Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko Suomessa nähdään nälkää?

Vierailija
22.10.2021 |

Paikallisessa Ruoka-apu ryhmässä on viikoittain avunpyyntöilmoituksia ja jään miettimään onko nälännäkeminen yleistä? Pettääkö yhteiskunnan toimeentulotuki tosiaan helposti niin pahasti ettei useampaan päivään ole mitään syötävää (eikä lääkkeitä) ? Vai ollaanko jossain määrin haluttomia pyytämään apua tai ottamaan sitä vastaan periaatteen vuoksi (esim joltain uskonnolliselta yhteisöltä )? Kuollaanko Suomessa nälkään köyhyyden takia vuonna 2021?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjat ja sienet ei varsinaisesti ole ruokaa ne ovat vain lisukkeita.  Ei niillä pitkälle pötkitä.

Sienistä voi tehdä pääruoan tai ainakin käyttää niitä pääruoka-aineena. Marjakiisseli sopii jälkiruoaksi tai välipalaksi, ja marjoja käyttää monella tavalla ruoanlaitossa ja leivonnassa tai syödä sellaisenaan.

Vierailija
62/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä nälkä näyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä sanalla: liikaa

Vierailija
64/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tänä päivänä eivät tee itse ruokaa, eineksiä ja puoli eineksiä syödään,mikä pitkällä aikavälillä tulee erittäin kalliiksi.

Vierailija
65/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin muutama vuosi sitten 1,5v sairauslomalle, palkanmaksu jopa kaupungilta ehti loppua ja sen jälkeen olikin monta tahoa mistä jouduin rahaa hakemaan, kyse ei kuitenkaan ollut toimeentulotuesta, jopa työttömäksi piti jossain vaiheessa ilmoittautua vaikka työpaikka odotti kunhan olin työkuntoinen.

Työssä kohtaan hyvin paljon mt-ongelmaisia heitä meistä on todella monet ja ajattelin että miten ihmeessä ihminen joka on vaikka masentunut jaksaisi tällaista rumbaa, soittamista ja lappujen ja lippujen lähettelyä sinne tänne ja ihmettelyä on lääkäri lähettänyt saikkutodistuksen oikealla kirjaimella oikeaan paikkaan, ei ollut.

Kyllä siinä olisi voinut nälkä tulla, jos ei onneksi olisi ollut sitä vararahaa muutamaksi kuukaudeksi, muutamaa vuotta aiemmin ei olisi ollut.

Vierailija
66/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjat ja sienet ei varsinaisesti ole ruokaa ne ovat vain lisukkeita.  Ei niillä pitkälle pötkitä.

Sienistä voi tehdä pääruoan tai ainakin käyttää niitä pääruoka-aineena. Marjakiisseli sopii jälkiruoaksi tai välipalaksi, ja marjoja käyttää monella tavalla ruoanlaitossa ja leivonnassa tai syödä sellaisenaan.

kun ei niitä muita aineksia ole .Eikä myöskään taitoa tehdä  eikä vanhuksilla enää muisti toimi että osaisivat.  Kumma että joku luulee täällä kaikkien osaavan tehdä ruokaa ja omistavan kaikki tarvittavat välineetkin!  Et elä tässä maailmassa...

Vierailija
67/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset köyhät on aina lihavia. vastaus siis on: ei nähdä nälkää.

Näin on. Suomessa ylipaino ja liikalihavuus on nälkää suurempi ongelma.

Vierailija
68/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä luulee että köyhyys johtuu henkilökohtaisista ominaisuuksista.  Ja hyväosaiset tietenkin ovat niitä jotka ovat kaiken saaneet omilla pyhillä teoillaan ja saavutuksillaan.  Te olette vain olleet onnekkaita.  niinkuin sanotaan , tasan ei käy onnen lahjat..

Vierailija
69/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa listatut syyt ruoan puutteeseen

- kodinkoneet pitää ostaa uutena osamaksulla. Käytetty ei kelpaa

- pitää olla auto

- ei ole taitoa tehdä ruokaa itse

- ei voi poimia marjoja eikä sieniä

Juu, voi kyynel. Jos mieluummin ostaa uuden tonnin pesukoneen kuin ruokaa parille kuulle, niin valintakysymys.

Vierailija
70/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari neuvoa kirjoitti:

Pre-paid liittymä sopii pienituloiselle, koska voit lähettää maksuttomia whatsapp viestejä ja soittaa maksuttomia whatsapp-puheluita. Samoin Skype videopuhelut ovat maksuttomia, mutta tarvivat nettiyhteyden.

Facebookin Marketplace ja Roskalava ryhmistä voi tehdä ilmaisia löytöjä esim. ilmainen pesukone tai sänky tai muu huonekalu.

Hammaslääkärissä voi käydä julkisella puolella, jolloin hammaslääkäripalkkio on kohtuullinen. Toimeentulotukea voi saada hammaslääkärilaskuun (jos henkilöllä ei ole varallisuutta).

UFF:stä ja SPR kirppuksestä teet vaate- ja tavaralöytöjä edullisesti. Talvikengät voi saada 6 eurolla.

Kampaamo-opiskelijat leikkaavat hiuksia edullisesti.

Oikeasti se palasaippua maksaa vähemmän kuin olutpullo.

Vaatii viitseliäisyyttä, mutta itse olen kerännyt marjoja ja sieniä. Olen palastanut marjoja, valmistanut itse hilloa ja kuivannut sieniä.

Et ottanut huomioon nettinopeutta, halvimmassa pre-paid liittymässä verkko nopeus vain 100 mbit/s mitä nopeampi nettinopeus sitä kalliimpi liittymä ja siitä minä en tingi . Ja muutenkin muuten ihan samoihin hintoihinloppu peleissä menisi vai miten oikein ajattelit tuon pre-paidin muka säästävän

Vierailija
71/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokajaossa saa liikaa vanhaa ruokaa ei niitä kerkeä syömään yksinasuva. Ehkä mies joka syö paljon.  Kun  on viim.käyttöpäivä ollut 5päivää sitten niin en minä pysty sitä enää syömään.  Viimeksi kassissa oli 6 isoa sitruunaa, mitä niistä tekisit?

Tee sitruunoista mehu ja pakastat.Sitten kun on mahdollisuus levontatarvikkeisiin , leivot sitruunakakun. Sitruunan kuori osan peset ja raastat vain sitä keltaista osaa, ja laitat senkin pakkaseen, on yksi sitruunakaun ainesosa. Sitruunajuomaa eli vsi ja sinne sitruunaa.

Aivan kuin eräs ranskalainen, oliko nyt kuningatar vai kreivitär, aikoinaan sanoi  kun kansa valitti ettei ole leipää: " Eikö heillä ole kakkuja"?  hahhaaa...

Vierailija
72/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pelkästään marjat ja sienet ei paljoa tee ravitsemuksellisesti, ei pidä nälkää, saako sieniä syödä joka päivä?

Kuitenkin pitäisi olla , perunaa ja muita kasviksia ja juureksia ja jotain muutakin proteiinipitoista . ei paljoa auta tuo metsässä ravaaminen. Jauhoja pitää olla jne.

Vierailija
73/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko nälkää näkevä suomalainen marjastaa, sienestää tai onkii? Metsästäminenkin on mahdollista lakien puitteissa. Monellako on omia viljelmiä, jos on pihaa tai parveke? Sillä tavalla sitä henkilökohtaista ja oman perheen nälkää on torjuttu iät ja ajat eikä aikaisemmin odoteltu, että ruokakomero täytetään toisten kustannuksella. 

Kerroppa , kuinka kerrostalo asunnossa viljelet/kasvatat omat ruokasi ympärivuoden, kun ei ole kellariakaan nykyisissä kerrostaloissa, jotta vois säiöä. Ja miten sinne puhtaampiin metsiin pääsee , jos ei ole autoa? Pyörällä on aika hankala saaliitaan kuljettaa monia kilometrejä. No, minä en kyllä yksin metsiin uskaltais mennäkkään. Ja onkimen ei ole ilmaista.

Kaupungistuminen, sosiaaliturva ja ruoka-apu passivoivat. Maaseudulla asuvat ovat omatoimisempia, joskin sinnekin on levinnyt kaupunkimainen elämäntyyli.

Siitä vaan maalaiset sitten valmistamaan itselleen ei-passiivisesti puhelimia, tietokoneita, televisioita, kodinkoneita ynnä muuta ynnä muuta tarvittavaa.  

Vali olisiko sittenkin niin, että maalaisille kelpaa hyvin se, että muut ihmiset asuvat tiiviimmin kaupungeissa ja käyvät tehtaissa töissä valmistamassa mainittuja tuotteita, unohtamatta ruokatarvikkeita.

Tehtaita kun ei kannata rakentaa paikkoihin, joissa asuu vain vähän ihmisiä. Jos niin hehkuttaa sitä maalaiselämää, olisi suotavaa, että sellaiset ihmiset kuluttaisivatkin vain niitä tuotteita, joita siellä omalla pikkupaikkakunnalla saa, ja jättäisivät muiden passiiviseksi haukkumiset väliin. 

Vierailija
74/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole naiivi. Suomessa on hyvä sosiaaliturva. Nämä ihmiset käyttävät rahansa johonkin muuhun kuin ruokaan KOSKA VOIVAT, kun aloittajan kaltaiset sinisilmäiset ihmiset sen mahdollistavat.

Niin, ja tuhannet (?) lapset ja nuoret elävät kurjuudessa kun kyyniset ihmiset ei auta hätätilanteissa…

Sosiaaliturva auttaa hätätilanteessa. Lapset ja nuoret elävät kurjuudessa jos heillä on huonot vanhemmat jotka kärsivät esim päihde- tai mielenterveysongelmista. Siihen ei vieraiden ihmisten rahan kaataminen auta, ei se raha lapsille mene vaan niille vanhemmille jotka käyttävät lapsiaan vain säälin kerjäämiseen.

Ei johdu, ei tarvitse kuin perheessä auto olla työn takia pakollinen niin se vie rahaa. Autoremontti voi maksaa 1000 euroa. Eikä kaikki saa sossusta silmälaseja ja pesukoneita. Nuo kaikki maksetaan luotolla ja sitten pikkuhiljaa pois.

Kun sähköauto tulee moni lopettaa työn teon.

TYÖN takia auto, eli silloin on palkkatuloja. Mihin ne rahat siis menee jos ei ruokaan riitä?! Lähes mitä tahansa voi ostaa käytettynä muutamalla kympillä, joten yksi pesukone ei budjettia kaada.

Pointti varmaan olikin se, että joku ruoka on pieni osa menoista ja periaatteessa kuukauden menot on helppo laskea, mutta sitten aina tulee jotain ylimääräistä. Kyse ei ole yhdestä pesukoneesta kerran viidessä vuodessa, vaan kuten jo mainittu, autoremontti voi olla yhtäkkiä sen 1000e. Uudet talvirenkaat 400e, uudet kesärenkaat 400e. Pesukone, pakastin, jääkaappi, telkkari, jonkun puhelin, läppäri, jne, hajoaa. Hinnat nousee vaan koko ajan, palkat ei. Ei meillä nälkää nähdä, vielä ainakaan, mutta kyllä tuo hirvittää. Ja joo, on palkkatuloja, vajaa 2000e kuussa. Jos ei tule lisiä niin 1700e. Kyllä siinä monen sadan yllärilasku vaan tuntuu. Kolme teiniä elätettävänä. Lapsilisä tulee vielä kahdesta, ei muita tukia.

Vierailija
75/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei toimeentulotuki petä vaan ihmisten oma taloudenhallinta.

Toimeentulo pettää, riippuu kuntaluokituksestakin, kuinka paljon sitä toimeentulotuke saa ja asumistukea. Olen tällä hetkellä työtön, asun yksitysellä vuokralla. Vuokra 650€/kk, asumistuki 154€/kk. Asunnossa 49neliöö. Saan ansiosidonnaista. En saa tomeentulotukea. Käteen jää n. 350€ , josta maksan sähkölaskun ja puhelilaskun ja kotivakuutus tulee 3kk välein. Sähkölasku joka kk n. keskimäärin 30€ ja puhlasku n.28€. Näin.

Miksi en ole töissä. On rajoitteita ,homealtistuminen, tuki- ja liikuntaelin sairaudet, koron(,olen astmaatikko) ja se etten suostu enää tekemään ns. orjatyötä, siis niin, että palkka on plus miinus nolla , siitä ei ole mitään hyötyä, jos saan saman nyt. Jos saisin ja olisi mahdollisuus homeettomaan työpaikkaan sekä työhön mihin kykenen, palkka olisi n. 2100€/kk. Kohta tipun kelan päivärahoille ja sitten kunta varmaan työllistää minut erääseen uuteen rakennukseen töihin,jossa orjapalkka, en pääse rikastumaan, mutta silloin työnantaja katsoo, että saan paremmin, kuin kelan pvraha. Onko tässä mitään järkeä?

En ymmärrä, kuinka ihmiset keksivät itselleen jonkun asian , josta saavat itselleen ammatin ja tekevät sitä netissä. Itse olen miettinyt ja pohtinut , mut ei vaan lamppu syty. Koneella voisin ihan hyvin työskennellä, kun tietäs mitä?

Suomessa ei nälkään kuole, mut suuri osa ihmisistä ei myöskään elä vähimmässä määrinkään mitään luksus elämää. Onnekas olen siinä, ettei ole velkaa ja luottotietoni on kunnossa ja ei ole autoa, ei olsi kyllä varaakaan hankkia autoa saatikka ylläpitää sitä.

Tämä on pieni kaupunki , missä asustelen, mutta silti näin , kuinka iäkäs ihminen rollaattolilla liikkuen penkoi puiston roskiksia. Ei kyllä ollut ensimmäinen ihminen, jonka näin sitä täällä tekevän, mutta että niin iäkäs naisihminen, se oli kyllä pysäyttävä näky.

Ja todistit itse juuri sen mitä vastaan muka argumentoit. Talouden hallintasi on pettänyt. Sinulla on täysin turhia kuluja, kuten tolkuttoman kallis puhelinliittymä.

Muuttuisiko tuo ihminen sinun mielestäsi hyväosaiseksi puhelinliittyvän vaihdolla?

Vierailija
76/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokajaossa saa liikaa vanhaa ruokaa ei niitä kerkeä syömään yksinasuva. Ehkä mies joka syö paljon.  Kun  on viim.käyttöpäivä ollut 5päivää sitten niin en minä pysty sitä enää syömään.  Viimeksi kassissa oli 6 isoa sitruunaa, mitä niistä tekisit?

Tee sitruunoista mehu ja pakastat.Sitten kun on mahdollisuus levontatarvikkeisiin , leivot sitruunakakun. Sitruunan kuori osan peset ja raastat vain sitä keltaista osaa, ja laitat senkin pakkaseen, on yksi sitruunakaun ainesosa. Sitruunajuomaa eli vsi ja sinne sitruunaa.

En ole koskaan kakuista pitänyt enkä myöskään juo mitään kahvia tai vastaaviakaan.  Olen diabeetikko enkä syö sokeria.   luuletko että kaikilla on tarvikkeet ja taito kakkujen ja mehujen tekemiseen?

Onpas agressivistä kirjoittelua, mutta mitä siitä.  No, lahjoita jollekkin , joka osaa ja pystyy sitruunat käyttämään johonkin.  Vaikka olet diapeetikko, niin leivonnaisia voi tehdä , kuten varmaan tiedätkin, sokerittominakin ja jos osaa lukea ohjeita olethan koulusikin käynyt, niin olen varma, että osaa sen kakunkin tehdä, jos viitsii ja vieraillehan voi tarjota kakkua, jos ei itse pidä tai vaikka viedä tuliaisiksi tai myydä. Taidat sitten kaikki muutkin jutut ostaa kaupasta valmiina eli ei ihme jos, rahat ei riitä.

Vierailija
77/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kakuista pitänyt enkä myöskään juo mitään kahvia tai vastaaviakaan.  Olen diabeetikko enkä syö sokeria.   luuletko että kaikilla on tarvikkeet ja taito kakkujen ja mehujen tekemiseen?

Onpas agressivistä kirjoittelua, mutta mitä siitä.  No, lahjoita jollekkin , joka osaa ja pystyy sitruunat käyttämään johonkin.  Vaikka olet diapeetikko, niin leivonnaisia voi tehdä , kuten varmaan tiedätkin, sokerittominakin ja jos osaa lukea ohjeita olethan koulusikin käynyt, niin olen varma, että osaa sen kakunkin tehdä, jos viitsii ja vieraillehan voi tarjota kakkua, jos ei itse pidä tai vaikka viedä tuliaisiksi tai myydä. Taidat sitten kaikki muutkin jutut ostaa kaupasta valmiina eli ei ihme jos, rahat ei riitä.

Millekkä vieraille?  luuletko että ruokajonossa käyvillä on jotain varaa tarjota jollekkin jotain jos niitä tuttavia edes on!  Olen erakko ja uusi paikkakunnalla.  kuten kerroin en syö mitään leivonnaisia millään konstilla kun en pidä niistä .joo varmaan kannattaa lähteä kadulle 6 sitruunaa myymään...   heh!

Vierailija
78/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millekkä vieraille?  luuletko että ruokajonossa käyvillä on jotain varaa tarjota jollekkin jotain jos niitä tuttavia edes on!  Olen erakko ja uusi paikkakunnalla.  kuten kerroin en syö mitään leivonnaisia millään konstilla kun en pidä niistä .joo varmaan kannattaa lähteä kadulle 6 sitruunaa myymään...   heh!

Myy se tekemäsi kakku. Tai heitä ne siruunat hatelikkoon.

Vierailija
79/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huonosti menee jos ei ruokaan varaa. Säälittävää.

Vierailija
80/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaa päähän kun joka kerta kun näistä asioista keskustellaan, tulee useampi ihminen paikalle niiden saakelin marjojensa ja sieniensä kanssa. Juu ja kalojen. Siitä vaan onkimaan johonkin Aurajokeen, voi jessus, sillä se on talous pelastettu. Missä maailmassa nämä ihmiset oikein elää? Ei nykypäivän kaupunkilaisilla ole mitään mahdollisuutta mitään marjoja ja sieniä keräillä, saatikka tilaa säilöä niitä. Johonkin pikku yksiöön ei edes pakastin mahdu, jos sellaiseen oliskin joskus varaa ollut. 

Seuraavaksi käsketään varmaan rottia loukuttaa, kyllähän niistä nyt sopan keittää. Kulkukissojakin voi jostain vielä löytyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi