Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka näitä lastensuojeluilmoituksia tehtailee?

Vierailija
27.12.2014 |

Tunti sitten ovella kävi poliisi ja päivystävä sosiaalityöntekijä. Meillä pahoinpidellään lasta. Edellinen ilmoitus oli tullut jouluaattona, silloinkin oli käyty, mutta meillä ei avattu ovea.

Selitin, että olimme lähteneet jo aatonaattona appivanhempien kanssa mummolaan ja palasimme sieltä eilen illalla, siksi ovea ei avattu. Lapsi oli nyt miehen ja appivanhempien kanssa vaunulenkillä, minä leivoin. En ymmärtänyt, mistä meitä syytettiin. Ilmoittajan nimeä ei kerrottu.

Poliisi ja sossu oli todella tiukkana, minä väänsin itkua. Kun mies ja appivanhemmat tuli, niin pelkäsin, että vievät lapsen mennessään, mutta onneksi toinen poliisi tunsi appiukon, työpaikka heillä samassa talossa. Päädyttiin siihen, että sossu katsoo, onko lapsessa mustelmia tms. ja anopin kanssa menivät tarkistamaan, minä en päässyt mukaan.

Kaikki oli kunnossa, sossu totesi minun ja anopin kertoman joulunvieton menevän yksiin, lapsessa ei mustelmia eikä ruhjeita. Totesivat, että tämä nyt oli tämmöinen väärä hälytys, mutta eivät sanoneet, kuka tämän aiheutti. Ohjeeksi sanoivat, että kannattaa tästä eteenpäin olla varovainen sen kanssa, mitä tekee, mutta kun meillä ei ole tehty mitään väärin!

Joka juhlapyhäkö poliisi tulee ovelle, kun lasta pahoinpidellään kotona, vaikka emme edes ole siellä? Meidän auto oli pyhät omalla autopaikallaan, appivanhempien kyydissä kun mentiin, sekö riitti jollekulle todisteeksi siitä, että kotona ollaan?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
22/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:04"]

Suomalainen on kuitenkin suoraselkäinen ja voi suoraan kysyä mitä on hätänä. Voithan sinäkin tarjota apua niin näet mitä siel tapahtuu. Ei sitten tuu unettomia öitä eikä av-palstalla tartte ihmetellä asiaa. Sinne vaan rehdisti kysymään mikä hätätänä ja kysyä voinko auttaa. Pieni apua voi lohduttaa kummasti silloin kun koko kuorma on väsyneen ihmisen hartioilla. 

[/quote]

Meistä osa on jo tehnyt tämän. Tulos; saat uuden ystävän joka ottaa tavaksi tulla kertomaan kaikki parisuhteensa ongelmat ja vitutukset ja väsymykset ja ongelmat kelan ja työnantajan ja maailmankaikkeuden kanssa (ja näithän riittää) ja näitä ongelmia saat sitten kuunnellaan niin kauan kunnes niille laitat rajat, jolloin tietenkin olet tosi vittumainen akka. Samaan aikaan sen lapsen tilanne ei yhtään helpotu, koska tuollaiset  vanhemmat  jotka eivät ota vastuuta käytöksestään yleensä jo saavat sitä ymmärrystä joka puolelta, se heidän saamansa empatia ei vaan jalostu siihen että he kokisivat empatiaa sitä omaa lastansa kohtaan.

Joten en ihan ekana suosittele lähtemään naapurin psykologiksi, sosiaalityöntekijäksi, lapsenvahdiksi, perhetyöntekijäksi jne. Näihin on jo ammatti-ihmiset joista voi olla oikeatakin apua.

[/quote]

Minä kyllä suosittelisin.

Meillä oli nuorimmaisella parivuotiaana melko usein ns. yöllisiä kauhukohtauksia. Se on lääketieteellinen ilmiö, johon ei tiedetä syytä. Lapsi vaan alkaa kiljua ja huutaa kuin paniikissa silmät auki sängyssä, muttei reagoi mihinkään, kunnes aikansa huudettuaan vain lopettaa. Ei johdu painajaisista, eikä todellakaan kaltoinkohtelusta.

Kerroin itse onneksi pihatalkoissa noista naapurille, ja naapuri meni hassun näköiseksi ja kertoi, että oli jo vähällä ettei ollut soittanut niistä kiljumisista lastensuojeluun. Ymmärsi onneksi, mistä puhuin - ammatiltaan lastenhoitaja - eikä ollut samanlainen minä-tiedän-kyllä-mistä-on-oikeasti-kyse-turha-teidän-selitellä, joita tässä ketjussakin on melskaamassa.

kannattaa siis kertoa, mutta jos ei naapuri itse kerro, voi sitä aina kysyä vaikka että "tekeekö teillä xxx hampaita, kun itkeskelee öisin", ja katsoa, meneekö naapuri oudoksi vai kuulostaako uskottavalta. Ja jos ei kuulosta uskottavalta, tekee vasta SITTEN sen ls-ilmon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se rikosilmoitus.

Vierailija
24/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa. Ei tietenkään viranomaisten vika, hyvähän se on jos tällaiset tapaukset tarkistetaan, mutta niin törkeää ilmoittajalta. Mistähän se oli päätellyt että teillä pahoinpidellään lasta? :o Asutteko kerrostalossa ja jos asutte, onko naapureissa lapsia?

Vierailija
25/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
26/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:40"]Mene seuraavana arkipäivänä käymään poliisilaitoksella ja tee rikosilmoitus perättömistä ilmoituksista. Tosdistetita on runsaasti jos joka pyhä onvat viranomaiset joutuneet käymään luonanne tarkistamassa tilanteen, heillä on dokumentit nosta käynneista ja ilmoituksen perättömyydestä. Myös perättömät ilmoitukset ja viranomaisten turha hyppyyttäminen on rikos. Tekemällä rikosilmoituksen saat tietää myös kuka nämä ilmoitukset on tehnyt, koska antavathan poliisit sinun tietää ketä vastaan olet rikosilmoituksen tehnyt. [/quote] Me kysyttiin asianajotoimistosta neuvoa vähän vastaavassa tilanteessa ja he sanoivat ettei sitä nimetöntä ilmoittajaa saa tietää vaikka rikosilmoituksen tekeekin ja täytyy olla todella karua häirintää että poliisi mitenkään asiaan puuttuu. Jätettiin asia sikseen kun ei ollut nimeä kenestä tehdä rikosilmoitusta ja muutettiin.

[/quote]

Eikö Joulupyhinä tapahtuva häirintä ole tarpeeksi karua? 

Kyllä perheen tulee saada  tietää ilmoittaja. 
[/quote]

Olen kanssasi samaa mieltä, mutta nimettömän ilmon tekijöillä tuntuu olevan suoja ettei nimeä paljasteta. Mielestäni lakiin tulisi tehdä joku muutos tällaisia selkeitä kiusaamistapauksia varten.

Neuvoisin ap:ta kääntymään poliisin tai asianajajan puoleen.

Vierailija
27/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:56"]

Sossut eivät ole lääkäreitä, joten ei ole myöskään heidän tehtävänsä arvioida lapsen terveyden tilaa.

Jos joku epäilee että lasta pahoinpidellään, niin lapsi on vietävä lääkäriin tutkittavaksi. 

[/quote]

Ei tarvitse, jos on ilmeistä, että kyseessä on ns. väärä hälytys - mihin viittaa jo se, että ilmoitus tehty nimettömänä.

Vierailija
28/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossut eivät ole lääkäreitä, joten ei ole myöskään heidän tehtävänsä arvioida lapsen terveyden tilaa.

Jos joku epäilee että lasta pahoinpidellään, niin lapsi on vietävä lääkäriin tutkittavaksi. 

[/quote]

Eli päivystävä sossu istuisi jossain mahdollisesti 100 km päässä olevassa päivystysyksikössä vauvan kanssa odottamassa jopa 10 tuntia sitä, että pääsevät tarkastuttamaan tervettä lasta? Kuka ottaa vauvalle mukaan ruuat (jos se vaikka on rintaruokinnalla) ja kuka hommaa vaipat? Lopputuloksena olisi, että ei mustelmia, ei ruhjeita, ei mitään pahoinpitelyyn viittaavaa, veriarvot ok eli ei myrkytetty, mahdollisissa kuvauksissa ei löytyis mitään poikkeavaa. Samaan aikaan lapsia hakattaisiin oikeasti ympäri aluetta, mutta tämän yhden terveen kanssa odoteltaisiin tuloksia. Ei, terve lapsi ei ohita päivystyksessä jonoa siksi, että hän on siellä sossun kanssa.

Vierailija
29/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:59"]

[/quote]

Ei tarvitse, jos on ilmeistä, että kyseessä on ns. väärä hälytys - mihin viittaa jo se, että ilmoitus tehty nimettömänä.

[/quote] 

Niinpä! Ei oo puhtaat jauhot pussissa silloin. 

Vierailija
30/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte en tuommoiseen ryhtyisi. Asioin aina suoraan ihmisten kanssa. Jos minua jokin asia askarruttaa niin kysyn sen heiltä suoraan enkä kuuntele huhuja. 

Vierailija
31/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimettömänä kukaan ei pysty mitään ilmoittamaan. Puhelinnumero tulee aina viranomaisten tietoon (näkevät sen suoraan, vaikka numero on salainen) samoin netin kautta tehdyt ilmoitukset. Perättömistä ilmoituksista pitäisi antaa sakkomaksu jos se on aiheeton, sata euroa per viranomainen joka käy siel paikalla. Vähän rauhoittais tilannetta

Vierailija
32/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:37"]

Nimettömänä kukaan ei pysty mitään ilmoittamaan. Puhelinnumero tulee aina viranomaisten tietoon (näkevät sen suoraan, vaikka numero on salainen) samoin netin kautta tehdyt ilmoitukset. Perättömistä ilmoituksista pitäisi antaa sakkomaksu jos se on aiheeton, sata euroa per viranomainen joka käy siel paikalla. Vähän rauhoittais tilannetta

[/quote]

Ja mistä viranomainen tietää prepaidin omistajan nimen?

Vierailija
33/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:44"]

Tunti sitten ovella kävi poliisi ja päivystävä sosiaalityöntekijä. Meillä pahoinpidellään lasta. Edellinen ilmoitus oli tullut jouluaattona, silloinkin oli käyty, mutta meillä ei avattu ovea.

Selitin, että olimme lähteneet jo aatonaattona appivanhempien kanssa mummolaan ja palasimme sieltä eilen illalla, siksi ovea ei avattu. Lapsi oli nyt miehen ja appivanhempien kanssa vaunulenkillä, minä leivoin. En ymmärtänyt, mistä meitä syytettiin. Ilmoittajan nimeä ei kerrottu.

Poliisi ja sossu oli todella tiukkana, minä väänsin itkua. Kun mies ja appivanhemmat tuli, niin pelkäsin, että vievät lapsen mennessään, mutta onneksi toinen poliisi tunsi appiukon, työpaikka heillä samassa talossa. Päädyttiin siihen, että sossu katsoo, onko lapsessa mustelmia tms. ja anopin kanssa menivät tarkistamaan, minä en päässyt mukaan.

Kaikki oli kunnossa, sossu totesi minun ja anopin kertoman joulunvieton menevän yksiin, lapsessa ei mustelmia eikä ruhjeita. Totesivat, että tämä nyt oli tämmöinen väärä hälytys, mutta eivät sanoneet, kuka tämän aiheutti. Ohjeeksi sanoivat, että kannattaa tästä eteenpäin olla varovainen sen kanssa, mitä tekee, mutta kun meillä ei ole tehty mitään väärin!

Joka juhlapyhäkö poliisi tulee ovelle, kun lasta pahoinpidellään kotona, vaikka emme edes ole siellä? Meidän auto oli pyhät omalla autopaikallaan, appivanhempien kyydissä kun mentiin, sekö riitti jollekulle todisteeksi siitä, että kotona ollaan?

[/quote]

Vaadit kunnan lastensuojelusta kirjallisena ls-ilmoituksen ja perustelut. Minä ainakin sain. Tekijän nimi siis tiedossa. Mutta en tiedä mitä tekisin niille järjettömille valheille, mitä tämä puolituttu ihminen oli sepitellyt minusta. Onko ehdotuksia?

Vierailija
34/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:39"]

[/quote]

[/quote] 

Ehkei suoraan mutta voivat mennä siihen osoitteeseen suoraan mistä se on lähetetty, eli pystyvät paikantamaan paikan. Salaiset liittymät eivät ole salaisia viranomaisille ja netti on kuin suora osoite 

Vierailija
35/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:42"]

[/quote]

Vaadit kunnan lastensuojelusta kirjallisena ls-ilmoituksen ja perustelut. Minä ainakin sain. Tekijän nimi siis tiedossa. Mutta en tiedä mitä tekisin niille järjettömille valheille, mitä tämä puolituttu ihminen oli sepitellyt minusta. Onko ehdotuksia?

[/quote] 

Menee rikolliselle puolelle jos annetaan vinkkejä. Matkustaako ne muuten joskus?  

Vierailija
36/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:42"]

[/quote]

[/quote] 

Hyvin tehty! Onneksi olkoon! Pystyy elämään turvallisin mielin kun tietää kuka hullu on kyseessä 

Vierailija
37/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:45"]

[/quote]

[/quote] 

Ehkei suoraan mutta voivat mennä siihen osoitteeseen suoraan mistä se on lähetetty, eli pystyvät paikantamaan paikan. Salaiset liittymät eivät ole salaisia viranomaisille ja netti on kuin suora osoite 

[/quote]

Jos näin olisi, niin rikolliset saataisiin ripeästi kiinni. Vaan kun ei saada, niillä prepaidin käytössä eikä poliisilla mitään pääsyä paikkatietoihin kuin juuri soittohetkellä jos silloinkaan.

Vierailija
38/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:45"]

[/quote]

[/quote] 

[/quote]

Mulla ei ole älypuhelinta, jos teen siitä prepaid-liittymällä nimettömän lastensuojeluilmoituksen, niin voitko kertoa miten ja millä keinoilla minut paikannetaan? 

Vierailija
39/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:33"] [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:40"]Mene seuraavana arkipäivänä käymään poliisilaitoksella ja tee rikosilmoitus perättömistä ilmoituksista. Tosdistetita on runsaasti jos joka pyhä onvat viranomaiset joutuneet käymään luonanne tarkistamassa tilanteen, heillä on dokumentit nosta käynneista ja ilmoituksen perättömyydestä. Myös perättömät ilmoitukset ja viranomaisten turha hyppyyttäminen on rikos. Tekemällä rikosilmoituksen saat tietää myös kuka nämä ilmoitukset on tehnyt, koska antavathan poliisit sinun tietää ketä vastaan olet rikosilmoituksen tehnyt. [/quote] Me kysyttiin asianajotoimistosta neuvoa vähän vastaavassa tilanteessa ja he sanoivat ettei sitä nimetöntä ilmoittajaa saa tietää vaikka rikosilmoituksen tekeekin ja täytyy olla todella karua häirintää että poliisi mitenkään asiaan puuttuu. Jätettiin asia sikseen kun ei ollut nimeä kenestä tehdä rikosilmoitusta ja muutettiin. [/quote]   Eikö Joulupyhinä tapahtuva häirintä ole tarpeeksi karua?    Kyllä perheen tulee saada  tietää ilmoittaja.  [/quote] Olen kanssasi samaa mieltä, mutta nimettömän ilmon tekijöillä tuntuu olevan suoja ettei nimeä paljasteta. Mielestäni lakiin tulisi tehdä joku muutos tällaisia selkeitä kiusaamistapauksia varten. Neuvoisin ap:ta kääntymään poliisin tai asianajajan puoleen.

[/quote]

Syy nimettömyyteen on sen vuoksi, että LS-ilmoituksia voitaisi mahdollisimman pienellä kynnyksellä tehdä. Harmi, että jotkut ihmiset tekee niiden avulla kiusaa, mutta kyllä se on lasten kannalta parempi, että naapuri voi tehdä nimettömästi vaikka koko ajan juopottelevista vanhemmista ilmoituksen ilman pelkoa siitä, että saa vanhempien raivot päällensä.

Vierailija
40/82 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen pystyy, joten älkää hätäilkö. Rikolliset heittävät pois heti käytön jälkeen ja silloin sitä ei voida paikantaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi