Lähimuistin nopea heikentyminen
Olen suhtkoht nuori (21) ja aika huolissani lähimuististani. Mulla ei mikään jää mieleen kun esimerkiksi luen kokeeseen. Luen yhden sivun ja vaikka kuinka keskityn niin sivun lukemisen jälkeen mulla ei jää mitään mieleen. Saatan katsoa ohjelmaa ja sen jälkeen jos multa kysytään mitä siinä tapahtui niin en osaa vastata kun en muista. Kun luen kirjaa niin luvun luettuani en oikeastaan muista mitä siinä puhuttiin. Jos keskustelin aiemmin päivällä jonkun kanssa niin unohdan mistä me keskusteltiin. En muista esimerkiksi myöskään mitä viime viikolla olen tehnyt vaan joudun kamalan kovin kaivelemaan muistista mitä milloinkin päivänä olen tehnyt. Saatan muistaa jonkun tilanteen aiemmin viikolta että keskustelin jonkun kanssa ja saatan muistaa vaan sen aiheen mistä keskusteltiin mutta muuta en muista.
Jos mua pyydetään vaikka imuroimaan huusholli niin saatan heti unohtaa koko asian ja se jää sitten tekemättä.
Unohtelen myös sanoja ja jotenkin puhuminen on vaikeaa. En saa pidwttyä ajatuksia kasassa ja joudun vaivalla miettimään miten sanon jonkun asian kun tuntuu että sanat ja sanajärjestys on hukassa...
Mulla on pään sisällä semmoinen jatkuva väsynyt puuroutunut olo, enkä oikeen pysty edes ajattelemaan mitään. Jotenin ajatteleminen on vaivalloista.
Mistä tämä johtuu? Joskus muutama vuosi sitten masennuin mutta lääke auttoi siihen enkä koe enää olevani masentunut. Toisena lääkkeenä mulla on latuda jotä käytetään esim psykoosin, masennuksen ja kakssuuntasen hoitoon jota oon syönyt puolitoista vuotta mutta en oikeen usko että se noin nopeesti ja rajusti voi muistia heikentää. :0 Enkä koe olevani kauheen stressaantunutkaan...
Tämä vaivaa mua ihan hirveesti kun tuntuu että tää ei oo normaalia ja vaan pahenee. :( En oikeesti muista mitään. Muistan vuosia sitten tapahtuneet asiat hyvin mutta esim viikon taakse en muista. Koulu on turhauttavaa kun saa vitosia ja kutosia kun vaikka kuinka keskityn ja aihekin kiinnostaa niin unohdan tunnilla käydyt asiat välittömästi.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole se psyykenlääke. Kuulostaa hyvin tyypilliseltä sivuoireelta.
Olen juuri purkamassa sitä lääkettä. Jos se siitä lääkkeestä johtuu niin kun lopetan ni palautuuko se muisti? Pelkään että tää on pysyvää... :(
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Puoltoista vuotta psykoosilääkettä lyhyt aika? Minä lähtisin miettimään tuon lääkkeen vaikutusta.
Oon purkamassa kyseistä lääkitystä niin saa nähdä vaikuttaako se yhtään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri purkamassa sitä lääkettä. Jos se siitä lääkkeestä johtuu niin kun lopetan ni palautuuko se muisti? Pelkään että tää on pysyvää... :(
Ap.
Minulle tuli muistiongelmia urologin maaraamasta "pissalaakkeesta". Puolen paivan aikaan en muistanut olinko syonyt aamiaista ja jos muistin syoneeni niin en muistanut mita soin. Havahduin tahan itse ja lopetin laakkeen syomisen kuin seinaan. Vieroitusoireitahan siita tuli, kesti pari viikkoa, muisti palautui ennalleen.
Onnea sinulle laakkeen lopetuksessa. Soita laakarillesi jos tulee paha olo.
t. mummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Minulle tuli muistiongelmia urologin maaraamasta "pissalaakkeesta". Puolen paivan aikaan en muistanut olinko syonyt aamiaista ja jos muistin syoneeni niin en muistanut mita soin. Havahduin tahan itse ja lopetin laakkeen syomisen kuin seinaan. Vieroitusoireitahan siita tuli, kesti pari viikkoa, muisti palautui ennalleen.
Onnea sinulle laakkeen lopetuksessa. Soita laakarillesi jos tulee paha olo.
t. mummo
Seinään ei kannata lopettaa. Vierotusoireet muuten ihan kamalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin kannattaa selvittää mahdolliset fyysiset syyt kuten oisko kilpirauhasen vajaatoiminta tai anemia yms. Mutta voi hyvin olla myös adhd, asperger tai muu neuropsykiatrinen häiriö. Näihinhän liittyy usein myös masennus ja ahdistus ja juurikin tuo huono muisti !
Ei ole adhd eikä asperger mutta kiitos.
Ap.
Onko tutkittu?
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua monesta syystä. Kannattaa varata aika lääkäriin.
Yleisesti tiedetään, että unen vähyys, päihteet, stressi, epäsäännöllinen syöminen ja tiettyjen ravintoaineiden ja vitamiinien puute voi vaikuttaa muistiin.
Aivan oikein unenvähys, ravintojen puute,Tressi ,likka somea ja nettiä ylensäkkin.Ei unirytmiä ,ei ruoka rytmiä.Päihteet todella,Olen niin hyvä tilaa aika lääkäriin. Keskustele siellä.He lähetävät sinut labraan. Veri näyteet kertookin paljon ja mihin sinut sen jälkeen ohjataan?
Ei kannata ajatella pahinta AP, jätä kauhujutut netistä aiheeseen liittyen lukematta, mutta hyvä tutkia eli mene lääkäriin.
Niinkin yksinkertainen asia kuin jumissa olevat niskat- ja hartiat voivat aiheuttaa aivosumua. Jos vietät useita tunteja päivässä huonossa ergonomisessa asennossa niin ihan varmasti vaikuttaa. Magnesiumin puute, univaje ym.
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla ainakin masennus itsessään vaikutti todella paljon muistiin. Olin siinä pahimmassa vaiheessa ihan "pihalla".
Nykyään voin paremmin, mutta jotain pysyvää tuhoa masennus teki aivoilleni koska en ole tullut ihan ennalleni.Noissa mt-hommeleissa pää on niin ylikierroksilla ettei kapasiteetti riitä kaikkeen. Mutta voithan kysyä lääkäriltäkin pitäisikö selvittää, ettei ole jostain vakavammasta kysymys.
Olen jutellut lääkärilleni mutta se vaan sanoo että no joskus ne mielenterveysongelmat aiheuttaa tommosta. En usko että se otti mua tosissaan. Ja olen pitkään kärsinyt mt ongelmista mutta tää lähimuistin heikkeneminen on tapahtunut viime komen vuoden aikana. Tuntuu että muistiongelmat vaan pahenee vaikka mt ongelmat on lieventyneet...
Toivottavasti tää ei oo pysyvää. :(
Ap.
Kuulostaa ihan samalta kuin oma masennus 20 vuotta sitten. Toisin kuin sinä, en tiennyt että mistä oli kyse. Ja ennenkuin pääsin, tai jouduin hoitoon, olin oireillut jo viiden vuoden ajan tilan koko ajan pahentuessa.
Ensin meni lähimuisti, eli jos katsoin tai luin jotain, en muistanut että mitä siinä oli tapahtunut ihan hetkeä aikaisemmin. Lopulta tila meni niin pahaksi että pystyin keskustelemaan yhden kaverini kanssa, mutta jos paikalla oli kaksi kaveria, en ymmärtänyt lainkaan mistä he puhuvat. Yritin myös lukea, mutta kolmannen lauseen kohdalla ensimmäinen lause pyyhkiytyi mielestä. Tuon jälkeen en enää yksinkertaisesti jaksanut ihmisiä ja jäin neljän seinän sisälle ja laitoin oven lukkoon. Tuosta syystä jouduinkin sitten hoitoon.
Eli, on se lääkärisi ollut ihan oikeassa. Tyypillisesti kun hoito alkaa, ensin tuntuu menevän hyvin ja tuntuu että "parantuu", mutta sitten tulee romahdus. Sinulla se romahdus alkaa tuolla. Se on ihan normaalia ja siitä aletaan sitten rakentamaan elämää uudelleen. Noita romahduksia saattaa tulla muutamakin muutaman vuoden välein. Itse muistan tuon tilanteen sellaisena että hartioita painanut säkki kaadettiin lattialle kaikki hujan hajan, ja sitten yksi kerrallaan asioita alettiin käymään läpi ja tunkemaan takaisin säkkiin. Muilla on toisenlaisia kokemuksia jotka kuvaavat heidän rämpimistään paremmin.
Yritä pysyä hoidossa ja jaksaa. Pahimmillaan itse laskin sekunteja eteenpäin kun en olisi muutoin selviytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin kannattaa selvittää mahdolliset fyysiset syyt kuten oisko kilpirauhasen vajaatoiminta tai anemia yms. Mutta voi hyvin olla myös adhd, asperger tai muu neuropsykiatrinen häiriö. Näihinhän liittyy usein myös masennus ja ahdistus ja juurikin tuo huono muisti !
Ei ole adhd eikä asperger mutta kiitos.
Ap.
Onko tutkittu?
Olen kyllä ihan vastakohta adhd tapaukselle. En ole mitenkään hyperaktiivinen ja pystyn keskitttmään asioihin. Olen lukenut adhd sta ja en kyllä tunnista itsessäni mitään niistä piirteistä. Asperger on joskus nuordmpana vissiin tutkittu enkä kyllä tunnista asperger piirteitä itsessäni.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla ainakin masennus itsessään vaikutti todella paljon muistiin. Olin siinä pahimmassa vaiheessa ihan "pihalla".
Nykyään voin paremmin, mutta jotain pysyvää tuhoa masennus teki aivoilleni koska en ole tullut ihan ennalleni.Noissa mt-hommeleissa pää on niin ylikierroksilla ettei kapasiteetti riitä kaikkeen. Mutta voithan kysyä lääkäriltäkin pitäisikö selvittää, ettei ole jostain vakavammasta kysymys.
Olen jutellut lääkärilleni mutta se vaan sanoo että no joskus ne mielenterveysongelmat aiheuttaa tommosta. En usko että se otti mua tosissaan. Ja olen pitkään kärsinyt mt ongelmista mutta tää lähimuistin heikkeneminen on tapahtunut viime komen vuoden aikana. Tuntuu että muistiongelmat vaan pahenee vaikka mt ongelmat on lieventyneet...
Toivottavasti tää ei oo pysyvää. :(
Ap.
Kuulostaa ihan samalta kuin oma masennus 20 vuotta sitten. Toisin kuin sinä, en tiennyt että mistä oli kyse. Ja ennenkuin pääsin, tai jouduin hoitoon, olin oireillut jo viiden vuoden ajan tilan koko ajan pahentuessa.
Ensin meni lähimuisti, eli jos katsoin tai luin jotain, en muistanut että mitä siinä oli tapahtunut ihan hetkeä aikaisemmin. Lopulta tila meni niin pahaksi että pystyin keskustelemaan yhden kaverini kanssa, mutta jos paikalla oli kaksi kaveria, en ymmärtänyt lainkaan mistä he puhuvat. Yritin myös lukea, mutta kolmannen lauseen kohdalla ensimmäinen lause pyyhkiytyi mielestä. Tuon jälkeen en enää yksinkertaisesti jaksanut ihmisiä ja jäin neljän seinän sisälle ja laitoin oven lukkoon. Tuosta syystä jouduinkin sitten hoitoon.
Eli, on se lääkärisi ollut ihan oikeassa. Tyypillisesti kun hoito alkaa, ensin tuntuu menevän hyvin ja tuntuu että "parantuu", mutta sitten tulee romahdus. Sinulla se romahdus alkaa tuolla. Se on ihan normaalia ja siitä aletaan sitten rakentamaan elämää uudelleen. Noita romahduksia saattaa tulla muutamakin muutaman vuoden välein. Itse muistan tuon tilanteen sellaisena että hartioita painanut säkki kaadettiin lattialle kaikki hujan hajan, ja sitten yksi kerrallaan asioita alettiin käymään läpi ja tunkemaan takaisin säkkiin. Muilla on toisenlaisia kokemuksia jotka kuvaavat heidän rämpimistään paremmin.
Yritä pysyä hoidossa ja jaksaa. Pahimmillaan itse laskin sekunteja eteenpäin kun en olisi muutoin selviytynyt.
Kiitti viestistäsi, ehkä olet oikeassa.
Hyvä että selvisit ja sait apua.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Stressi? Raudanpuute? Kilpirauhanen?
Ehkä raudanpuute voisi olla...
Käsittääkseni kognitiivinen taso heikkenee masennuksen myötä ? Liittyisikö tähän ?
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua monesta syystä. Kannattaa varata aika lääkäriin.
Yleisesti tiedetään, että unen vähyys, päihteet, stressi, epäsäännöllinen syöminen ja tiettyjen ravintoaineiden ja vitamiinien puute voi vaikuttaa muistiin.
Voi olla jotain vakavampaakin, mulle tuli mieleen joku neurologinen sairaus tai tuumori.
Lääkärisi varmaan tämän on huomioinut, mutta tiedän yhden nuoren jonka aivokasvain oirehti noin. Erityisopettaja huomasi koulussa, että aiemmin osaava teini alkoi unohdella ja numerot laskivat. Neurologiselle ohjattiin ja siellä selvisi syy.
Tuo saattaa johtua paljolti lääkkeestä mutta ei kannata omin päin lopettaa. Minulla meni lähimuisti päänsäryn estolääkkeestä mutta se palautui heti kun jäi lääke pois. Ei kai lääkkeitäkään turhaan määrätä. Lopettaminen tai vaihtaminen tulee kyseeseen ehkä vasta joskus myöhemmin.
En ole itse koskaan muistanut yhtään juttua joka ei kiinnosta minua. Aivoni ovat lähes pysyvästi sellaisessa tilassa että ne laittavat heti sivuun kaiken tylsältä tuntuvan. Niinpä kehitin sellaisen tyylin opiskella, joka perustuu 100-prosenttisesti omaan aktiivisuuteeni, muuhun kuin pelkkään lukemiseen. Sillä tyylillä sain suoritettua jopa korkeakoulututkinnon erinomaisin arvosanoin. Samaan aikaan tein kaikkien aikojen huonomuistisuusennätyksen testissä, jossa tutkittiin videopätkien ja mainosten mieleenjäämistä. Odotin siinä testissä vain koko ajan, että tulisi jotain merkityksellistä.
Puoltoista vuotta psykoosilääkettä lyhyt aika? Minä lähtisin miettimään tuon lääkkeen vaikutusta.