Kirjallisuutta moraalisen pohdiskelun avuksi?
Ehdottakaa minulle mitä tahansa aiheeseen liittyviä kirjoja!
Selvennykseksi: Tein (teen) uudenvuodenlupauksen pohtia ja analysoida omaa moraaliani seuraavan vuoden ajan. Luin Jonathan Littellin Hyväntahtoiset, jonka innoittamana haluan pohtia, kuinka itse olisin toiminut Auen - tavallisen ihmisen - asemassa 1940-luvun Saksassa.
Olen vielä nuori ja tietämätön, joten ajattelin hankkia kirjallisuutta tuekseni. Ehdottakaa jotakin! Luen joka päivä 10-50 sivua kirjasta, tutkiskelen itseäni ja kirjaan ajatuksiani ylös yhteensä vähintään tunnin ajan. En ole varma, pystynkö tähän, jaksanko käyttää tähän aikaani tai tuleeko tästä mitään, mutta haluan yrittää.
Kiitos jo etukäteen avusta! :)
Kommentit (12)
Kiitos, 2 & 3!
Ajattelin ottaa uskonnon yhdeksi aiheekseni - minullahan on koko vuosi aikaa.
Ernest Hemingway
Ja aurinko nousee
Moraaliin sopisi kirja nimeltä rahan valta.
No tämä uusi Finlandiavoittaja on oikein hyvä vaihtoehto
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:07"]No tämä uusi Finlandiavoittaja on oikein hyvä vaihtoehto
[/quote] Mikä?
Ajattelin myös lukea Mein Kampfin, vaikka suurin osa siitä on kuulemma Hitlerin omaa, sekavaa runoilua. Minulla on pätkiä Goebbelsin päiväkirjasta ja olen lukenut hänen elämäkertansa.
Uskontojen kirjoja en jaksa lukea, enkä varmaan saisikaan niistä mitään irti. Selasin joskus Vanhan Testamentin läpi, enkä ymmärtänyt siitäkään mitään. Olen ollut vakaumuksellinen ateisti niin monta vuotta, että lienee hyödyllistä tutkia uskontoja.
Suosittelisin tutustumaan myös moraalifilosofian perusteisiin. Se voi syventää matkaasin ja terävöittää näkökulmaasi mooralin ja etiikan tutkiskelussa. Kirjoina voisin mainita esim Tolstoin tuotannon, tai muut Venäläisen realismin uranuurtajat. Yhteiskunnallisiin moraaliteemoihin voi tutustua esim George Orwellin tuotannon kautta.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:22"]
Suosittelisin tutustumaan myös moraalifilosofian perusteisiin.
[/quote]
Missä näihin voi tutustua?
Jonathan Glover: Ihmisyys. Sain tämän opuksen alun perin lainaan filosofianopettajaltani, myöhemmin ostin kaksi kappaletta, toisen itselleni ja toisen parhaalle ystävälleni.
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille!
Myös elokuvia (dokumentteja?) saa ehdottaa. Katsoin vähän aika sitten Docventuresin He tappoivat öisin ja haen jotakin sen tapaista. -ap
Oho, aika laaja kenttä. Itse innostuin juuri lukemaan pientä siivua, eli vanhoillislestadiolaisuudesta "Usko, toivo ja raskaus". Se laittaa kyllä pohtimaan monelta kantilta henkilökohtaisia vakaumuksia ja yhteisön vakaumuksia, joihin on pakko mukautua ja omaksua omikseen. Ihmismieli on mielenkiintoinen.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1409974102624
Jos uskonto kiinnostaa muutenkin, pohdiskeltavaa on kirjassa "Paholaisen biografia"
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9516078370
Tai vaikka "Uskomaton matka uskovien maailmaan"
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1354341714577
Luen samoja kirjoja 19-vuotiaan poikani kanssa, emmekä kumpikaan ole uskovaisia ihmsiä. Näistä vain syntyy paljon keskustelua ja pohdiskeltavaa.