ettei lapsen kännykkään vaikka olisi tullut soittoa/tekstiviestiä vanhemmilta asian sopimiseksi??
Minusta tässä paistaa nyt selvästi se, että halutaan mustamaalata eroperheitä.
Välittävä ihminen kyllä huolehtii ja miettii ehkä taustoja, mutta lähtökohtaisesti välittää ja tekee itse voitavansa. Nykyään kaikki tarjoavat aina lasu-ilmoituksen tekemistä ratkaisuksi, mutta missä on jokaisen ihmisen vastuu lähimmäisistä? Meillä eivät yhteiskunnan resurssit riitä tuottamaan riittävästi riittävän tarkkanäköistä ja oikeanlaista apua tarvitseville, mutta esimerkiksi kavereiden vanhemmat tietävät paljon paremmin ja voivat auttaa tarjoamalla jämiä. Aivan varmasti tavalla tai toisella heikoilla olevat lapset arvostavat myös niitä, eikä toisaalta varmasti kahden vanhemman perheen talous siitä kaadu, jos tarjoaa ruokaa vähempiosaiselle tai sellaiselle, jossa ehkä vanhemmilla on eron jälkeen muuten vaikeaa.
Peräänkuulutan itse jokaisen vastuuta välittää.
En minäkään tykkäisi, että lapsen kaverit notkuvat koko päivän meillä ilman että asiasta on sovittu. Pari-kolme tuntia on ok normivierailuksi, muusta sitten sovitaan, ihan ruokailujen ja perheen menojen sekä oman rauhan takia.
Enkä minäkään lähtisi kuskaamaan ketään, jos ei asiasta ole etukäteen sovittu, että näin tehdään ja lapsi on meidän hoidettavana. Jos osaa omineen tulla ja olla, on osattava omineen mennäkin.
Kuljin itsekkin tuon ikäisenä kavereilla ja saatoin viipyä suht myöhäänkin, tuo klo 21 ei edes vielä ole kovin myöhä. Meidän perheessä ei ole koskaan ollut sellaista, että soitellaan koko ajan perään ja kysellään että oletkos nyt syönyt välipalaa.
- 14v tyttö
Meillä oli pojan kaverin kanssa aikoinaan samaa, kun oli ekalla luokalla. Kun ei ekalla kerralla lähtenyt kysyin, kysyin moneenko saat olla, vastaus oli kymmeneen. Seuraava päivä oli koulupäivä. No minä sanoin suoraan, että meillä koulupäivinä saa kaverit olla kahdeksaan ja sitten aletaan iltatoimille. En minä tiennyt taustoja, kun kaveri tuli koulusta. Myöhemmin selvisi että oli isänsä kanssa kaksin ja äidistä ei mitään tietoa. Sittemmin pojasta on muuten tullut menestyvä urheilija ja hänellä kuulemani mukaan menee hyvin, nyt ovat jo täysi-ikäisiä. Tuolla kaverilla nyt ei ollut kuin puolisen kilometriä kotiin ja oli tottunut liikkumaan yksinään. Jatkossa sitten oli usein juuri siihen tasan kahdeksaan. Kaveruus jäi kun kaveri muutti kaupunginosaa ja koulua. Meillä poika onneksi oli aina tottunut etukäteen kysymään, että saako K tulla, joten tein sitten sellaista ruokaa, mistä riittää kaikille, keittoa tai makaronilaatikkoa.
Sios mitä te nyt horisette? Siis lastensuojeluilmoitus? Samallahan sen voisi tehdä ap:stä, joka ei esim.soittanut pojan kotiin kertoakseen että poika heillä ja pisti 11 vuotiaan yksinään bussilla tohon aikaan. Kai teilläkin kello on seinällä? Klo 18.00 lähetetään lapset omiin koteihinsa jos muuta ei ole sovittu. Ei se 11 vee tajua ajan kulua ja voihan se olla että äiti oli jo odottamassa sydän kurkussa. En tajua että lastensuojelua rasitetaan tällasilla, kun itse olet lssta pitänyt teillä. Lastensuojeluun soitellaan mutta lapsen kotiincei?? Haloo..järki käteen.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 09:35"]Lastensuojeluun tutkintapyyntöä tekevä voi varautua siihen, että huoltajat saavat tietää ilmoituksen tekijän.
[/quote]
Sen yhden kerran kun tein, niin kyselivät haluanko antaa nimeni. En antanut. Asia heille ok.
Ap
[/quote]
No laki on tässä siinätapauksessa muuttunut.