Kerätäänkö teidänkin työpaikoilla rahaa työntekijöiden lahjoihin?
Jo kolmannen kerran tämän syksyn aikana piti osallistua työkaverin muistamiseen. Enkä kehtaa kieltäytyäkään kun keräyksen organisoija lähettää sähköpostia tyyliin Hei ''Minna'', en ole vielä saanut sinun osuuttasi ''Mirkun'' lahjaan, tässä tilinumeroni xxxxx.
Edeltävässä työpaikassa oli tapana, että juhlasankari toi itse työpaikalle jotain herkkuja tai vauvan synnyttyä tervehtimään porukkaa vauvan kanssa, mutta nykyisessä ei ole sellaista kulttuuria.
Keräyssummat eivät ole kertasummana isoja koska rahaa pyydetään enintään 10 €, mutta kuukausien ja vuosien aikana niistä lopulta kertyy aika paljon. Vauvamuistamisten lisäksi on pyöreitä ja häälahjoja. Sekin vähän hiertää, että muistamiset eivät tunnu tasapuolisilta vaan taso vaihtelee sen mukaan miten organisoija jaksaa vaivautua tai miten pidetty työkaveri on. Jollekin voidaan hankkia hyvin hieno ja selvästi saajaa varten mietitty lahja, jollekin toiselle taas geneerinen kippo kun nyt jotain oli pakko hankkia.
Miten teidän työpaikoilla toimitaan? Olenko vain nipottaja kun ärsyttää tämä tapa...
Kommentit (12)
Meillä ei keräillä eikä kyräillä.
On mukava työporukka, mutta on sovittu, että mitään kekkereitä ei pidetä.
Jos joku haluaa tuoda jotain synttäripäivänään, hän tuo ilman mitään sen suurempia hässäköitä.
Ei kerätä, työnantaja maksaa vauvamuistamisen ja läksiäislahjan. Ollaan paljon yksin ja ns. höpöttelylle ei jää aikaa jotta työkavereiden yksityiselämään ehtisi tutustua. Olen ollut talossa 11 vuotta enkä tiedä kenenkään syntymäpäiviä tms. Jos nimipäivän huomaan kalenterista tai joku jää lomalle saatan käydä itse ostamassa jotain pientä, kukan, suklaapatukan, kahvilahjakortin viereiseen kahvilaan tms. Mutta tiedän ettei kukaan muu tätä harrasta.
Kerätään. Naisvaltainen ala, joten kukkia ja muistamista pitää olla jatkuvasti jokaiselle. Tänäkin vuonna on mennyt useita kymmeniä euroja näihin "vapaaehtoisiin" keräyksiin.
Kerätään että on kirjekuori ja kortti toimiston laatikossa. Sinne raha ja nimi. Kaikki ei osallistu kaikkien keräyksiin. Etukäteen kyllä jo tietää kuka kenenkin kohdalla jää pois. Summat on pieniä. Itse laitan 2-4e henkilöstä riippuen.
Kun en itse saanut muistamisia tasavuosina, en lapsen ylppäriruusuja tms muutakaan niin lakkasin osallistumasta kyseisiin keräyksiin kokonaan. Tuli myös noita nimellä osoitettuja kerjuusähköposteja mutta yhdellä klikkauksella saa poistettua nekin.
Meillä nyt sentään halukkaat voivat osallistua, eikä automaattisesti oleteta, et kaikki aina.
Jossain vaiheessa meilläkin oli lyhyessä ajassa paljon muistamisia syyn jos toisen takia ja sanoin suoraan, et ei mulla rahat riitä. Kokoajan 5e sinne ja 10e tänne. Taisin olla ainut kollegoistakin, jolla pieniä lapsia ja lapsillakin kaverisynttäreitä kokoajan. Näin siis ennen koronaa..
Meillä kerätään kerralla esimerkiksi 20e/ henkilö ja sillä ostetaan muistamiset yms mitä vuoden aikana tulee. Työporukka kyllästyi jatkuvaan rahojen keräämiseen joten näin helpompi.
Kerätään, mutta jos ei maksa, niin ei siitä seuraa mitään muistutuksia. Nimet kortissa on kuitenkin vain maksajien, ei pidä olettaa, että lahja olisi koskaan maksatusyksiköltä tai asiakkuustiimiltä.
Meillä 10-20 e per hlö kerätään. Minusta aivan älytöntä. Liian iso raha, kun jatkuvasti joku täyttää vuosia. Itsellä tiukka budjetti muutenkin, kun ainoana perheessä työssä.
Lopetetaan kaikki keräykset!
Meillä kerätään joka vuosi parikymppiä lahja- ja kukkaisrahastoon, josta ostetaan lahjat ja kukat. Rahoja säilytettiin tietyssä paikassa, eiköhän yhtenä vuonna joku kävi varastamassa rahat. Syyllistä ei saatu selville.
Kerätään mutta ei suinkaan kaikille ja kenenkään ei ole pakko osallistua.