Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

huoh. .unikoulua ja ensimmäinen yö

Vierailija
28.12.2014 |

Vauva 8kk. Yöt roikkuu tississä. Nukkynut siia ikänsä minun vieressä. Nyt alkanut rriehumaan öisin. Potkii, nyrkkeilee, vänisee. Puree rintaa. Tänään päätin että baari memee kiinni klo 22. Lapsi alkuun nukkui ihan ok omassa pinniksessä. Nyt alkoi itkeskellä. Annoin ihan pienen hetken itkeä ja sotten rauhallisesti laitoin tutin suuhun ja pidin kättä hänen päällään. En puhunut lainkaan. Rauhoittui. Toiatimme tämän n 5kertaa lyhyessä ajassa ja nyt tais oikeesti nukahtaa. Teenkö tämän oikein? Vai mitenkä tämä homma toimii?! Vinkkejä kokemuksia? ! Väsynyt äiti...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoja on monia. Tuo on ihan hyvä, mitä teet. Tärkeintä on olla johdonmukainen ja ettei vauvaa jätetä kokonaan yksin.

Takapakkia voi tulla jossain vaiheessa, esim. viikon jälkeen, kun vauva testaa että olisko baari sittenkin auki. Jatkat vaan samaan malliin.

Voimia, se on rankkaa, tiedän. Kaksi unikoulua olen pitänyt.

Vierailija
2/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa..

Minä tein niin, että aamulla noustiin suoraan puurolle. Eli vauva ei saanut maitoa sängystä nousun jälkeen. Toimi heti ensimmäisen yön jälkeen. Tosin aamu täytyi aloittaa jo 4.30, koska yöpaasto olisi muuten ollut liian pitkä.

Jos teillä vauva on syönyt klo 22, niin viimeistään klo 5 kyllä tarvitsee ruokaa. Kannattaa huomenna lykätä iltasyöttöä vaikka tunnilla, niin saa nousta "vasta" klo 6.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rohkaisusta! Tosiaan siis pinnia on oman sänkyni kyljessä sivuvaununa. Että ihan lähekkäin ollaan edelleen. En vaan jaksa sitä jokaöistä huitomista ja ähryymistä. Ja haluan imettää edelleen, mutta yöllä ei kiitoa enää. Terkkarinkin mukaan ei tarvitse enää yöpalaa! Itsestä nyt jo tuntuu pahalle jättää lapsi tuohon omaan sänkyynsä vailla ihan vieressä onkin. Mutta minun on pakko saada nukkua. 1-2h yössä ei riitä! Ja niin koomiasta kuin onki, tämä pn minun neljäs lapsi! Muut ovat alkaneet nukkua täydet yöunet 3-4kk iässä. Siksi tämä tuntuukin niin oudolle! Mitäs muuta minä voin tehdä jos tämä ei näillä konsteilla tästä helpota?

Vierailija
4/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...tuota aaamua en ole ollankaan suunnitellut. Huomaan nyt että unta tarvitsen.No huphuomis aamu katsotaan minne asti päästään. Mutta jos päästäiai edes sinme 5asti niin tulkoon vieteen rinnalle! Ja sitten vielä torkuttaiso hetki! Ai että siinä olis jo ihanat pitkät unet!

Vierailija
5/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos otat vauvan viereen ja tissille aamulla klo 5 tai vaikka olis 6 homma menee ihan pieleen. Vauva ei osaa kellon aikoja, se ei tiedä onko jo aamu vai viel yö. Sun vaivan näkö ja vauvan itkut menee ihan hukkaan. Nouskaa siis aamulla puurolle ja tissiä vasta puuron jälkeen.

Vierailija
6/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niinkö? Minun varmaan pitäisi etsiä joataon ihan ohjeet tähän. Minä olen vaan niin väsynytetten wdes älynny ajatella aamua. Vpisko sityen ajatella että annan ppullosta vaikka velliä 5-6 aikaan ja takaisin pinnikseen jos nukahtaa?!

Vierailija
7/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:18"]

Ap, jos otat vauvan viereen ja tissille aamulla klo 5 tai vaikka olis 6 homma menee ihan pieleen. Vauva ei osaa kellon aikoja, se ei tiedä onko jo aamu vai viel yö. Sun vaivan näkö ja vauvan itkut menee ihan hukkaan. Nouskaa siis aamulla puurolle ja tissiä vasta puuron jälkeen.

[/quote]

Juuri näin. Vauvan pitää osata yhdistää nämä asiat: hereilläolo+ruokailu, nukkuminen+ei palveluja. Sängystä pitää nousta YLÖS ennenkuin tulee mitään tarjoilua. Tässä kohti pitää olla tosi tiukkana, jos meinaa onnistua.

Vierailija
8/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin valvon toisen lapsen vuoksi, on kovassa kuumeessa tässä sylissä voivottelee. Eli minum tuurilla vauva nukkuu hyvin ja minä valvon sisaruksen kanssa!

Vierailija
9/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:18"]

[/quote]

Juuri näin. Vauvan pitää osata yhdistää nämä asiat: hereilläolo+ruokailu, nukkuminen+ei palveluja. Sängystä pitää nousta YLÖS ennenkuin tulee mitään tarjoilua. Tässä kohti pitää olla tosi tiukkana, jos meinaa onnistua.
[/quote]

Voi kökkö! Voitteko suoaitella jotain sivustoa missä olisi hyvät ohjeet tähän hommaan. En arvannutkaan tai osannut ajatella tätä kovinkaan pitkälle. Tämä yö menee miten menee. Hupmisen opiskelen ja aloitamme alusta!! No myt hän taas itkee...

Vierailija
10/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Unikoulua meilläkin pidetty juurikin saman ikäiselle. Rankkaa on. Jaksamista! Neuvoja en osaa antaa kun meillä ongelmana oli vaan levottomuus ja heräily, ei tissi. Minä en neuvolan ohjeiden mukaan ottanut syliin, vain rauhottelin 'tassuttamalla' ja tutilla, huusihan lapsi välillä tunninkin. En kokenut tästä unikoulusta suurta hyötyä. Erittäin huonosti nukkuneen lapsen vanhempana toivon sydämestäni että unikoulunne onnistuisi ja saisitte alkaa nukkumaan.

Vierailija
11/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:22"]

Ai niinkö? Minun varmaan pitäisi etsiä joataon ihan ohjeet tähän. Minä olen vaan niin väsynytetten wdes älynny ajatella aamua. Vpisko sityen ajatella että annan ppullosta vaikka velliä 5-6 aikaan ja takaisin pinnikseen jos nukahtaa?!

[/quote]

Minä en laittaisi takaisin nukkumaan. Ihan sen vuoksi, että vauva pääsisi kertaheitolla eroon siitä assosiaatiosta että nukutaan ja syödään. Mieluummin teet aamutouhut normaalisti ja olette hereillä hetken. Muuten siinä voi käydä niin, että joudut aina esim. klo 4 antamaan sitä vellipulloa.

Kerralla kaikki palvelu pois öistä, niin se on helpointa. Sinua väsyttää, mutta mitä nopeammin vauva oppii, niin sen nopeammin saatte hyvät unet.

Vierailija
12/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania kannustuksia, kiitos! Jotenkin tunnen epäonniatuneeni äitinä kun tämä tosiaan on jo neljäs. Että miksi ei tämä toimi?! Mutta en eläissäni ole ollut niin väsynyt kuin nyt. Ja tuntuu pahalle pienenkin puolesta kun päivällä on niin helppo ja tyytyväinen ihanuus, yöllä taas jptain ihan muuta. Yritän etsiä netiatä ohjeita ja aloitamme huomenna koko homman alusta!

Vierailija
13/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:18"] Ap, jos otat vauvan viereen ja tissille aamulla klo 5 tai vaikka olis 6 homma menee ihan pieleen. Vauva ei osaa kellon aikoja, se ei tiedä onko jo aamu vai viel yö. Sun vaivan näkö ja vauvan itkut menee ihan hukkaan. Nouskaa siis aamulla puurolle ja tissiä vasta puuron jälkeen. [/quote] Juuri näin. Vauvan pitää osata yhdistää nämä asiat: hereilläolo+ruokailu, nukkuminen+ei palveluja. Sängystä pitää nousta YLÖS ennenkuin tulee mitään tarjoilua. Tässä kohti pitää olla tosi tiukkana, jos meinaa onnistua. [/quote] Voi kökkö! Voitteko suoaitella jotain sivustoa missä olisi hyvät ohjeet tähän hommaan. En arvannutkaan tai osannut ajatella tätä kovinkaan pitkälle. Tämä yö menee miten menee. Hupmisen opiskelen ja aloitamme alusta!! No myt hän taas itkee...

[/quote]

Mll sivuilla on eri unikoulujen ohjeet. Mutta ei niissäkään aamuista ole mitään mainintaa.

Suosittelen tuota, että kun vauvan iltasyötöstä on 6-7 h aikaa, niin nousette ylös ja vauvalle jotain muuta kuin tissiä. Niin yksinkertaista.

Vierailija
14/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tuota, että kun vauvan iltasyötöstä on 6-7 h aikaa, niin nousette ylös ja vauvalle jotain muuta kuin tissiä. Niin yksinkertaista.
[/quote]

Jos kerran olet tuotaitse kokeillut...taidan sitten ruukata niin että menen vauvan kanssa unille 23 aikoihin niin nousmme aamulla muiden lasten kanssa yhtäaikaa! Muut nousevat 6-7 aamulla! No Tietysti! ! Ja koko sakki yhdessä syömään.

Vierailija
15/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat vauvan nukkua niin kauan kun nukuttaa etkä kato kellosta, että kuinka monta tuntia on ollu syömättä... Jos kasvaa hyvin niin voi huoletta antaa nukkua vaikka 12 h yöllä...

Vierailija
16/17 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat lapsey alkoivat 3-4kk ikäisi nukkumaan 6-8h yöunia. Itse menen muutenkin yleensä kymppiuutisten jälkeen nukkumaan niin vpisin yrittää kääntää vauvan samaan. Aiemmin meni nukkumaan 20.00.

Vierailija
17/17 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostan nukkuvan vauvan syliin ennenku meen ite nukkumaan, ja syötän pullosta tissimaitoa johon oon lisänny vähän kaurapuuro jauhetta = kauravelli.. Syö 200ml vaikka on just pari tuntia sitten syöny iltapuuron, näin oon saanu vauvan nukkumaan ainakin 6-7 tuntia putkeen.. Vauva kyllä just sen 5kk ja tää on ihan uus juttu meillä mutta viikon ajan on toiminu, sitä ennen annoin pelkkää tissimaitoo pullost just ennenku meen ite nukkuu ja nukkui n 5 tuntia, tutti ei meidän vauvalle kelpaa mutta just toi selän paijaaminen auttaa nukahtamaan pinnasänkyyn. Tsemppiä ap!