Mikä murre? "mimmoi, punai, keltai"
Tietääkö mammat? Kuuntelin sivukorvalla kahvilassa yhden tytön puhetta ja jäi vaivaamaan kun en ole ennen vastaavaa kuullut :)
Kommentit (25)
Kymenlaaksossa ainakin puhutaan tuolla tyylillä, mutta yleensä se on "mimmoin, punain, keltain, kakkoin..."
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 18:02"]
Kymenlaaksossa ainakin puhutaan tuolla tyylillä, mutta yleensä se on "mimmoin, punain, keltain, kakkoin..."
[/quote]
Tai ei sitä n:ää välttämättä käytetä.
Oon asunu koko ikäni Kymenlaaksossa enkä itse eikä kukaan kaveri puhu noin. Hyi.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 17:50"]Tietääkö mammat? Kuuntelin sivukorvalla kahvilassa yhden tytön puhetta ja jäi vaivaamaan kun en ole ennen vastaavaa kuullut :)
[/quote]
En tiedä, mutta VITTUMAINEN.
Lahtelainen exäni puhui noin. Kouvolalaiset kaverit puhuu nimenomaan "punain", moni sanoo sen ännän perään.
Mun vanhat elimäkeläiset sukulaiset puhuu just noin.
Orimattilassa ainakin. Punai, hevoi. Minun mielestäni lopussa saattaa olla puolikas n-kirjainta, joka ikään kuin nielaistaan.
Ei Kymenlaaksossa puhuta noin! Ainakaan Kotkassa. Itse ajattelen, että Lahden suunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kymenlaakso.
No, ei todellakaan! Kymenlaaksossa punain, keltain, kuusaalain, eikä siellä mun mielestä käytetä mimmonen tms, vaan millain, millane..Mun mielestä ap:n sanat viittaa jonnekin Lounais-Suomeen.
Kotkassa sanotaan mimmone(n), punane(n), keltane(n), tällane(n).
Rauma, Kokemäki, Köyliö, Äetsä, Sastamala, Pori? Turku?
Vierailija kirjoitti:
Rauma, Kokemäki, Köyliö, Äetsä, Sastamala, Pori? Turku?
Ei ainakaan Rauma eikä Turku. Varma tieto.
Lahti. Lahen seu'ulla puhutaa noi.
Eiks toi viittaa jonnekin Turkuun tai Saloon?
Vihti.
Ne sanoo esim: Jaska hyppäi ojan yli, Jaska pelai palloo.
lahen