Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenelle lapsesi menisivät jos molemmat vanhemmat kuolisivat?

Vierailija
26.12.2014 |

Todella masentava aihe, mutta tuli ystäväpariskunnan kanssa puheeksi. Eli jos molemmat vanhemmat kuolisivat, minne lapset menisivät? Kuinka vanhoja lapsia teillä on? Oletteko tehneet tälläisen testamentin?

Minun lapseni menisi vanhemmilleni, jos vanhempani olisivat kykeneväisiä, ovat nyt siis vasta reilu 50-vuotiaita. Lapsi nyt 5v.  Paras ystäväni on tehnyt testamentin, jossa sanotaan, että hänen lapsensa tulisivat minulle, jos jotain kävisi. Olin tästä hyvin otettu, kun hän asian esille otti. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmilleni (molemmat 55v), lapsemme on 3v. Tai myöhemmin veljelleni (24v), tai miehen vanhemmille (54v) tai kummeilleen (25-28v). 

Vierailija
2/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei voi testametata kenellekään, mutta tahtoansa voi tietysti esittää. Meidän lapsemme menisivät yhteiskunnalle, kaupungille. Kukaan ei haluaisi edes omikseen kehitysvammaisia, vaativia lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:43"]

Minun vanhemmilleni (molemmat 55v), lapsemme on 3v. Tai myöhemmin veljelleni (24v), tai miehen vanhemmille (54v) tai kummeilleen (25-28v). 

[/quote]

Suvustamme löytyy myös 3-4 perhettä, joilla omia lapsia, luulen että ottaisivat ainokaisemme mielellään. En olisi huolissani tästä. Toivottavasti saan elää lapseni aikuisuuteen, elämä on arvaamaton. 

Vierailija
4/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:44"]

Lapsia ei voi testametata kenellekään, mutta tahtoansa voi tietysti esittää. Meidän lapsemme menisivät yhteiskunnalle, kaupungille. Kukaan ei haluaisi edes omikseen kehitysvammaisia, vaativia lapsia.

[/quote]

Tietenkin voi. Jos olen kirjoittanut testamentin jossa sanon että lapseni menee vanhemmilleni ja vanhempani hänet haluavat niin ei kai sitä lasta minnekään muualle anneta. 

Vierailija
5/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:43"]

[/quote]

Suvustamme löytyy myös 3-4 perhettä, joilla omia lapsia, luulen että ottaisivat ainokaisemme mielellään. En olisi huolissani tästä. Toivottavasti saan elää lapseni aikuisuuteen, elämä on arvaamaton. 

[/quote]

En haluaisi lastani kauhean kaukaisille sukulaisille. Joko isovanhemmille tai minun tai miehen sisaruksille. 

Vierailija
6/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

T[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:44"]

[/quote]

Tietenkin voi. Jos olen kirjoittanut testamentin jossa sanon että lapseni menee vanhemmilleni ja vanhempani hänet haluavat niin ei kai sitä lasta minnekään muualle anneta. 
[/quote]
No kyllä sosiaaliviranomaiset tutkivat että vanhempasi ovat kykeneviä huolehtimaan lapsistasi. Esteeksi voi tulla jo sekin että he ovat liian iäkkäitä sossun mielestä.

Vierailija
7/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ainoa vaihtoehto, eli äitini, on sanonut ettei haluaisi kasvattaa tytärtäni. Tyttö nyt 1v ja äitini 56.

Tosin saattaisi toimia toisin jos oikeasti minä ja mieheni kuolisimme. Loukkaannuin kyllä tuosta ihan hirveästi, tuntuu ettemme ole tärkeitä.

Vierailija
8/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:52"]

T[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:44"] Lapsia ei voi testametata kenellekään, mutta tahtoansa voi tietysti esittää. Meidän lapsemme menisivät yhteiskunnalle, kaupungille. Kukaan ei haluaisi edes omikseen kehitysvammaisia, vaativia lapsia. [/quote]   Tietenkin voi. Jos olen kirjoittanut testamentin jossa sanon että lapseni menee vanhemmilleni ja vanhempani hänet haluavat niin ei kai sitä lasta minnekään muualle anneta.  [/quote] No kyllä sosiaaliviranomaiset tutkivat että vanhempasi ovat kykeneviä huolehtimaan lapsistasi. Esteeksi voi tulla jo sekin että he ovat liian iäkkäitä sossun mielestä.

[/quote]

No jos ei nyt 80-vuotiaalle yritä lasta antaa niin tuskin 55v olisi liian vanha 5-vuotiaalle tai 60v 10-vuotiaalle. 

Vierailija
9/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei oikeasti voi testamentata kenellekkään. Toiveen voi esittää niinkuin tuolla joku jo sanoikin. Lapseni isän kuollessa otin asiasta selvää, koska huolestuin asiasta, jos minullekin sattuisi jotakin.

Vierailija
10/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:53"]

En tiedä. Ainoa vaihtoehto, eli äitini, on sanonut ettei haluaisi kasvattaa tytärtäni. Tyttö nyt 1v ja äitini 56.

Tosin saattaisi toimia toisin jos oikeasti minä ja mieheni kuolisimme. Loukkaannuin kyllä tuosta ihan hirveästi, tuntuu ettemme ole tärkeitä.

[/quote]

Luultavasti mieli muuttuisi jos olisi tosi kyseessä. Tietenkin nyt 1-vuotiaan kasvattaminen kuulostaa rankalta, mutta jos menettäisi tyttärensä ja tyttären miehen niin varmasti ei antaisi sinun lastasi sossuille. 

Vierailija
11/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:52"]

T[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:44"] Lapsia ei voi testametata kenellekään, mutta tahtoansa voi tietysti esittää. Meidän lapsemme menisivät yhteiskunnalle, kaupungille. Kukaan ei haluaisi edes omikseen kehitysvammaisia, vaativia lapsia. [/quote]   Tietenkin voi. Jos olen kirjoittanut testamentin jossa sanon että lapseni menee vanhemmilleni ja vanhempani hänet haluavat niin ei kai sitä lasta minnekään muualle anneta.  [/quote] No kyllä sosiaaliviranomaiset tutkivat että vanhempasi ovat kykeneviä huolehtimaan lapsistasi. Esteeksi voi tulla jo sekin että he ovat liian iäkkäitä sossun mielestä.

[/quote]

Näin on. Lapsia EI voi testamentata kenellekään, edelleenkään. Lapset pyritään sijoittamaan lähisukulaisille tai kuulemaan vanhempien toivetta ja yhteisiä sopimuksia vaikka kummivanhempien kanssa, mutta kyllä sosiaaliviranomainen sen kasvattivanhemman ratkaisee ensisijaisesti. Asiaa voi kyllä ratkaista esim. hankkimalla päätöksen oheishuoltajuudesta (senkin tutkiin sosiaaliviranomainen ja määrää käräjäoikeus). Tämä vaihtoehto kannattaa pohtia, jos on yh tai yksinäinen leski. T. vammaisten äiti

Vierailija
12/18 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vee

Vierailija
13/18 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummithan on sitä varten mutta todennäköisesti kuopus menisi aikuisten sisarusten luo.

Vierailija
14/18 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että tarhaikäiset lapset päätyisivät mieheni siskon perheeseen, jossa yksi ala-asteikäinen lapsi.

Omalle 64v äidilleni lapsia en ikinä toivoisi menevän. Vaikka lapsista välittääkin paljon, niin on täysin huithapeli, kämppä täynnä roinaa, edes tiskialtaaseen ei likaiset tiskit mahdu, on kiihkeä uskovainen ja uskovaistuttuja ramppaa jatkuvasti jne. Miehen vanhemmat myös välittävät lapsista paljon ja olisivat muuten varmasti hyviä huoltajia, mutta molemmilla on yhtä jos toista kremppaa, polvet ja selät niin kipeät ettei lattialle pääse ja lääkärissa ravaavat jatkuvasti. Ovat ihan poikki jo yhden päivän visiitistä ja ihmettelevät, miten jaksamme tätä "hullun myllyä" päivästä toiseen.

Toivon myös, ettei kukaan isovanhemmista ala tätä toivetta kiistämään ja vaatimaan lapsia itselleen. Äitini voisi sen tehdäkin. Tuolla miehen siskon luona lapsilla olisi paras olla 40v huoltajien ja serkun luona. Olemme toiveemme kyllä monesti ilmaisseet, vaikkei sitä paperilla olekaan.

Vierailija
15/18 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:27"]

Kummithan on sitä varten mutta todennäköisesti kuopus menisi aikuisten sisarusten luo.

[/quote]Kummithan eivät ole sitä varten.

Vierailija
16/18 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Vanhempamme ovat ehkä liian vanhoja - 65-70v).Lapset 6v, 3v ja kolmas syntyy pian.
Juuri itsekin mietin asiaa pari päivää sitten. Kuka nyt kolmea voisi ottaa.. Siskoni rakastaa kyllä lapsiani kuin lähes kuin omiaan mutta hänellä on jo 2 omaa samoja ikiä ja on käytännössä yh niille..
Se olisi selvää että jos siskoni (ja niiden lasten isä myös) kuolisi jotenkin hassusti yhtäaikaa, siskon lapset toki tulisi meille enkä usko että siihen millään taholla olisi mitään vastaan. Miksi sossu vastustaisi sitä että lapset olisi rakkaan läheisensä luona perheessä johon he muutenkin ovat aina olleet tervetulleita kun on apua elämässä kaivattu.
Mutta eiköhän minunkin lapsista joku huolta pitäisi, ehkä joku uusi perhe sitten, mutta varmasti saisivat säilyttää välit kuitenkin nykyisiin läheisiin.

Vierailija
17/18 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan tiedä mihin lapset menisivät. Ikää 14v. ja 12v.

Vierailija
18/18 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni tai mieheni sisaren perheeseen.