Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähimuistin nopea heikentyminen

Vierailija
22.10.2021 |

Olen suhtkoht nuori (21) ja aika huolissani lähimuististani. Mulla ei mikään jää mieleen kun esimerkiksi luen kokeeseen. Luen yhden sivun ja vaikka kuinka keskityn niin sivun lukemisen jälkeen mulla ei jää mitään mieleen. Saatan katsoa ohjelmaa ja sen jälkeen jos multa kysytään mitä siinä tapahtui niin en osaa vastata kun en muista. Kun luen kirjaa niin luvun luettuani en oikeastaan muista mitä siinä puhuttiin. Jos keskustelin aiemmin päivällä jonkun kanssa niin unohdan mistä me keskusteltiin. En muista esimerkiksi myöskään mitä viime viikolla olen tehnyt vaan joudun kamalan kovin kaivelemaan muistista mitä milloinkin päivänä olen tehnyt. Saatan muistaa jonkun tilanteen aiemmin viikolta että keskustelin jonkun kanssa ja saatan muistaa vaan sen aiheen mistä keskusteltiin mutta muuta en muista.
Jos mua pyydetään vaikka imuroimaan huusholli niin saatan heti unohtaa koko asian ja se jää sitten tekemättä.

Unohtelen myös sanoja ja jotenkin puhuminen on vaikeaa. En saa pidwttyä ajatuksia kasassa ja joudun vaivalla miettimään miten sanon jonkun asian kun tuntuu että sanat ja sanajärjestys on hukassa...

Mulla on pään sisällä semmoinen jatkuva väsynyt puuroutunut olo, enkä oikeen pysty edes ajattelemaan mitään. Jotenin ajatteleminen on vaivalloista.

Mistä tämä johtuu? Joskus muutama vuosi sitten masennuin mutta lääke auttoi siihen enkä koe enää olevani masentunut. Toisena lääkkeenä mulla on latuda jotä käytetään esim psykoosin, masennuksen ja kakssuuntasen hoitoon jota oon syönyt puolitoista vuotta mutta en oikeen usko että se noin nopeesti ja rajusti voi muistia heikentää. :0 Enkä koe olevani kauheen stressaantunutkaan...

Tämä vaivaa mua ihan hirveesti kun tuntuu että tää ei oo normaalia ja vaan pahenee. :( En oikeesti muista mitään. Muistan vuosia sitten tapahtuneet asiat hyvin mutta esim viikon taakse en muista. Koulu on turhauttavaa kun saa vitosia ja kutosia kun vaikka kuinka keskityn ja aihekin kiinnostaa niin unohdan tunnilla käydyt asiat välittömästi.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selväsanaista tekstiä oli tuo.

Vierailija
2/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua monesta syystä. Kannattaa varata aika lääkäriin.

Yleisesti tiedetään, että unen vähyys, päihteet, stressi, epäsäännöllinen syöminen ja tiettyjen ravintoaineiden ja vitamiinien puute  voi vaikuttaa muistiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi tai ravinnon puute.

Vierailija
4/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua monesta syystä. Kannattaa varata aika lääkäriin.

Yleisesti tiedetään, että unen vähyys, päihteet, stressi, epäsäännöllinen syöminen ja tiettyjen ravintoaineiden ja vitamiinien puute  voi vaikuttaa muistiin.

Syön hyvin en ehkä omista maailman terveellisintä ruokavaliota esim hedelmiä en syö usein ja aamupalaa en yleensä syö, mutta oon aina syönyt näin eikä mulla ennen mitään tämmöstä ole ollut. Nukun 8h per yö enkä käytä päihteitä. Vitamiineja käytän.

Ap.

Vierailija
5/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietätkö liikaa aikaa netin, somen ja tv-viihteen parissa? Syötkö säännöllisesti ja monipuolisesti, nukutko tarpeeksi?

Kannattaa käydä lääkärissä, ainakin veriarvot on syytä tarkistaa.

Vierailija
6/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi tai ravinnon puute.

En koe olevani erityisen stressaantunut. Syön ihan hyvin omasta mielestäni.

Ap.

Vierailija
7/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietätkö liikaa aikaa netin, somen ja tv-viihteen parissa? Syötkö säännöllisesti ja monipuolisesti, nukutko tarpeeksi?

Vietän paljon aikaa netissä, voiko se muka näin pahasti ja äkkiä muistia heikentää? Enkä mä koko ajan oo netissä teen mä muutakin paljon...

Juu oon menossa verikokeille pian. :)

Ap.

Vierailija
8/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ainakin masennus itsessään vaikutti todella paljon muistiin. Olin siinä pahimmassa vaiheessa ihan "pihalla".

Nykyään voin paremmin, mutta jotain pysyvää tuhoa masennus teki aivoilleni koska en ole tullut ihan ennalleni.

Noissa mt-hommeleissa pää on niin ylikierroksilla ettei kapasiteetti riitä kaikkeen. Mutta voithan kysyä lääkäriltäkin pitäisikö selvittää, ettei ole jostain vakavammasta kysymys.

Vierailija
9/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi? Raudanpuute? Kilpirauhanen?

Vierailija
10/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietän paljon aikaa netissä, voiko se muka näin pahasti ja äkkiä muistia heikentää? Enkä mä koko ajan oo netissä teen mä muutakin paljon...

Juu oon menossa verikokeille pian. :)

Ap.

No ei voi noin pahasti. Kaikki on nykyään netissä eikä kaikilla ole muistiongelmia. 

Itselläni on ollut samanlaisia oireita kuin sinulla, minulta diagnosoitiin vanhemmalla iällä ADHD ja lääkitys auttoi ongelmiin. Mutta jos sinulla oireet ovat alkaneet viime aikoina niin kyse on jostakin muusta. 

Vierailija
11/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD, asperger?

Vierailija
12/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Vierailija
13/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin lääkärissä, että vaikkei koe olevansa ahdistunut tai stressaantunut, nuo voivat oireilla myös aivan muilla tavoin, esimerkiksi fyysisesti tai juuri tuollaisella unohtelulla. Minäkään en pääni sisällä tunne olevani stressaantunut tai ahdistunut, mutta olen ollut lähiaikoina aika kiireinen ja on tullut fyysisiä oireita joita eivät verikokeet ainakaan ole selittäneet.

Joka tapauksessa suosittelen lääkäriä että voidaan sulkea pois mahdolliset vakavammat syyt oireillesi.

Vierailija
14/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla ainakin masennus itsessään vaikutti todella paljon muistiin. Olin siinä pahimmassa vaiheessa ihan "pihalla".

Nykyään voin paremmin, mutta jotain pysyvää tuhoa masennus teki aivoilleni koska en ole tullut ihan ennalleni.

Noissa mt-hommeleissa pää on niin ylikierroksilla ettei kapasiteetti riitä kaikkeen. Mutta voithan kysyä lääkäriltäkin pitäisikö selvittää, ettei ole jostain vakavammasta kysymys.

Olen jutellut lääkärilleni mutta se vaan sanoo että no joskus ne mielenterveysongelmat aiheuttaa tommosta. En usko että se otti mua tosissaan. Ja olen pitkään kärsinyt mt ongelmista mutta tää lähimuistin heikkeneminen on tapahtunut viime komen vuoden aikana. Tuntuu että muistiongelmat vaan pahenee vaikka mt ongelmat on lieventyneet...

Toivottavasti tää ei oo pysyvää. :(

Ap.

Vierailija
15/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän kantti vastata, unohtaa että kirjoitti. Hehe.

Vierailija
16/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kannattaa selvittää mahdolliset fyysiset syyt kuten oisko kilpirauhasen vajaatoiminta tai anemia yms. Mutta voi hyvin olla myös adhd, asperger tai muu neuropsykiatrinen häiriö. Näihinhän liittyy usein myös masennus ja ahdistus ja juurikin tuo huono muisti !

Vierailija
17/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko tarpeeksi? Onko tutkittu, ettei uniapneaa? Se tekee just tuon

Entä adhd, oireileeko noin?

Vierailija
18/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala pitää syödä.

Vierailija
19/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kannattaa selvittää mahdolliset fyysiset syyt kuten oisko kilpirauhasen vajaatoiminta tai anemia yms. Mutta voi hyvin olla myös adhd, asperger tai muu neuropsykiatrinen häiriö. Näihinhän liittyy usein myös masennus ja ahdistus ja juurikin tuo huono muisti !

Ei ole adhd eikä asperger mutta kiitos.

Ap.

Vierailija
20/37 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole se psyykenlääke. Kuulostaa hyvin tyypilliseltä sivuoireelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän