Inhoan lasta. Mitä terapiaa/tukea?
Lapseen ei tunnesidettä vaan koen lapsen hoitamisen ahdistavaksi. En ole masentunut mutta en vain kestä lasta. Inhoan vauvaa ja toisaalta pelkään satuttavani raivonpuuskassa esim.lyömällä. Vihaan lapsen huutamista ja meinnaan oksentaa vaipanvaihdon yhteydessä. Minkälaista terapiaa tai tukea on tarjolla ja kuinka nopeasti siihen voi päästä? En halua että minusta tehdään lasuilmoitusta koska haluan pitää lapsen mutten vain koe häntä kohtaan minkäänlaista kiintymystä. Ei ole edes vaativa lapsi mutta koen äitiyden äärimmäisen hermoja raastavaksi.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:16"]Juuri sinunkaltaisilta tulee ottaa lapsi pois. Pilaat sen lapsuuden. Itselläni on juuri sinunlaisesi äiti. Paskaa oli. 16-vuotiaana muutin mummolaan ja 18-vuotiaana katkaisin välit kerrasta poikki äitiini.
[/quote]
oma äitini huusi minulle joka päivä ja elämä oli yhtä helvettiä. Hän kontrolloi vessakäyntejänikin. En haluaisi olla paska äiti mutten vain tunne mitään positiivisia tunteita lasta kohtaan. Pelkäsin sitä jo ennen kuin sain lapsen mutta mies yritti vakuuttaa, että minusta tulee vielä hyvä äiti... ei se vakuuttelu riittänyt. Ap
[/quote]
Voi ap, kuulostaa hirveältä... Ei ihme, jos traumasi ovat nyt heränneet (keittiöpsykologin teoria siis). Hyvä, että haet apua. Ota tästä vielä virtuaalinen halaus!
Kokemuksesi liittyvät ehkä omaan lapsuuteesi. Pyydä neuvolasta lähete perheneuvolaan tai lastenpsykiatriaan
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:08"]vaipoissa on vain kakkaa. hajuun ei kuole. kun olet vaihtanut vaipat, peset vain kätesi. ei se ole sen ihmeellisempää. pidätä vaikka hengitystä, josset muuten voi vaihtaa vaippoja. vaipat on kuitenkin pakko vaihtaa, joten teeppä asenne muutos. vai pitäisikö sinulle hankkia prinsesssan mekko ja taikasauva niinkuin pikkutytölle. et ole kyllä lainkaan äidillinen.
minulle se on ihan sama, kuinka vaikea menneisyys sinulla on!!! sinua ja lapsiasi ei auta kukaan, teidän täytyy selvitä itse!!! sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vahva ja selvitä. sinun täytyy näyttää, että sinä selviät. muuten sinut hylätään ja leimataan hulluksi. sinun selviytymisen tahtosi ja epäonnistumisen pelkosi täytyy olla lujempi kuin itsesäälisi!!
[/quote]
Ja tässä mesoo nyt joku, joka on tainnut elää täysin hatmonisen elämän, ja siksi empatiakykyä on kuin lattialaudoilla. Tuosta "itse pitää kaikesta yksin selvitä"-ajattelustahan on viime aikoina varoitettu vähän joka paikassa, mutta eihän se nyt voi olla kaikilla mennyt jakeluun
Hei ap, varmaan tuo vaikeutesi äitiyteen johtuu siitä, mitä itse olet lapsuudessasi jäänyt paitsi. Onneksi huomaat ja tiedostat asian ja voit siis hakea apua. Sinulla on hyvä mahdollisuus onnistua katkaisemaan sukupolvien taakka tässä asiassa. Ehkä sinun kannattaa hakeutua mt-toimiston asiakkaaksi ja sitä kautta kelan korvaamaan psykoterapiaan?
Hurjan hyvä, että tiedostat tilanteen ja tunteesi! Nyt vaan aktiivisesti apua hakemaan, mitään ikävää ei ole vielä sattunut ja terapian/muun avun avulla sinusta varmasti tulee vielä hyvä äiti! Jos pystyt rakastamaan miestäsi, pystyt varmasti myös lastasi; menneisyyden kokemukset ovat nyt vain ikään kuin tukkona edessä. Kysy neuvolasta suoraan, että "minne voisit ohjata eteenpäin", että ei jää siellä hymistelyn tasolle. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:16"]Juuri sinunkaltaisilta tulee ottaa lapsi pois. Pilaat sen lapsuuden. Itselläni on juuri sinunlaisesi äiti. Paskaa oli. 16-vuotiaana muutin mummolaan ja 18-vuotiaana katkaisin välit kerrasta poikki äitiini. [/quote] oma äitini huusi minulle joka päivä ja elämä oli yhtä helvettiä. Hän kontrolloi vessakäyntejänikin. En haluaisi olla paska äiti mutten vain tunne mitään positiivisia tunteita lasta kohtaan. Pelkäsin sitä jo ennen kuin sain lapsen mutta mies yritti vakuuttaa, että minusta tulee vielä hyvä äiti... ei se vakuuttelu riittänyt. Ap
[/quote]
Minulla oli aivan samanlainen äiti ja en ole koskaan tuntenut kiintymystä pikkulapsia kohtaan, mutta eläinpentuja kyllä. Taustalla on varmaan kokemus siitä, että on jäänyt ilman äidin pyyteetöntä rakkautta ja hyväksyntää ja ettei ole voinut olla turvallisella tavalla oma itsensä. Olen yrittänyt hoitaa muiden lapsia ikään kuin harjoitusmielessä, mutta takana olevat tunteet ovat niin alitajuisia ettei ongelma ole korjaantunut. Toisaalta olen kehittänyt itselleni muutakin elämää, enkä ole edes tavannut sopivaa miestä. Mutta pelottaa kyllä, että jos se oikea tulisi vastaan niin muuttuisiko mieleni lapsen hankinnasta ja mitä siitä seuraisi...Jokatapauksessa en haluaisi, että mieheni jättäisi minut yksin ongelman kanssa. Ainakin vauva-aikana tarvitsisin paljon apua ja tukea, mutta sitten kun lapsi kasvaisi ja muuttuisi itsenäisemmäksi ja oppisi puhumaan, voisin ehkä olla parempi äiti...On vaikeaa rakastaa vauvaa, johon on niin yksipuolisessa suhteessa - siis rakastaa niin, että tietää että alitajuinen katkeruus/hylätyksi tulemisen pelko katoaisi...Aikuisia olen kyllä osannut rakastaa pyyteettömästi ja olen ollut ihan hyvä nuorten ja isompien lasten kanssa (olen opettaja). Ajattele, että kunhan lapsi kasvaa niin suhtautuminen helpottuu...
En ihmettele, että koet negatiivisia tunteita ja sinulla on paha olla. Hae apua. Uskon, että terapialla ja työstämällä asiaa pääset eteenpäin. On myytti, että äidit tuntisivat vain pyhää rakkautta ja jaloja tunteita. Tiedän monia äitejä, jotka ovat sanoneet suoraan, että toivovat välillä ettei lasta olisikaan ja tuntevat kiukkua ja raivoa häntä kohtaan. Jos tunteita salpaa ja patoaa, on vaikeaa. Tarvitset ihmisen ja ihmisiä, joille uskallat sanoa, mitä tunnet.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 19:16"]Juuri sinunkaltaisilta tulee ottaa lapsi pois. Pilaat sen lapsuuden. Itselläni on juuri sinunlaisesi äiti. Paskaa oli. 16-vuotiaana muutin mummolaan ja 18-vuotiaana katkaisin välit kerrasta poikki äitiini. [/quote] oma äitini huusi minulle joka päivä ja elämä oli yhtä helvettiä. Hän kontrolloi vessakäyntejänikin. En haluaisi olla paska äiti mutten vain tunne mitään positiivisia tunteita lasta kohtaan. Pelkäsin sitä jo ennen kuin sain lapsen mutta mies yritti vakuuttaa, että minusta tulee vielä hyvä äiti... ei se vakuuttelu riittänyt. Ap
[/quote]
Minulla oli aivan samanlainen äiti ja en ole koskaan tuntenut kiintymystä pikkulapsia kohtaan, mutta eläinpentuja kyllä. Taustalla on varmaan kokemus siitä, että on jäänyt ilman äidin pyyteetöntä rakkautta ja hyväksyntää ja ettei ole voinut olla turvallisella tavalla oma itsensä. Olen yrittänyt hoitaa muiden lapsia ikään kuin harjoitusmielessä, mutta takana olevat tunteet ovat niin alitajuisia ettei ongelma ole korjaantunut. Toisaalta olen kehittänyt itselleni muutakin elämää, enkä ole edes tavannut sopivaa miestä. Mutta pelottaa kyllä, että jos se oikea tulisi vastaan niin muuttuisiko mieleni lapsen hankinnasta ja mitä siitä seuraisi...Jokatapauksessa en haluaisi, että mieheni jättäisi minut yksin ongelman kanssa. Ainakin vauva-aikana tarvitsisin paljon apua ja tukea, mutta sitten kun lapsi kasvaisi ja muuttuisi itsenäisemmäksi ja oppisi puhumaan, voisin ehkä olla parempi äiti...On vaikeaa rakastaa vauvaa, johon on niin yksipuolisessa suhteessa - siis rakastaa niin, että tietää että alitajuinen katkeruus/hylätyksi tulemisen pelko katoaisi...Aikuisia olen kyllä osannut rakastaa pyyteettömästi ja olen ollut ihan hyvä nuorten ja isompien lasten kanssa (olen opettaja). Ajattele, että kunhan lapsi kasvaa niin suhtautuminen helpottuu...
[/quote]
Olipa viisasta ajattelua, allekirjoitan nämä mietteet täysin! Yksipuolinen rakkaus ei tosiaan eheytä.
Kiitos teille! Tämä ketju on antanut paljon mietinnän aihetta kannoilta miltä en ole osaanut sitä jatellla vaan olen yrittänyt torjua ja olla ajattelematta, ja hyviä vinkkejä mitä kannattaa seuraavaksi tehdä. Olette ainoita, jotka ovat ottaneet hätäni vakavasti. Kaikki tuttuni ovat vähätelleet tunteitani huolimatta siitä vaikka tietävät mitä taustalla on - jopa mieheni!! Näytän todella viattomalta, eikä minusta voisi päällepäin uskoa mitään tällaista. Pidän eläinten pennuista paljon mutta olen ollut aina tunnekylmä vauvoja kohtaan. Luulen, että tilanne helpottuu, kun lapsi kasvaa sillä lapsista pystyn pitämään. Mutta olen todella huolissani sen suhteen, miten selviän vauvan kanssa, minkä vuoksi yritän hakea apua. Kiitokset teille kaikille. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:08"]vaipoissa on vain kakkaa. hajuun ei kuole. kun olet vaihtanut vaipat, peset vain kätesi. ei se ole sen ihmeellisempää. pidätä vaikka hengitystä, josset muuten voi vaihtaa vaippoja. vaipat on kuitenkin pakko vaihtaa, joten teeppä asenne muutos. vai pitäisikö sinulle hankkia prinsesssan mekko ja taikasauva niinkuin pikkutytölle. et ole kyllä lainkaan äidillinen. minulle se on ihan sama, kuinka vaikea menneisyys sinulla on!!! sinua ja lapsiasi ei auta kukaan, teidän täytyy selvitä itse!!! sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vahva ja selvitä. sinun täytyy näyttää, että sinä selviät. muuten sinut hylätään ja leimataan hulluksi. sinun selviytymisen tahtosi ja epäonnistumisen pelkosi täytyy olla lujempi kuin itsesäälisi!! [/quote] Ja tässä mesoo nyt joku, joka on tainnut elää täysin hatmonisen elämän, ja siksi empatiakykyä on kuin lattialaudoilla. Tuosta "itse pitää kaikesta yksin selvitä"-ajattelustahan on viime aikoina varoitettu vähän joka paikassa, mutta eihän se nyt voi olla kaikilla mennyt jakeluun
[/quote]
Enpä haluaisi olla se lapsi raukka, jonka äiti avoimesti kertoo ettei halua lastansa... lapsi raukka!!! monesti sanotaan, että historia toistaa itseään. se jonka äiti oli huono, on itsekin huono äiti. alistutteko tähän ihmisten "alentavaan juoruiluun"? hyvät ihmiset, ette saa sympatiaa, vaikka antaisitte periksi. hullujen huoneelle joudutte, ja lapsenne otetaan pois ikuisiksi ajoiksi.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:08"]vaipoissa on vain kakkaa. hajuun ei kuole. kun olet vaihtanut vaipat, peset vain kätesi. ei se ole sen ihmeellisempää. pidätä vaikka hengitystä, josset muuten voi vaihtaa vaippoja. vaipat on kuitenkin pakko vaihtaa, joten teeppä asenne muutos. vai pitäisikö sinulle hankkia prinsesssan mekko ja taikasauva niinkuin pikkutytölle. et ole kyllä lainkaan äidillinen. minulle se on ihan sama, kuinka vaikea menneisyys sinulla on!!! sinua ja lapsiasi ei auta kukaan, teidän täytyy selvitä itse!!! sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vahva ja selvitä. sinun täytyy näyttää, että sinä selviät. muuten sinut hylätään ja leimataan hulluksi. sinun selviytymisen tahtosi ja epäonnistumisen pelkosi täytyy olla lujempi kuin itsesäälisi!! [/quote] Ja tässä mesoo nyt joku, joka on tainnut elää täysin hatmonisen elämän, ja siksi empatiakykyä on kuin lattialaudoilla. Tuosta "itse pitää kaikesta yksin selvitä"-ajattelustahan on viime aikoina varoitettu vähän joka paikassa, mutta eihän se nyt voi olla kaikilla mennyt jakeluun
[/quote]
voin kertoa, että minä olen elänyt täysin epäharmonisen elämän ja olen vahvempi kuin koskaan. minä nousen mistä tahansa liemestä. moni ei tiedäkään mitä olen kokenut. enkä niistä vaahtaa. haluan olla normaali. kaipaan hyväksyntää. sanon kuitenkin sen, että elämäni olisi voinut mennä toisin. olen kuitenkin itseni ja perheeni vuoksi ponnistellut.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:35"]
Kiitos teille! Tämä ketju on antanut paljon mietinnän aihetta kannoilta miltä en ole osaanut sitä jatellla vaan olen yrittänyt torjua ja olla ajattelematta, ja hyviä vinkkejä mitä kannattaa seuraavaksi tehdä. Olette ainoita, jotka ovat ottaneet hätäni vakavasti. Kaikki tuttuni ovat vähätelleet tunteitani huolimatta siitä vaikka tietävät mitä taustalla on - jopa mieheni!! Näytän todella viattomalta, eikä minusta voisi päällepäin uskoa mitään tällaista. Pidän eläinten pennuista paljon mutta olen ollut aina tunnekylmä vauvoja kohtaan. Luulen, että tilanne helpottuu, kun lapsi kasvaa sillä lapsista pystyn pitämään. Mutta olen todella huolissani sen suhteen, miten selviän vauvan kanssa, minkä vuoksi yritän hakea apua. Kiitokset teille kaikille. Ap
[/quote]
parempi olisi selvitä. josset selviä, niin sossu vie lapsesi pois ja siitäkös koko kylä juoruaa. ja perheesi leimaa sinut epäonnistujaksi. kukapa mieskään haluaa olla "hullun" kanssa. ero tulee. joten oleppa reipas ja taistele itsesi ja perheesi vuoksi!! tämä ei ole mitään leikkiä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:14"]
[/quote]
voin kertoa, että minä olen elänyt täysin epäharmonisen elämän ja olen vahvempi kuin koskaan. minä nousen mistä tahansa liemestä. moni ei tiedäkään mitä olen kokenut. enkä niistä vaahtaa. haluan olla normaali. kaipaan hyväksyntää. sanon kuitenkin sen, että elämäni olisi voinut mennä toisin. olen kuitenkin itseni ja perheeni vuoksi ponnistellut.
[/quote]
kuulostat vähän äidiltäni, mikäli tuo edeltäväkin viesti oli sinun. En vain ole tämän vahvempi. Minut on murrettu ja vielä samaa toitotettu, että vahva pitää olla, eikä mitään saa näyttää. Kaikki pitää niellä, mitä elämä heittää. Toivottavasti et murra omia lapsiasi tuolla asenteellasi. Ap
Minäkin vihaan vauvoja ja pikkulapsia, olen tuntenut jonkin asteisia negatiivisia tunteita heitä kohtaan niin kauan kuin muistan. Nyt tunnen voimakasta kiukkua, ehkä siksi kun oma elämäni on kriisissä. En ole ajatellutkaan, että omalla lapsuudellani voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Isoäidilläni oli narsistinen persoonallisuushäiriö, mistä muistoista äitini ja hänen sisaruksensa kärsivät vielä keski-ikäisinäkin. Äitini kai yritti olla omille lapsilleen hyvä äiti. Mutta no, ei se tainnut ihan onnistua. Hän oli usein epävakaa ja pelottava, mutta välillä kyllä äidillinenkin. En ymmärrä, miksi hän suuttui joistain turhista asioista. Minusta kai tulee samanlainen. Näköjään kaikki tässä suvussa allekkain kulkevat ovat hieman mallikelvottomia tuossa asiassa.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 20:36"]
[/quote]
Enpä haluaisi olla se lapsi raukka, jonka äiti avoimesti kertoo ettei halua lastansa... lapsi raukka!!! monesti sanotaan, että historia toistaa itseään. se jonka äiti oli huono, on itsekin huono äiti. alistutteko tähän ihmisten "alentavaan juoruiluun"? hyvät ihmiset, ette saa sympatiaa, vaikka antaisitte periksi. hullujen huoneelle joudutte, ja lapsenne otetaan pois ikuisiksi ajoiksi.
[/quote]
Ihan kuin syyttely mitään auttaisi.
[/quote]
Ei vaan tässä mesoo sellainen, jota ei ole rakastettu riittävästi. Ei saa olla tarvitseva
vaipoissa on vain kakkaa. hajuun ei kuole. kun olet vaihtanut vaipat, peset vain kätesi. ei se ole sen ihmeellisempää. pidätä vaikka hengitystä, josset muuten voi vaihtaa vaippoja. vaipat on kuitenkin pakko vaihtaa, joten teeppä asenne muutos. vai pitäisikö sinulle hankkia prinsesssan mekko ja taikasauva niinkuin pikkutytölle. et ole kyllä lainkaan äidillinen.
minulle se on ihan sama, kuinka vaikea menneisyys sinulla on!!! sinua ja lapsiasi ei auta kukaan, teidän täytyy selvitä itse!!! sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla vahva ja selvitä. sinun täytyy näyttää, että sinä selviät. muuten sinut hylätään ja leimataan hulluksi. sinun selviytymisen tahtosi ja epäonnistumisen pelkosi täytyy olla lujempi kuin itsesäälisi!!