Ketä oikeesti kiinnostaa, onko joku akateeminen vai ei?
Aivan samantekevää mikä koulutus ihmisellä on alla. Ei se duunaritausta tee kenestäkään huonompaa kuin akateemisesta, tai päinvastoin.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 13:46"]Ei tee parempaa ei, mutta varakkaamman kyllä ja sivistyneemmän. Ei tarvitse opetella perusasioita elämäm koulussa.
[/quote]
ei se akateemisuus ole mikään tae varallisuuteen tai sivistyneisyyteen.
22 jatkaa: joku perheenjäseneni on näköjään aloittanut ketjun "Edes ylempi AMK ei vastaa maisteria" ja vastaajinakin taitaa olla sukulaisiani. Jos näin on, lopettakaa nyt jo! Hävettää!
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:41"]
Olen työssä jossa teemme It asiantuntijan töitä. Meillä on todella monenlaisella koulutustautalla olevia ihmisiä. Akateemisia joilla on loppututkinto jopa on muutama, sitten on akateemisia, jotka eivät ole koskaan valmistuneita, tradenomeja ja löytyypä vielä pari yo-merkonomiakin. Ja mikä hassuinta huonoimmat työntekijät löytyvät noista akateemisista ryhmistä. Vain yksi heistä on todella hyvä ja pystyy selvittämään hankalia asiakokokonaisuuksia. Nykytyö on sellaista, että pitää pystyä selvittämään tosi hankalia asioita...ja jotta niitä saa selville, niin pitää pystyä saamaan muiden ihmisten tiedoista asioita irti. Eli pitää olla ryhmätyötaitoja. Ja näitä ei ole ainakaan meidän työpaikan akateemisilla. Olen perehdyttänyt työhön todella monia ihmisiä, ja kaikkein hankalimmat tapaukset ovat olleet akateemisia. Helpoimmat tapaukset amk:n tradenomit. Heillä on paljon valmiiksi sellaisia taitoja joita työelämässä tarvitaan. Kuten ryhmätyötaitoja ja hyvät perusjärjestelmien käyttötaidot.
[/quote]
Yliopistoon päätyvät myös usein iisisaat mutta valitettavan epäsosiaaliset yksilöt. Yliopistoissa opetetaan kirjviisautta mutta ei käytäntöä. Yliopistosa ulkoaluku on tärkempää kuin itse oppiminen ja tarvittavien tietojen etsiminen esim. netistä.
Olen tiimin nuorin, silti päällikkö. Yliopistoa tai korkeakoulua en ehtinyt käymään. Olenko poikkeus?
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:44"]Minä tulen akateemisesta perheestä, jossa jauhetaan koko ajan akateemisuudesta. Kuinka jonkun tuttavien perheelle kävi kauhea tragedia, kun joku lapsista (epäonnistunut yksilö) menikin ammattikouluun tai oikeastaan vielä pahempaa, nai ei-akateemisen ja joutui näin proletaarien keskelle. Mutta huh sentään, heidän omat lapset ovat sentään kaikki akateemisia, naivat akateemisia, seurustelevat akateemisten kanssa, asuvat akateemisten ympäröimänä. Duunareitten kanssa ollaan tekemisissä, jos tarvitaan esim. mökkitien lanausta tai muuta vastaavaa.
Minua ahdistaa tämä perheeni niin vietävästi!
[/quote] Säälittäviä ihmisiä. Tuollainen kapeakatseisuus ei todellakaan ole mikään hyve. Saattaa mennä monen monta hyvää tyyppiä sivu suun kun ei osata arvostaa ihmisiä ihmisenä, vaan tuijotetaan pelkkää koulutusta. Ei se koulutus kenestäkään parempaa ihmistä tee.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:18"]
Mua oikeasti hävettää tämä keskustelu Suomessa. Ette ymmärrä ollenkaan, miten kamalan kuvan annatte itsestännne! Asun maassa, jossa kunnioitetaan myös ammattikoulun käyneitä ja muita ihan tavallisia ihmisiä, eikä ihmisarvo riipu koulutuksesta, eikä täällä snobbailla tuolla tavalla. Nolon kuuloista. Terv. ulkosuomalainen vuodesta -94
[/quote]
Olisitte sitten kunnioittaneet mua aikanaan amiksessa, niin ei tarttisi nyt kuunnella miten yliopistolla on niin paljon mukavampaa. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:44"]Minä tulen akateemisesta perheestä, jossa jauhetaan koko ajan akateemisuudesta. Kuinka jonkun tuttavien perheelle kävi kauhea tragedia, kun joku lapsista (epäonnistunut yksilö) menikin ammattikouluun tai oikeastaan vielä pahempaa, nai ei-akateemisen ja joutui näin proletaarien keskelle. Mutta huh sentään, heidän omat lapset ovat sentään kaikki akateemisia, naivat akateemisia, seurustelevat akateemisten kanssa, asuvat akateemisten ympäröimänä. Duunareitten kanssa ollaan tekemisissä, jos tarvitaan esim. mökkitien lanausta tai muuta vastaavaa. Minua ahdistaa tämä perheeni niin vietävästi! [/quote] Säälittäviä ihmisiä. Tuollainen kapeakatseisuus ei todellakaan ole mikään hyve. Saattaa mennä monen monta hyvää tyyppiä sivu suun kun ei osata arvostaa ihmisiä ihmisenä, vaan tuijotetaan pelkkää koulutusta. Ei se koulutus kenestäkään parempaa ihmistä tee.
[/quote]
Niin, mutta kyllä heille on tosi tärkeää leikkiä niitä leikkejään bättre folkiin kuuluvien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:44"]Minä tulen akateemisesta perheestä, jossa jauhetaan koko ajan akateemisuudesta. Kuinka jonkun tuttavien perheelle kävi kauhea tragedia, kun joku lapsista (epäonnistunut yksilö) menikin ammattikouluun tai oikeastaan vielä pahempaa, nai ei-akateemisen ja joutui näin proletaarien keskelle. Mutta huh sentään, heidän omat lapset ovat sentään kaikki akateemisia, naivat akateemisia, seurustelevat akateemisten kanssa, asuvat akateemisten ympäröimänä. Duunareitten kanssa ollaan tekemisissä, jos tarvitaan esim. mökkitien lanausta tai muuta vastaavaa. Minua ahdistaa tämä perheeni niin vietävästi! [/quote] Säälittäviä ihmisiä. Tuollainen kapeakatseisuus ei todellakaan ole mikään hyve. Saattaa mennä monen monta hyvää tyyppiä sivu suun kun ei osata arvostaa ihmisiä ihmisenä, vaan tuijotetaan pelkkää koulutusta. Ei se koulutus kenestäkään parempaa ihmistä tee.
[/quote]
Niin, mutta kyllä heille on tosi tärkeää leikkiä niitä leikkejään bättre folkiin kuuluvien kanssa.
[/quote] No siinähän sitten leikkii. Onneksi suurin osa aikuisista ihmisistä on kasvanut yli noista hiekkalaatikkoleikeistä.
Mitähän mieltä minusta oltaisiin näissä AKATEEMISISSA piireissä: Olen lukiosta valmistunut paperein LLEEM, opiskelin itseni insinööriksi, mutta tätä nykyä olen parhain mahdollinen duunari, nimittäin rekkakuski. Olenko aivan WT ja elämäm koululainen jos sanon vain nykyisen ammattini?
Kyllä on naurettavaa leuhottaa koulutuksella jos siitä työstä ei ole mitään hyötyä, tai ollaan työttömiä TOHTOREITA. Amikset ne teidän tukat leikkaa ja autot korjaa. Mitäpä se tohtorinpaperit omaava tekisi siinä vaiheessa kun tulee vesivahinko, tai pitäisi tehdä sähkötyöt? Antakaa olla jo te "koulutus sitä ja koulutus tätä"- ihmiset. Ette ole yhtään sen parempia kuin muutkaan.
Leikkaan itse ainakin ihan huoletta pois päiväjärjestyksestäni sellaiset mieleltään liian kankeat ja henkisesti liian tyhjät ja typerykset jaottelijat, ja annan itseni aistia mahdollisimman ennakkoluulottomasti, kuka mitäkin on mm. minua kohtaan ihmisenä, lajitoverina. Onko tuo ihminen lempeä, onko hän pohjimmiltaan ihana, onko hän älykäs ja viisas, onko sivistynyt, jakaako kanssani riittävän samanlaisen olemisen tavan. Tunnen joitakin ääliöitä ja ilkeitä todella vähäisesti koulutettuja henkilöitä ja tunnen samanlaisia myös erittäin korkeakoulutetuistakin, joten se onko ihminen "minun", ei nyt vain ole millään tavoin siitä kiinni, mitä kouluja hän on käynyt. Kun ihminen on mieleltään sopivan hyvä, sisäisesti (ja ulkoisesti) sivistynyt jollakin tavalla, se on minulle se oleellisin lähtökohta, ja antaa helposti kauniiden monien värien vapaasti näkyä siitä ihmisestä minulle, luo pohjan luottamukselle.
En tee paskaakaan kusipäällä, joka on ehkä paperilla "todella hieno akateeminen ihminen", jos todellisuus on julma ja kamala, enkä myöskään tee mitäään vähänkoulutetulla, joka on julma ja katkeran ilkeä paskiainen, ja kostaa kateuksissaan mielensä heikkouden kenelle tahansa potentiaaliselle kiltille ja pehmeälle ihmiselle.
Hyvät ihmiset, tervetuloa jatkossakin elämääni. Teitä kyllä on. <3
Ilmeisesti vielä jossain on maailma, jossa akateeminen voi elää omassa akateemisuuden kuplassaan, töitä riittää ja siitä akateemisuudesta on hyötyä. Todellisuus on tässä maassa jo sitä, että sitä tehdään mistä saa palkkaa, koska hyvin harvalla on enää varaa valita töitään. Useimmille ei riitä elämässä se akateeminen loppututkinto, vaan sitä haluaisi ihan vaikkapa tehdä niinkin radikaaleja juttuja kuin työskennellä, saada palkkaa, hankkia asunnon jne. Jos sitä ei saa sillä akateemisella loppututkinnolla, niin sitten tehdään jotain mutta, tai hankitaan joku muu tutkinto.
Omassa kaveripiirissäni on paljon niitä, joilla ensimmäinen tai toinen tutkinto on akateeminen, mutta jotka ovat kuitenkin työllistyneet niillä amk-papereilla tai ammattikoulupapereilla. Ja tiedättekö mitä, elämä jatkuu, useimmiten onnellisena. Ainoa, mikä monia harmittaa, on se suoranainen kusetus, mitä opot kautta maan ovat harrastaneet vakuuttamalla, että kyllä töitä aina löytyy, kannattaa lukea sitä mikä kiinnostaa. Siinä on mennyt vuosia hukkaan opinnoissa jotka eivät työllistä, muta sitä vaan ei ole nuorena ymmärtänyt.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 13:46"]Ei tee parempaa ei, mutta varakkaamman kyllä ja sivistyneemmän. Ei tarvitse opetella perusasioita elämäm koulussa.
[/quote] Olen vain amis ja paaaljon varakkaampi kuin esim. akateeminen siskoni :)
Hassuja nuo ei-akateemisten käsitykset yliopisto-opiskelusta. Ulkoa lukemisella ei pärjää vaan vaaditaan tiedon etsimistä ja ennen kaikkea lähdekritiikkiä. Yliopisto-opiskelu ei vieraannuta mitenkään maalaisjärjestä eikä käytännön elämästä vaan antaa näiden lisäksi eväitä myös teoreettiseen, analyyttiseen, tieteelliseen ajatteluun. Ajattelun monipuolistumisesta on hyötyä kaikessa elämässä.
Akateeminen opiskelu kehittää ajattelua. Ei se välttämättä palkkaa lisää. Silti olisin mieluummin akateeminen pienipalkkainen kuin hyväpalkkainen duunari. Arvostan kykyä analyyttiseen ajatteluun sekä sivistystä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:34"]
Akateeminen opiskelu kehittää ajattelua. Ei se välttämättä palkkaa lisää. Silti olisin mieluummin akateeminen pienipalkkainen kuin hyväpalkkainen duunari. Arvostan kykyä analyyttiseen ajatteluun sekä sivistystä.
[/quote]
No tätähän se just on, eikä se todellakaan ole rahakysymys. Tunnetaan ylemmyyttä niitä kohtaan, jotka puhuvat intohimoisesti ehkä jostain moottoreista, eivätkä antaudu tai pystykään antautumaan akateemiseen ylevään analyysiin. Kyllä vain, akateemiset tuntevat ylemmyyttä sivistyksestään ja näyttävät sen.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:34"]
[/quote]
No tätähän se just on, eikä se todellakaan ole rahakysymys. Tunnetaan ylemmyyttä niitä kohtaan, jotka puhuvat intohimoisesti ehkä jostain moottoreista, eivätkä antaudu tai pystykään antautumaan akateemiseen ylevään analyysiin. Kyllä vain, akateemiset tuntevat ylemmyyttä sivistyksestään ja näyttävät sen.
[/quote]
vaan kun läheskään kaikki akateemiset eivät ole oikeasti sivistyneitä, vaikka niin kuvittelevatkin.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:41"]
Olen työssä jossa teemme It asiantuntijan töitä. Meillä on todella monenlaisella koulutustautalla olevia ihmisiä. Akateemisia joilla on loppututkinto jopa on muutama, sitten on akateemisia, jotka eivät ole koskaan valmistuneita, tradenomeja ja löytyypä vielä pari yo-merkonomiakin. Ja mikä hassuinta huonoimmat työntekijät löytyvät noista akateemisista ryhmistä. Vain yksi heistä on todella hyvä ja pystyy selvittämään hankalia asiakokokonaisuuksia. Nykytyö on sellaista, että pitää pystyä selvittämään tosi hankalia asioita...ja jotta niitä saa selville, niin pitää pystyä saamaan muiden ihmisten tiedoista asioita irti. Eli pitää olla ryhmätyötaitoja. Ja näitä ei ole ainakaan meidän työpaikan akateemisilla. Olen perehdyttänyt työhön todella monia ihmisiä, ja kaikkein hankalimmat tapaukset ovat olleet akateemisia. Helpoimmat tapaukset amk:n tradenomit. Heillä on paljon valmiiksi sellaisia taitoja joita työelämässä tarvitaan. Kuten ryhmätyötaitoja ja hyvät perusjärjestelmien käyttötaidot.
[/quote]
Yliopistoon päätyvät myös usein iisisaat mutta valitettavan epäsosiaaliset yksilöt. Yliopistoissa opetetaan kirjviisautta mutta ei käytäntöä. Yliopistosa ulkoaluku on tärkempää kuin itse oppiminen ja tarvittavien tietojen etsiminen esim. netistä.
[/quote]
Miten niin ulkoaluku tärkeämpää? Yliopisto on tiedekorkeakoulu, eli siellä nimenomaan opitaan olemaan kriittisiä, hakemaan tietoa ja tarkastelemaan näitä lähteitä kriittisesti. Opitaan tekemään tutkimusta ja sitä ei tehdä pelkästään ulkoa lukemalla. Yliopiston käynyt oppii ehkä jopa kriittisemmäksi mitä tulee eri lähteisiin kuin jos vertaa AMK:hon.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:41"] Olen työssä jossa teemme It asiantuntijan töitä. Meillä on todella monenlaisella koulutustautalla olevia ihmisiä. Akateemisia joilla on loppututkinto jopa on muutama, sitten on akateemisia, jotka eivät ole koskaan valmistuneita, tradenomeja ja löytyypä vielä pari yo-merkonomiakin. Ja mikä hassuinta huonoimmat työntekijät löytyvät noista akateemisista ryhmistä. Vain yksi heistä on todella hyvä ja pystyy selvittämään hankalia asiakokokonaisuuksia. Nykytyö on sellaista, että pitää pystyä selvittämään tosi hankalia asioita...ja jotta niitä saa selville, niin pitää pystyä saamaan muiden ihmisten tiedoista asioita irti. Eli pitää olla ryhmätyötaitoja. Ja näitä ei ole ainakaan meidän työpaikan akateemisilla. Olen perehdyttänyt työhön todella monia ihmisiä, ja kaikkein hankalimmat tapaukset ovat olleet akateemisia. Helpoimmat tapaukset amk:n tradenomit. Heillä on paljon valmiiksi sellaisia taitoja joita työelämässä tarvitaan. Kuten ryhmätyötaitoja ja hyvät perusjärjestelmien käyttötaidot. [/quote] Yliopistoon päätyvät myös usein iisisaat mutta valitettavan epäsosiaaliset yksilöt. Yliopistoissa opetetaan kirjviisautta mutta ei käytäntöä. Yliopistosa ulkoaluku on tärkempää kuin itse oppiminen ja tarvittavien tietojen etsiminen esim. netistä. [/quote] Miten niin ulkoaluku tärkeämpää? Yliopisto on tiedekorkeakoulu, eli siellä nimenomaan opitaan olemaan kriittisiä, hakemaan tietoa ja tarkastelemaan näitä lähteitä kriittisesti. Opitaan tekemään tutkimusta ja sitä ei tehdä pelkästään ulkoa lukemalla. Yliopiston käynyt oppii ehkä jopa kriittisemmäksi mitä tulee eri lähteisiin kuin jos vertaa AMK:hon.
[/quote]
Ihan samanlaista meninkiä kuin koulussa. Juurikin luetaan ne materiaalit ja kirjat jotka on pakko. Ei noissa nyt hirveästi tarvitse netistä mitään hakea.
Minä tulen akateemisesta perheestä, jossa jauhetaan koko ajan akateemisuudesta. Kuinka jonkun tuttavien perheelle kävi kauhea tragedia, kun joku lapsista (epäonnistunut yksilö) menikin ammattikouluun tai oikeastaan vielä pahempaa, nai ei-akateemisen ja joutui näin proletaarien keskelle. Mutta huh sentään, heidän omat lapset ovat sentään kaikki akateemisia, naivat akateemisia, seurustelevat akateemisten kanssa, asuvat akateemisten ympäröimänä. Duunareitten kanssa ollaan tekemisissä, jos tarvitaan esim. mökkitien lanausta tai muuta vastaavaa.
Minua ahdistaa tämä perheeni niin vietävästi!