Rahaongelmia :(
Opiskelen avoimessa korkeakoulussa ja käyn töissä. Vuodessa siis tarkoitus suorittaa 60 op. Puolet tästä on kohta kasassa.
Minulla on kuitenkin rahan kanssa ongelmia, sillä en saa opintotukea ja asumistukea vain 100€/kk. Teen osa-aikatöitä opiskelujen ohella ja tällä hetkellä niin paljon kun pystyn vaan tekemään. Silti kuukaudessa jää palkkaa käteen vaan n. 400-500 euroa... Joskus vielä vähemmän. Laskin että saisin että saisin liiton ansiosidonnaista enemmän kun palkkaa tällä hetkellä (olen ottanut asiasta selvää ja laskenut paljon saisin) jos olisin työtön.
En tiedä mitä tekisin? Pitäisikö vielä kituutella puoli vuotta? En pysty eroamaankaan työpaikasta sillä ei ole varaa 3 kk karenssiinkaan :( ärsyttää kun mihinkään ei ole varaa
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:54"]Opiskelen avoimessa korkeakoulussa ja käyn töissä. Vuodessa siis tarkoitus suorittaa 60 op. Puolet tästä on kohta kasassa.
Minulla on kuitenkin rahan kanssa ongelmia, sillä en saa opintotukea ja asumistukea vain 100€/kk. Teen osa-aikatöitä opiskelujen ohella ja tällä hetkellä niin paljon kun pystyn vaan tekemään. Silti kuukaudessa jää palkkaa käteen vaan n. 400-500 euroa... Joskus vielä vähemmän. Laskin että saisin että saisin liiton ansiosidonnaista enemmän kun palkkaa tällä hetkellä (olen ottanut asiasta selvää ja laskenut paljon saisin) jos olisin työtön.
En tiedä mitä tekisin? Pitäisikö vielä kituutella puoli vuotta? En pysty eroamaankaan työpaikasta sillä ei ole varaa 3 kk karenssiinkaan :( ärsyttää kun mihinkään ei ole varaa
[/quote]
Jos olisit pääsääntöinen opiskelija, saisit 500e/kk ja kerkeisit luultavasti tehdä vähemmän töitä. Jääkö palkkaa siis laskujen jälkeen käteen tuon verran?
Nostaisin myös melko varmasti opintolainaa jos olisin pääsääntöinen opiskelija. Juu palkkaa siis jää verojen jälkeen tuo 400-500 josta maksan vuokran, laskut ja kaikki menot mitä nyt yleensäkkin on.
AP
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:54"]Opiskelen avoimessa korkeakoulussa ja käyn töissä. Vuodessa siis tarkoitus suorittaa 60 op. Puolet tästä on kohta kasassa. Minulla on kuitenkin rahan kanssa ongelmia, sillä en saa opintotukea ja asumistukea vain 100€/kk. Teen osa-aikatöitä opiskelujen ohella ja tällä hetkellä niin paljon kun pystyn vaan tekemään. Silti kuukaudessa jää palkkaa käteen vaan n. 400-500 euroa... Joskus vielä vähemmän. Laskin että saisin että saisin liiton ansiosidonnaista enemmän kun palkkaa tällä hetkellä (olen ottanut asiasta selvää ja laskenut paljon saisin) jos olisin työtön. En tiedä mitä tekisin? Pitäisikö vielä kituutella puoli vuotta? En pysty eroamaankaan työpaikasta sillä ei ole varaa 3 kk karenssiinkaan :( ärsyttää kun mihinkään ei ole varaa [/quote] Jos olisit pääsääntöinen opiskelija, saisit 500e/kk ja kerkeisit luultavasti tehdä vähemmän töitä. Jääkö palkkaa siis laskujen jälkeen käteen tuon verran?
[/quote]
Riippuu kyllä ihan siitä, mitä ja missä opiskelee. Voisi jäädä ihan samalla tavalla aikaa töihin.
Jos sulla jää kuukaudessa käteen kaikkineen 500-600€, niin ilman muuta haet sitä toimeentulotukea :)
Avoimen opiskelija ei saa opointotukea.
Voit kuitenkin hakea soviteltua päivärahaa. Se edellyttää sitä, että haet koaikatyötä. Avoimessa opiskelu ei estä työttömyyskorvauksen saamista, koska A) se ei ole tutkintoon johtavaa B) ei ole päätoimista ja C) ei ole sitovaa eikä estä kokoaikatyön vastaanottamista. Sehän on se sinun nykyinen määräaikainen työsi, jonka päättymisen jälkeen olet valmis kokoaikatyön vastaanottamiseen - ja menisit tietenkin kokoaikatyöhön vaikka heti, jos vaan jostakin löytyisi.
Itse asiassa sinun ei kannata edes mainita koko avoimen opintoja ilmoittautuessasi työttömäksi työnhakijaksi (eikä sitten myöhemmin suorittamiasi opintoja). Eihän nyt enää kerry kovin paljon opintopisteitä kuukautta kohti.
Haet toimeentulotukea. :)