Kuka näitä lastensuojeluilmoituksia tehtailee?
Tunti sitten ovella kävi poliisi ja päivystävä sosiaalityöntekijä. Meillä pahoinpidellään lasta. Edellinen ilmoitus oli tullut jouluaattona, silloinkin oli käyty, mutta meillä ei avattu ovea.
Selitin, että olimme lähteneet jo aatonaattona appivanhempien kanssa mummolaan ja palasimme sieltä eilen illalla, siksi ovea ei avattu. Lapsi oli nyt miehen ja appivanhempien kanssa vaunulenkillä, minä leivoin. En ymmärtänyt, mistä meitä syytettiin. Ilmoittajan nimeä ei kerrottu.
Poliisi ja sossu oli todella tiukkana, minä väänsin itkua. Kun mies ja appivanhemmat tuli, niin pelkäsin, että vievät lapsen mennessään, mutta onneksi toinen poliisi tunsi appiukon, työpaikka heillä samassa talossa. Päädyttiin siihen, että sossu katsoo, onko lapsessa mustelmia tms. ja anopin kanssa menivät tarkistamaan, minä en päässyt mukaan.
Kaikki oli kunnossa, sossu totesi minun ja anopin kertoman joulunvieton menevän yksiin, lapsessa ei mustelmia eikä ruhjeita. Totesivat, että tämä nyt oli tämmöinen väärä hälytys, mutta eivät sanoneet, kuka tämän aiheutti. Ohjeeksi sanoivat, että kannattaa tästä eteenpäin olla varovainen sen kanssa, mitä tekee, mutta kun meillä ei ole tehty mitään väärin!
Joka juhlapyhäkö poliisi tulee ovelle, kun lasta pahoinpidellään kotona, vaikka emme edes ole siellä? Meidän auto oli pyhät omalla autopaikallaan, appivanhempien kyydissä kun mentiin, sekö riitti jollekulle todisteeksi siitä, että kotona ollaan?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]
Jotka lapsiaan pahoinpitelee on mielisairaita ja myös ne jotka tehtailee niitä perättömiä ilmoituksia on mielisairaita. Sossun pitäisi tutkia jokaisen perättömän ilmiannon, mistä tämä johtui ja onko ilmoittaja vaaraksi ympäristölleen.
[/quote]
Hyvä idea! Paitsi että jonkun AMMATTILAISEN pitäisi tutkia perättömät ilmiantajat. Tunnen perättömän ilmiannon tekijän, joka käyttäytyy kuin psykopaatti, mutta täydestä menee sossuille. Edes naisen ja hänen lapsiensa rikostuomiot eivät sossuja huoleta. Niin on luotettava ja sympaattinen ihminen heidän mielestään vissiin? Onhan tässä systeemissäkin jotain vikaa, uhrit kärsii ja rikolliset saa rauhassa mellastaa. Oikeasti apua tarvitsevat jäävät sitä vaille, kun on niin tyhmät sossut, etteivät edes tajua kun heitä huijataan.
Ja mitä se uhria auttaa että saat näille mielipuolille tuomiot, kun niillä on jo ennestään niitä ja valtiokonttori maksaa sakot? Ennemminkin sossuille potkut, jos kiusaavat tavallisia ihmisiä jonkun ilmiselvän kiusanteon takia. Eikö sossuilla ole tänä päivänä mitään ihmistuntemusta, kun näillä perättömillä voi höynäyttää niin helposti heitä?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:33"] [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:40"]Mene seuraavana arkipäivänä käymään poliisilaitoksella ja tee rikosilmoitus perättömistä ilmoituksista. Tosdistetita on runsaasti jos joka pyhä onvat viranomaiset joutuneet käymään luonanne tarkistamassa tilanteen, heillä on dokumentit nosta käynneista ja ilmoituksen perättömyydestä. Myös perättömät ilmoitukset ja viranomaisten turha hyppyyttäminen on rikos. Tekemällä rikosilmoituksen saat tietää myös kuka nämä ilmoitukset on tehnyt, koska antavathan poliisit sinun tietää ketä vastaan olet rikosilmoituksen tehnyt. [/quote] Me kysyttiin asianajotoimistosta neuvoa vähän vastaavassa tilanteessa ja he sanoivat ettei sitä nimetöntä ilmoittajaa saa tietää vaikka rikosilmoituksen tekeekin ja täytyy olla todella karua häirintää että poliisi mitenkään asiaan puuttuu. Jätettiin asia sikseen kun ei ollut nimeä kenestä tehdä rikosilmoitusta ja muutettiin. [/quote] Eikö Joulupyhinä tapahtuva häirintä ole tarpeeksi karua? Kyllä perheen tulee saada tietää ilmoittaja. [/quote] Olen kanssasi samaa mieltä, mutta nimettömän ilmon tekijöillä tuntuu olevan suoja ettei nimeä paljasteta. Mielestäni lakiin tulisi tehdä joku muutos tällaisia selkeitä kiusaamistapauksia varten. Neuvoisin ap:ta kääntymään poliisin tai asianajajan puoleen.
[/quote]
Syy nimettömyyteen on sen vuoksi, että LS-ilmoituksia voitaisi mahdollisimman pienellä kynnyksellä tehdä. Harmi, että jotkut ihmiset tekee niiden avulla kiusaa, mutta kyllä se on lasten kannalta parempi, että naapuri voi tehdä nimettömästi vaikka koko ajan juopottelevista vanhemmista ilmoituksen ilman pelkoa siitä, että saa vanhempien raivot päällensä.
[/quote]
Ei kenenkään tarvitse mitään pelätä. Viranomaiset suojaa.
[/quote]
Nimenomaan suojaa pitämällä nimen (jos tiedossa) suojassa. Your point?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:37"]
Nimettömänä kukaan ei pysty mitään ilmoittamaan. Puhelinnumero tulee aina viranomaisten tietoon (näkevät sen suoraan, vaikka numero on salainen) samoin netin kautta tehdyt ilmoitukset. Perättömistä ilmoituksista pitäisi antaa sakkomaksu jos se on aiheeton, sata euroa per viranomainen joka käy siel paikalla. Vähän rauhoittais tilannetta
[/quote]
Putkaa viikko. Ei se sakko rahattomiin kiusaajiin auta.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:44"]
Tunti sitten ovella kävi poliisi ja päivystävä sosiaalityöntekijä. Meillä pahoinpidellään lasta. Edellinen ilmoitus oli tullut jouluaattona, silloinkin oli käyty, mutta meillä ei avattu ovea.
Selitin, että olimme lähteneet jo aatonaattona appivanhempien kanssa mummolaan ja palasimme sieltä eilen illalla, siksi ovea ei avattu. Lapsi oli nyt miehen ja appivanhempien kanssa vaunulenkillä, minä leivoin. En ymmärtänyt, mistä meitä syytettiin. Ilmoittajan nimeä ei kerrottu.
Poliisi ja sossu oli todella tiukkana, minä väänsin itkua. Kun mies ja appivanhemmat tuli, niin pelkäsin, että vievät lapsen mennessään, mutta onneksi toinen poliisi tunsi appiukon, työpaikka heillä samassa talossa. Päädyttiin siihen, että sossu katsoo, onko lapsessa mustelmia tms. ja anopin kanssa menivät tarkistamaan, minä en päässyt mukaan.
Kaikki oli kunnossa, sossu totesi minun ja anopin kertoman joulunvieton menevän yksiin, lapsessa ei mustelmia eikä ruhjeita. Totesivat, että tämä nyt oli tämmöinen väärä hälytys, mutta eivät sanoneet, kuka tämän aiheutti. Ohjeeksi sanoivat, että kannattaa tästä eteenpäin olla varovainen sen kanssa, mitä tekee, mutta kun meillä ei ole tehty mitään väärin!
Joka juhlapyhäkö poliisi tulee ovelle, kun lasta pahoinpidellään kotona, vaikka emme edes ole siellä? Meidän auto oli pyhät omalla autopaikallaan, appivanhempien kyydissä kun mentiin, sekö riitti jollekulle todisteeksi siitä, että kotona ollaan?
[/quote]
Vaadit kunnan lastensuojelusta kirjallisena ls-ilmoituksen ja perustelut. Minä ainakin sain. Tekijän nimi siis tiedossa. Mutta en tiedä mitä tekisin niille järjettömille valheille, mitä tämä puolituttu ihminen oli sepitellyt minusta. Onko ehdotuksia?
[/quote]
Hyvin tehty! Onneksi olkoon! Pystyy elämään turvallisin mielin kun tietää kuka hullu on kyseessä
[/quote]
Mitä se tietäminen auttaa, kun hullu on vielä hengissä?
Ei voi tehdä rikosilmoitusta jos se on tehty nimettömänä. Me selvitettiin asiaa ja koska tiesin silti kuka ilmoituksen on tehnyt niin tein sitten heidän perheestä ilmoituksen ja kas kummaa ne ilmoitukset loppuikin, kun tajusin myös itse olevansa samassa sopassa mukana.
Naapurustossamme on nuoremman naisen takia jätetty nainen joka tehtailee paljon ls-ilmoituksia. Nainen työskentelee itse lastenkodissa. On entinen alkoholisti ja varasti mm joulukuusen pihamme myyjältä ( arvo 60 eur). Kaksinaismoralismi kukkii!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:10"]
[/quote]
Vaadit kunnan lastensuojelusta kirjallisena ls-ilmoituksen ja perustelut. Minä ainakin sain. Tekijän nimi siis tiedossa. Mutta en tiedä mitä tekisin niille järjettömille valheille, mitä tämä puolituttu ihminen oli sepitellyt minusta. Onko ehdotuksia?
[/quote]
Hyvin tehty! Onneksi olkoon! Pystyy elämään turvallisin mielin kun tietää kuka hullu on kyseessä
[/quote]
[/quote] Jos tietää kuka ne tekee, saa sen loppumaan. Asiat pitää selvittää kyseisen henkilön kanssa
Pystyyhän puhelimella soittamaan hätäpuheluita ilman sim-korttiakin ja paikantavat sekin
Jos sairas ihminen tekee ilkeyksissään ilmoituksiaan välillä nimellä ja välillä nimettömänä. Samoin sanoin, joten kyseessä aina sama henkilö. Lastensuojelu sanoo, etteivät he voi antaa mitään vastausta hänelle, että syytökset aiheettomia ja valheelisia. Me saamme itse aina selvityksen mitä valittaja nyt on keksinyt. Lastensuojelu selvittänyt asian perinpohjaisesti, että mikään ei pidä paikkaansa. Ikävää sekin, että on paljon tapauksia , jotka oikeasti tarvitsevat apua. Turhat ilmoitukset vievät aikaa heiltä. Poliisien vaivaaminen rikosilmoituksilla tuntuu turhalta, koska se innoittaa sairaan yhä uusiin valituksiin. Tämä jatkuvut vuosia. Emme ole olleet naisen kanssa koskaan tekemisissä, vaikka naapuri onkin. Koska hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan emme voi tietää mitä hän ajaa takaa.
Ilmoituksia tekee:
-vankilassakin ollut luuseriämmä, jolla on hyvin huono itsetunto, ja joka itse hakkaa lapsiaan. Ei edes pysty elättämään omia lapsiaan itse. Lapsistaankin tullut rikollisia. Poliisin tuttu ja sossujen lemmikki. Asuu kerrostalossa.
-kulisseja ylläpitävä kuraattori, joka tehtailee ls-ilmoituksia, kun ei osaa lapsia muuten auttaa. Ja jotta hyväsisko saa tarpeeksi asiakkaita naapurissa sijaitsevaan sijaiskotiin. Edes omaa avioeroaan lääkärimiehestään ei ole paljastanut, ettei omat vaaleanpunaiset kulissit vaan romahda, ja ettei omista lapsosista vaan tule erolapsia. Sehän olisi noloa erokerhon vetäjälle ja tutor-lapsille. Asuu valkoisessa tiilitalossa.
Mitä heissä on yhteistä? Paljonkin. Yhteiset tutut. Hyvin vihattuja molemmat. Tyhjä katse silmissään. Eivät ole paikkakunnalta kotoisin, eli heidän sukuunsakaan ei voi vedota. Ja molemmat nauttivat siitä vallantunteesta kun pääsevät pyörittämään muiden ihmisten elämää, leikkimään jumalaa. Eivät siis ole mieleltään normaaleja. Tuntevat systeemit koulutuksensa vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Jos tietää kuka ne tekee, saa sen loppumaan. Asiat pitää selvittää kyseisen henkilön kanssa
[/quote]
Milläs selvität jos toinen on mielisairas? Yritetty selvittää mm. hänen aviomiehensäkin kautta, mutta mies meni ja erosi.
Tunnen myös naisen joka kutsuu itseään viranomaiseksi vain koska on ls-laitoksessa työskentelevä lähäri :D
Perättömistä ilmoituksista pitäisi antaa sakkomaksu jos se on aiheeton, sata euroa per viranomainen joka käy siel paikalla. Vähän rauhoittais tilannetta
[/quote]
Tässä vaiheessa kukaan ei uskaltaisi enää tehdä ilmoituksia, ei niitä oikeasti aiheellisiakaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:39"]
Nimettömänä kukaan ei pysty mitään ilmoittamaan. Puhelinnumero tulee aina viranomaisten tietoon (näkevät sen suoraan, vaikka numero on salainen) samoin netin kautta tehdyt ilmoitukset. Perättömistä ilmoituksista pitäisi antaa sakkomaksu jos se on aiheeton, sata euroa per viranomainen joka käy siel paikalla. Vähän rauhoittais tilannetta
[/quote]
Ja mistä viranomainen tietää prepaidin omistajan nimen?
[/quote]
Ehkei suoraan mutta voivat mennä siihen osoitteeseen suoraan mistä se on lähetetty, eli pystyvät paikantamaan paikan. Salaiset liittymät eivät ole salaisia viranomaisille ja netti on kuin suora osoite
[/quote]
Älä vaan hylkää päivätyötäsi, ei susta ainakaan poliisiksi olisi....
- prepaidista soittajaa ei voida jäljittää
- soittopaikka voidaan jäljittää "sinnepäin" eli tukiasemien alue, mutta on jo muutenkin aika todennäköistä, että soitto tulee joltain ap:n naapurilta - ap:n talosta riippuen heitä voi olla aika paljonkin. Ja jos joku soittaa esim. kadulta, osviittaa on sitäkin vähemmän.
Sinänsä pitäisin hyvänä, että toistuvista vääristä ilmoituksista sakotettaisiin. Ei heti ekasta, sillä ilman muuta osa ilmoituksista on aiheettomia, vaikka ne olisikin tehty aidosta huolesta. Ei ole järkevää nostaa ilmoituksentekokynnystä kuin aidosti haittaa tekeville kiusantekijöille.
Toistaiseksi väärän ilmoituksen teko ei ole rangaistavaa, paitsi jos se on tahallista kiusantekoa, minkä osoittaminen on todella vaikeaa.
"Ja mistä viranomainen tietää prepaidin omistajan nimen?"
Kyllä useimiten prepaidin omistajastakin jää jalanjälki, se vaan vaatii hiukan enemmän aikaan, kuin normaali liittymä.
Ei virkavalta todellakaan ala paikantaan mitään prepaid liittymiä jossain tällasessa jutussa, vaatii välittömän hengenvaaran ennen kuin siihen lähdetään!
Viranomaiset löytävät etsimänsä ihmiset juuri kännykän avulla. Se on sitä nykyaikaa
"Ennemminkin sossuille potkut, jos kiusaavat tavallisia ihmisiä jonkun ilmiselvän kiusanteon takia. Eikö sossuilla ole tänä päivänä mitään ihmistuntemusta, kun näillä perättömillä voi höynäyttää niin helposti heitä?"
Eihän se ole viranomaisten syy, vaan laki vaatii tarkistamaan aina paikan päällä, jos tulee lasten- tai eläinsuojeluilmoitus, oli se aiheellinen tai ei. Käsittääkseni poliisit voivat ottaa vähän "rennommin" eli pitkittämään tarkastusta ja laittamaan kiireellisimmän etusijalle.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:33"] [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:40"]Mene seuraavana arkipäivänä käymään poliisilaitoksella ja tee rikosilmoitus perättömistä ilmoituksista. Tosdistetita on runsaasti jos joka pyhä onvat viranomaiset joutuneet käymään luonanne tarkistamassa tilanteen, heillä on dokumentit nosta käynneista ja ilmoituksen perättömyydestä. Myös perättömät ilmoitukset ja viranomaisten turha hyppyyttäminen on rikos. Tekemällä rikosilmoituksen saat tietää myös kuka nämä ilmoitukset on tehnyt, koska antavathan poliisit sinun tietää ketä vastaan olet rikosilmoituksen tehnyt. [/quote] Me kysyttiin asianajotoimistosta neuvoa vähän vastaavassa tilanteessa ja he sanoivat ettei sitä nimetöntä ilmoittajaa saa tietää vaikka rikosilmoituksen tekeekin ja täytyy olla todella karua häirintää että poliisi mitenkään asiaan puuttuu. Jätettiin asia sikseen kun ei ollut nimeä kenestä tehdä rikosilmoitusta ja muutettiin. [/quote] Eikö Joulupyhinä tapahtuva häirintä ole tarpeeksi karua? Kyllä perheen tulee saada tietää ilmoittaja. [/quote] Olen kanssasi samaa mieltä, mutta nimettömän ilmon tekijöillä tuntuu olevan suoja ettei nimeä paljasteta. Mielestäni lakiin tulisi tehdä joku muutos tällaisia selkeitä kiusaamistapauksia varten. Neuvoisin ap:ta kääntymään poliisin tai asianajajan puoleen.
[/quote]
Syy nimettömyyteen on sen vuoksi, että LS-ilmoituksia voitaisi mahdollisimman pienellä kynnyksellä tehdä. Harmi, että jotkut ihmiset tekee niiden avulla kiusaa, mutta kyllä se on lasten kannalta parempi, että naapuri voi tehdä nimettömästi vaikka koko ajan juopottelevista vanhemmista ilmoituksen ilman pelkoa siitä, että saa vanhempien raivot päällensä.
[/quote]
Ei kenenkään tarvitse mitään pelätä. Viranomaiset suojaa.