Lapselle huudettiin niin että tuli pissat housuun
Ihan kamala olo ja itkettää. Olen kylässä siskollani ja hänen miehensä luona (molemmat noin 50v) 6 vuotiaan tyttöni kanssa. Tyttö on adhd ja tosi jännittynyt tästä reissusta ja huutanut ja kiukutellut koko päivän.
Hetki sitten meni siskoni kanssa makuuhuoneeseen ja lapseni sai raivarin väsyneenä ja potki ovea huusi. Siskon mies meni huoneeseen ja huusi lapselleni olemaan hiljaa ja häipymään huoneestaan, tosi pelottavan kuuloisesti ja aika pitkään.
Tytölle tuli pissat housuun. Ei ole koskaan pissannut housuihinsa elämässään, joten todella pelkäsi. Tärisi kuin horkassa. Myös itse tärisen edelleen, pelkään huutavia miehiä vanhojen traumojen takia ja olen itku kurkussa, lapsenkin takia.
Tulimme niin kaukaa ettemme yön selkään pääse lähtemään. En ole puhunut miehelle tai siskolle koska menivät heti nukkumaan, mutta hirveä olo. Lähdemme heti aamulla.
Mutta enhän ylireagoi? Ymmärrän että aikuisellakin voi mennä hermot, mutta lapseni olisi varmasti hiljentynyt helpommallakin, sillä itsekin säikähdin, saatika 6v lapsi.
Kommentit (118)
Ihan kamala kuulla. Et ylireagoi. Oletan siskosi perheen olevan lapsettomia vai miten siskon mies noin ala-arvoisesti käyttäytyi lasta kohtaan?
Todellakin lähdette jo heti aikaisin aamulla pois sieltä. Toivottavasti tyttö ja sinäkin saatte nukuttua edes vähän. <3
Et voi läpi elämän kulkea raivoavan lapsesi vierellä vaatien: älkää suuttuko hänelle!
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei sopeudu lapseen.
Lapsen on sopeuduttava pikkuhiljaa maailmaan.
Ja siihen että ihmiset reagoi takaisin.
Niin se vain valitettavasti menee.
Totta. Mutta lapsi ei vain todella voi itselleen mitään. Tuota mietinkin että ylireagoinko nyt, mutta kun myös itse säikähdin niin kovasti niin tuntuu pahalta miettiä kuinka kovasti lapsi säikähti :(
"Huutanut ja kiukutellut koko päivän" no en ihmettele että hermot meni, eihän tuo ole normaalia käytöstä lapselta...Ei adhd anna lupaa käyttäytyä täysin rajattomasti vieraisilla. Ehkä parempi jättää jatkossa lapsi kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamala kuulla. Et ylireagoi. Oletan siskosi perheen olevan lapsettomia vai miten siskon mies noin ala-arvoisesti käyttäytyi lasta kohtaan?
Todellakin lähdette jo heti aikaisin aamulla pois sieltä. Toivottavasti tyttö ja sinäkin saatte nukuttua edes vähän. <3
Heillä on kyllä teini-ikäisiä lapsia. Tyttöni nukahti onneksi heti kun niin jännittävä päivä mutta itseä itkettää ja ahdistaa. Kiitos sinulle
Tällaista se on nykyaikana kun naiset ja tytötkin käyttävät housuja. Mihin ovat kadonneet ihanat naiselliset pukeutumistavat?
Lapsien tulee oppia että aikuisellakin voi mennä hermot kiljumiseen ja ihan kaikki aikuiset eivät jaksa aina sanoittaa tunteita. Varsinkaan yöllä kun tarvitsevat unta ja joku antaa kuusvuotiaansa monottaa makkarin ovea täysillä. Silloin aikuinen saattaa karjaista että nyt jukolauta hiljaa jo ja suu kiinni.
Myös itse tärisen edelleen, pelkään huutavia miehiä vanhojen traumojen takia ja olen itku kurkussa, lapsenkin takia.
Mutta enhän ylireagoi?
Vierailija kirjoitti:
"Huutanut ja kiukutellut koko päivän" no en ihmettele että hermot meni, eihän tuo ole normaalia käytöstä lapselta...Ei adhd anna lupaa käyttäytyä täysin rajattomasti vieraisilla. Ehkä parempi jättää jatkossa lapsi kotiin?
Ei olekaan normaalia käytöstä, mutta sille ei voi mitään jos lapsi ei ole normaali. Lapsi kovasti odotti vierailua ja yksinhuoltajana ei kauheasti voi "jättää lasta kotiin".
Eikö tuo tarina ollut täällä palstalla joskus aikaisemminkin?
Jos lapsesi ei sopeudu vieraiden ihmisten kanssa olemiseen ilman tuollaista raivoamista niin en veisi lasta jatkossa kylään, ainakaan tuohon paikkaan. Ei tee hyvää lapselle eikä varmasti vieraillekaan. Raivoava ja rajaton lapsi on pidemmän päälle todella raskasta seurattavaa...
No eikö lapsella ole mitään lääkitystä noihin neurologisiin oireisiinsa.
Ja kait hän muutoin on normaali lapsi, ja kotona kasvatettu tiettyihin tapoihin? Vai onko?
On ymmärrettävää, etteivät vieraat ihmiset ymmärrä tuollaisia sairauksia lapsella.
He voivat luulla, kuten siskosikin mies, että lapsi aivan ilkeyttään ja pahuuttaan huutaa ja itkee ja raivoaa.
On haastavaa elää sairaan lapsen kanssa. Toisaalta voisi läheisille myös kertoa, millaisia ongelmia lapsen kanssa tulee ja voi tulla myös kylässä.
Ei tuollaiset asiat ole itsestään selvyyksiä muille ihmisille.
Muistan omasta lapsuudestani sen, kun ihmiset pelkäsivät henkilöä, joka sairasti epilepsiaa.
Hän luultiin pahasti mielenvikaiseski, koska häneltä saattoi tulla kohtauksen aikana vaahtoista sylkeä suusta.
Tieto on lisännyt monien sairauksien ymmärtämistä, mutta läheskään vielä tarpeeksi.
Miksi ap:n lapsella ei ole lääkitystä.
Ikävä tilanne lapselle ja toki myös sinulle äitinä, mutta ei lapsellakaan ole oikeutta riehua kylässä ollessaan tuolla tavalla, vaikka kuinka on erityislapsi. Ne rajat olisi jossain vaiheessa laitettava ja opetettava lapsi kunnioittamaan niitä. Nyt opitte kantapään kautta, että ihmiset eivät siedä loputtomasti vieraan lapsen kiukuttelua...
Nykyihmiset... kyllä huonosti käyttöytyvä pitää laittaa rajusti ruotuun. Hyvä vaan jos pelästyi, sehän on tarkoituskin!
Kai tuollaiset kohtaukset pitäisi jotenkin saada "miedommiksi", tai hillityksi.
Miten lapsi selviää koulussa? Ja miten lapsi on selvinnyt päiväkodissa ja esikoulussa?
Suosittelen että muutat aloituksia koska sinulla on aina tämä sama aloitus jossa itkettää.
"Ihan kamala olo ja itkettää."
Eikö ole mitään tekemistä? Mitäs jos leipoisit tai menisit lenkille?
Eiköhän ADHD lapsi ole elämänsä aikana sen verran saanut huutoa ja komentelua kuulla, ettei ihan pienestä pissaa housuun. Et ylireagoi. Aamulla pahoittelet lapsen käytöstä, mutta samaan hengenvetoon sanot, että miehen käytös oli sinun ja lapsesi mielestä pelottavaa, etkä voi sallia että teitä kohdellaan noin. Sitten lähdette pois, jos eivät ollenkaan ymmärrä mistä tuulee.
Ja kyllä, olen huutanut omalle ADHD lapselle niin että koko naapurusto on sen kuullut. Ei ole tuottanut toivottua tulosta, mutta ihminen minäkin vain olen. Jos kuitenkin ikinä näkisin jonkun lapsen pissaavan housuun huutoni vuoksi, niin tietäisin sanomattakin, että yli meni ja häpeäisin käytöstäni.
Maailma ei sopeudu lapseen.
Lapsen on sopeuduttava pikkuhiljaa maailmaan.
Ja siihen että ihmiset reagoi takaisin.
Niin se vain valitettavasti menee.