Alaselkä jumahti - mitä lääkkeeksi???
Kotoa löytyy Voltarenia tabletteina ja Panacodia. Kumpi toimii?? Vai ihan perus ibuprofeiinia? Vai parasetamolia? Panacodissahan sitä on.
Kommentit (26)
Burana peruslääkkeeksi, koska se rauhoittaa tulehdusta/kudosärsytystä paremmin kuin Panacod tai Panadol. Ota Buranaa 600mg x 3 /vrk ja lisäksi tarvittaessa Panadolia tai Panacodia. Saa liikkua kivun sallimissa rajoissa, eli täydellistä lepoa ei suositella, pieni liikunta on hyödyllistä, ainakin parin päivän akuuteimman kipuvaiheen jälkeen.
Paitsi jos sinulla on mahahaava/muuta erityistä esim. munuaissairautta, jonka takia ei saisi käyttää Buranaa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:23"]
Panacod ja burana. Otat kuurina buranaa sen 3xvrk, panacodia tarvittaessa.
[/quote]
voiko noita siis ottaa samaan aikaan?
[/quote]
Voi.
Buranaa ja Voltarenia ei saa ottaa saman aikaisesti, eikä Panadolia ja Panacodia, mutta Buranaa ja Panacodia voi turvallisesti ottaa samanaikaisesti kuurina.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:31"]
Paitsi jos sinulla on mahahaava/muuta erityistä esim. munuaissairautta, jonka takia ei saisi käyttää Buranaa.
[/quote]
Tai jos on maksavaurio tai alkoholismi, niin ei saa käyttää Panadolia eikä Panacodia.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:38"]
Panacodia kipuun ilman muuta.
[/quote]
Opiaatteja ei kannata käyttää turhaan, koska niihin voi jäädä koukkuun.
[/quote]
Itse olen ainakin jumpannut selkäkipuisena, eikä ole ollut mitään ongelmaa.
[/quote]
Sulla ei sitten ole ollut selkä kunnolla kipeä.
Panacodista lähtee kivun lisäksi ahdistus...
No ei mitään noista jos se ei tulehdu.
lihasjumiin auttaa sirdalud ( "auttaa"),
Ja venyttele, perusliike käyt istumaan lattialle ja nostat kantapään toisen polven sivulle. Venytä lisäö jos ei vielö tunnu.
Käy selälleen seinää vasten ja toinen jalka seinälle, toista yrität oikaista. Tämä vaatii kulman seimnässä
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:35"]
Laihdutus ja liikunta.
[/quote]
Painoindeksini on 22. Liikuntaa voisin kyllä lisätä. Mutta selkä kipeenä ei saa liikkua :) Ensiapua siis tässä lähinnä haen.
[/quote]
Itaelläni kävely tai juoksu on saanut alaselän lihakset rentoutumaan. Itselläni kipu ei tule selkärangasta vaan lihaksista.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:15"][/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä lääkärin pitäisi ojentaa sinulle selän JUMPPAOHJEET. Sinulla on huono korsetti tukemassa jos tulet noin kipeäksi. Ja liikkua pitää.
Ei voi maata ja ottaa kipulääkettä. Uiminen, jumppa (omaan tahtiin rauhassa), venyttely, jooga vaikka alkuun. Mutta kroppa tarttee liikuntaa säännöllisesti.
Se että on hoikka ei tarkoita että olisi liikunnallinen. Jokkut ei syö muttei jaksa liikkuakaan ja sitten kun tulee muutoksia: uusi fyysinen työ(keinot ergonomisesti liikkeet tai huonot kengät) tai sohvaperuna löytää liikunnallisen kumppanin ja vapaa-aika täyttyy liikunnasta äkkiä niin johan selkä kipeytyy.
Hoitakaa itsenne! Toi selkäkipu on tavallaan otettava hätähuutona: tämä on sinun kunto. Se on sinun on keho joka voi huonosti.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:35"]
Laihdutus ja liikunta.
[/quote]
ei helvetti näitä neuvoja. oon 163cm ja painan 48 kg, paljonko rouva haluaa että karistan kiloja?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
On ollut monesti niin kipeä, ettei pysty kävelemään edes 50 metriä. Jumppa silti onnistuu.
Panacod ja burana.
Otat kuurina buranaa sen 3xvrk, panacodia tarvittaessa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:35"]
Laihdutus ja liikunta.
[/quote]
Painoindeksini on 22. Liikuntaa voisin kyllä lisätä. Mutta selkä kipeenä ei saa liikkua :) Ensiapua siis tässä lähinnä haen.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:35"]
Laihdutus ja liikunta.
[/quote]
[/quote]
Väärin. Liikunta monessa tapauksessa on paras lääke. Ehkä ihan tänään ei kannata lähteä lenkille mutta kevyttä liikunta heti kun olo vähän helpottaa.
Siirtyä buranaa ja panacodia pari päivää, pysyy kipu poissa ja pääset liikkeelle.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:35"]
Laihdutus ja liikunta.
[/quote]
[/quote]
Väärin. Liikunta monessa tapauksessa on paras lääke. Ehkä ihan tänään ei kannata lähteä lenkille mutta kevyttä liikunta heti kun olo vähän helpottaa.
Siirtyä* buranaa ja panacodia pari päivää, pysyy kipu poissa ja pääset liikkeelle.
[/quote]
*Sitä
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:35"] Laihdutus ja liikunta. [/quote] Painoindeksini on 22. Liikuntaa voisin kyllä lisätä. Mutta selkä kipeenä ei saa liikkua :) Ensiapua siis tässä lähinnä haen. [/quote] Väärin. Liikunta monessa tapauksessa on paras lääke. Ehkä ihan tänään ei kannata lähteä lenkille mutta kevyttä liikunta heti kun olo vähän helpottaa. Siirtyä buranaa ja panacodia pari päivää, pysyy kipu poissa ja pääset liikkeelle.
[/quote]
Sen tiedän kyllä, ettei selkä kipeänä saa jäädä paikalleen, ts. istua tai maata vaan, vaan pitää puuhastella ns. normaalisti, kunhan ei tunnu kipua. Mutta varsinainen liikunta/ urheilu ei kyllä ole hyväksi.
[/quote]