Mitkä ovat teidän syvimmät arvonne?
Tässä muutamia esimerkkejä omista elämänsäännöistäni, arvoihini perustuen:
- Tiedonjano ja oppimisen halu
- Ystävällisyys ja apu heille jotka sen ansaitsevat
- Päätöksissä pysyminen
- Kiusaaminen ei ole okei, vahva voi olla muutenkin
- Huumeet eivät ole okei, enkä ota ystäväkseni yhtäkään narkkaria
- Väkivallattomuus niin pitkälle kuin mahdollista
- Hyvät käytöstavat
- Henkinen rikkaus on tärkeämpää kuin materia
- Itke kun on sen aika, että säilyt vahvanamuina aikoina
Kommentit (27)
Yksilön vapaus, valta ja vastuu omista asioistaan. Kun niitä on paljon, yhteiskunta on sellainen jota arvostan. Kun sinulla ja minulla on vapaus valita, valta päättää ja velvollisuus kantaa valinnoista ja päätöksistä vastuu, asiat ovat hyvin.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:20"]Yksilön vapaus, valta ja vastuu omista asioistaan. Kun niitä on paljon, yhteiskunta on sellainen jota arvostan. Kun sinulla ja minulla on vapaus valita, valta päättää ja velvollisuus kantaa valinnoista ja päätöksistä vastuu, asiat ovat hyvin.
[/quote]
Kyllä, mutta entäs ne vastuuttomat tapaukset eli ne joista tulee rapajuoppoja / monilapsisen katraan yh-äitejä / narkkareita?
Kaiken elämän arvostaminen ja kunnoittaminen, ihmisarvo, vapaus, empatia, rakkaus, erilaisuuden hyväksyminen.
Valkoihoisuuden ylistäminen. Erilaisuuden halveksuminen.
En ota enempää panttivankeja kun todella tarvitsen.
Ei minulla ole sellaisia. Reagoin kussakin tilanteessa kuten reagoin, ilman että etukäteen määrittelen millainen ihminen minä olen tai minkä arvojen mukaan toimin.
Buddhalainen etiikka: Oikeat ajatukset, oikea puhe ja oikeat teot. Ja kaikki asiat, jotka noihin sisältyvät. Karma.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]
- Ystävällisyys ja apu heille jotka sen ansaitsevat -
[/quote]
Tässä liikutaan vähän vaarallisilla vesillä, kuka sen määrittelee miten ystävällisyys tai apu ansaitaan?
Mahdollisimman monta orgasmia lyhyessä ajassa ja niin paljon, kuin kerkeää elämänsä aikana. Nautintoa nautinnon jälkeen, kipeää tekee. Mahdollisimman vähän töitä. Ja muista ihmisistä ja heidän hyödyistä viis.
Toki elän näin siten etten paljasta itseäni muille, sillä muut ovat verenhimoisia.
Usko Jumalaan, Jeesukseen ja Raamatun Sanaan on koko elämäni peruspohja, josta kumpuaa kaikki muu, esim rakkaus, rauha, ystävällisyys, uskollisuus, itsehillintä, pitkämielisyys, ... Jokainen on vain omista teoistaan vastuussa, ei toisen teoista tai tekemättä jättämisistä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]
Tässä muutamia esimerkkejä omista elämänsäännöistäni, arvoihini perustuen: - Tiedonjano ja oppimisen halu - Ystävällisyys ja apu heille jotka sen ansaitsevat - Päätöksissä pysyminen - Kiusaaminen ei ole okei, vahva voi olla muutenkin - Huumeet eivät ole okei, enkä ota ystäväkseni yhtäkään narkkaria - Väkivallattomuus niin pitkälle kuin mahdollista - Hyvät käytöstavat - Henkinen rikkaus on tärkeämpää kuin materia - Itke kun on sen aika, että säilyt vahvanamuina aikoina
[/quote]
Kivat arvot, mutta miksi huumeet ei ole okei? Ymmärrän väärinkäytön ja addiktiosta johtuvat ikävät ilmiöt, mutta että jos joskus silloin tällöin kerran vuodessa käy sienitripillä tai polttaa piipullisen kannabista?
Älä kuseta, älä varasta, älä koijaa.
En mä jaksa olla aina ystävällinen tai pysyä päätöksissäni enkä olla kovin hyvätapainenkaan. Tärkeintä on että pysyy itselleen ja muille rehellisenä. Se on mun kaikkein ehdottomin moraalisääntö. En voi olla tekemisissä yhdenkään ihmisen kanssa joka jää kiinni valehtelusta. Se on se ainoa asia mitä en voi antaa anteeksi. Ja asia voi olla pienikin.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:47"]
Usko Jumalaan, Jeesukseen ja Raamatun Sanaan on koko elämäni peruspohja, josta kumpuaa kaikki muu, esim rakkaus, rauha, ystävällisyys, uskollisuus, itsehillintä, pitkämielisyys, ... Jokainen on vain omista teoistaan vastuussa, ei toisen teoista tai tekemättä jättämisistä.
[/quote]
Jos todistettaisi pitävästi ettei jumalaa ole, mitä sun moraalille tapahtuisi?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:20"]Yksilön vapaus, valta ja vastuu omista asioistaan. Kun niitä on paljon, yhteiskunta on sellainen jota arvostan. Kun sinulla ja minulla on vapaus valita, valta päättää ja velvollisuus kantaa valinnoista ja päätöksistä vastuu, asiat ovat hyvin.
[/quote]Ihanteellinen katsomus ihmemaa Onnelasta, mutta niin lapsellisen subjektiivinen.
Eräs kotimainen puolue osti takavuosina tällä samalla lapsellisella mantralla äänienemmistön typeriltä äänestäjiltä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:20"]Yksilön vapaus, valta ja vastuu omista asioistaan. Kun niitä on paljon, yhteiskunta on sellainen jota arvostan. Kun sinulla ja minulla on vapaus valita, valta päättää ja velvollisuus kantaa valinnoista ja päätöksistä vastuu, asiat ovat hyvin. [/quote]Ihanteellinen katsomus ihmemaa Onnelasta, mutta niin lapsellisen subjektiivinen. Eräs kotimainen puolue osti takavuosina tällä samalla lapsellisella mantralla äänienemmistön typeriltä äänestäjiltä.
[/quote]
C'mon me tarvitaan idealismia tasapainottamaan jäyheää ja konservatiivista rationalismia.
Mielestäni henkilön arvojen solvaaminen lapselliseksi on sivallus tämän heikkoon kohtaan jonka paljasti kertomalla unelmansa. Vituttaa tuommoinen. Mitä hyötyä tuostakin oli?
-Ohis joka on henkisesti pahoinpidelty ja mitätöity unelmoija
-Empaattisuus
-Ei päinhteille etenkin huumeille
-yleiset käytöstavat
-yleinen etiikka ja moraali
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:20"]Yksilön vapaus, valta ja vastuu omista asioistaan. Kun niitä on paljon, yhteiskunta on sellainen jota arvostan. Kun sinulla ja minulla on vapaus valita, valta päättää ja velvollisuus kantaa valinnoista ja päätöksistä vastuu, asiat ovat hyvin.
[/quote]Ihanteellinen katsomus ihmemaa Onnelasta, mutta niin lapsellisen subjektiivinen.
Eräs kotimainen puolue osti takavuosina tällä samalla lapsellisella mantralla äänienemmistön typeriltä äänestäjiltä.
[/quote]Sama puolue kertoi myös tarvittavan nopeasti 1,8miljoonaa maahanmuuttajaa, mutta ei sitä kuinka tämä joukko kykenee toteuttamaan em. hienoa arvomaailmaa.
Ei tainnut äänestäjiä kiinnostaa kysyä?
Parisuhde, yksilönvapaus, ystävällisyys, suvaitsevaisuus.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:20"]Yksilön vapaus, valta ja vastuu omista asioistaan. Kun niitä on paljon, yhteiskunta on sellainen jota arvostan. Kun sinulla ja minulla on vapaus valita, valta päättää ja velvollisuus kantaa valinnoista ja päätöksistä vastuu, asiat ovat hyvin. [/quote]Ihanteellinen katsomus ihmemaa Onnelasta, mutta niin lapsellisen subjektiivinen. Eräs kotimainen puolue osti takavuosina tällä samalla lapsellisella mantralla äänienemmistön typeriltä äänestäjiltä.
[/quote]
Et ehkä ymmärtänyt, mitä kirjoittaja tarkoitti.
Vahvana muina aikoina, ei vahvanamuina :D :D ap