Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanaa kun joulu on ohi

Vierailija
26.12.2014 |

Kärsin vakavasta masennuksesta ja ahdistuhäiriöstä, ja molemmat pahenee aina marraskuussa, kun jouluhössötys alkaa, ja kulminoituu jouluaattoiltana. Minulla jouluun liittyy vielä paljon menetyksiä, surua, yksinäisyyttä ja traumoja, joten se pahentaa tilannetta entisestään. Mutta en siis lapsenakaan tykännyt erityisemmin joulusta sitten kymmenvuotispäivän jälkeen, vaikka lapsuuden joulut oli ihan mukavia.

Joulussa pahinta on se, että siitä ei saisi olla tykkäämättä. Pitäisi olla sitä joulumieltä. Kun kerrot, että joulu ahdistaa tai et vaan pidä siitä, silti ihmiset toivottaa väkisin "HYVÄÄ JOULUA!" ja käskee syömään puuroa manteleilla ja menemään joulukirkkoon ja katsomaan jotain vitun Lumiukkoa telkkarista jne jne. "Kyllä se joulumieli sieltä löytyy!!!" Miksette voi ymmärtää, että osalle ihmisistä joulu on vuoden pahinta aikaa? Ei tarvi tyrkyttää sitä "jouluiloa" tai tunkea joulua kurkusta alas. 

Nyt on heti jo helpompi olo, kun ensi jouluun on kokonainen vuosi :) Ja tästäkin selvisin hengissä, tosin masennuslääkityksen avulla. Bentsoihin en sentään turvautunut, tällä kertaa, vaan valeriaanaan, meditaatioon ja kukkaterapiaan.

Ensi vuonna aion välttää kaikkea sosiaalista mediaa, ja se varmasti auttaa myös. Se jouluhehkutus on jotain niin hirveää, kun itse kärsii tästä juhlasta uskomattoman paljon. Ja paljon pahempiakin jouluja on ollut, monta todella synkkää, jolloin harkitsin itsemurhaa. Eli joulumieltä vaan kehiin! 

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Jouluna masennus monella pahenee, ja joka paikka paitsi baari on kiinni. Kirjasto, terveyskeskus, kaikki. Mihinkään auttavaan puhelimeen en soittele. 

Tänään vähän jo aurinkokin ilmestyi ja päivät alkaa pitenemään. :) 

Vierailija
2/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Lapsille täytyy väkisin jotain joulua laittaa, vaikka mieluummin vaan kääriytyisin peiton alle. kaverit ja suku pitää ilonpilaajana, jos uskallan sanoa etten nauti joulusta. ON PAKKO KOSKA JOULUMIELI! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, varaudu jouluihmisten aggressioon. Kaikkien on pakko tykätä Suomessa joulusta. 

Vierailija
4/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa että joku pitää joulusta, mutta tuntuu tosi kurjalta että ihmiset sanovat mua kurjaksi jos uskallan sanoa etten niin välitä joulusta. Lasten takia totta kai olen innostunut pakollisista asioista, mutta jos itse saisin valita niin olisin viettänyt nämä vapaapäivät kuin pitkän viikonlopun - nukkuen.

Vierailija
5/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yliviivaan koko joulun kalenterista. En noteeraa sitä mitenkään. En osta kortteja, en lahjoja, en mitään. En kato jouluohjelmia (joka vuosi ne samat kuitenkin). 

Jos joku toivottaa hyvää joulua, sanon, kiitos, mutta en vietä. Sama kun toivotettais jotain ramadania ei-muslimille.

Kirkosta olen eronnut.

Vierailija
6/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä turpas kiinni ka ovi lukossa, niin saat nauttia elämästä ilman joulua!

Vierailija
7/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:16"]

Mä yliviivaan koko joulun kalenterista. En noteeraa sitä mitenkään. En osta kortteja, en lahjoja, en mitään. En kato jouluohjelmia (joka vuosi ne samat kuitenkin). 

Jos joku toivottaa hyvää joulua, sanon, kiitos, mutta en vietä. Sama kun toivotettais jotain ramadania ei-muslimille.

Kirkosta olen eronnut.

[/quote]

Aion kokeilla tuota ensi vuonna. Ehkä se helpottaisi vähän.

ap

Vierailija
8/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:16"]

Pidä turpas kiinni ka ovi lukossa, niin saat nauttia elämästä ilman joulua!

[/quote]

Valitettavasti ei ole niin helppoa eristäytyä kaikesta jouluhälystä. Ja jo sen joulun lähestymisen tiedostaminen saa ahdistumaan. Se on kuin odottaisi jotain katastrofia. Jatkuvasti pala kurkussa ja epämääräinen pelko. Ei sitä voi ymmärtää, jos ei kärsi tästä.

ap

Vierailija
9/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumasennus on ihan todettu asia. Joillakin on kyse vain alakulosta tai yksinäisyydestä, tai kaamosoireista, mutta masennusta muutenkin sairastavien oireet yleensä pahenee, kun on niin vahva yhteisöllinen paine olla iloinen ja joulumielellä. Ihmiset saattaa suuttua jos kerrot rehellisesti, että joulu on sinulle kamalaa aikaa ja jopa vihaat sitä, vaikka se on ihan yhtä luonnollista kuin se, että joku tykkää joulusta kuin hullu puurosta. 

Suomessa elää yhä vahva konsensus perinteisen joulun suhteen, vaikka monikulttuurisuuden lisääntyessä se toivottavasti vähenee. Kun kaikki ei tosiaan joulua noteeraa mitenkään. 

Vierailija
10/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:22"]

Joulumasennus on ihan todettu asia. Joillakin on kyse vain alakulosta tai yksinäisyydestä, tai kaamosoireista, mutta masennusta muutenkin sairastavien oireet yleensä pahenee, kun on niin vahva yhteisöllinen paine olla iloinen ja joulumielellä. Ihmiset saattaa suuttua jos kerrot rehellisesti, että joulu on sinulle kamalaa aikaa ja jopa vihaat sitä, vaikka se on ihan yhtä luonnollista kuin se, että joku tykkää joulusta kuin hullu puurosta. 

Suomessa elää yhä vahva konsensus perinteisen joulun suhteen, vaikka monikulttuurisuuden lisääntyessä se toivottavasti vähenee. Kun kaikki ei tosiaan joulua noteeraa mitenkään. 

[/quote]

Hyvin sanottu. Mun joulumasennus ja etenkin se ahdistus pahenee joka vuosi. Nyt kävin hyvissä ajoin lekurissa hakemassa bentsot ja selvisin jotenkin yli siitä. Kissaa halaten :) 

Vierailija
11/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, että syyllistetään siitä, ettei tykkää joulusta. Kiva on siellä suvun keskellä kuulla olevansa ilonpilaaja tms. Vaikka en siis aktiivisesti kerro, että joulu ahdistaa jne, vaan en vaan pysty teeskentelemään mitään jouluiloa. 

Jos olisi rahaa, lähtisin ulkomaille jonnekin pakoon koko joulua. 

Vierailija
12/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ahdistavaa kun ihmiset ympärillä nauttivat elämästään ja haluavat muille hyvää. Joopajoo.

Vierailija
13/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä siinä ahdistaa, kun Joulun voi viettää haluamallaan tavalla. Kai se ottaa päähän, kun suurin osa pystyy nauttimaan pitkistä vapaista, tunnelmasta ja hyvästä ruoasta.Joulu on antamisen ja hyvän tahdon aikaa, mutta SEHÄN ON KAUHISTUS NÄILLE MÖRÖKÖLLEILLE! 

Vierailija
14/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:12"]

Ap, varaudu jouluihmisten aggressioon. Kaikkien on pakko tykätä Suomessa joulusta. 

[/quote]

No ei siinä kauan tosiaan mennyt. 

ap

Vierailija
15/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:39"]

Ja mikä siinä ahdistaa, kun Joulun voi viettää haluamallaan tavalla. Kai se ottaa päähän, kun suurin osa pystyy nauttimaan pitkistä vapaista, tunnelmasta ja hyvästä ruoasta.Joulu on antamisen ja hyvän tahdon aikaa, mutta SEHÄN ON KAUHISTUS NÄILLE MÖRÖKÖLLEILLE! 

[/quote]

Ai että masennuksesta ja ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät kuten ap on "MÖRÖKÖLLEJÄ"? Se on ihan fakta, että monella jouluna sairaus pahenee, eikä silloin pääse edes lääkäriin. 

Mutta hyvin tuli tosiaan taas todistetuksi se, että kaikkien on pakko tykätä joulusta. Se vain pahentaa masentuneen tai ahdistuneen oloa. Joulua yritetään väkisin tunkea kurkusta alas, ja jos et ole jouluihminen, olet huono ihminen.

t. ilonpilaaja masentunut

Vierailija
16/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:39"]

[/quote]

Menisikin noin, mutta esim meillä saadaan joka joulu riita aikaan siitä kun miehen vanhemmille on pakko mennä. Tämä ei ole paha, mutta miksi siellä pitää viettää koko päivä? Mulle paras tapa viettää joulua olisi villasukat jalassa peiton alla piirrettyjä katsellen mutta miehelle tämä ei käy koska joulu on laatuaikaa läheisten kanssa ja jos kehtaan olla eri mieltä niin olen paskanaama. Sekään ei käy että mies menisi vanhemmilleen yksin, mun on pakko olla mukana.

Mies ei ole koskaan antanut kunnon vastausta kysymykseeni miksi se olen minä, joka joka ainut joulu joutuu joustamaan. Mua ei haittaa että joku on aidosti iloinen joulusta, mutta miksi minun pitäisi ottaa osaa väkisin siihen iloon? Anteeksi avautuminen.

Vierailija
17/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:41"]

[/quote]

ap

[/quote]

Teissä on pahasti mennyt pieleen jotain. Joulumieli syntyy koristeluista, jouluvaloista, kynttilöistä, muiden muistamisesta, ruoasta, suklaasta, ulkoilusta, ulkotulista. Kai se synkkyys on niin kivaa.

Vierailija
18/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:34"]

Onhan se ahdistavaa kun ihmiset ympärillä nauttivat elämästään ja haluavat muille hyvää. Joopajoo.

[/quote]

Ei se ole toiselle hyvän tahtomista, jos yrittää väkisin saada ahdistuneen nauttimaan asiasta, joka tuottaa akuuttia kärsimystä. Vähän kuin käärmepelkoisen kaulaan käärisi kuningasboan. 

Nauttikaa joulusta ihan rauhassa, mutta ymmärtäkää, että joillekin se on vuoden pahin aika. 

Vierailija
19/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:41"]

[/quote]

ap

[/quote]

Teissä on pahasti mennyt pieleen jotain. Joulumieli syntyy koristeluista, jouluvaloista, kynttilöistä, muiden muistamisesta, ruoasta, suklaasta, ulkoilusta, ulkotulista. Kai se synkkyys on niin kivaa.

[/quote]

Niin onkin mennyt vikaan. Minähän sanoin, että sairastan masennusta ja ahdistuneisuushäiriötä, ja joulu saa ne pahenemaan satakertaisesti. Ei se ole kivaa, vaikka voisit niin luulla. Siksi minulla onkin lääkitys. 

Miksei jouluihmisen psyykeen kuulu empatia? Hyvä tahto myös kärsiviä kohtaan? 

ap

Vierailija
20/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:34"]

[/quote]

Ei se ole toiselle hyvän tahtomista, jos yrittää väkisin saada ahdistuneen nauttimaan asiasta, joka tuottaa akuuttia kärsimystä. Vähän kuin käärmepelkoisen kaulaan käärisi kuningasboan. 

Nauttikaa joulusta ihan rauhassa, mutta ymmärtäkää, että joillekin se on vuoden pahin aika. 

[/quote]

Mutta, miksi se on vuoden pahin aika, sille löytyy syy, traumaattinen joulu? Minulla Joulu alkaa 1. Adventista ja kestää Nuutinpäivään, tunnelmoin osan Joulusta yksin, koristelen talon, mies ei ole jouluihminen, mutta siedättyy, siedätyshoito toimii, ei bentsoilla huumaaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi