Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko Suomessa nähdään nälkää?

Vierailija
22.10.2021 |

Paikallisessa Ruoka-apu ryhmässä on viikoittain avunpyyntöilmoituksia ja jään miettimään onko nälännäkeminen yleistä? Pettääkö yhteiskunnan toimeentulotuki tosiaan helposti niin pahasti ettei useampaan päivään ole mitään syötävää (eikä lääkkeitä) ? Vai ollaanko jossain määrin haluttomia pyytämään apua tai ottamaan sitä vastaan periaatteen vuoksi (esim joltain uskonnolliselta yhteisöltä )? Kuollaanko Suomessa nälkään köyhyyden takia vuonna 2021?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa tuo leipäjono tuossa Helsinginkadulla. Se saa taloyhtiöiden asuntojen hinnat laskemaan.

Sitten joudut muuttamaan rikkaammalle alueelle. Ai niin, eihän sinullakaan taida rahat riittää *tirsk* 😂

Helsingissä on 3800 tyhjää vuokra-asuntoa. Ei toimi velkavipu 😂

Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, perikunnan asuntoja ei saa myytyä mihinkään 😂

Vierailija
42/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon,on vastaus.Ihmisiä kohdellaan niin erilailla,tiedän muutaman joka saa vähän tukia ei riitä kk.elämiseen yh.Eikö siinä lapset kärsi?? Aivan varmaan!.Kädestä suuhun elää 75%kansasta,Sitten ne kermapers..t jotka elättää hienostorafloja,juottoloita.On varaa mällätä.Miksei suomal.köyhyydestä puhuta? Koska se on todellista!mieti menetkö ruokakauppaan vai lääkäriin,saako lääkkeet ostettua.Tai lapsille vaatteet talveksi,ihan kuin ennen kohta yksi lapsi lähtee kouluun yhdet kengät.Toinen seur.pnä.Näinkö?Moni ei perusta perhettä onko ihmekkään miksi ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siin Selviytyjät -formaatissa kilpailijat joutuu ainaki vähän kokemaan feikkinälkää kontentin vuoksi.

Vierailija
44/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonoissa on sellaisiakin joiden ei tarvitsisi käydä siellä, joten määristä ei voi vetää suoria johtopäätöksiä.

Vierailija
45/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei toimeentulotuki petä vaan ihmisten oma taloudenhallinta.

Toimeentulo pettää, riippuu kuntaluokituksestakin, kuinka paljon sitä toimeentulotuke saa ja asumistukea. Olen tällä hetkellä työtön, asun yksitysellä vuokralla. Vuokra 650€/kk, asumistuki 154€/kk. Asunnossa 49neliöö. Saan ansiosidonnaista. En saa tomeentulotukea. Käteen jää n. 350€ , josta maksan sähkölaskun ja puhelilaskun ja kotivakuutus tulee 3kk välein. Sähkölasku joka kk n. keskimäärin 30€ ja puhlasku n.28€. Näin.

Miksi en ole töissä. On rajoitteita ,homealtistuminen, tuki- ja liikuntaelin sairaudet, koron(,olen astmaatikko) ja se etten suostu enää tekemään ns. orjatyötä, siis niin, että palkka on plus miinus nolla , siitä ei ole mitään hyötyä, jos saan saman nyt. Jos saisin ja olisi mahdollisuus homeettomaan työpaikkaan sekä työhön mihin kykenen, palkka olisi n. 2100€/kk. Kohta tipun kelan päivärahoille ja sitten kunta varmaan työllistää minut erääseen uuteen rakennukseen töihin,jossa orjapalkka, en pääse rikastumaan, mutta silloin työnantaja katsoo, että saan paremmin, kuin kelan pvraha. Onko tässä mitään järkeä?

En ymmärrä, kuinka ihmiset keksivät itselleen jonkun asian , josta saavat itselleen ammatin ja tekevät sitä netissä. Itse olen miettinyt ja pohtinut , mut ei vaan lamppu syty. Koneella voisin ihan hyvin työskennellä, kun tietäs mitä?

Suomessa ei nälkään kuole, mut suuri osa ihmisistä ei myöskään elä vähimmässä määrinkään mitään luksus elämää. Onnekas olen siinä, ettei ole velkaa ja luottotietoni on kunnossa ja ei ole autoa, ei olsi kyllä varaakaan hankkia autoa saatikka ylläpitää sitä.

Tämä on pieni kaupunki , missä asustelen, mutta silti näin , kuinka iäkäs ihminen rollaattolilla liikkuen penkoi puiston roskiksia. Ei kyllä ollut ensimmäinen ihminen, jonka näin sitä täällä tekevän, mutta että niin iäkäs naisihminen, se oli kyllä pysäyttävä näky.

Vierailija
46/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on enemmän apua tarjolla vähätuloisille esim.

- Myllypurossa ruoka-apu ma, ke ja pe

- Pasilassa Opastinsilta 8 Tukikohta ry:n Avoimet Ovet Kohtaamispaikassa maksuton aamupala ma ja maksuton lämmin lounasruoka ke

- Diakoniatyöntekijältä voi harkinnan ja tarpeen mukaan saada ruokaostoksiin maksulapun (50€)

- Töölössä Ruusulankadulla Sininauhasäätiö järjestää asukkailleen tarvittaessa ruokaa pakastimesta.

- Joissain seurakunnissa tarjolla lämmin ruoka kerran viikossa.

Enpä oikein usko, että Suomessa nälkää joutuu näkemään mutta vähäosaisilla ruoka ei ole niin monipuolista esim. hedelmiä ja marjoja saattaa olla liian vähän.

Vierailija
47/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole naiivi. Suomessa on hyvä sosiaaliturva. Nämä ihmiset käyttävät rahansa johonkin muuhun kuin ruokaan KOSKA VOIVAT, kun aloittajan kaltaiset sinisilmäiset ihmiset sen mahdollistavat.

Niin, ja tuhannet (?) lapset ja nuoret elävät kurjuudessa kun kyyniset ihmiset ei auta hätätilanteissa…

Sosiaaliturva auttaa hätätilanteessa. Lapset ja nuoret elävät kurjuudessa jos heillä on huonot vanhemmat jotka kärsivät esim päihde- tai mielenterveysongelmista. Siihen ei vieraiden ihmisten rahan kaataminen auta, ei se raha lapsille mene vaan niille vanhemmille jotka käyttävät lapsiaan vain säälin kerjäämiseen.

Ei johdu, ei tarvitse kuin perheessä auto olla työn takia pakollinen niin se vie rahaa. Autoremontti voi maksaa 1000 euroa. Eikä kaikki saa sossusta silmälaseja ja pesukoneita. Nuo kaikki maksetaan luotolla ja sitten pikkuhiljaa pois.

Kun sähköauto tulee moni lopettaa työn teon.

TYÖN takia auto, eli silloin on palkkatuloja. Mihin ne rahat siis menee jos ei ruokaan riitä?! Lähes mitä tahansa voi ostaa käytettynä muutamalla kympillä, joten yksi pesukone ei budjettia kaada.

Vierailija
48/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulo pettää, riippuu kuntaluokituksestakin, kuinka paljon sitä toimeentulotuke saa ja asumistukea. Olen tällä hetkellä työtön, asun yksitysellä vuokralla. Vuokra 650€/kk, asumistuki 154€/kk. Asunnossa 49neliöö. Saan ansiosidonnaista. En saa tomeentulotukea. Käteen jää n. 350€ , josta maksan sähkölaskun ja puhelilaskun ja kotivakuutus tulee 3kk välein. Sähkölasku joka kk n. keskimäärin 30€ ja puhlasku n.28€. Näin.

Miksi en ole töissä. On rajoitteita ,homealtistuminen, tuki- ja liikuntaelin sairaudet, koron(,olen astmaatikko) ja se etten suostu enää tekemään ns. orjatyötä, siis niin, että palkka on plus miinus nolla , siitä ei ole mitään hyötyä, jos saan saman nyt. Jos saisin ja olisi mahdollisuus homeettomaan työpaikkaan sekä työhön mihin kykenen, palkka olisi n. 2100€/kk. Kohta tipun kelan päivärahoille ja sitten kunta varmaan työllistää minut erääseen uuteen rakennukseen töihin,jossa orjapalkka, en pääse rikastumaan, mutta silloin työnantaja katsoo, että saan paremmin, kuin kelan pvraha. Onko tässä mitään järkeä?

En ymmärrä, kuinka ihmiset keksivät itselleen jonkun asian , josta saavat itselleen ammatin ja tekevät sitä netissä. Itse olen miettinyt ja pohtinut , mut ei vaan lamppu syty. Koneella voisin ihan hyvin työskennellä, kun tietäs mitä?

Suomessa ei nälkään kuole, mut suuri osa ihmisistä ei myöskään elä vähimmässä määrinkään mitään luksus elämää. Onnekas olen siinä, ettei ole velkaa ja luottotietoni on kunnossa ja ei ole autoa, ei olsi kyllä varaakaan hankkia autoa saatikka ylläpitää sitä.

Tämä on pieni kaupunki , missä asustelen, mutta silti näin , kuinka iäkäs ihminen rollaattolilla liikkuen penkoi puiston roskiksia. Ei kyllä ollut ensimmäinen ihminen, jonka näin sitä täällä tekevän, mutta että niin iäkäs naisihminen, se oli kyllä pysäyttävä näky.

Ja todistit itse juuri sen mitä vastaan muka argumentoit. Talouden hallintasi on pettänyt. Sinulla on täysin turhia kuluja, kuten tolkuttoman kallis puhelinliittymä.

Vierailija
49/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko nälkää näkevä suomalainen marjastaa, sienestää tai onkii? Metsästäminenkin on mahdollista lakien puitteissa. Monellako on omia viljelmiä, jos on pihaa tai parveke? Sillä tavalla sitä henkilökohtaista ja oman perheen nälkää on torjuttu iät ja ajat eikä aikaisemmin odoteltu, että ruokakomero täytetään toisten kustannuksella. 

Vierailija
50/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja todistit itse juuri sen mitä vastaan muka argumentoit. Talouden hallintasi on pettänyt. Sinulla on täysin turhia kuluja, kuten tolkuttoman kallis puhelinliittymä.

Mistä saan halvemman puhelinliittymän. Tuohon liittymään kuuluu 2,75€ puhelimenosamaksu ja samassa netti, Ei siis ole erikseen mitään nettiliittymiä. Paljolla saisit käteen jäävän osani nousemaan jollain puhelinliitymän vaihdolla , jossa myös nettisamassa?

Vierailija
51/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajaossa saa liikaa vanhaa ruokaa ei niitä kerkeä syömään yksinasuva. Ehkä mies joka syö paljon.  Kun  on viim.käyttöpäivä ollut 5päivää sitten niin en minä pysty sitä enää syömään.  Viimeksi kassissa oli 6 isoa sitruunaa, mitä niistä tekisit?

Vierailija
52/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko nälkää näkevä suomalainen marjastaa, sienestää tai onkii? Metsästäminenkin on mahdollista lakien puitteissa. Monellako on omia viljelmiä, jos on pihaa tai parveke? Sillä tavalla sitä henkilökohtaista ja oman perheen nälkää on torjuttu iät ja ajat eikä aikaisemmin odoteltu, että ruokakomero täytetään toisten kustannuksella. 

Kerroppa , kuinka kerrostalo asunnossa viljelet/kasvatat omat ruokasi ympärivuoden, kun ei ole kellariakaan nykyisissä kerrostaloissa, jotta vois säiöä. Ja miten sinne puhtaampiin metsiin pääsee , jos ei ole autoa? Pyörällä on aika hankala saaliitaan kuljettaa monia kilometrejä. No, minä en kyllä yksin metsiin uskaltais mennäkkään. Ja onkimen ei ole ilmaista.

Vierailija
53/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokajaossa saa liikaa vanhaa ruokaa ei niitä kerkeä syömään yksinasuva. Ehkä mies joka syö paljon.  Kun  on viim.käyttöpäivä ollut 5päivää sitten niin en minä pysty sitä enää syömään.  Viimeksi kassissa oli 6 isoa sitruunaa, mitä niistä tekisit?

Tee sitruunoista mehu ja pakastat.Sitten kun on mahdollisuus levontatarvikkeisiin , leivot sitruunakakun. Sitruunan kuori osan peset ja raastat vain sitä keltaista osaa, ja laitat senkin pakkaseen, on yksi sitruunakaun ainesosa. Sitruunajuomaa eli vsi ja sinne sitruunaa.

Vierailija
54/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole naiivi. Suomessa on hyvä sosiaaliturva. Nämä ihmiset käyttävät rahansa johonkin muuhun kuin ruokaan KOSKA VOIVAT, kun aloittajan kaltaiset sinisilmäiset ihmiset sen mahdollistavat.

Niin, ja tuhannet (?) lapset ja nuoret elävät kurjuudessa kun kyyniset ihmiset ei auta hätätilanteissa…

Sosiaaliturva auttaa hätätilanteessa. Lapset ja nuoret elävät kurjuudessa jos heillä on huonot vanhemmat jotka kärsivät esim päihde- tai mielenterveysongelmista. Siihen ei vieraiden ihmisten rahan kaataminen auta, ei se raha lapsille mene vaan niille vanhemmille jotka käyttävät lapsiaan vain säälin kerjäämiseen.

Ei johdu, ei tarvitse kuin perheessä auto olla työn takia pakollinen niin se vie rahaa. Autoremontti voi maksaa 1000 euroa. Eikä kaikki saa sossusta silmälaseja ja pesukoneita. Nuo kaikki maksetaan luotolla ja sitten pikkuhiljaa pois.

Kun sähköauto tulee moni lopettaa työn teon.

TYÖN takia auto, eli silloin on palkkatuloja. Mihin ne rahat siis menee jos ei ruokaan riitä?! Lähes mitä tahansa voi ostaa käytettynä muutamalla kympillä, joten yksi pesukone ei budjettia kaada.

Niin, palkkatulo on 1600 netto, työmarkkinatuki 660 ja lapsilisät 200 eli yhteensä 2460, tuosta vuokra, auton kulut jne.

En osta käytettyä pesukonetta, tuttavani sai sellaisesta sähköiskun ja uusi kone kestää pidempään eli halvempi siinä mielessä.

Vierailija
55/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa että kaikki avunpyynnöt on ”satuja”; eiköhän hätää ja puutetta ole todella paljon. Mutta siltikään asiat ei oikein kohtaa; miksi esim lapsia hankitaan enemmän kuin yksi -varsinkin perheisiin jossa on sairauksia eikä koulutusta/koulutusta vastaavaa työtä-? Ja se, ettei suomalaiselle köyhälle ja vähäosaiselle kelpaa käytetty tai vääränvärinen vaate kun ”leimaa” käyttäjänsä jne.

Mutta se, että ei ole ruokaa; se hirvittää!

Vierailija
56/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pre-paid liittymä sopii pienituloiselle, koska voit lähettää maksuttomia whatsapp viestejä ja soittaa maksuttomia whatsapp-puheluita. Samoin Skype videopuhelut ovat maksuttomia, mutta tarvivat nettiyhteyden.

Facebookin Marketplace ja Roskalava ryhmistä voi tehdä ilmaisia löytöjä esim. ilmainen pesukone tai sänky tai muu huonekalu.

Hammaslääkärissä voi käydä julkisella puolella, jolloin hammaslääkäripalkkio on kohtuullinen. Toimeentulotukea voi saada hammaslääkärilaskuun (jos henkilöllä ei ole varallisuutta).

UFF:stä ja SPR kirppuksestä teet vaate- ja tavaralöytöjä edullisesti. Talvikengät voi saada 6 eurolla.

Kampaamo-opiskelijat leikkaavat hiuksia edullisesti.

Oikeasti se palasaippua maksaa vähemmän kuin olutpullo.

Vaatii viitseliäisyyttä, mutta itse olen kerännyt marjoja ja sieniä. Olen palastanut marjoja, valmistanut itse hilloa ja kuivannut sieniä.

Vierailija
57/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa , kuinka kerrostalo asunnossa viljelet/kasvatat omat ruokasi ympärivuoden, kun ei ole kellariakaan nykyisissä kerrostaloissa, jotta vois säiöä. Ja miten sinne puhtaampiin metsiin pääsee , jos ei ole autoa? Pyörällä on aika hankala saaliitaan kuljettaa monia kilometrejä. No, minä en kyllä yksin metsiin uskaltais mennäkkään. Ja onkimen ei ole ilmaista.

Kaupungistuminen, sosiaaliturva ja ruoka-apu passivoivat. Maaseudulla asuvat ovat omatoimisempia, joskin sinnekin on levinnyt kaupunkimainen elämäntyyli.

Vierailija
58/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sitruunoista mehu ja pakastat.Sitten kun on mahdollisuus levontatarvikkeisiin , leivot sitruunakakun. Sitruunan kuori osan peset ja raastat vain sitä keltaista osaa, ja laitat senkin pakkaseen, on yksi sitruunakaun ainesosa. Sitruunajuomaa eli vsi ja sinne sitruunaa.

En ole koskaan kakuista pitänyt enkä myöskään juo mitään kahvia tai vastaaviakaan.  Olen diabeetikko enkä syö sokeria.   luuletko että kaikilla on tarvikkeet ja taito kakkujen ja mehujen tekemiseen?

Vierailija
59/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat ja sienet ei varsinaisesti ole ruokaa ne ovat vain lisukkeita.  Ei niillä pitkälle pötkitä.

Vierailija
60/84 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi nälänhätää eikö pitäisi näkyä paljon laihoja ihmisiä.

Lihavuus vain lisääntyy.

Halpa ruoka lihottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi