Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat vaikuttaa siihen miten laaja lapsen sanavarasto on

Vierailija
26.12.2014 |

?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:29"]?
[/quote]

Vanhempien älykkyys
Lasten kanssa vietetty aika
Lasten kanssa tehtävät asiat
Kirjojen lukemisrn määrä
Lapsille puhuminen

Vierailija
2/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miten paljon lapselle luetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon lapselle puhutaan, osoitetaan merkityksellistä puhetta.
Kuinka paljon lapsi kuulee merkityksellistä puhetta ympärillään.
Kuinka paljon lapselle luetaan (yleensä yhdessä lapsen kanssa, ei vain monotonisesti lopottaen)
Kuinka lahjakas lapsi on kielellisesti
Kuinka paljon lapsen kanssa tehdään ja tutustutetaan maailmaan
Kuinka paljon lasta kuunnellaan ja tuetaan/ymmärretään

Vierailija
4/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen sanavarasto on vanhemmilla, lapsen kavereilla ja erityisesti millaisia medioita ja kirjallisuutta kotona seurataan. Törmään usein työssäni teineihin, jotka eivät tiedä ihan tavallisiakaan sanoja.

Vierailija
5/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?

Vierailija
6/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?
[/quote]

Lukeminen, laulut, lorut kaikki on samalla viivalla kyllä. Mutta tavalliseen arkipuheeseen verrattaen parempi. Monesti elävämpää ja monipuolisempaa kieltä, jalasta kiinnostavampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?
[/quote]

No totta kai on - sama se laulaako, lorutteleeko tms. Satujen (ja korujen, tarinoiden, runojen jne) kieli tuppaa olemaan rikkaampaa ja monipuolisempaa kuin arkikieli.

Vierailija
8/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?
[/quote]

No totta kai on - sama se laulaako, lorutteleeko tms. Satujen (ja korujen, tarinoiden, runojen jne) kieli tuppaa olemaan rikkaampaa ja monipuolisempaa kuin arkikieli.

[/quote] siis lorujen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?

[/quote]

Toki. Loruttelu, satujen kertominen ja laulaminen ajavat ihan varmasti saman asian. Suurelle osalle vanhemmista vain on luultavasti helpompaa lukea lapselle satukirjaa kuin sepitellä satuja tai loruja omasta päästä. Luettaessakin on tärkeää, että tekstiin eläydytään ainakin jollakin tasolla, eikä vain paahdeta menemään monotonisesti. Ja ylipäätään lapselle juttelu on tärkeää jo ihan pienestä vauvasta pitäen. 

Vierailija
10/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?

[/quote]

Kirjallisuus on monimuotoisempaa mitä itse pystyy tuottamaan esim. tavallinen arkipuhe - yhtälailla aikuinen, joka lukee paljon kirjallisuutta on todennäköisemmin lahjakkaampi sanallisesti ja sanavarasto suurempi.

Minulle äiti luki pienenä aikuisten kirjoja, tosin ei sanavaraston takia vaan koska halusin kuulemma kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"] 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?

[/quote]

kun lukee jonkun toisen kirjoittamaa tekstiä, tulee yleensä käytettyä selvästi monipuolisempaa sanastoa kuin silloin, kun puhuu omasta päästään. Osa sanoista on myös sellaisia, että niiden käyttäminen arkipuheessa tuntuu hienostelulta, mutta kirjoitettua tekstiä lukiessa ne ovat ihan luontevia.

Vierailija
12/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän vaikka Astrid Lindgren ole lahjakkaampi kielenkäyttäjä kuin meistä tässä kukaan. Että miksiköhän niiden satujen lukeminen rikastuttaa lapsen ajattelua enemmän kuin arkinen höpötys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:44"]

No eiköhän vaikka Astrid Lindgren ole lahjakkaampi kielenkäyttäjä kuin meistä tässä kukaan. Että miksiköhän niiden satujen lukeminen rikastuttaa lapsen ajattelua enemmän kuin arkinen höpötys?

[/quote]

Äläs nyt, av:llahan näkee miten mammojen sanavarastot, rikas mielikuvitus ja kyky kirjalliseen tuottamiseen on huipussaan :D

Vierailija
14/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?
[/quote] ajaa, josheketkä puhuvat lapselle ovat kovasti verbaalisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että kaikkein eniten vaikuttaa lapselle lukeminen.

Vierailija
16/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulaminen tekee lapsesta tyhjänpäiväisen jollottelijan, jota ei siedä kukaan.

Vierailija
17/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?

[/quote]

Kirjallista tekstiä luettaessa lapsi oppii myös esimerkiksi lauserakennetta ja juonen kaarta.

Vierailija
18/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki siihen vaikuttaa noiden ulkoisten seikkojen lisäksi lapsen itsensä synnynnäiset ominaisuudet. Jos ei ole ns. penaalin terävin kynä, ei siinä sanavarastokaan kovin laajaksi kehity vaikka kuinka Seitsemää Veljestä ääneen lukisi.

Vierailija
19/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon kattonu sanakirjasta monta sanaa :)

Vierailija
20/30 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:31"]

Se miten paljon lapselle luetaan.

[/quote]

 

Tähän väitteeseen törmää usein. Miksi juuri lukeminen on niin arvokasta? Eikö tavallinen puhuminen tai tarinankerronta muuten (perinteisesti kertomalla tai vaikka laulamalla) ajaisi saman asian?

[/quote]   Ihan hyvä pointti! Omat lapseni eivät kumpikaan tykänneet kun olisin lukenut heille kirjoja. Mutta sen sijaan lauloin, keksin runoja (erilaisista asioista mitä ympärillä näkyi esimerkiksi) jne. Mainitsin aina mikä mikin tavara/esine on ja ylipäätään puhuin lapsille tosi paljon. En käyttänyt "lässytys kieltä" kuin joskus tosi harvoin. Molemmilla lapsilla hyvin rikas sanavarasto jota ihmetelty pienestä pitäen. Oppivat puhumaan pitkiä lauseita jo ihan pienenä (neuvolan mukaan tosi varhain). Koska vanhempi lapsista halusi vuotta norm aiemmin kouluun käytiin testeissä ja näyttivät erinomaista sanavarastoa. Koulussa opettajat erikseen mainitsivat myös samaisesta asiasta ja mm nuorimmaisen opettaja sanoi, että jos ei olisi itse nähnyt pojan kirjoittavan aineitaan vihkoon ei iki päivänä olisi uskonut että poika on ne kirjoittanut. Käytti kuulemman sanamuotoja jota sen ikäiset eivät käytä  (mm ekaluokan aineessa lukee että "koska olosuhteet eivät olleet suotuisat...."). Niin ja poika ymmärsi mitä kirjoitti eli ei vain kirjoittanut "jotain sanoja".

Oma koulutukseni on vain amis, mutta itselle tehty 2 testiä työvoimatoimistossa (päivän kestävät ja laajat testit). Molemmissa todettiin erinomainen sanavarasto ja sen osion parhaat pistemäärät.  (Meitä testattavia oli muutamia kymmeniä).  Eli enemmän uskonkin juuri kanssakäymisen voimaan!

Nyt sitten joku voikin huomauttaa että en kirjoittanut hyvää kirjakieltä ja kaikki pilkut yms ei ollut oikeilla paikoilla. Juu, ei ollut tarkoituskaan. Kyse oli sanavaraston rikkaudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi