mieheni uhkailee erolla yhteisestä talostamme
Heippa.
Mieheni taas uhkailee erolla ja uhoaa kuinka jää yhteiseen taloomme (jonka ostimme yhdessä helmikuussa) koska pankin mielestä hänellä on varaa ja minun palkalla ei. Onko tuollainen mahdollista :(
Kommentit (5)
Ei ole. Talo on puoliksi sinun ja mies voi korkeintaan lunastaa sinut siitä ulos sinun suostumuksellasi.
On mahdollista. Riitatilanteessa toinen henkilö ostetaan talosta ulos, sinun tulosi eivät välttämättä riitä saamaan lainaa koko talon arvon edestä ja miehen korkeammat tulot taas voivat riittää.
Emme ole naimisissa. Oman osuuteni pystyn maksamaan täysin ja jopa enemmänkin. 800€ lyhennys ei kuulemma olen palkstani sitä vaadittavaa 40% osuutta. Tienaan vaihtelevasti 1100-1800€
T. Ap
Se ratkaisee, omistatteko talon yhdessä vai ei. Onko molempien nimi talon kauppakirjassa? Jos on, te omistatte sen puoliksi.
Jos miehesi haluaa pitää talon erotilanteessa, hänen pitää lunastaa sinun osuutesi. Toisin sanoen talon kauppahinta arvioidaan, jotta saadaan selville, mikä on talon käypä hinta. Tämän jälkeen mies ottaa omiin nimiinsä sinun talovelkasi ja maksaa sinulle tasinkoa = rahasumma, jonka mies on velkaa talon todellisesta arvosta sinulle.
Vastaavasti myös sinulla on mahdollisuus lunastaa talo itsellesi.
Mikäli kumpikaan teistä ei pysty (tai halua) lunastamaan taloa itselleen, talo pistetään myyntiin. Mahdollisella myyntivoitoilla maksetaan ensin pankkivelat pois ja jäljelle jäävä summa jaetaan teidän kesken.
Sinun ei ole pakko suostua siihen, että miehesi jää taloon. Siinä tapauksessa talo pistetään myyntiin ja te jaatte keskenänne jäljelle jäävän velan tai myyntivoiton.
Avioerotilanteessa on mahdollista vaatia pesänjako, jossa selvitellään koko omaisuuden, myös talon kohtalo, mutta avoerosta ja sen lainkiemuroista en tiedä.
Nyt sinun kannattaa miettiä tarkkaan, haluatko talon itsellesi vai haluatko, että mies lunastaa sinut ulos talosta. Toimi sen mukaan. Ei tuollaisen riitaisan ukon kanssa kannata jatkaa elämistä. Kokemuksesta voin kertoa, että tuo vaan pahenee tuosta, kun kusi on jo päässyt kihahtamaan noin pahasti hänen päähänsä. (Hän ja hänen talonsa, hoh hoijaa! Tuli oma ex mieleen. Ukko ei pystynyt lunastamaan minua ulos, mutta ei saa taloa myytyäkään. Lama nääs myös asuntomarkkinoilla.)
Onko avioehtoa?