Onko mitään ajatusta mennä tutkimuksiin?
Isälläni 70v on alkava altzheimer ja isän siskot enemmän ja vähemmän dementoituneita. Itse olen vähän päälle 50-vuotias ja olen tarkkaillut itseäni isäni diagoosin jälkeen. Omasta mielestäni unohtelen asioita mutta mikä on normaalia ja mikä ei =(
Olen joskus lukenut että altzheimerin muutokset ovat näkyvissä jo paljon ennemmin kuin tauti huomataan. Olenkin miettinyt pääsisisinkö johonkin tutkituttamaan pääni, olisiko siinä mitään järkeä ja toisaalta mitä tekisin jos minussa olisi se jo alkavana.
Onko kukaan muu miettinyt vastaavaa?
Kommentit (6)
Voit kysyä ihan terveyskeskuksestakin asiasta. Meidän kunnassa muistihoitaja tekee testejä ja tutkimuksia.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:24"]
Kyllä kannattaa tutkia koska muistisairauksia voidaan jossain määrin lääkitä ja voit järjestellä elämäsi ajoissa niin että saat tarvitsemasi avun kun aika on. Esim myyt ajoissa talosi ja hommaat hoitopaikan palvelutalossa tms.
[/quote]
Miehen suvussa dementiaa ei juuri ole joten taloa en voi myydä. En myöskään voisi kuvitella että jäisin mieheni hoidettavaksi joten eiköhän hän mut johonkin laitokseen kärrää.
Mutta täytyy varmaan puhua asiasta ensin vaikka työterveyslääkärille, katotaan mihin se johtaa. Muistihoitajan testeissä varmaan vielä pärjään, luulisin.
ap
ap
Minäkin sanoisin, että kannattaa ehdottomasti alkaa selvitellä asiaa. Jos jotain huolestuttavaa ilmenee, voit puhua asioista miehesi (ja mahdollisten lastesi) kanssa ja suunnitella tulevaisuutta. Vaikka asia todennäköisesti alkuun on kaikille järkytys, omaisille on loppujen lopuksi helpompaa, että tilanteesta on puhuttu etukäteen.
Toisaalta on myöskin ihan hyvä mahdollisuus, että olet sattunut perimään tässä suhteessa hyvät geenit ja mitään ongelmaa ei ole. Eräs sukulaiseni oli sinun iässäsi kovin huolissaan tilanteestaan, koska hänen perheessään lähes kaikilla oli muistisairaus, mutta nyt hän on lähemmäs yhdeksänkymppinen ja muisti pelaa vieläkin paremmin kuin monilla nuoremmilla.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:43"]
Minäkin sanoisin, että kannattaa ehdottomasti alkaa selvitellä asiaa. Jos jotain huolestuttavaa ilmenee, voit puhua asioista miehesi (ja mahdollisten lastesi) kanssa ja suunnitella tulevaisuutta. Vaikka asia todennäköisesti alkuun on kaikille järkytys, omaisille on loppujen lopuksi helpompaa, että tilanteesta on puhuttu etukäteen.
Toisaalta on myöskin ihan hyvä mahdollisuus, että olet sattunut perimään tässä suhteessa hyvät geenit ja mitään ongelmaa ei ole. Eräs sukulaiseni oli sinun iässäsi kovin huolissaan tilanteestaan, koska hänen perheessään lähes kaikilla oli muistisairaus, mutta nyt hän on lähemmäs yhdeksänkymppinen ja muisti pelaa vieläkin paremmin kuin monilla nuoremmilla.
[/quote]
Kiitos =)
Äitini puolella dementiaa ei juurikaan ole, joten ei voi tietää millaiset kortit on saanut. Voihan olla että olen aivan turhaaan huolissani.
ap
Kyllä kannattaa tutkia koska muistisairauksia voidaan jossain määrin lääkitä ja voit järjestellä elämäsi ajoissa niin että saat tarvitsemasi avun kun aika on. Esim myyt ajoissa talosi ja hommaat hoitopaikan palvelutalossa tms.