Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 16-vuotias ja neuvoton

Vierailija
27.12.2014 |

Olen 16 ja käyn lukion 1. luokkaa. Asun vanhempieni sekä siskoni kanssa omakotitalossa keskisuuressa kaupungissa. Koulu on sujunut aina ongelmitta, mutta muualta löytyykin ongelmia.

Vihaan kotona asumista, koska vanhempani riitelevät erittäin usein. En edes ymmärrä miksi he ovat enää yhdessä. Päivä menee aina pilalle kun kuuntelen heidän riitelyään. Myös minulla meni aiemmin usein sukset ristiin äitini kanssa, minkä takia kävin 9. luokan aikana juttelemassa koulukuraattorin kanssa useita kertoja.

Olen neuvoton. Mitä minun pitäisi tehdä? Haaveilen omassa pienessä yksiössä asumisesta, mutta en usko että se on mahdollista. Osaako joku sanoa, olisiko se mahdollista? Vanhempieni tulot ovat vuodessa yli 50000 euroa bruttona eikä heillä ole velkaa yhtään, joten olisiko mahdollista saada heiltä elatustukea? En kyllä usko, että he antaisivat minun muuttaa vapaaehtoisesti.

Oloni on myös hieman masentunut tämän asian takia. Elämässäni ei oikeastaan ole muuta kuin koulu. No, joskus harvoin vietän aikaa kavereideni kanssa ja on minulla pieni harrastuskin.

Tuntuu kuin olisin jumissa tämän asian kanssa. Ajatus siitä, että joutuisin asumaan täällä vielä yli kaksi vuotta, on sietämätön.

Olen menossa juttelemaan lukion koulukuraattorille loman jälkeen, saas nähdä mitä mieltä hän on. En vain jaksaisi enää.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:07"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:11"]Varaa aika sossuun ja mee juttelemaan. Sossu voi hyvinkin suostua maksamaan sulle asunnon
[/quote]

Varo vaan, saattavat laittaa laitokseen. Minä oon 17-v ja menin vuosi sitten sossuille puhumaan, että tota joo, pääsisinkö omaan kämppään, niin laittoivat laitokseen suoraan. En ole ollut edes kipeänä poissa koulusta vuosiin ja keskiarvo on kasin paremmalla puolella, joten ei ollut niistä. Mut sit 16-v kaveri muutti just omaan kämppään, sille oikein tyrkytettiin sitä, joten niin. Ole varuillasi, mutta voithan ap yrittää :D
[/quote]

Saanko kysyä, minkä takia sun kaverille tyrkytettiin sitä kämppää? T. ap

Vierailija
22/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:16"]

Jätä vanhemmillesi kirje sängylle. Kerro samat asiat mitä täälläkin, syyllistämättä kuitenkaan kumpaakaan.

[/quote]

Komppaan tätä. Jäähyväiskirje kannattaa jättää, niin saavat ainakin sitten jälkikäteen vähän miettiä tekosiaan!

Vierailija
24/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ugh pahaa tekee lukea tätä. olen 15 ja mun samanikäisellä ystävällä on sama ongelma päällä. häntäkään en oo paljon osannut neuvoa, mitä nyt pyrkinyt olemaan tukena.

eli sanon nyt sullekin: puhu jollekulle. vaikka kaverille. ei se tilannetta muuta mutta helpottaa kun voi jakaa asian jonkun kanssa.

Vierailija
25/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit kunnon ruokaa jos muuttaisit pois kotoa? Mikä sinua estää menemästä kauppaan ja laittamasta ruokaa, olethan jo 16 v.? Voinet pyytää vanhempiasi maksamaan ostokset, kun hommaat kaikilleruokaa. Kuka sitä sinulle laittaisi omassa kämpässäsi ja millä rahalla?

Vierailija
26/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm

Vierailija
27/56 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:15"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:07"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:11"]Varaa aika sossuun ja mee juttelemaan. Sossu voi hyvinkin suostua maksamaan sulle asunnon
[/quote]

Varo vaan, saattavat laittaa laitokseen. Minä oon 17-v ja menin vuosi sitten sossuille puhumaan, että tota joo, pääsisinkö omaan kämppään, niin laittoivat laitokseen suoraan. En ole ollut edes kipeänä poissa koulusta vuosiin ja keskiarvo on kasin paremmalla puolella, joten ei ollut niistä. Mut sit 16-v kaveri muutti just omaan kämppään, sille oikein tyrkytettiin sitä, joten niin. Ole varuillasi, mutta voithan ap yrittää :D
[/quote]

Saanko kysyä, minkä takia sun kaverille tyrkytettiin sitä kämppää? T. ap
[/quote]

Asuttiin molemmat samassa laitoksessa, tälle tarjottiin 3kk jälkeen mahdollisuutta omaan asuntoon vissiin kotitilanteen vuoksi. Vanhemmat eivät olleet päihdeongelmaisia, mutta välit olivat kireät kotiin päin. Ei mitään liian vakavaa kotona, koska muut lapseteivät missään vaiheessa asuneet muualla. Ja mun kaverilla on paniikkihäiriötä yms, mutta niistä huolimatta olisi päässyt omaan asuntoon. Muutti kuitenkin takaisin kotiin ja vasta nyt omaan asuntoon :) Samat sossut kuitenkin hoiti asunnon, jotka oli laitosaikana sitä tyrkyttäneet.

Vierailija
28/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 03:52"]Saisit kunnon ruokaa jos muuttaisit pois kotoa? Mikä sinua estää menemästä kauppaan ja laittamasta ruokaa, olethan jo 16 v.? Voinet pyytää vanhempiasi maksamaan ostokset, kun hommaat kaikilleruokaa. Kuka sitä sinulle laittaisi omassa kämpässäsi ja millä rahalla?
[/quote]

Näin olen toiminutkin joskus, äitini mielestä en vain osaa tehdä oikeanlaista ruokaa (äitini on erittäin tarkka ruokansa suhteen). Lisäksi ainesten takaisinmaksua saa aina odotella kauan (rahat kuulemma aina vähissä), joten sekin laskee innostusta tehdä ruokaa. T. ap

Vierailija
30/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16:n tukimahdollisuudet ovat aika pienet. Kelan sivuilta löytyy opintotukien ja asumistukien määrät. Vanhemmat ovat muuten elatusvelvollisia toiseen asteen koulutuksen aikana, joten jos vanhemmilla riittävät tulot, elatustukea ei voi saada.

Ymmärrän, että tilanteesi on hankala, mutta pelkästään se, että isä ja äiti riitelevät, ruuaksi saa leipää ja äidin kanssa on huonot välit, ei ihan riitä. Osaltaan normaaliin nuoruuteen kuuluu se, että ei enää ymmärrä vanhempiaan, tulee ristiriitoja ja haluaa muuttaa pois kotoa.

Olisiko mahdollista, että vanhempasi ja sinä keskustelette yhdessä kuraattorin kanssa. Ulkopuolinen osapuoli voisi auttaa teitä ymmärtämään toisianne.

Vierailija
31/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo perseestä.

Vierailija
32/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän on suuret luulot neidillä muuton suhteen. Pysy hyvä ihminen siellä kotona niin kauan kun pystyt. Minä itse olin laitoksessa, ja se, miten pärjäsin omilleni muutettua, oli täysin sossuista riippuvaa. Onneksi laitostaustaisena minulle taattiin toimeentulotuki aika isona. Vaikka muutinkin 17 vuotiaana. Mieti tarkkaan, onko poismuutto realistista.

Ja kuntoon pitää laittaa kotiolot. Asiat eivät muutu pois muuttaessasi. Mieti siskoasi. Mitä jos hän jää sinne yksin riitelevien vanhempien kanssa? Ja puhu äidillesi, jos nyt oikeasti ette saa muuta kun leipää. Oli meilläkin satunnaisesti ruokana pelkkää leipää laitoksessakin. Nyt istutte alas ja keskustelette.
Tee vaikka lappu johon listaat asiat, jotka on selvitettävä. Oletko varmasti puhunut äidillesi niin, että viesti meni perille?

N22

Vierailija
33/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:24"]No vähän on suuret luulot neidillä muuton suhteen. Pysy hyvä ihminen siellä kotona niin kauan kun pystyt. Minä itse olin laitoksessa, ja se, miten pärjäsin omilleni muutettua, oli täysin sossuista riippuvaa. Onneksi laitostaustaisena minulle taattiin toimeentulotuki aika isona. Vaikka muutinkin 17 vuotiaana. Mieti tarkkaan, onko poismuutto realistista.

Ja kuntoon pitää laittaa kotiolot. Asiat eivät muutu pois muuttaessasi. Mieti siskoasi. Mitä jos hän jää sinne yksin riitelevien vanhempien kanssa? Ja puhu äidillesi, jos nyt oikeasti ette saa muuta kun leipää. Oli meilläkin satunnaisesti ruokana pelkkää leipää laitoksessakin. Nyt istutte alas ja keskustelette.
Tee vaikka lappu johon listaat asiat, jotka on selvitettävä. Oletko varmasti puhunut äidillesi niin, että viesti meni perille?

N22
[/quote] Anteeksi olitkin poika.

Vierailija
34/56 |
28.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:24"]No vähän on suuret luulot neidillä muuton suhteen. Pysy hyvä ihminen siellä kotona niin kauan kun pystyt. Minä itse olin laitoksessa, ja se, miten pärjäsin omilleni muutettua, oli täysin sossuista riippuvaa. Onneksi laitostaustaisena minulle taattiin toimeentulotuki aika isona. Vaikka muutinkin 17 vuotiaana. Mieti tarkkaan, onko poismuutto realistista.

N22
[/quote]

Olen käynyt puhumassa koulukuraattorin kanssa peruskoulun aikana monia kertoja ja yrittänyt myös puhua äitini kanssa. Jostain syystä, jos puhun ikinä tällaisista asioista niin äitini suuttuu ja sanoo että haastan riitaa eikä suostu kuuntelemaan. Eikä meidän lasten mielipidettä muutenkaan kuunnella, vanhemmat (varsinkin äiti) tekee päätökset. T. ap

Vierailija
35/56 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:13"]Vaihda vuodeksi lukio amikseen, muuta jonnekkin toiselle paikkakunnalle, saat opiskelijakämpän.
[/quote]

Ei kyllä oikeastaan amis kiinnosta. Tällä hetkellä lukiossa keskiarvo 9,25.

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:57"]Auttaisiko joku vähän vanhempi mies tässä kuviossa?
[/quote]

Jos tarkoitit vanhempaa miestä perheen sisältä, niin heitä ei oikeastaan ole. Minulla ei ole setiä eikä enoja, lisäksi ainoa kummini on nainen. Isoisistäkin vain yksi on enää elossa, enkä usko että häntä kiinnostaa, äitini on nimittäin katkaissut välit häneen.

T. ap

Vierailija
36/56 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menipäs oudosti nuo lainaukset. T. ap

Vierailija
37/56 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:13"]Vaihda vuodeksi lukio amikseen, muuta jonnekkin toiselle paikkakunnalle, saat opiskelijakämpän. [/quote] Ei kyllä oikeastaan amis kiinnosta. Tällä hetkellä lukiossa keskiarvo 9,25. [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:57"]Auttaisiko joku vähän vanhempi mies tässä kuviossa? [/quote] Jos tarkoitit vanhempaa miestä perheen sisältä, niin heitä ei oikeastaan ole. Minulla ei ole setiä eikä enoja, lisäksi ainoa kummini on nainen. Isoisistäkin vain yksi on enää elossa, enkä usko että häntä kiinnostaa, äitini on nimittäin katkaissut välit häneen. T. ap

[/quote]

Ei kun nettitreffeiltä tai baarista etsit!

Vierailija
38/56 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:57"]Auttaisiko joku vähän vanhempi mies tässä kuviossa?
[/quote]

Haista sinä pitkä paska. Ap, I feel you. Mulla on kotona tosi kireät välit ja nää meinaa heittää mut pihalle kun täystän 18 eli ihan kohta. Ärsyttää vitusti vain koska lukio on menny tosi hyvin ja hyviä numeroita tulee. Mulla ei todellakaan oo varaa mihinkään kirjoihin jos lennän ulos. Eli amikseen vaan... huoh.

Vierailija
39/56 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 01:13"]Vaihda vuodeksi lukio amikseen, muuta jonnekkin toiselle paikkakunnalle, saat opiskelijakämpän. [/quote] Ei kyllä oikeastaan amis kiinnosta. Tällä hetkellä lukiossa keskiarvo 9,25. [quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:57"]Auttaisiko joku vähän vanhempi mies tässä kuviossa? [/quote] Jos tarkoitit vanhempaa miestä perheen sisältä, niin heitä ei oikeastaan ole. Minulla ei ole setiä eikä enoja, lisäksi ainoa kummini on nainen. Isoisistäkin vain yksi on enää elossa, enkä usko että häntä kiinnostaa, äitini on nimittäin katkaissut välit häneen. T. ap

[/quote]

Ei kun nettitreffeiltä tai baarista etsit!
[/quote]

Kiitos, sarkasmia minä tässä tilanteessa juuri tarvitsenkin... t. ap

Vierailija
40/56 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:57"]Auttaisiko joku vähän vanhempi mies tässä kuviossa?
[/quote]

Haista sinä pitkä paska. Ap, I feel you. Mulla on kotona tosi kireät välit ja nää meinaa heittää mut pihalle kun täystän 18 eli ihan kohta. Ärsyttää vitusti vain koska lukio on menny tosi hyvin ja hyviä numeroita tulee. Mulla ei todellakaan oo varaa mihinkään kirjoihin jos lennän ulos. Eli amikseen vaan... huoh.
[/quote]

Mitä oon nyt netistä lukenut niin 18-v saa jo aika hyvin opintotukeakin? (opintoraha ja asumislisä) Jos ne rahat ei riitä niin voi hakea sosiaalitoimistosta toimeentulotukea, sillä vanhempasi eivät ole enää velvollisia elättämään sinua. Mielestäni lukiolaiselta ei voida vaatia opintolainan nostoa, tästä löytyy myös KHO:n ennakkopäätös. Tsemppiä! T. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi