Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin loppuu syyllisyys lapsen hoitopv:n pituudesta ?

Vierailija
12.08.2008 |

Murehdin sitä jatkuvasti, kun lapsemme ovat n 1-3 krtaa vkossa päiväkodissa 9,5h:a päiviä. Itse eivät ole siitä moksiskaan vaan yleensä pettyvät silloinkin kun haetaan "liian aikaisin" ..

Onneksi nyt mulla vuorotyö, joten iltavuoroon saamme mennä hiukan myöhemmin kun aamuun. esikoinen eskarissa joten silti mentävä jo 8.30 vaikka mun ilta alkaa klo 13.

Vaikuttaakohan tähän syyllisyyteen se että hoidin lapsia niin pitkään kotona? Kauanko sinulla mennyt että olet tottunut pitkiin hoitopäiviin lapsella?

Minusta on niin kauheeta että lapset on hoidossa sen 9.5h, kun ovat hereillä keskimäärin vrk:ssa sen 12-13h:a. Mutta tää on vissiin sitä elämää?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä (2v 9kk) on hoitoa 3 pvä/vko ja hoitopäivä on 8.30-15.30.

Ollaan molemmat miehen kanssa vähennetty töitä, siis teemme 4-päiväistä viikkoa ja silloin, kun toinen on kotona, pitkän (12t) päivän, jolloin lapsen hoitopäivinä voidaan toinen mennä myöhemmin ja toinen lähteä aiemmin.

Ennen lasta tehtiin molemmat 12-tuntista päivää. Nyt pikkuisemme on tärkein. Tyttö aloitti hoidossa heti ä-loman päätyttyä, mikä aiheutti melkoista pahaa mieltä minussa, mutta oli hieman pakollinen ratkaisu. Onneksi jään nyt 3 vkon päästä ä-lomalle ja sitten aion olla kotona pidempään, kun se viimein on mahdollista. Olen ilmoittanut työnantajalle palaavani töihin tulevan kuopuksen ollessa 1v8kk.

Vierailija
2/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten hoiotpäivät kuusi tuntia ja silti tunnen aina aika ajoin syyllisyyttä. tämän kanssa on vain elettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lasten kanssa kotona siihen asti että he olivat 2v ja 4,5v. Eli varmaan pidempään kuin yleensä.

Nyt lapset hoidossa ma-pe klo 7.40-16.15 eli noin 8,5 h.

Mutta niin se vaan on, jos meinaa maksaa asuntolainaa täällä kasvukeskuksessa ja saada vielä ruokaakin koko perheelle vatsan täydeltä. Meillä ainakin lapset viihtyvät tarhassaan, koskaan eivät ole valittaneet tai jääneet itkien sinne. Päinvastoin, haluaisivat mennä viikonloppuisinkin sinne kavereiden kanssa leikkimään.

Itse taas koen että MINÄ traumatisoidun siitä että joudun istumaan työpaikkani konttorissa ma-pe klo 8-16. Siihenkö tämä elämä valuu? Istun pc:n ääressä päivät ja nakutan sähköposteja ja teen jotain konttorirotan rutiineja?

Jos voittaisin lotossa niin en enää kävisi koskaan töissä. Hankkisin kivoja harrastuksia ja lapset olisivat aamupoäivät tarhassa kavereiden kanssa leikkimässä. Loppupäivän touhuaisin itse tenavien kanssa.

Vierailija
4/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsesi ovat onnellisia ja iloisia.minä itse kotona pienten kanssa ja kaksi 3 v hoidossa isin kuljettaessa päivät venyvät ..ovat kuitenkin iloisia ja tykkäävät hoidossa olosta.en syyllistä itseäni vaikka muut yrittävät sitä kovastikkin..

Vierailija
5/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS kaikille.

Niimpä, miksi syyllistän vaikka lapset eivät ajasta kärsi ? Siihen en osaa itse vastata.

Minä hoidin lapsia kotona että olivat viime syksynä alottaessa 4v10kk ja 2v 7kk, eli suhteellisen isoja jo.

Miksi 9,5h:a, siksi että lapset vietävä hoitoon 6,30 vaikka mun työt alkaa 7.30 ja sitten taas haen ne 16.00 kun pääsen 15.30, matkoihin menee aikaa.

Onneks päiväkoti lähellä kotia, se plussaa :)

Vierailija
6/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset tykkää olla tarhassa. Miksi siitä tarttee syyllistää itseensä? Ei se tarkoita että olis epäonnistunut koska lapsi viihtyy muittenkin kanssa kuin vanhempiensa.

Jos minä voittaisin lotossa niin en voisi kuvitella elämää ILMAN työtä! Ei olisi minusta lottomiljonääriksi joka vaan olisi, ehkä pienen sapatin voisi pitää mutta arkea tulisi kyllä ikävä.

Pidän siitä että minulla on työ (vaikka kurja onkin) ja ihanat lapset, vaikka on osan päivästä hoidossa. Meillä on ihana arki ja minusta tämä elämä on ihan hyvä just tälläsenä. Toivottavasti lapseni tykkää aikanaan myös koulusta ja haluaa mennä töihin.

En halua elää jotain fantasia-elämää, se on tavallinen keskiviikko huomenna aamuherätyksineen kaikkineen ja mies koluaa työmatkaansa.

Jos lapsi kärsii päätöksistänne niin silloin kannattaa miettiä miten hommaa parantaa, turhaa syyllisyyttä ei kannata ottaa.

Aika harva meistä pystyy oleen lottomiljonäärejä ja elättään lapsensa jossain pumpulissa, eikö tämmönen tiistai-ilta ole hyvä?

Vierailija
7/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tykkää.. Silti 9-10 tunnin päivät ovat varsinkin pienelle lapselle aivan liikaa. En halua syyllistää, mutta kannustaisin harkitsemaan vaihtoehtoja miten lapsen hoitopäivää voisi lyhentää. Koti on kuitenkin koti ja aina se ykkönen lapen elämässä. Toki lapsi sopeutuu hoitoon yleensä, mutta kiintymyssuhde kyllä kärsii jonkin verran....

t. lto, joka näkee päivittäin näitä "viihtyviä" lapsia....

Vierailija
8/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko yh? Eikö isän kanssa voi sopia lapsen hakemisesta? Voiko toinen joustaa työvuoroissa? Onneksi lapsesi ei tee joka päivä noin pitkiä päiviä.

Vierailija
9/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lyhentää lapsiesi hoitoaikaa, niin vie lapset esim. vasta lounaalle niinä päivinä kun omat työsi alkavat vasta yhdeltä. Saatte viettää yhdessä rauhallisen ja kiireettömän aamun.

Eskarista voi hyvin pitää vaikka kerran viikossa vapaapäivän.

Vierailija
10/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai heillä ole vaihtoehtoja? Minun mielestäni kannattaisi kuitenkin miettiä että kukahan ne lapset kasvattaa jos ovat suurimman osan ajasta toisten hoidossa. Ja kyllä aina omat vanhemmat hoitavat lapsiaan paremmin kun hoitajat työkseen tekevät(siis normaalivanhemmat). Isoissa ryhmissä ei ole kovin kiva olla, meteli voi olla kova ja vilinä aika stressaavaa. Ei mun mielestä ole "pumpulissa kasvamista" jos elämän alkutaival on vähän rauhallisempaa kun koulussa ja työelämässä kerkiää siinä oravanpyörässä juosta kyllin.

Vierailija
11/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Espanjassa, taalla aitiysloma on 4 kk, ja tyoajat yleensa klo 9-18. Itsellani on mahdollista ottaa muutama kuukausi palkatonta vapaata, mutta poika menee tarhaan n. 7kk ikaisena, ja kun lyhennan tyoaikaani, tarhapaivan pituudeksi tulee n. 8 h. Muuta mahdollisuutta ei ole, isovanhemmat asuu kaukana, ja yhdella palkalla on nailla vuokrilla ym hinnoilla mahdotonta elaa. Avustuksia ei tietenkaan ole.

Taalla tama on normaalia, ja kylla minusta tarhat ihan hyvia on, lapsia taallakin kasvaa, ja ihan normaaleja sellaisia.

Olenko siis huono aiti???

Vierailija
12/17 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Espanjassa, taalla aitiysloma on 4 kk, ja tyoajat yleensa klo 9-18. Itsellani on mahdollista ottaa muutama kuukausi palkatonta vapaata, mutta poika menee tarhaan n. 7kk ikaisena, ja kun lyhennan tyoaikaani, tarhapaivan pituudeksi tulee n. 8 h.

Vierailija
13/17 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vähentää täydestä päivästä tunteja? 8 h työtä plus matkat.

En pääse siitä vaan yli, mutta TUNTUU että jokkut hoitajakkin toivoo että hoidossa lapset vähemmän aikaa, niin itsellä helpompaa?? Väärä ala?

Mitä nyt olen omia lapsia jokka VIIHTYY hoidossa (6. viikon kesälomallakin joka aamu kysyivät onko tänään hoitopäivä) ettei ne ainakaan ole huomannu muutosta osittaisesta hoitovapaastani täyteen päivään.. Ehkä sielä meidän hoidossa hoitajat saa pidettyä ohjat käsissä?? Tiedä sitten.

Pumpuli elämällä tarkotin LOTTOMILJOONIA en sitä että olisi kotiäitinä. Vai voitteko te kuvitella elävänne järkevää arkea jos miljoonat kilisee takataskussa? :D

Mulle ainakin tämä arki riittää.

8

Vierailija
14/17 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 2-4 vuotiaalle tuo on pitkä päivä, mutta 5v nauttii jo valtavasti kaveriseurasta ja tuo on tavallaan hyväksi. Meillä ainakin kotihoidetutkin 5v lähtien juoksevat päivät kavereiden kanssa, vanhempien kanssa ovat juurikin pari tuntia päivässä.

Vierailija
15/17 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun oma 4-vuotias on 8-9 tuntia päivässä hoidossa jo neljättä vuotta (aloitti siis juuri neljännen vuotensa), että koskahan syyllisyys loppuu. Juttelin äitinikin kanssa samasta asiasta ja äiti sanoi, että onneksi silloin 1970-luvulla, kun minä synnyin, menin päiväkotiin 3 kuukauden iässä ja olin siellä täysiä päiviä, syyllisyyttä ei oltu vielä keksitty...

Asioiden perspektiiviin laittaminen auttaa. Me arvostamme totta kai lastamme ja rakastamme häntä valtavasti. Mutta meille on myös tärkeää, että elintaso säilyy sellaisena, että pystymme tekemään asioita, joita haluamme. Harrastukset maksavat, samoin asuminen ja matkailu. Jos emme kumpikin olisi töissä, niihin ei olisi mahdollisuutta. Ja kummankin urakehitys olisi tyssännyt lyhennettyyn työpäivään (teimme sitä alussa). Ylitöitä emme tee.

Vierailija
16/17 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten hoitopäivistä. Me ollaan miehen kanssa normaalissa päivätyössä ja työmatkoihin menee se mikä menee. Yleensä toinen vie ja toinen hakee.

En ole edes laskenut miten pitkiä päivät ovat. Ei ne siitä laskemalla miksikään muutu.

Mä en ole koskaan ajatellut, että mun pitäisi olla lasteni kanssa 24/7 vain siksi, että olen heidät synnyttänyt.

Vierailija
17/17 |
12.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on liian pitkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan