Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko saitte teini-ikäisinä kuukausirahaa? Kirjoittakaa myös vuosikymmen

Vierailija
23.10.2021 |

Mitä kaikkea teidän piti kuukausirahalla hankkia?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla 100 markkaa kuukaudessa noin kasiluokalta lukion loppuun. Sillä piti ostella lähinnä herkkuja, bussilippuja, bensaa (mopoon tai autoon) jne. Ei riittänyt kyllä mitenkään noihin busseihin, leffoihin, bensoihin ja vastaavaan, joten piti hankkia kesätöitä. Vaatteet, ruuat ja muut perustarpeet hoidettiin lapsilisätililtä tai muuten vanhempien hankkimana. 

Vierailija
22/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysäri. En saanut rahaa kuin pyytämällä ja kertomalla mihin raha menee. Tästä syystä varastelin, ja lainasin rahaa korolla kavereille. Esim. tarvitsin kengät. Kävin varastamassa ne, ja kerroin että olin löytänyt hyvät kengät kaupasta, maksaa x euroa, voisin käydä koulun jälkeen ostamassa. Sitten tulin koulusta varastettujen kenkien kanssa ja lainasin vanhemmilta saadut kenkärahat eteenpäin kavereille, ja he maksoivat korkoineen takaisin kun saivat omat viikkorahansa.

Hmm. Kertoisitko, millainen olet tänä päivänä?

Hmmm. Tarkennahan vähän, laita vaikka joku suora kysymys, niin vastaan jos se on asiallinen.

Toimitko edelleen niin, että valehtelet paljon?

Kuljetko koko ajan harmaalla alueella?

Mitä opiskelit ja mitä työtä teet?

Kysyn, koska minulla on valehteleva nuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. 80- ja 90 -lukujen taite.

Vierailija
24/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut viikkorahaa. Sain rahaa aina tarvittaessa. Lisäksi sain rahaa aina synttäreillä, jouluna jne, joten mulla oli aina jotain säästössä.

Esim. jos halusin mennä viikonloppuna leffaan tai ostaa uuden paidan.

Kulutukseni oli melko vähäistä joten tämä malli sopi vanhemmilleni.

Olin teini 2004-2010.

Vierailija
25/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

250€

2000luku

Vierailija
26/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 markkaa. Oltiin köyhiä. Ruokaa oli (halvinta mahdollista) mutta vaatteet sisarusten vanhoja, hygieniatuotteet halvimpia, bussiin en saanut rahaa yms. Tämä 90-luvulla.

Vierailija
27/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysäri. En saanut rahaa kuin pyytämällä ja kertomalla mihin raha menee. Tästä syystä varastelin, ja lainasin rahaa korolla kavereille. Esim. tarvitsin kengät. Kävin varastamassa ne, ja kerroin että olin löytänyt hyvät kengät kaupasta, maksaa x euroa, voisin käydä koulun jälkeen ostamassa. Sitten tulin koulusta varastettujen kenkien kanssa ja lainasin vanhemmilta saadut kenkärahat eteenpäin kavereille, ja he maksoivat korkoineen takaisin kun saivat omat viikkorahansa.

Hmmm. Tarkennahan vähän, laita vaikka joku suora kysymys, niin vastaan jos se on asiallinen.

En ole koskaan valehdellut paljon.

Mitä tarkoittaa harmaalla alueella kulkeminen?

Olen insinööri.

Vierailija
28/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla sain 60 e kk, lapsilisät - oli noin 100 markkaa, hiukan yli,  itselle.  Ostin vaatteita ja joskus kotiin ruokaa.  Useimmiten kului aika pian, heti lapsena korostettiin ikävää sanantapaa itte täytymisestä.  Kaveri pyysi kylään ja kun piti mennä kotiin eikä ollut rahaa, "taas sun murhees".  Ei tänä päivänäkään ole sovittu.

En koskaan antanut omien mennä rahattomina reissuun.

Vierailija
29/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen insinööri.

Kyseenalaista toimintaa.

Vierailija
30/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla 93-96 lapsilisät sain omaan käyttöön. Kaljaan ja tupakkaan aikalailla meni. Ihan kunnollinen musta tuli kuitenkin.

Vierailija
31/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 markkaa.

Joskus tosi harvoin sain jonkun pikkurahan. Se tosin tuntui tosi suurelta kun oli tottunut siihen ettei koskaan saa mitään.

Itse on tullut tienattua työllä elantonsa aivan pikkupennusta saakka. Ruoasta ja vaatteistakin oli aina puutetta. Ei avustuksia saatu eikä pelastakaa lapset korviaan lotkauttaneet.

Kun ikää karttui ja vierasta, palkallista työtä hain, sain yllätyksekseni vähän aikaa pientä työttömyyskorvausta. Tunsin itseni miljonääriksi. Töihin päästyäni työelämä 8 tuntisine työpäivineen oli kuin ministeriksi olisi päässyt ja rahaa tuntui tulevan lepokotimeinigillä vaikka kovaa työtä kaikilla nykymittareilla olikin.

Joskus ihmetyttää kun nykykakaroille mikään ei riitä ja jatkuvasti ollaan jotain täysin turhaa roinaa vailla.

Vierailija
32/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 15 vuotta sitten sain vanhemmilta 5 e viikossa. Ostivat kyllä välillä vaatteita. Isovanhemmilta sai välillä 20 e imuroinnista. 

En ymmärrä sitä miksi useat nykyteinit saavat niin paljon käyttörahaa. 

Vierailija
33/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut viikko tai kuukausirahaa. Vaatteet ja tarvikkeet maksettiin. Rahaa sai pyytämällä ja hyvillä perusteluilla.

M34

Vierailija
34/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen insinööri.

Kyseenalaista toimintaa.

Syy lapsen valehtelemiseen löytyy yleensä aina vanhemmista. Eli mietihän omaa toimintaasi.

Vierailija
35/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa 100 markkaa per kk, v. 95-97

Vierailija
36/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvulla muistaakseni 50 €. Sillä piti maksaa puhelinlasku. Muuten rahaa ei oikeastaan kulunutkaan. Vanhemmat ostivat vaatteet ja maksoivat harrastukset. Puhelinlasku piti maksaa itse, kun siihen aikaan jokainen tekstiviesti maksoi erikseen, niin oppi samalla rahankäyttöä.

Vierailija
37/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvulla. Ei vastikkeetonta kuukausirahaa. Koko talon imuroinnista (n. 80 neliötä) sai 2e ja sen sai tehdä kerran kuussa (tämä oli siis ylimääräinen siivous, normaali viikkosiivous erikseen eikä siitä tietenkään mitään maksettu). Tai sai tehdä useamminkin, mutta toisesta kerrasta maksettiin enää 0,40e. Astianpesukoneen tyhjennyksestä sai 0,20e, niitä sai tehdä niin paljon kuin halusi.

Hurja summa oli jos onnistui 5e saamaan, ehkä kerran ylsin siihen. Muuten rahaa hankittiin pullojenkeruulla ja kesäisin marjanpoiminnalla.

Vierailija
38/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat oli ihan omiin huvitteluihin. Hyvänä tilipäivänä yksinhuoltajalla oli setelit kourassa ja sanoi, ota siitä yksi kerrallaan, sanon sit ku riittää.

Vierailija
39/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella 90-luvun puolivälissä viikkoraha oli 15 markkaa/viikko, ja lukiossa 90-luvun loppupuolella 20 mk/viikko.

Vierailija
40/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen insinööri.

Kyseenalaista toimintaa.

Syy lapsen valehtelemiseen löytyy yleensä aina vanhemmista. Eli mietihän omaa toimintaasi.

Tiedän, miksi lapseni valehtelee. Mutta Nyt en kysele syyllisiä vaan pohdin, millaiseksi valehtelevat lapset kasvavat. Eli kulkeeko valehtelu mukana koko elämän, vai onko se tilanneriippuvaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan