Täytyykö työttömän hakea osa-aikatöitä?
Vai koskeeko työnhakuvelvoite pelkkiä kokoaikatöitä?
Kommentit (17)
virallisesti kai pitäisi, sellaisia ei yleensä tyrkytetä, usein ne vain vähentävät korvauksia samassa suhteessa, toki niinhän nykään tekee monet kokoaikaisetkin
tärkeämpi pointti on se, jos olet osa-aikatyössä ja nostat korvauksia (siis jos nostat) niin olet velvollinen hakemaan kokopäiväistä työstä
Makaa rauhassa vaan. Kyllä yhteiskunta huolehtii
Minulle tuli työtarjous osa-aikatyöstä eli tulee karenssi jos ei hae.
huomatkaa että teille lasketaan eläke viimeisen työpaikan palkan mukaan. eli voitte menettää ison osan eläkkeestänne jos olette kokoaikatöitä aikaisemmin tehneet. ennemmin ottasin karenssin kuin menettäisin eläkerahani.
Vierailija kirjoitti:
huomatkaa että teille lasketaan eläke viimeisen työpaikan palkan mukaan. eli voitte menettää ison osan eläkkeestänne jos olette kokoaikatöitä aikaisemmin tehneet. ennemmin ottasin karenssin kuin menettäisin eläkerahani.
Ainakin minulle maksetaan eläkettä koko työssäoloajan eläkemaksujen mukaisesti, viimeinen työsuhde saa olla vaikka 10 e/kk ja silti eläke on vähän yli 2200 e/kk.
Työpaikkoja ei ole kaikille joten miksi minun pitäisi viedä työpaikka joltain joka haluaa sitä enemmän kuin minä?
Ei tarvitse hakea yhtään mitään, työnteko on vapaaehtoista.
Itseä ei työkkäri pakota hakemaan eli "tarjoa" nykyään kuin kokoaikatöitä, toki itse niitäkin hakenut jos on jotain sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseä ei työkkäri pakota hakemaan eli "tarjoa" nykyään kuin kokoaikatöitä, toki itse osa-aikatöitäkin hakenut jos on jotain sopivaa.
muokattu selvemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon että jos saat 2 karenssia 6kk aikana niin saat 12 viikon työssäolovelvoitteen. Kelan/liiton kanssa rahahanat sukeutuvat. Saat rahaa vasta silloin kun osallistut työllistämistä edistäviin palveluihin.
Työnhakuvelvoite koskee vain kokoaikatyötä, eli ei tarvitse hakea osa-aikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulle maksetaan eläkettä koko työssäoloajan eläkemaksujen mukaisesti, viimeinen työsuhde saa olla vaikka 10 e/kk ja silti eläke on vähän yli 2200 e/kk.
no et olekaan työtön duunari noin hyvällä eläkkeellä. eläkkeitä on monenlaisia.
jos saa karenssin niin saa toim. tulotukea. jos on muuten siihen oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no et olekaan työtön duunari noin hyvällä eläkkeellä. eläkkeitä on monenlaisia.
Duunarit tekevät monia erilaisia töitä, sähköasentajana tuo on ihan taviseläke. Toki ei koko työuraansa työttömänä notkuvalle.
Virallisesti tulee hakea kokoaikatyötä. Jos ilmoitat hakevasi vain osa-aikatyötä, ei ole oikeutta työttömyysturvaan. Voit silti ottaa vastaan osa-aikatyötä ja kun pitää samalla työnhakua voimassa, voi saada soviteltua päivärahaa jos palkkatulot jäävät pieniksi.
Työvoimaviranomaisia kiinnosta vain se, että olet työvoiman käytettävissä ja sitoudut hakemaan kokoaikatyötä. Muut selitykset omasta tilanteesta voidaan tulkita joksikin muuksi. Eli että et ole käytettävissä täysipäiväiseen työhön jne. Silloin ei ole oikeuttaa tukeenkaan.
En tiedä itsekään, mutta en näkisi syytä miksen voisi hakea osa-aikatyötäkin. Jos tarjolla olisi joku järkevä määrä viikkotunteja, esim. 15-25. 30 tuntia taitaisi olla jo niin paljon, että sitten jäisi soviteltu päiväraha saamatta. Toki jos työ ja palkka olisivat siinä kohdillaan, myös se 30 tuntia viikossa voisi olla jees.