Luxenburg laillisti kannabiksen
Mitä ajatuksia tämä herättää palstalla?
Kommentit (972)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noiden nistien argumenti ei mene läpåi. Kukaan ei osta huumeita lillisilta markkinoilta kun katteiden päälle lyödään verot. Samat pimeät markkinat rehottaa edelleen. Vain hallussapito helpottuu entisestään.
Suurin osa ostaa alkoholiakin laillisia kanavia pitkin, vaikka laittomasti sitä saakin halvemmalla. Miksi kannabis olisi poikkeus? Moni myös kasvattaisi kannabiksen kokonaan itse, eikä ostaisi sitä mistään.
Myös suurin osa tupakasta ostetaan laillisia kanavia pitkin, vaikka rikollisilta sitäkin saa halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeista on mahdotonta keskustella Suomessa järkevästi. Vastustajat ovat ihan pihalla ja puhuvat tunteella eivätkä järjellä. Puolestapuhujat ovat vähintään yhtä kujalla, kuten yksi trolli joka on tuottanut tämänkin ketjun sisällöstä 75%.
Näytähän nyt itse sitten mallia siitä miten asiat hoidetaan mielestäsi oikein, marakatti.
Luuletko että teen sitä keskustelussa jossa sinä olet osallisena?
Missä olet näyttänyt muille mallia "oikeanlaisesta" kannabiskeskustelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noiden nistien argumenti ei mene läpåi. Kukaan ei osta huumeita lillisilta markkinoilta kun katteiden päälle lyödään verot. Samat pimeät markkinat rehottaa edelleen. Vain hallussapito helpottuu entisestään.
Suurin osa ostaa alkoholiakin laillisia kanavia pitkin, vaikka laittomasti sitä saakin halvemmalla. Miksi kannabis olisi poikkeus? Moni myös kasvattaisi kannabiksen kokonaan itse, eikä ostaisi sitä mistään.
Kasvattaminen on oma nautintonsa. Siihen päälle vielä saa sitä mitä haluaa. Saisikin sallitusti kasvattaa esim. sen neljä mitä paikoin on sallittu. Ostamisesta niin tottakai mielummin kaupasta jossa on valikoimaa. Ei haittaa vaikka maksaa enemmän kuin nurkan takana diilerillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeista on mahdotonta keskustella Suomessa järkevästi. Vastustajat ovat ihan pihalla ja puhuvat tunteella eivätkä järjellä. Puolestapuhujat ovat vähintään yhtä kujalla, kuten yksi trolli joka on tuottanut tämänkin ketjun sisällöstä 75%.
Näytähän nyt itse sitten mallia siitä miten asiat hoidetaan mielestäsi oikein, marakatti.
Luuletko että teen sitä keskustelussa jossa sinä olet osallisena? Ehen.
Eli et halua opettaa, vain valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon helpompaa valittaa joka asiasta kuin näyttää itse esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kaksi jotka keskittyy inttämään toisistaan. Koittakaapa puhua aiheesta. Ei suomi siihen kaatuisi jos omaan käyttöön saisi kasvattaa neljää kasvia. Poliisilta ja oikeudelta säästyisi aikaa kun ei tarvisi moisiin pikku juttuihin puuttua. Varsinkin poliiseilla on paljon tärkeämpiä tekemisiä joista valittavat resurssipulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kaksi jotka keskittyy inttämään toisistaan. Koittakaapa puhua aiheesta. Ei suomi siihen kaatuisi jos omaan käyttöön saisi kasvattaa neljää kasvia. Poliisilta ja oikeudelta säästyisi aikaa kun ei tarvisi moisiin pikku juttuihin puuttua. Varsinkin poliiseilla on paljon tärkeämpiä tekemisiä joista valittavat resurssipulaa.
12 kasvia on parempi raja, ja Suomessa sen on Korkein Oikeuskin linjannut olevan sellainen määrä kasveja, jonka voidaan katsoa olevan tarkoitettu omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vapaaehtoistyössäni aika paljon tekemisissä narkomaanien kanssa. Vuosien aikana olen hyväksynyt näkemyksen että kaikkein pahin huume on lääketeollisuuden kehittämä subutex, siinä on jotain jonka vuoksi juuri suomalainen väestö jää siihen koukkuun. Olen nähnyt paljon narkomaaneja jotka ovat selättäneet riippuvuutensa mutta subutex ista narkomaanit sanovat että siitä ei pääse irti, tuntuu että kuolee, se olo on hirveä.
Huume maailmassa naiset ovat hyvin heikoilla samoin kuin siellä kaikki ovat kuoleman ja väkivallan keskellä. Huume maailmassa ei käytetään paljon velkasuhteita ja velat vaihtuvat. On täysin tavallista että velka myydään uudesta velasta tai vaihdetaan huumeeseen. Tällöin seurustelevan naishuumeenkäyttäjän pakko velka muuttua ra is kauk seksi ja niistä asioista ei poliisille puhuta.
Subutexriippuvuutta voidaan hoitaa riippuvuussairautena joka hoidetaan korvaushoidolla. Riippuvuus pysyy, vuosien myötä annosta voidaan ehkä vähentää mutta lääke on sama tai lähes sama kuin riippuvuuden aikaansaanut lääke.
Kun narkomaani pääsee korvaushoitoon hänen elämänsä muuttuu täysin. Kunnon katuhuumeriippuvuuden jälkeen normaalit taloushuolet kyllä kestää, Sähkölaitos ei vie sorakuopalle tai ra is kaa jos maksu on myöhässä. Usein korvaushoitonarkomaani jättää täysin katuelämän, varmaan melkein kaikki. Usein elämään tulee opiskeluja, harrastuksia ja lopulta työ.
Korvaushoitoon on Suomessa vaikea päästä sen vuoksi että koska hoito on pitkäaikainen tai kestää loppuelämän niin lääkärin on oltava varma että riippuvuus on niin voimakas että korvaushoidon voi aloittaa. Jos korvaushoitoon hakeutuu henkilö joka olisi saatu muutenkin terveeksi niin olisi pitänyt käyttää muita keinoja koska korvaushoito viimeistään aiheuttaa riippuvuuden.
Silti kannattaisi auttaa ihmisiä helpommin korvaushoitoon. Subutex ongelma on likaisissa Vuokra kämpissä enimmäkseen. Se voi olla monelle näkymätön mutta kysy poliisilta minkä ongelman hän poistaisi tai lääkitsisi kuntoon ja se on subutex ongelma. Se riippuvuus on niin kova ja kallis että juuri helppoja rikoksia kuten polkupyörävarkauksia on tehtävä.
Asia keskittyy subutex Iin koska siinä lääkkeenä on tutkitut mekanismit ja se on hyväksytty lääke ja myös siksi että vaikka amfetamiinista narkomaani sta suurikin osa pääsee halutessaan irti mutta subutexistä alan kallistua uskomaan että siitä ei ehkä tosiaan edes käytännössä voi päästä irti. Ainakaan jos sitä on saatavissa ryöstämällä tai hakkaamalla jokuNäin se on. Subutex on tuhoisimpia kovia huumeita maailmassa.
Aika paljon enemmän pitäisi huumevalistuksessa kertoa juuri Subutexin vaarallisuudesta. Nyt asiat ohitetaan jopa koulun terveystiedossa käytännössä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vapaaehtoistyössäni aika paljon tekemisissä narkomaanien kanssa. Vuosien aikana olen hyväksynyt näkemyksen että kaikkein pahin huume on lääketeollisuuden kehittämä subutex, siinä on jotain jonka vuoksi juuri suomalainen väestö jää siihen koukkuun. Olen nähnyt paljon narkomaaneja jotka ovat selättäneet riippuvuutensa mutta subutex ista narkomaanit sanovat että siitä ei pääse irti, tuntuu että kuolee, se olo on hirveä.
Huume maailmassa naiset ovat hyvin heikoilla samoin kuin siellä kaikki ovat kuoleman ja väkivallan keskellä. Huume maailmassa ei käytetään paljon velkasuhteita ja velat vaihtuvat. On täysin tavallista että velka myydään uudesta velasta tai vaihdetaan huumeeseen. Tällöin seurustelevan naishuumeenkäyttäjän pakko velka muuttua ra is kauk seksi ja niistä asioista ei poliisille puhuta.
Subutexriippuvuutta voidaan hoitaa riippuvuussairautena joka hoidetaan korvaushoidolla. Riippuvuus pysyy, vuosien myötä annosta voidaan ehkä vähentää mutta lääke on sama tai lähes sama kuin riippuvuuden aikaansaanut lääke.
Kun narkomaani pääsee korvaushoitoon hänen elämänsä muuttuu täysin. Kunnon katuhuumeriippuvuuden jälkeen normaalit taloushuolet kyllä kestää, Sähkölaitos ei vie sorakuopalle tai ra is kaa jos maksu on myöhässä. Usein korvaushoitonarkomaani jättää täysin katuelämän, varmaan melkein kaikki. Usein elämään tulee opiskeluja, harrastuksia ja lopulta työ.
Korvaushoitoon on Suomessa vaikea päästä sen vuoksi että koska hoito on pitkäaikainen tai kestää loppuelämän niin lääkärin on oltava varma että riippuvuus on niin voimakas että korvaushoidon voi aloittaa. Jos korvaushoitoon hakeutuu henkilö joka olisi saatu muutenkin terveeksi niin olisi pitänyt käyttää muita keinoja koska korvaushoito viimeistään aiheuttaa riippuvuuden.
Silti kannattaisi auttaa ihmisiä helpommin korvaushoitoon. Subutex ongelma on likaisissa Vuokra kämpissä enimmäkseen. Se voi olla monelle näkymätön mutta kysy poliisilta minkä ongelman hän poistaisi tai lääkitsisi kuntoon ja se on subutex ongelma. Se riippuvuus on niin kova ja kallis että juuri helppoja rikoksia kuten polkupyörävarkauksia on tehtävä.
Asia keskittyy subutex Iin koska siinä lääkkeenä on tutkitut mekanismit ja se on hyväksytty lääke ja myös siksi että vaikka amfetamiinista narkomaani sta suurikin osa pääsee halutessaan irti mutta subutexistä alan kallistua uskomaan että siitä ei ehkä tosiaan edes käytännössä voi päästä irti. Ainakaan jos sitä on saatavissa ryöstämällä tai hakkaamalla jokuNäin se on. Subutex on tuhoisimpia kovia huumeita maailmassa.
Aika paljon enemmän pitäisi huumevalistuksessa kertoa juuri Subutexin vaarallisuudesta. Nyt asiat ohitetaan jopa koulun terveystiedossa käytännössä kokonaan.
Olen samaa mieltä.
Vieläkö sä pidät täällä dialogia yksin? Nyt syö ne lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Subutex-riippuvuus ei ole kovin voimakas. Vieroitusoireet ovat lieviä.
Ne jotka eivät pääse siitä irti eivät tahdo päästä irti oikein mistään. Totta kai nistit tykkää kitistä että nyt ollaan niiiiiiiin klesana, kukaan muu ei voi kuvitellakaan... Itse lopetin pelaamalla Xboxia. Olin kuin flunssassa pari viikkoa, ei sen kummempaa. 4v ollut nyt ilman.
Ihanko oikeasti kuvittelet olevasi entinen Subutex-narkomaani?
No kyllä sillä perusteella mitä se Subutexista puhuu niin tuntuu siitä tietävän melko paljon enemmän kuin esimerkiksi sinä niin en ihan ekana lähtis epäilemäänkään... mut se nyt menee ihan ohi aiheen enkä tiedä miksi sä jatkuvasti jankkaat sen kanssa, tehkää sille oma keskustelu jos niin paljon kiinnostaa!
Aiheesta, kannabiksen vois mun mielestä dekriminalisoida, kattoa sit kui käy ja miettiä sit täyslaillistamista. Se vois olla myös vastustajille helpompi sulattaa.
EU-raportti: Kannabis tupakkaa ja alkoholia turvallisempaa
Kannabis on muita päihteitä vaarattomampaa, kertoo laaja EU-selvitys.
Kannabis on käyttäjälleen turvallisempaa kuin tupakka tai alkoholi, kertoo laaja EU-katsaus. Tiedot perustuvat Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen julkaisemaan 700-sivuisen, 3-osaiseen raporttiin.
Suurin osa kannabiksen käyttäjistä lopettaa sen polttamisen hieman alle tai yli 30-vuotiaana, EIVÄTKÄ HE KÄRSI MINKÄÄNLAISISTA KIELTEISISTÄ VAIKUTUKSISTA LOPETTAMISEN JÄLKEEN.
- Kaikki tekemämme vertailut osoittavat, että kannabis on käyttäjälleen monilla mittareilla mitattuna muita aineita turvallisempaa, kertoo raportin kirjoittamiseen osallistunut tutkija Robin Room.
Room tutustui raporttia varten useisiin laillisten ja laittomien päihteiden terveysvaikutuksia käsittelevään tutkimukseen, joissa selvitettiin päihteiden vaarallisuutta tai niiden haittavaikutuksia sekä niiden aiheuttaman päihtymyksen ja riippuvuuden astetta.
Roomin mukaan tutkimusten perusteella voidaan todeta seuraavaa:
- Huumeen vaarallisuus: Vaarallisimpia ovat ekstaasi ja kokaiini, joita seuraavat alkoholi ja heroiini. Vähiten vaarallinen huume on kannabis.
- Päihtymyksen aste: Vahvimman päihtymyksen aiheuttaa alkoholi. Seuraavina tulevat heroiini ja kokaiini, kannabis on listassa neljäntenä.
- Riippuvuus: Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.
Stakesin päihdetutkija Kristoffer Tigerstedt pitää raportin päätelmiä luotettavina. Hänen mukaansa ne ovat linjassa muiden tutkimusten kanssa.
Tigerstedt muistuttaa kuitenkin kannabiksen sosiaalisista riskeistä. Hänen mukaansa monet näistä johtuvat siitä, että kannabis on suuressa osassa maita laiton, toisin kuin alkoholi ja tupakka.
- Se merkitsee sitä, että kannabista käytetään yhteyksissä, jotka ovat usein yhteiskunnan marginaalissa. Ja silloin tietysti tulee mieleen, että kannabista käytetään myös muiden huumeitten yhteydessä.
Kannabiksen käyttö on yleistä
Kannabis on hyvin yleinen päihdeaine, sitä on kokeillut arviolta joka viides eurooppalainen aikuinen. Kuluneen kuukauden aikana sitä on käyttänyt yli 13 miljoonaa eurooppalaista.
Maailmassa tuotetaan käyttöön lähes 50 000 tonnia kannabisruohoa tai -hartsia joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Subutex-riippuvuus ei ole kovin voimakas. Vieroitusoireet ovat lieviä.
Ne jotka eivät pääse siitä irti eivät tahdo päästä irti oikein mistään. Totta kai nistit tykkää kitistä että nyt ollaan niiiiiiiin klesana, kukaan muu ei voi kuvitellakaan... Itse lopetin pelaamalla Xboxia. Olin kuin flunssassa pari viikkoa, ei sen kummempaa. 4v ollut nyt ilman.
Ihanko oikeasti kuvittelet olevasi entinen Subutex-narkomaani?
No kyllä sillä perusteella mitä se Subutexista puhuu niin tuntuu siitä tietävän melko paljon enemmän kuin esimerkiksi sinä niin en ihan ekana lähtis epäilemäänkään.
Palstan multi-instrumentalistin (basso, kitara, didgeridoo, hang ja monet muut vielä mainitsemattomat soittimet hallitseva) kaikki Subutex-tiedot ovat pelkkiä jokaisen saatavilla olevia Wikipedia- ja Google-tietoja pillereiden hinnoista ja muusta sellaisesta, ja sen päälle keksittyä ”omakohtaista” käyttöhistoriaa joka on valehtelua samalla tavalla kuin huikeat soittotaidotkin.
Siitä on pitkä matka siihen, että käytetään Subutexiä ensin suonensisäisesti vuosikausia, ja lopulta aineet jaetaan ilmaiseksi, että käyttäjän ei enää tarvitse tehdä rikoksia. Moni kun ei pääse eroon Subutex-huumeesta pelkästään pelikonsolia pelaamalla, kuten soittajapoika on päässyt, koska Subutex-riippuvuus on yksi voimakkaimpia päihderiippuvuuksia koko maailmassa. Ei niitä aineita turhan tähden lopulta anneta monille ilmaiseksi. Kuten aiemmassa viestissä joku totesi: ”jos Subutex-huumetta on saatavilla joku ihminen ryöstämällä tai hakkaamalla, sitä hankitaan ja käytetään”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 kasvia on parempi raja, ja Suomessa sen on Korkein Oikeuskin linjannut olevan sellainen määrä kasveja, jonka voidaan katsoa olevan tarkoitettu omaan käyttöön.
Oikeus onkin ihan eri asia kuin poliitikot. Tosin oikeuskin katsoo että pienestäkin kasvista saisi 25 g kukkaa mikä ei tietenkään ole totta. Poliitikoille tämä asia on todella vaikea. Niistähän suurin osa ilmoitti etukäteen ettei ns. kannabisaloitetta hyväksytä. Laillista myyntiä tai käyttöä eivät myöskään halua. Se on sama kun sanoisivat kannattavansa laitonta käyttöä ja myyntiä.
Jälkiviisaissa joku sanoi että päättäjät saisivat tutustua olemassa olevaan tietoon ja tehdä päätökset sen perusteella. Nythän ne tekee päätökset tästä asiasta pelkällä tunteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus onkin ihan eri asia kuin poliitikot. Tosin oikeuskin katsoo että pienestäkin kasvista saisi 25 g kukkaa mikä ei tietenkään ole totta. Poliitikoille tämä asia on todella vaikea. Niistähän suurin osa ilmoitti etukäteen ettei ns. kannabisaloitetta hyväksytä. Laillista myyntiä tai käyttöä eivät myöskään halua. Se on sama kun sanoisivat kannattavansa laitonta käyttöä ja myyntiä.
Jälkiviisaissa joku sanoi että päättäjät saisivat tutustua olemassa olevaan tietoon ja tehdä päätökset sen perusteella. Nythän ne tekee päätökset tästä asiasta pelkällä tunteella.
Oletus on että ne kasvit kasvatetaan isommiksi. Mut mun mielestä toi on jopa loukkaus, kyllä mä nyt ihan minimissään tuplasti ton saan jokaisesta nartusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletus on että ne kasvit kasvatetaan isommiksi. Mut mun mielestä toi on jopa loukkaus, kyllä mä nyt ihan minimissään tuplasti ton saan jokaisesta nartusta.
Paljonkohan mahtaa tulla lähes kaksi metrisestä ulkoilmakasvista? Kerran olen sellaisen nähnyt. Oli aika messevän näköinen kukka. Lähinnä pieni puu tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletus on että ne kasvit kasvatetaan isommiksi.
Se ei aina ole mahdollista. Se kannattaa muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletus on että ne kasvit kasvatetaan isommiksi.
Se ei aina ole mahdollista. Se kannattaa muistaa.
Pienen tilan minikasvari josta kuitenkin saisi omiin tarpeisiin olisi sellainen jossa monta pientä kasvia. Kun laskee 9 viikkoa kukitusta niin siinä on niin monta kasvia että pelkän lukumäärän puolesta ylittää sen 12. Sitten jos käy huono tuuri niin tuomio on kohtuuton. Pitäisi huomioida tila ja valomäärä nuissa tuomioissa.
Toisaalta vesiviljelmällä yksikin kasvi voi tuottaai parisataa grammaa kukkaa.
Katkeruutta herättää, kun miettii esim. kuinka "kuolemaan tuomitut" sairaat ja vanhukset on täällä estetty saamasta hintalaatusuhteeltaan ilmeisen hyvää saattohoitoa. Sallisin kyllä tämän rakkauden päihteen kaikille, ei sen puoleen! No mutuahan tämä kokemusta vain hashiksesta 30 vuoden takaa!