Miten tulit "kaapista ulos"
En tiedä miten kertoisin perheelleni ja ystäville...
Kommentit (12)
No koko homma alkoi, kun eräs samassa koulussa oleva (kävin lukiota) näki minut suutelemassa toisen miehen kanssa. Hän kertoi sitten kavereilleen ja ne taas niiden kavereille, eikä kulunut kauan ja koko koulu tiesi. Siskoni kävi samaa koulua ja kuuli asiasta luonnollisesti, kertoi sitten muille sisaruksille.
Kukaan ei kuitenkaan minulle sanonut mitään vaikka tiesivät. Äitini sai kuulla kaupassa ystävältään. Äitini otti asian puheeksi ja kysyi minulta suoraan olenko homo, myönsin. Koulussa "vittuiltiin" suudelmasta ja eräs luokkalainen sanoi minulle koko luokan edessä, että kaikki luulevat minun olevan homo. Vastasin sitten, että mitä sitten jos olen.
Pikku hiljaa kaikki vain tiesivät. En ollut valmis mutta meni kuitenkin ihan hyvin.
En ole tullut. En silleen varsinaisesti ole kaapissa, asia ei vaan oo tullut puheenaiheeksi. Kukaan ei ole kysynyt, mikäs sun seksuaalinen suuntautuminen on. Jos joskus seurustelen jonkun kivan naisen kanssa, toki esittelen sen mielelläni läheisilleni. Mun mielestä asiasta ei tarvitse tehdä mitään kuulutusta. Eihän heterotkaan joku sunnuntaiaamu kerro vanhemmilleen, että ne on heteroja.
Esittelin heille poikaystäväni ja hänen lähdettyä, sain vastailla näihin homo -kysymyksiin :D
Työntäydyin turkisten ja karvatakkien läpi kohti kelmeää valoa. Kylmä oli, kun ulos pääsin.
Viimeisin kaapistaulostuloni tapahtui niin että kerroin kaverilleni etten uskalla tulla ulos kaapista vanhemmilleni. Aika ironista.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:30"]
Työntäydyin turkisten ja karvatakkien läpi kohti kelmeää valoa. Kylmä oli, kun ulos pääsin.
[/quote] Näin minäkin, kompuroin suoraan hankeen, ja sitten löysin valon.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:30"]Työntäydyin turkisten ja karvatakkien läpi kohti kelmeää valoa. Kylmä oli, kun ulos pääsin.
[/quote]
Narnia <3
Jännää muuten että otit ton tarinan tähän. Nehän on täynnä kristunuskoon liittyviä viittauksia ja kristinusko on monelle syy olla kaapissa. :D
Seurustelin kolmatta vuotta tyttöystäväni kanssa ja olimme asuneet jo kaksi vuotta yhdessä. Äidin kanssa meillä on aina ollut normaalit välit, ei kovin läheiset mutta on hän minulle tärkeä. En uskaltanut kertoa vanhemmille, koska pelkäsin heidän reaktiota. Sisarukset olivat tieneet alusta asti. Tyttöystäväni oli ollut yläasteelta asti paras ystäväni ja ajattelin että vanhemmat tajuavat meidän suhteen itsekseen kun puhun 'meistä" ja meillä on asunnossamme parisänky yms. Kuitenkaan vanhemmat eivät ottaneet ikinä tätä puheeksi vaan halusivat varmasti uskotella itselleen että olemme vain ystäviä, kuten jo monta vuotta olimme olleet. 3 vuoden seurustelun jälkeen annoin äidilleni kirjeen jossa kerroin että minulla on asiaa koskien minuun ja "Jenniin" (nimi keksitty). Näimme äidin kanssa meidän kotona parin päivän päästä kahden kesken ja aloin itkemään ja sanoin että "kai sä tiedät että olemme jennin kanssa seurustelleet jo muutaman vuoden?" äiti oli aivan hädissään ja lohdutti. Asia oli hänelle ok ja oli hän sitä arvaillutkin. Asian kertomisen jälkeen putosi todella iso taakka harteilta, olisi vain pitänyt kertoa heti, mutta se oli helvetin pelottavaa. Pahin pelko että vanhemmat olisivat pitäneet kummajaisena tai hävenneet/hyläneet vaikka asia olikin itselle ja muulle lähipiiriille täysin normaali.
Avaamalla kaapin oven ja astumalla ensimmäisen askeleen pimeästä paikasta.
Äidille kerroin 21-vuotiaana seurusteltuani ensimmäisen tyttöystäväni kanssa muutaman kuukauden. Sanoin, että "olen tässä jonkin aikaa tapaillut erästä henkilöä", ja sitten kerroin henkilön nimen, joka oli siis naisen nimi.
Kavereille/ystäville kerroin myös vasta alettuani seurustella. Silloin se tuntui helpolta, koska rakastuneena halusi jakaa asian muiden kanssa.
Hei! Etsin tutkimukseen vanhempia, joille oma lapsi on kertonut kasvokkain homo- tai biseksuaalisuudestaan. Kandidaatintutkielmaani kuuluvan tutkimuksen tulokset ovat tärkeitä muun muassa LGB -henkilöiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin edistämiseksi. Vastauksia käsitellään luottamuksellisesti ja täysin anonyymisti. Vastaamalla kyselyyn annat arvokkaan näkökulman tutkittavaan aiheeseen. Kysely löytyy osoitteesta:
https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/16340/lomake.html
Lomakkeesta löytyvien yhteystietojen kautta, voit ottaa yhteyttä tutkimukseen liittyvissä kysymyksissä. Kiitos!
En ole tullut. En sen takia etten uskalla, vaan en näe pointtia kertoa. Ystäville toki jonkin parisuhde keskustelun aikana voin mainita kun se on aiheellinen, mutta esimerkiksi vanhemmileni ei minun parisuhde kuviot kuulu.