Ostatteko lapsellenne juhliin alkoholia mukaan=
15-vuotias on menossa uudenvuoden juhliin kaverinsa luokse ja tiedän varmasti että siellä on alkoholia käytössä ja myös lapseni on osallistumassa juomiseen (ohimennen näin facebookista ikävä kyllä). Nyt huoli on suuri, enkä usko että voin kieltää lastani osallistumasta tai hän karkaa juhliin ellen nyt pakkopaitaan sido ja en mitenkään voi kontrolloida juhlissa tapahtuvaa. Pitäisikö minun siis ostaa hänelle muutama tölkki mukaan ja luottaa että hän nauttii vain ostamani juomat eikä muita esimerkiksi vahvempia juomia? Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (80)
Kyllä ne teidän teinit keinot keksii, jos juomaan mielivät. Itse olin ns. kiltti tyttö teininä ja pääsin aina livahtamaan sen varjolla ulos kavereiden kanssa :) muistakaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää ;)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:18"]Kyllä ne teidän teinit keinot keksii, jos juomaan mielivät. Itse olin ns. kiltti tyttö teininä ja pääsin aina livahtamaan sen varjolla ulos kavereiden kanssa :) muistakaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää ;)
[/quote]
Ei tämä ole se pointti, vaan se, että ei ole mitään järkeä helpottaa laittomasti teinin alkoholin hankintaa. Taidat olla itsekin vielä vähän teini.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:18"]Kyllä ne teidän teinit keinot keksii, jos juomaan mielivät. Itse olin ns. kiltti tyttö teininä ja pääsin aina livahtamaan sen varjolla ulos kavereiden kanssa :) muistakaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää ;)
[/quote]
Ei tämä ole se pointti, vaan se, että ei ole mitään järkeä helpottaa laittomasti teinin alkoholin hankintaa. Taidat olla itsekin vielä vähän teini.
[/quote] no pointtihan oli nimeen omaan se, että vaikka ette ostaisikaan itse niitä alkoholeja teineillenne, niin joku muu kyllä ostaa :) haha, ja heti ollaan teinittelemässä, kyllä tais ny totuus kirpaista ;D
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:18"]Kyllä ne teidän teinit keinot keksii, jos juomaan mielivät. Itse olin ns. kiltti tyttö teininä ja pääsin aina livahtamaan sen varjolla ulos kavereiden kanssa :) muistakaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää ;)
[/quote]
[/quote] no pointtihan oli nimeen omaan se, että vaikka ette ostaisikaan itse niitä alkoholeja teineillenne, niin joku muu kyllä ostaa :) haha, ja heti ollaan teinittelemässä, kyllä tais ny totuus kirpaista ;D
[/quote]
Et taida olla järin älykäs.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:18"]Kyllä ne teidän teinit keinot keksii, jos juomaan mielivät. Itse olin ns. kiltti tyttö teininä ja pääsin aina livahtamaan sen varjolla ulos kavereiden kanssa :) muistakaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää ;)
[/quote]
[/quote]
Mutta vanhempien ei pidä ostaa, se on se homman ydin. Muutenkaan vanhempien tehtävänä ei ole tehdä lapsiensa elämästä liian helppoa, ettei pikkuprinssit ja -prinsessat romahda ensimmäisestä vastoinkäymisestä. Ikävä kyllä, näitä näkee yhä enemmän.
Älä osta. Päästä menemään, mutta vie teini paikan päälle ja hae sieltä kotiin sovittuna aikana. Jos et luota vielä niin voitte vielä sopia, että tulet hakemaan, jos ei vastaa viesteihisi.
Oma äitini luotti minuun ja oli rento, tuli myös aina hakemaan ja kuskasi kavereita tarvittaessa. Muutaman teinivuoden jaksoin pirskeissä pyöriä, harvoin tosin, ja nyt olen jo pari vuotta ollut absolutisti, kuten äitinikin.
Parasta on mielestäni antaa siimaa, tukea ja luottamusta.
T. 21v
Antakaa itse esimerkki lapsille. Jos itse juhlistatte kaikkia hetkiä juhlajuomalla ja otatte suruun ja rentoudutte alkoholilla, lapsi oppii saman mallin.
Lapsi katsoo vanhemmistaan mallin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:18"]Kyllä ne teidän teinit keinot keksii, jos juomaan mielivät. Itse olin ns. kiltti tyttö teininä ja pääsin aina livahtamaan sen varjolla ulos kavereiden kanssa :) muistakaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää ;) [/quote] Ei tämä ole se pointti, vaan se, että ei ole mitään järkeä helpottaa laittomasti teinin alkoholin hankintaa. Taidat olla itsekin vielä vähän teini. [/quote] no pointtihan oli nimeen omaan se, että vaikka ette ostaisikaan itse niitä alkoholeja teineillenne, niin joku muu kyllä ostaa :) haha, ja heti ollaan teinittelemässä, kyllä tais ny totuus kirpaista ;D [/quote] Mutta vanhempien ei pidä ostaa, se on se homman ydin. Muutenkaan vanhempien tehtävänä ei ole tehdä lapsiensa elämästä liian helppoa, ettei pikkuprinssit ja -prinsessat romahda ensimmäisestä vastoinkäymisestä. Ikävä kyllä, näitä näkee yhä enemmän.
[/quote]
En tähän sen enempää viitsi kantaa ottaa, mutta ei se näytä nuoria hidastavan, vaikka vanhemmat ei helpottaisi sitä teinin elämää. Aina löytyy joku, joka ostaa nuorille. Se 18v kaveri. Omien nuorten kanssa ei ole ollut ongelmaa, koska emme itse ota, ei nuorillammekaan ole ollut hinkua viinan perään.
Mutta jos nuoret haluaisivat, olen miettinyt, että mieluummin ostaisin sen pari matkaan, kuin panisin nuoren kaveriporukassa tilaamaan kassin kaljaa, koska muutkin ottaa isot määrät viinaa. Muistan nimittäin nuorena itse, että ei ollut harmainta aavistusta, paljon pää voisi kestää. Ostatin ison kassin kaljaa, kun kaveritkin niin teki. Sitten oli ihan järkyttävän huonossa kunnossa. Fiksumpaa olisi ollut se, että olisi ollut se pari olutpulloa matkassa ja se olisi riittänyt. Nyt kun kaveripaine oli taustalla, oli pakko tilata se iso kaljakassi, kuten muutkin.
No, en tiedä, kun omassa perheessä ei omien nuorten kanssa tätä ongelmaa ole. Olen heille aina sanonut, että jos haluttaa saunasidukka juoda, ostan sen kyllä, vaikka emme itse ota. Eivät ole halunneet, mutta jos haluavat maistaa, niin mieluummin ostan sen itse, kuinn panen heidät värjöttelemään kaveriporukassa pakkasessa kaupan pihalle ja laskemaan hiluja ja ostattamaan sitä kassia jollekin kaverilleen
En saanut lapselta osoitetta ongittua, ei kuulemma tiedä sen tarkemmin eikä ole kaverin vanhempiakaan tavannut (kaverin kaveri). En tunne lapseni kavereita kovinkaan hyvin ja lapsi kuulemma saa osoitteen selville heti kun näkee kaveria ensiviikolla. Olen nyt hieman kahden vaiheilla kiellänkö kokonaan lähtemästä vai käynkö hakemassa 10 kotiin aattona, jos siis saan osoitteen selville ennen sitä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:40"]
En saanut lapselta osoitetta ongittua, ei kuulemma tiedä sen tarkemmin eikä ole kaverin vanhempiakaan tavannut (kaverin kaveri). En tunne lapseni kavereita kovinkaan hyvin ja lapsi kuulemma saa osoitteen selville heti kun näkee kaveria ensiviikolla. Olen nyt hieman kahden vaiheilla kiellänkö kokonaan lähtemästä vai käynkö hakemassa 10 kotiin aattona, jos siis saan osoitteen selville ennen sitä.
[/quote]
aloittaja siis
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:00"]
Älä osta. Päästä menemään, mutta vie teini paikan päälle ja hae sieltä kotiin sovittuna aikana. Jos et luota vielä niin voitte vielä sopia, että tulet hakemaan, jos ei vastaa viesteihisi. Oma äitini luotti minuun ja oli rento, tuli myös aina hakemaan ja kuskasi kavereita tarvittaessa. Muutaman teinivuoden jaksoin pirskeissä pyöriä, harvoin tosin, ja nyt olen jo pari vuotta ollut absolutisti, kuten äitinikin. Parasta on mielestäni antaa siimaa, tukea ja luottamusta. T. 21v
[/quote]
Ehkä olit luottamuksen arvoinen. Kaikki eivät valitettavasti ole.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:18"]Kyllä ne teidän teinit keinot keksii, jos juomaan mielivät. Itse olin ns. kiltti tyttö teininä ja pääsin aina livahtamaan sen varjolla ulos kavereiden kanssa :) muistakaa, ettei kaikki ole aina sitä miltä näyttää ;)
[/quote]
[/quote]
Et taida olla järin älykäs.
[/quote] niin millä perusteella? Silläkö, että sanon niin kuin asiat ovat?
Miksi kukaan haluaisi tuhota lapsensa aivot? Sellainen joka on omansa jo juonut pilalle.
Todellisuudessa nuoruusiässä aivot ovat erityisen herkkiä alkoholin aiheuttamille vaurioille (2,3). Toistuva alkoholinkäyttö voi häiritä mesokortikolimbisen järjestelmän toimintaa ja aiheuttaa prefrontaalikorteksin ja hippokampuksen degeneroitumista. Humalahakuinen juominen (binge drinking) vaurioittaa laaja-alaisesti aivojen valkoisen aineen radastoja. Muisti ja oppimiskyky voivat heikentyä pysyvästi.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/alkoholi-ja-nuoret-aivot/#.VKAYfAOYLQ
Minun äitini osti minulle pari siideriä silloin tällöin kun olin alaikäinen. Oli sekin parempi kuin dokata joillain väkevillä. Ihan kunnollinen ihminen minusta silti tuli.
Tunnen oloni kummajaiseksi. Join ekan kerran alkoholia pari kk ennen ku täytin 21. Siitä on vajaa vuosi, enkä kunnon kännejä ole vetänyt. Eikä edes ole aikomusta vetääkään. 6-pack kuulostaa minusta paljolta 15 vuotiaalle.
m21
En ole koskaan käyttänyt alkoholia (paitsi kirkon pakottamana konfirmaatiossa... sittemmin olen eronnut kirkosta) ja olen 18v.
En osta alaikäiselle juomia, enkä päästäisi bileisiin missä alkoholia käytetään. Tämä varsin selvä asia. Käräyttäisin vielä alkoholia käyttävät kaveritkin.
15 v:n menoja voi vielä estää.älä osta alkoholia, juovat sun ostamat ja vielä triplaten päälle itse hankittuja! Meillä on periaate että alle 18 v ei kotona juo eikä alkoholia osteta. Omat vanhempani sinisilmäisesti ostivat mulle, fiksulle ja koulussa menestyvälle esim viinipullon uudeksi vuodeksi jotain 16 v:na. No juotiin se ja ostettiin vaan lisää ett saatiin kunnon humalat.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:56"]En osta alaikäiselle juomia, enkä päästäisi bileisiin missä alkoholia käytetään. Tämä varsin selvä asia. Käräyttäisin vielä alkoholia käyttävät kaveritkin.
[/quote] joo liekaa vaan kireemmälle niin sitä todennäköisemmin se alkoholikin alkaa houkuttaa yhä enemmän.
Eiköhän me muutenkin saada vuoden vaihteen jälkeen lukea Iltalehdestä/sanomasta, miten teini kuoli juhliessaan uuttavuotta sammumalla hankeen tms :/
joten jos ap jättäisit ostamatta ja kieltäisit koko holin!!