Ketään munuaisten lievästä/kohtalaisesta vajaatoiminnasta kärsivää?
Olen kyllä kohta pääsemässä nefrologille, mutta jos asiasta tietäviä löytyy, niin kiinnostaisi kovasti, että miten vajaatoiminta vaikuttaa elämään?
Onko joku ruokavalio? Onko raskaaksi tuleminen enää mahdollista/turvallista...?
Kommentit (30)
Miltä kuulostaa? Krea 77 ja Glom.suod.nopeus 79 ? U-eryt 0 ++ ja U-Omp 1,025. En ymmärrä näistä mitään. Heelppop
Onko vajaatoiminta? Ei ole lääkäri vielä ottanut yhteyttä
Minulla krea 105, lääkärit eivät ole yhtään huolissaan eikä vaadi kuulemma toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Miltä kuulostaa? Krea 77 ja Glom.suod.nopeus 79 ? U-eryt 0 ++ ja U-Omp 1,025. En ymmärrä näistä mitään. Heelppop
Onko vajaatoiminta? Ei ole lääkäri vielä ottanut yhteyttä
Kre ja gfr ovat erittäin hyvät. U-eryt ++ (verta virtsassa) voisi viitata esim. virtsakiviin tai virtsatulehdukseen. U-omp on tuntematon mulle, mutta tulos voisi kuulostaa virtsan suhteelluselta tiheydeltä, joka viiterajoissa on 1,005-1,030. Virtsasi ei siis ole liian laimeaa tai väkevää.
Kiitos vastauksesta. Nyt helpottaa🥲 Ehdin jo säikähtää!
Minulla oli munuais arvo Gfre 69 ml sekä P-Krea 85. Onko syytä huoleen? Ainakin toinen arvo kai viittaa lievään munuaisten vajaatoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli munuais arvo Gfre 69 ml sekä P-Krea 85. Onko syytä huoleen? Ainakin toinen arvo kai viittaa lievään munuaisten vajaatoimintaan.
Seulonnat käynnissä tietyille ikäluokille.
Maitotuotteet, ruisleipä, pähkinät, banaani pannassa. Kaikki nuo, joita olen olettanu olevan ihan terveellistä ruokaa. Mitä enää saan syödä?
Vierailija kirjoitti:
Maitotuotteet, ruisleipä, pähkinät, banaani pannassa. Kaikki nuo, joita olen olettanu olevan ihan terveellistä ruokaa. Mitä enää saan syödä?
Sellerismoothie ja vesi. Siinä vissiin sallitut.
Turhia ruokavaliorajoitteita kannattaa välttää. Nuo ruokavalio ohjeet laajoine rajoitteineen koskee dialyysipotilaita.
Muuten munuaispotilaalle suositellaan ihan lautasmallin mukaista, kasvispainotteista, vähäsuolaista, ja kohtuullisesti proteiinia sisältävää ruokaa.
Ei nuo arvot vielä kovin pahoja ole. Mahdotonta tietysti sanoa mitään ilman tietoa taustalla olevista sairauksista ja muista labratuloksista. Jotkut lääkkeet voivat nostaa munuaisarvoja.