Opin lukemaan 3-vuotiaana, kirjoittamaan 3,5-vuotiaana. Kysyttävää?
Kaverit aina jaksavat kysellä tuosta. Ehkäpä tekin? :)
Kommentit (31)
Tykkäätkö lukea, kirjottaa? Koska teit ensimmäisen tarinasi, kirjallisen siis?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:31"]
Oletko minun poikani? Eipä mitään kysyttävää, aika tavallinen tuosta tuli, vähän keskivertoa parempi ollut koulussa ja nyt yliopistossa keskitasoa.
[/quote]
En ole, olen naispuolinen ihminen. :)
Opitko itse vai opettiko joku sinua?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:32"]
[/quote]
Tykkään kyllä. Kirjoitin ensimmäisen "oikean tarinani" Jekku-lehteen neljävuotiaana. :)
Siis yhdelläkö kielellä vain? Sukulaislapsi osasi lukea alle 3-vuotiaana sekä suomea että englantia.
2 voi kysyä, onko sukuvika? Itse opin nelivuotiaana molemmat, eli meidän suvussa aika perinnöllistä. Itsekin olen ollut hyvää keskitasoa kaikessa älyllisessä. Lopulta olen ollut matikassa paljon lahjakkaampi kuin kielellisesti. Poika on taas hyvä matikassa ja kielissä kyllä huippu, eli siinä vähän huijasin, on selvästi keskitason yläpuolella siis. Miten sinulla?
Oletko nyt 4-vuotias ja kirjoittelet tänne?
[/quote]
Vanhempani opettivat minulle kirjaimia (sellaisia muovisia aakkosia oli laatikollinen) ja yhtäkkiä tajusin pystyväni lukemaan Hesarin otsikosta sanan.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:34"]
[/quote]
Tykkään kyllä. Kirjoitin ensimmäisen "oikean tarinani" Jekku-lehteen neljävuotiaana. :)
[/quote]
Ethän ole 17v tyttäreni?? Please, älä ole täällä!!!
Luuletko olevasi poikkeava?
[/quote]
Mitä kavereiden kanssa olen jutellut ja heidän lastensa kehitystä seurannut niin kyllä...
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:34"]
[/quote]
[/quote]
Ethän ole 17v tyttäreni?? Please, älä ole täällä!!!
[/quote]
En, olen jo melkein 40-vuotias. :D
Onko sinulla autistisia taipumuksia?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:32"]
[/quote]
Vanhempani opettivat minulle kirjaimia (sellaisia muovisia aakkosia oli laatikollinen) ja yhtäkkiä tajusin pystyväni lukemaan Hesarin otsikosta sanan.
[/quote]
Kyllästyitkö koulussa kun osasit jo lukea ja kirjoittaa niin varhain? Onko varhain oppimisesta ollut myöhemmin jotain etua vai tasottuiko se oppimisvauhti ajan myötä?
Olitko montessorissa? Eikös siellä opeteta kaikkia lapsia lukemaan 3-4-vuotiaina. Itse tiedän pari 4 -vuotiaana lukemaan/kirjoittamaan oppinutta. En pidä sitä superharvinaisena, jos kerran on opetettu. Tiettyä valmiutta ja keskittymiskykyä toki edellyttää ja pitää varmaan olla kielellisesti lahjakas.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:35"]
2 voi kysyä, onko sukuvika? Itse opin nelivuotiaana molemmat, eli meidän suvussa aika perinnöllistä. Itsekin olen ollut hyvää keskitasoa kaikessa älyllisessä. Lopulta olen ollut matikassa paljon lahjakkaampi kuin kielellisesti. Poika on taas hyvä matikassa ja kielissä kyllä huippu, eli siinä vähän huijasin, on selvästi keskitason yläpuolella siis. Miten sinulla?
[/quote]
Äitini oppi kuulemma todella varhain lukemaan, samoin pikkuveljeni oppi heti neljä täytettyään. Itselläni on tämä kirjallinen puoli jäänyt vahvaksi, koulussa pärjäsin lukuaineissa hyvin koska sehän ei vaatinut muuta "kuin" lukemista. :) Äitini ja veljeni taas ovat matemaattisesti(kin) lahjakkaita, nyt jännityksellä odotamme milloin veljeni poika (2v8kk) oppii lukemisen salat...
Minäkin opin lukemaan ja kirjoittamaan 3-vuotiaana. Kaverini eivät kysele asiasta, koska en ole ottanut sitä puheeksi. Vähän ihmetyttää, miten sinun kaverisi tuosta tietävät ja "aina" jaksavat siitä kysellä?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:37"]
Onko sinulla autistisia taipumuksia?
[/quote]
Ei. :)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:32"] Opitko itse vai opettiko joku sinua? [/quote] Vanhempani opettivat minulle kirjaimia (sellaisia muovisia aakkosia oli laatikollinen) ja yhtäkkiä tajusin pystyväni lukemaan Hesarin otsikosta sanan. [/quote] Kyllästyitkö koulussa kun osasit jo lukea ja kirjoittaa niin varhain? Onko varhain oppimisesta ollut myöhemmin jotain etua vai tasottuiko se oppimisvauhti ajan myötä?
[/quote]
Pääsin suoraan toiselle luokalle ja siellä alussa kyllästyin. Onneksi fiksut opettajat päästivät minut vapaasti käyttämään koulun kirjastoa ja sain lukea luokan perällä sillä aikaa kun muut vielä treenasivat lukemista ja kirjoittamista.
En tiedä oliko tuosta varhainoppimisesta mitään etua, olen muutenkin ollut aina hyvä oppilas. Ehkä lukuvauhti on aina ollut muita nopeampaa eli selvisin läksyistäkin nopsasti. :)
Oletko minun poikani? Eipä mitään kysyttävää, aika tavallinen tuosta tuli, vähän keskivertoa parempi ollut koulussa ja nyt yliopistossa keskitasoa.