Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajaa? Lääkäriä? Verta pisaroina...

Vierailija
29.12.2014 |

peräaukosta. Eilen ja toissapäivänä tuli pyyhkiessä paperiin verta. Nyt kun katsoin pönttöön, niin sinnehän tipahteli kirkasta verta pisaroina paperin päälle.

Ulostaminen on säännöllistä, helppoa ja kivutonta. Ulosten väri on normaali, ei kovin tumma ja koostumus on pötkylä.

Epäilen itse, että peräaukon lähellä on haavauma tai haavaumia. Synnytyksen jälkeen oli vastaavaa, mutta  viimeisestä synnytyksestä on jo viisi vuotta, eikä niille silloin tehty mitään muuta, kuin käskettiin voitelemaan, jos oli tarvetta. Voitelin muutaman kerran.

Toinen epäilyksen aiheuttaja on, että olen karttanut ruokavaliossani tiettyjä viljoja, mutta joulun aikaan olen syönyt  vähän huolettomammin. Suklaakin on maistunut. En ole kuitenkaan ylensyönyt. 

Menen lääkäriin, mutta ei kai tässä aivan kiire ole? Onko syytä vaatia muuta kuin voiteita hoidoksi? Ym?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tosiaan mikään kiire lääkäriin. Voi olla tosiaan haavaumaa peräaukolla tai sitten peräpukamavaivoja. Kumpikaan ei tarvitse akuutisti mitään lääkärinapua. Hyvin voit vaikka viikon odotella josko veren tulo menisi ohi itsestään. 

Vierailija
2/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Onko terveellistä pitää noita haavaumia pepussa seuraavat 5 vuotta vai olisiko parempi pyytää leikkaaman ne pois tai kuromaan umpeen? Vertaan siihen, että hoitamattomat hampaatkin ovat riski, mutta entäpä peräpää?

Peräaukosta ei tursua mitään ulkopuolelle. Ihmettelen, että kun ulosteessa on bakteereja ties minkä laisia, niin eikö haavat tulehdu? Ehkä en huomaa? Ehkä ruoka-aineallergiaakin, joka olisi syytä saada selville? Osaanhan karttaa ihan kokemukseni mukaan tiettyjä ruoka-aineita, mutta että allergiat tulisivat tutkituiksi?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla pieni sisäinen pukama joka vuotaa kirkasta verta jos on ummetusta.

Vierailija
4/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:09"]

Kiitos! Onko terveellistä pitää noita haavaumia pepussa seuraavat 5 vuotta vai olisiko parempi pyytää leikkaaman ne pois tai kuromaan umpeen? Vertaan siihen, että hoitamattomat hampaatkin ovat riski, mutta entäpä peräpää?

Peräaukosta ei tursua mitään ulkopuolelle. Ihmettelen, että kun ulosteessa on bakteereja ties minkä laisia, niin eikö haavat tulehdu? Ehkä en huomaa? Ehkä ruoka-aineallergiaakin, joka olisi syytä saada selville? Osaanhan karttaa ihan kokemukseni mukaan tiettyjä ruoka-aineita, mutta että allergiat tulisivat tutkituiksi?

ap

[/quote]

Jos muita vatsaoireita kuin kirkas veri peräaukosta ei ole, se tuskin on allergiaoiretta. Yleensä ruoka-aineallergiat oireilevat suolisto-oireina lähinnä vatsakivulla, ilmavaivoilla tai ripulilla. Lisäksi voi olla esim. iho-oireita. Minusta tuon takia ei ole mitään syytä epäillä allergiaa.

Useimmiten peräaukon seudun haavaumat eivät tulehdu, jos ihmisellä on normaali immuniteetti. Useimmat niistä paranevat itsestään ilman ongelmia. Joskus, varsinkin jos on ummetusta tai ripulia, mikä säännöllisesti ärsyttää peräaukkoa, haavat paranevat vaikeasti. Kannattaa suihkutella peräaukon seutua lämpimällä vedellä pari kertaa päivässä, ja jos on kipua, lämpimät istumakylvyt voivat auttaa myös. Lääkäriin yleinen suositus on mennä vasta jos kuukaudessa haavauma ei parane. 

Vierailija
5/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]

mulla pieni sisäinen pukama joka vuotaa kirkasta verta jos on ummetusta.

[/quote]

Sama mulla. Ollut jo yli 10 vuotta eikä mitään ole haittaa muuta kuin että usein tulee verta ulosteen mukana tai pyyhittäessä. 

Vierailija
6/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verentulo jatkuu, kannattaa käydä lääkärissä, sillä jos ei ole pukamia tms, voi kyseessä olla myös tulehdus suolistossa. Todennäköisesti ei sulla kuitenkaan kun muuten ei ole ripua tai muuta vatsaoiretta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Saimmekin hyvää tietoa. Allergia ilmenee minulla ihottumana, kun olen syönyt jotain sopimatonta. Ajattelin, että ei suoliston ärsyyntyminenkään olisi siksi aivan poissuljettua. Vaikka eihän suolistossa ole ihoa, vaan limakalvoa?

ap

Vierailija
8/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:23"]

Jos verentulo jatkuu, kannattaa käydä lääkärissä, sillä jos ei ole pukamia tms, voi kyseessä olla myös tulehdus suolistossa. Todennäköisesti ei sulla kuitenkaan kun muuten ei ole ripua tai muuta vatsaoiretta.

[/quote]

Ei vaikuta tosiaan todennäköiseltä mikään isompi tulehdus, kun ei muita vatsaoireita ole. Jotta veri tulee punaisena, "tuoreena", vuodon täytyy olla loppupäässä suolistoa, ja yleensä verenvuotoa aiheuttavat tulehdukset paksu- tai peräsuolessa kyllä aiheuttavat aika voimakkaitakin oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mene viikossa ohi niin kipin kapin lääkäriin näyttämään. Todennäköisesti ei ole mitään vakavaa, mutta suolistosta tuleva veri on aina aihe tutkimuksille kun voi pahimmassa tapauksessa olla kasvainkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme