Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko saitte teini-ikäisinä kuukausirahaa? Kirjoittakaa myös vuosikymmen

Vierailija
23.10.2021 |

Mitä kaikkea teidän piti kuukausirahalla hankkia?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla noin 300 markkaa. Ruuat ostin ja junalipun tarvittaessa. Jos rahat loppui, sain lisää.

Vierailija
2/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa en ole saanut mitään kuukausirahaa. Joskus teininä 20 markkaa viikkorahaa, jos olin menossa leffaan tai bändin keikalle.

Olen käynyt kesätöissä siivoojana ja myyjänä 15-vuotiaasta alkaen. Itseni olen elättänyt 18-vuotiaasta alkaen, kun muutin pois kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 markkaa yläasteella ja 100 mk lukiossa.

Kitjoitin 1987.

Vierailija
4/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 markkaa. 90-luku.

Vierailija
5/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvulla sain lapsilisät itselle. Ostin kosmetiikkaa, jotain vaatetta (isompiin vaate ostoksiin sain rahaa) kirjoja, levyjä, maalaustarviketta, mun harrastukset tuolloin) asuttiin maalla niin en käynyt oikein missään mihin ois mennyt rahaa.

Vierailija
6/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysäri. En saanut rahaa kuin pyytämällä ja kertomalla mihin raha menee. Tästä syystä varastelin, ja lainasin rahaa korolla kavereille. Esim. tarvitsin kengät. Kävin varastamassa ne, ja kerroin että olin löytänyt hyvät kengät kaupasta, maksaa x euroa, voisin käydä koulun jälkeen ostamassa. Sitten tulin koulusta varastettujen kenkien kanssa ja lainasin vanhemmilta saadut kenkärahat eteenpäin kavereille, ja he maksoivat korkoineen takaisin kun saivat omat viikkorahansa.

Vierailija
7/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysäri. En saanut rahaa kuin pyytämällä ja kertomalla mihin raha menee. Tästä syystä varastelin, ja lainasin rahaa korolla kavereille. Esim. tarvitsin kengät. Kävin varastamassa ne, ja kerroin että olin löytänyt hyvät kengät kaupasta, maksaa x euroa, voisin käydä koulun jälkeen ostamassa. Sitten tulin koulusta varastettujen kenkien kanssa ja lainasin vanhemmilta saadut kenkärahat eteenpäin kavereille, ja he maksoivat korkoineen takaisin kun saivat omat viikkorahansa.

Hmm. Kertoisitko, millainen olet tänä päivänä?

Vierailija
8/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ viikkorahaa. Sillä oli tultava toimeen.

Vierailija
9/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Piti pyytää jos johonkin tarvitsi. 90-luvun alkupuoli, pahin lama-aika.

Vierailija
10/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät sain omalle tilille n. 15-vuotiaasta alkaen, ei muuta rahaa.

Vierailija
11/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oe. 90-luku. Minulle ostettiin kaikki tarpeellinen eli vaatteet ja hygieniatuotteet. En meikannut tai käynyt missään, mikä maksaa. Asuin maalla, koulubussilla koulusta kotiin (muita busseja ei mennyt), mikään arjessa ei siis maksanut, ruokaa sai kotona.

Vierailija
12/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Hyvistä koulutuloksista sai rahaa, mutta olin keskinkertainen lukemallakin. Eli "elin" lahjaksi saaduilla rahoilla, kun vanhemmilta tippui hyvin vähän. Nyt olen materialisti ja ostan kaiken mitä vähääkään haluan.

Vierailija
13/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvulla 0e. Joskus sain 2e kun vein koiran lenkille. :D Jaoin mainoksia ja tienasin siitä 40-70e/kk, vaikka vei viikosta 4 iltaa koulupäivien jälkeen aikaa. Koulunkäynti kärsi jonkin verran.

Vierailija
14/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla. En yhtään.

Kävin kesätöissä, ja niillä sitten makselin omia menojani, vaatteita jne.

Vanhemmat säästivät mun lapsilisät. Olivat sitten käsirahana, kun ostin ekan kämpän.

Vierailija
15/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010-luvulla en yhtään, mutta aina jos tarvitsin rahaa johonkin niin sitä sai pyytämällä. 

16/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun alussa esiteininä sain viikkorahaa 15 mk, jolla ostin sukkikset ja välituntimunkit.

Oppikouluun (nyk. yläaste) piti pyrkiä ja kaikki kirjat piti maksaa itse, myös ruokailu.

Meitä lapsia oli kolme vuoden ikävälillä, joten kulut olivat kovat ja vaikka isä tienasi hyvin, niin siinä oli tekemistä miten kustantaa kaikkien opinnot.

Heti kun olin tarpeeksi vanha, niin menin kesätöihin taimitarhalle, siivoojaksi, jätskikiskalle ja isän vastuu keveni kummasti :)

Vierailija
17/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 markkaa.

Vierailija
18/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla, en saanut viikko- tai kuukausirahaa. Käytin kesätyösäästöjä. 

Vierailija
19/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimin kesällä puolukoita ja talvella käpyjä!Möin ne osuuskauppaan ja sain makeisrahaa.Elokuvateattereista ei meidän kylällä osattu haaveillakkaan.Mustavalkoinen telkkari,joka näkyi "toisten säitten"aikaan oli elokuvateatterina.Niin,tämä 50-60 luvun taitteissa.

Vierailija
20/50 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kertoisitko, millainen olet tänä päivänä?

Hmmm. Tarkennahan vähän, laita vaikka joku suora kysymys, niin vastaan jos se on asiallinen.