Kysymys ateistivanhemmille
Eli jos olet ateisti ja sinulla on lapsia niin vastaisitko kysymykseen. Haluaisin kysyä että millä tavoin te ateistit siirrätte omaa vakaumusta lapsillenne ja koetteko "aivopesevänne" lapsia uskonnottomuuteen ja/tai ateismiin esim. laittamalla lapset et-tunneille ja kieltämällä koulun joulukirkkoon menemisen sekä koulussa pidettäviin hartauksiin osallistumisen. Ihan vilpittömästi kysyn, ei ole tarkoitus aloittaa pskamyrskyä.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:53"]
Pidän itseäni uskonnottomana en ateistina. Haluan opettaa lapsen ajattelemaan omilla aivoilla eikä satuolentojen kautta. Uskonnonopetuksessa kaikki opetus on uskontoväritteistä.
Pidän ET:tä parempi osaisten aineena, koska on kallista pienryhmäopetusta (lapsen ryhmässä 3 oppilasta). Opettajalla aika keskittyä jokaiseen lapseen ja pienryhmäsäs joutuu tuoman omia ajatuksia ihan erilailla esiin.
[/quote]
Siis jumaliin joko uskoo tai ei usko ja siten siinä välissä on agnostikko, jonka mielestä ei voi tietää onko jumalaa.
Ateismisanalla on krisupellejen ansiosta monille negatiivinen sävy. Mustamaalaajat ovat yrittäneet kytkeä ateismia kommunismiin, moraalittomuuteen sun muuhun mihin se ei liity mitenkään.
Ateismi on yksinkertaisesti jumaluskon puuttuminen, ei sen vakavampi asia.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:37"]
Kiitos asiallisista vastauksista. Meillä kotona homma oli sellanen että vanhemmat yrittivät tehdä musta ateistia niin kovasti että musta tulikin kristitty. Nyt olen vanhempieni kauhuksi katolisen kirkon johdantokurssilla ja musta tulee katolilainen toivottavasti ensi keväänä :) Mietin vaan tota kun joku sanoi että ateismi ei muka olisi vakaumus niin onhan se, se ei vaan ole uskonnollinen vakaumus. Uskontohan ateismi ei missään nimessä ole -ap
[/quote]
Eli olet kristitty, koska haluat näyttää pitkää naamaa vanhemmillesi. Et tunnu ymmärtävän mitä kritillisyys, tai ylipäätään uskonto on, on etkä ole kasvanut aikuiseksi vielä.
En koe. Ensinnäkin olen kertonut että uskontoja on monia enkä minä tiedä onko jonku niistä oikeassa, mutta itse en usko mihinkään jumaliin, kummituksiin, enkeleihin, henkiin jne. Lapsen luokalla on ateisteja, kristittyjä ja myslimeita ainakin, kaikki käyvät jouluna ja keväällä kirkossa (minun tietääkseni). Lapsi tulee olemaan et-tunneilla mutten koe sitä aivopesuna - toisin kuin itse koin lapsena uskontotunnit (en siis ole edes lapsena uskonut jumaliin, vanhemmat kuuluvat kirkkoon mutten tiedä uskovatko kun uskonnosta ei ole kotona puhuttu).
Kiitos asiallisista vastauksista. Meillä kotona homma oli sellanen että vanhemmat yrittivät tehdä musta ateistia niin kovasti että musta tulikin kristitty. Nyt olen vanhempieni kauhuksi katolisen kirkon johdantokurssilla ja musta tulee katolilainen toivottavasti ensi keväänä :) Mietin vaan tota kun joku sanoi että ateismi ei muka olisi vakaumus niin onhan se, se ei vaan ole uskonnollinen vakaumus. Uskontohan ateismi ei missään nimessä ole -ap
[/quote]
Susta voikin tulla ateisti, kunhan ensin ymmärtäisit mitä ateismi on. Nyt et selvästikkään ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:49"]
[/quote]
Eli olet kristitty, koska haluat näyttää pitkää naamaa vanhemmillesi. Et tunnu ymmärtävän mitä kritillisyys, tai ylipäätään uskonto on, on etkä ole kasvanut aikuiseksi vielä.
[/quote]
Eikä varsinkaan ymmärrä mitä ateismi on.
Ateismi on yhtä paljon uskonto kuin selibaatti on seksiasento.
Myslimi=muslimi tietysti, ei mikään myslin voimaa palvova terveysuskovainen...
-25
En itse kuulu mihinkään uskontokuntaan enkä usko jumaliin, mutta olen ollut ev.lut ja käynyt aikanaan rippikoulun. Omat lapset ovat teinejä ja kuuluvat edelleen ev.lut. seurakuntaan. En tuputa heille omaa uskonnottomuutta vaan saavat itse päättää mihin uskoa. Kumpikaan ei toistaiseksi ole halunnut erota kirkosta.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:37"]Kiitos asiallisista vastauksista. Meillä kotona homma oli sellanen että vanhemmat yrittivät tehdä musta ateistia niin kovasti että musta tulikin kristitty. Nyt olen vanhempieni kauhuksi katolisen kirkon johdantokurssilla ja musta tulee katolilainen toivottavasti ensi keväänä :) Mietin vaan tota kun joku sanoi että ateismi ei muka olisi vakaumus niin onhan se, se ei vaan ole uskonnollinen vakaumus. Uskontohan ateismi ei missään nimessä ole -ap
[/quote]
Ateismi ei ole vakaumus, koska se perustuu yleensä tieteeseen. Ateisti siis uskoo jumalaan heti kun sellainen todistetaan oikeaksi, eikä ole asian suhteen "vakaumuksellinen"
Meillä ollaan agnostikkoja ja lapsi tullaan kasvattamaan neutraalisti. Nyt meillä on mm. jeesuksen syntymästä kertova lastensatu ja aion kertoa tulevaisuudessa, että tälläistäkin on olemassa. Koulussa laitetaan ET-tunneille ehdottomasti. Olen myös itse ollut ET- tunneilla ja koen olevani oikeasti fiksumpi sen takia ja maailmankatsomukseni on huomattavasti laajempi, kuin osalla uskonnontunneilla olleilla. ET tunneilla puhutaan filosofiasta, psykologiasta, kaikista maailman uskonnoista sekä erilaisista maailmanpoliittisista tilanteista. Ei oteta kantaa siihen, mikä on oikea tai väärä tapa uskoa ja mihin kuuluisi uskoa. Minä olen ainakin oppinut uskomaan itseeni, jota pidän hyvänä asiana elämän kannalta.
Annoin kirkolle mahdollisuuden tehdä lapsistani uskovaisia. Kirkkoon kuuluivat ja uskontotunnilla kävivät. toinen kävi rippikoulunkin. Ei tullut uskovaisia. Kirkosta erosivat heti kun vain mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:53"]
Pidän itseäni uskonnottomana en ateistina. Haluan opettaa lapsen ajattelemaan omilla aivoilla eikä satuolentojen kautta. Uskonnonopetuksessa kaikki opetus on uskontoväritteistä.
Pidän ET:tä parempi osaisten aineena, koska on kallista pienryhmäopetusta (lapsen ryhmässä 3 oppilasta). Opettajalla aika keskittyä jokaiseen lapseen ja pienryhmäsäs joutuu tuoman omia ajatuksia ihan erilailla esiin.
[/quote]
Siis jumaliin joko uskoo tai ei usko ja siten siinä välissä on agnostikko, jonka mielestä ei voi tietää onko jumalaa.
Ateismisanalla on krisupellejen ansiosta monille negatiivinen sävy. Mustamaalaajat ovat yrittäneet kytkeä ateismia kommunismiin, moraalittomuuteen sun muuhun mihin se ei liity mitenkään.
Ateismi on yksinkertaisesti jumaluskon puuttuminen, ei sen vakavampi asia.
[/quote]
Ei agnostikko ole mikään teistin ja ateistin välimuoto, koska termit kertovat eri asioista.
Lapset eivät koskaan ole pitäneet uskonnosta. Pari vuotta kävivät koulussa uskonnon tunneilla kunnes erottiin kirkosta.
Ovat hyvin tyytyväisiä nyt kun ei tarvitse mennä kirkkoon tms.
Minäkin sanoisin ennemmin olevani uskonnoton kuin ateisti, erosimme kirkosta (siihen asti kastettuja, riparin käyneitä tapakristittyjä) joitakin vuosia sitten ja lapset ovat saaneet valita kuuluvatko kirkkoon vai eivät. Yksi osallistuu uskonnonopetukseen, yksi elämänkatsomustietoon ja eskarilainen saa olla mukana seurakunnan tilaisuuksissa vaikka ei kirkkoon kuulukaan, yksi aikoo käydä riparin ja erota kirkosta sitten. Selitämme että ihmiset voivat uskoa monella tavalla tai olla uskomatta ja kaikkia tulee kunnioittaa.
Kerron lapsille miten itse ajattelen. Eli en usko jumalaan enkä raamattuun totena mutta Jeesuksen opetukset hyviä. Käyvät ussan tunneilla ja kirkossakin koulun kanssa. Olen opastanut että jokainen voi päättää asiasta itse. Jos rukoillaan niin ei tarvitse rukoilla ja ristiä käsiä jos ei halua
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:38"] Mikä ihmeen kynnys ihmisillä on myöntää olevansa ateisti?!? Jos olet uskonnoton etkä usko jumaliin, niin kyllä sinä silloin olet ateisti. Vai voiko olla jumaliin uskova uskonnoton? [/quote] Varmaan kyse on siitä, että ihmiset eivät halua ahtautua ulkoa päin määriteltyyn lokeroon. Ei ole tarvetta siihen.
[/quote]
Ei kyllä se juttu on se että ateismia liitetään aisioihin jotka ei siihen liity.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:42"]
Lapsi saa alkaa uskoa mihin haluaa kun on isompi. en ymmärrä sitä miks iesim pk:ssa luetaan yhä ruokarukoukset tai käy srk:n täti pitämässä omia "hartauksiaan" lapsille.
[/quote]
Eikös se ole jonku viranomaisen taholta jo ilmoitettu että näitä ruokarukouksia ei saa lausuttaa kaikille yhteisesti päiväkodissa? Jokainen saa lausua ruokarukoksen omatoimisesti jos tahtoo.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 12:42"]
Lapsi saa alkaa uskoa mihin haluaa kun on isompi. en ymmärrä sitä miks iesim pk:ssa luetaan yhä ruokarukoukset tai käy srk:n täti pitämässä omia "hartauksiaan" lapsille.
[/quote]
Eikös se ole jonku viranomaisen taholta jo ilmoitettu että näitä ruokarukouksia ei saa lausuttaa kaikille yhteisesti päiväkodissa? Jokainen saa lausua ruokarukoksen omatoimisesti jos tahtoo.
[/quote]
loppuisi ruokarukokset jos vain viitsisit niiden sopimattomuudesta mainita. näissä voi vedota päiväkodin osalta samoihin sääntöihin kuin koulussakin.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:32"]
Käsittääkseni ateisti on "jumalankieltäjä" joka enemmän tai vähemmän aktiivisesti pyrkii tuomaan esille näkökantojaan. Uskonnoton suhtautuu usein välinpitämättömästi hengellisiin asioihin eikä välttämättä ole edes halukas keskusteluihin aihepiiristä. Agnostikko on mukavuudenhaluinen, joka haluaa olla kaikille mieliksi eikä loukata kenenkään vakaumusta. Varsinainen liero siis. Itse olen ollut hyvin nuoresta epäileväinen uskontojen opetuksia kohtaan. Koti ei ollut mitenkään uskonnollinen. Isän uskonnottomuus vaikutti kait jonkin verran. Omille lapsille olen kertonut näkemykseni. Mielestäni luonnontieteet antavat jo nykyisellään melko luotettavan kuvan maailmastamme. Ei siihen enää jumalia tarvita sähläämään. Toki jokainen päättää omalta kohdaltaan itse minkä tien valitsee. Ja voihan polulta myös poiketa ja vaihtaa suuntaa jos siltä tuntuu.
[/quote]
Agnostikko ei viitsi edes vaivata päätään huuhaa-jutuilla, katselee ennemmin vaikka youtube-videoita.
Lapsi saa alkaa uskoa mihin haluaa kun on isompi.
en ymmärrä sitä miks iesim pk:ssa luetaan yhä ruokarukoukset tai käy srk:n täti pitämässä omia "hartauksiaan" lapsille.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:38"]
Ei minulla ole mitään tarvetta aivopestä lastani, annan hänen itse muodostaa mielipiteensä. Jos keskustellaan aihetta sivuavista asioista, niin sanon aina että se on minun näkemykseni ja joku muu voi nähdä asian toisin.
Olen tosin kuulunut tapalutkuna kirkkoon ja lapsetkin tuli kastettua. Ei noista kolmesta teinistä kukaan usko jumaliin, mutta ovat käyneet peruskoussa uskonnonopetukssa myös sen jälkeen kun halusivat erota kirkosta, ihan vain siksi että uskis rehtori on sijoittanut et opetuksen mahdollisimman epämieluisaan paikkaan, eli perjantaille, kun muut pääsee kotiin.
t.ateisti
[/quote]
Uskovaiset ovatkin pahimmillan nilkkejäm jotka kokee ylemmyyttä kiusatessaan viattomia lapsia.