Vinkkejä uhmiksen pukemiseen? :/
2-vuotiaan pukeminen on viime aikoina ollut aivan järkyttävää taistelua. Vituttaa jo etukäteen alkaa pukemishommiin, kun tietää mikä vääntö siitä tulee. Ensin lapsi juoksee karkuun, sitten venkoilee niin että on oikeasti melkein mahdoton saada vaatteita päälle, yrittää samalla lyödä tai nipistellä, kiljuu niin että korvat särkyvät... Joka välissä yrittää juosta karkuun, heittäytyy spagetiksi tai tempoo kaikin voimin vastaan.
Mikä avuksi? Olen ennakoinut kertomalla, että kohta puetaan ja lähdetään paikkaan x. Ei auta, vaan lapsi juoksee piiloon heti kun näkee minun lähestyvän vaatteiden kanssa. Olen yrittänyt olla huomioimatta venkoilua, mutta tuommoisen 13kg mötkäleen pukeminen on vaan tosi hankalaa, kun lapsi pistää vastaan. Olen uhkaillut, että jos ei pukeminen suju niin takavarikoin joitain lempileluja - tämän olen toteuttanut ja se toimii noin puoli minuuttia, kunnes temppuilu taas alkaa.
Samaa vääntöä on autoon menemisen kanssa. Sätkii ja potkii turvaistuimessaan niin, että saan hiki hatussa laittaa vöitä kiinni ja aikaa kuluu mahdottomasti.
Lapsi ei siis ole suuttunut tai harmissaan, vaan hänestä tämä show on hauskaa.
Vinkkejä? Onko joku käyttänyt jäähyä tämän ikäiselle? Lapsi on siis pari kk päälle 2v.
Jos teillä on näin jouluna aikaa ja joku muukin aikuinen paikalla niin kokeile sitä, että sanot lähteväsi ulos ja tässä on lapsenkin ulkovaatteet. "Jos et pue niin harmi, et pääse mukaan."
Jos venkoilee niin lähdet yksin, seiso vaikka oven ulkopuoöella odottelrmassa tovi ja palaa sitten sisään ihastellen miten hienoa ulkona oli ja miten harmi ettei lapsi päässyt täll kerralla mukaan ulos kun ei laittanut vaatteira päälle. Aloita sitten muina miehinä muut askareet.
Viestinä siis tämä: ulkona on kivaa, mukaan pääsee jos pukeutuu, venkoilu ei äidin maailmaa kaada eikä tuo mitään etuuksia tai huomiota..
Toinen vinkki on muuttaa retoriikka. Sen sijaan että sanoo nyt puetaan danot : missä on haalari? Miten se puetaan. Esitä täysin ymmärtämätöntä ja anna lapsen näyttää miten puetaan. Siinä menee ikuisuus mutta kiinnittää huomion pois tavasta venkoilla.. :)