Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri (toimihenkilö) tekee etätöissä ilmaisia ylitöitä

Vierailija
22.10.2021 |

Jokainen saa toki käyttää vapaa-aikansa miten haluaa, mutta saahan tuo muut näyttäytymään huonossa valossa. Lisäksi se vääristää sitä, miten monta henkilöä oikeasti tarvittaisiin tekemään työtä. Ja kun tämä henkilö on lomalla tai vaihtaa työpaikkaa, niin edelleen odotetaan, että selviydymme samalla henkilömäärällä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tosiaan näe tässä ongelmaa? Eikö teillä ole muuta elämää kuin työ? Itselläni ainakin on mielekkäämpääkin tekemistä. Miksi ajattelette, että on ok tehdä talkootöitä työnantajalle?

Suomalaisilta tosiaan puuttuu elämänilo, on vain työtä, työtä ja työtä.

Ap

No esim. mulla ei ole omasta valinnastani juuri muuta kuin työ. Ei puolisoa, ei lapsia, harrastukset liittyy työhön. Rakastan sitä työtä ja haluan olla siinä huippuhyvä. 

Vierailija
22/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tosiaan näe tässä ongelmaa? Eikö teillä ole muuta elämää kuin työ? Itselläni ainakin on mielekkäämpääkin tekemistä. Miksi ajattelette, että on ok tehdä talkootöitä työnantajalle?

Ap

En oikeastaan näe mitään ongelmaa, kunhan kompensaatio on asiallinen. Sehän on täysin vapaaehtoista. Voi tehdä klo 9-17 jos haluaa tai tehdä enemmän jos haluaa. Tuloksista maksetaan, ei ajankäytöstä. Yleensä vaan tulokset on paremmat, jos tekee töitä silloin kun niitä on. Jos tekee 9-17 niin deadlinet paukkuu väistämättä (=tulokset huonoja ja kompensaatio sen mukainen).

Mulle ainakin sopii, että työnantaja ei kyttää tehtyjä tunteja. Jos töitä on paljon niin teen pitkää päivää. Vastaavasti jos tarvitsee niin lähden kesken päivän hoitamaan sairasta lasta tms. ja teen työt sitten illalla/yöllä. Joustoa on siis molempiin suuntiin. Ja jos on hiljaista niin käyn lenkillä keskellä päivää tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole tehnyt tuntiakaan ylitöitä korvauksetta. Enkä tee.

Vierailija
24/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin enemmän huolissani tuon henkilön jaksamisesta. Meillä noita uupuneita on ollut ja pitkiä saikkuja. Esimiehen pitäisi huomata ja puuttua.

Meillä myös, pyöröovi käy ja muutama on tälläkin hetkellä burniksella. Kellekään ei tule mieleen esimiestyö? He kyllä porskuttavat vailla huolta huomisesta. Luulisi tällä menolla työterveyslääkärilläkin lampun syttyvän päässä, mutta ilmeisesti ei syty tai haluaa olla mykkä ja mielistellä työnantajaa.

Vierailija
25/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä perseennuolijoita on ollut iät ja ajat. Pelko että saa kenkää tai ajatus siitä että lähtee viimeisenä. Totuus on ettei näitä arvosta kukaan.

Vierailija
26/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tilanteen. Tämä tyyppi lähettelee sposteja myös iltaisin ja viikonloppuisin meille muille. Pomo on jo käyttänytkin tätä tyyppiä hyvänä esimerkkinä meille muille. Että on asiakaslähtöinen, sitoutunut, motivoitunut jne.

Siihen voi todeta, että onkohan tämän tyypin työtehon ja osaaminen ihan tehtävien tasalla, jos joutuu illat ja viikonloput käyttämään siihen, että saa hommat tehtyä.

Minua säälittää tällaiset ihmiset. Ei ole muuta elämää kuin työ. Tunnen parikin tällaista, molemmilla lapset aikuisia ja omillaan, ei lapsenlapsia. Ilmeisesti ei haluta viettää kahdestaan aikaa siipan kanssa ja yritetään päteä 24/7 omalla ”kyvykkyydellä”.

Vierailija
27/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee työajan ulkopuolella paljon töitä, ei se välttämättä määrällisesti ole paljon, vaan ko. henkilö on hidas eikä saa tehtyä töitään työaikana. Mun pomo jaksaa jatkuvasti ihmetellä, miten saan samat työt ja enemmän tehtyä kuin edeltäjäni lyhemmässä ajassa. Yksinkertaisesti siksi, että käytän työajan työntekoon ja olen kehittänyt tehokkaampia keinoja tehdä hommia. Pyörää ei kannata keksiä joka päivä alusta asti uudelleen. 

Vierailija
28/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Byää muut on ahkeria ja mä en byää

Vierailija
29/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kukaan ei tiedä, että itse kouluttaudun vapaa-ajalla. Päivän töiden jälkeen jatkan aiheen parissa. Aika monet asiantuntijatyötä tekevät samoin. Me nautitaan valitsemastamme alasta, halutaan kehittyä.

Työpäivän tunnit riittää työn tekemiseen, mutta varsinainen kehittyminen tapahtuu niiden tuntien jälkeen.

Vierailija
30/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kukaan ei tiedä, että itse kouluttaudun vapaa-ajalla. Päivän töiden jälkeen jatkan aiheen parissa. Aika monet asiantuntijatyötä tekevät samoin. Me nautitaan valitsemastamme alasta, halutaan kehittyä.

Työpäivän tunnit riittää työn tekemiseen, mutta varsinainen kehittyminen tapahtuu niiden tuntien jälkeen.

Ilmeisesti kollegasi kouluttautuvat työaikana ja yrittävät hoitaa työasiansa työajan ulkopuolella. Pieleen menee.

Vierailija
31/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tilanteen. Tämä tyyppi lähettelee sposteja myös iltaisin ja viikonloppuisin meille muille. Pomo on jo käyttänytkin tätä tyyppiä hyvänä esimerkkinä meille muille. Että on asiakaslähtöinen, sitoutunut, motivoitunut jne.

Siihen voi todeta, että onkohan tämän tyypin työtehon ja osaaminen ihan tehtävien tasalla, jos joutuu illat ja viikonloput käyttämään siihen, että saa hommat tehtyä.

Hmm. Jos noin on ja tyyppi saa vain saman aikaan kuin muut normityöajalla, sittenhän ei ole ap:n mainitsemia haittoja muille kuten "urakoiden kuseminen" kun yksi liikaa hikipinkona ilmaseksi tekevä nostaa odotuksia. Joten se on vain hänen oma mahdollinen jaksamiisongelmansa, mutta ei häiritse muita.

Usein vaan on niin, että nämä ylityötyypit saa paljon enemmän aikaan kuin vain työaikana tekevät. Ja silloin tulee ap:n mainitsemia ongelmia. Mutta ei siille oikein mitään voi, ja usein tosiaan näitä vielä ylistetään ja palkitaan.

Vierailija
32/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee työajan ulkopuolella paljon töitä, ei se välttämättä määrällisesti ole paljon, vaan ko. henkilö on hidas eikä saa tehtyä töitään työaikana. Mun pomo jaksaa jatkuvasti ihmetellä, miten saan samat työt ja enemmän tehtyä kuin edeltäjäni lyhemmässä ajassa. Yksinkertaisesti siksi, että käytän työajan työntekoon ja olen kehittänyt tehokkaampia keinoja tehdä hommia. Pyörää ei kannata keksiä joka päivä alusta asti uudelleen. 

Noinkin voi olla ja myönnän itse olevani näitä. Ei oikein äly ja lahjat tahdo riittää alalle, joten kompensoin tekemällä 8 h sijaan 12 h päivässä. Niin pärjään. Mutta eihän minunkaltaiset aiheuta kohtuuttomia odotuksia muiden työteholle, koska emme tee enempää kuin jotkut välkymmät työaikana.

Ongelma on se toinen tyyppi, jota myös esiintyy, eli oikeasti hyvät jotka saa jo normaalin määrän aikaan työajalla, mututa tekevät vielä ilmaiseksi lisää. Usein edes kertomatta kellekään että tekevät näin. He haluavat olla kovimpia ihailtuja "guruja"; näyttäytyä superlahjakkuuksina. Saada mainintoja kuukauden työntekijyydestä yms. 

Vierailija
33/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Jos noin on ja tyyppi saa vain saman aikaan kuin muut normityöajalla, sittenhän ei ole ap:n mainitsemia haittoja muille kuten "urakoiden kuseminen" kun yksi liikaa hikipinkona ilmaseksi tekevä nostaa odotuksia. Joten se on vain hänen oma mahdollinen jaksamiisongelmansa, mutta ei häiritse muita.

Usein vaan on niin, että nämä ylityötyypit saa paljon enemmän aikaan kuin vain työaikana tekevät. Ja silloin tulee ap:n mainitsemia ongelmia. Mutta ei siille oikein mitään voi, ja usein tosiaan näitä vielä ylistetään ja palkitaan.

Sitä on tutkittukin, että työajan pidentäminen ei lisää tehokkuutta. Oman havaintoni mukaan työpaikalla jotkut tulevat aamulla aikaisin tai ovat illalla pitkään. Sitten kun muut tulevat paikalle, nämä ovat jopa omia töitäni häirinneet kun vaeltavat huoneesta toiseen luettelemassa töidensä paljoutta ja kertomassa miten pitkään taas eilen meni. Valittamiseen tuntuu aikaa aina olevan.  T. se joka tekee edeltäjäänsä enemmän samassa ajassa. 

Vierailija
34/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan syystäkin palkitaan, jos tekevät hyvää tulosta.

Vierailija
35/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varmaa, että tekee ylitöitä? Minä tykkään tehdä töitä omaa tahtia, välillä ei lounaan jälkeen hotsita tehdä mitään. Päivittelen somet, chattailen kavereiden kanssa, luen kirjaa, katson jakson ohjelmaa, sitten iltapäivän jälkeen teen työt. Voi näyttää ulkopuoliselle, että olen töissä 9-19, vaikka oikeasti pidin parin tunnin tauon päivällä. Tämä on myös työajanseurantaan vaikea merkitä, kun kuitenkin olen työpaikalla ja jos joku työkaveri tai asiakas tavoittelee, niin menen takaisin työmoodiin.

Vierailija
36/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erittäin yleistä niin toimi-kuin ylemmillä toimihenkilöillä. Valitettavasti.

Ja se kulkee nimenomaan heidän itsensä keskuudessa vaikka työnantajalla olisi täysin eri linja! Meillä on töissä ihan sama ongelma, työaikasaldot on käytännössä lähes jokaisella lähellä limiittiä, vaikka tätä on nostettu viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä 60 tunnilla, aikaisemmin sai olla 40 ja nyt 100.

Liukumia ei saisi HRn ohjeen mukaan käyttää ylitöihin ollenkaan vaan ne on jokaisen henkilökohtaista työaikajoustoa varten, mutta käytännössä suurin osa istuu ne ensin surutta maksimiin, ja ottaa vielä lisää töitä kun ei ihan joka päivä mene iltaan asti.

Sitten kuulee keskustelua siitä miten paljon "kehtaa leimata" kun saldot on jo tapissaan, eli leimataan ulos ja jatketaan töitä. Sähköposteja saattaa tulla käytännössä puoleen yöhön asti ja lauantaisinkin.

Esimiehet puhuu jatkuvasti työ- ja vapaa-ajan hallinnan tärkeydestä ym., mutta etenkin nyt korona-aikana on suurimmalla osalla oletus että kaikki on töissä 24/7 ja kun uusi henkilö tulee taloon, ja lähimmät työkaverit toimii näin niin puolen vuoden - vuoden päästä uusikin on yksi heistä. Virallisilla ohjeilla ei ole mitään merkitystä jos malli pitkään talossa olleilta on täysin toisenlainen.

Vierailija
37/54 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ollut etätöissä 1,5v. Avaan aamulla koneen ja laitan illalla kiinni. Kukaan ei vaan ole vielä yhtään työtehtävää antanut😁🤣. Eikä mulla ole etätöistä kiire enää toimistolle kun palkka juoksee silti.

Vierailija
38/54 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/54 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä on yksi tyyppi, joka haalii itselleen paljon töitä, sitten sen tekemisiä saa muut odottaa ja kuitenkin jälkikäteen pitää korjata kaikki. Tekee pitkiä päiviä yksin, kun jotain saa valmiiksi, niin ei kerro miten se on tehty ja muut saa sitten opetella sen alusta ja myös korjata samalla virheet, että sitä voi käyttää tuotannossa. Tätä tyyppiä esimies pitää sitten esimerkkinä, kun vaikuttaa ahkeralta ja luo uutta. Totuus on kuitenkin ihan toinen, oikeasti koko työyhteisö kärsii tästä tyypistä ja tekee hallaa kaikelle.

Vierailija
40/54 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinkin voi olla ja myönnän itse olevani näitä. Ei oikein äly ja lahjat tahdo riittää alalle, joten kompensoin tekemällä 8 h sijaan 12 h päivässä. Niin pärjään. Mutta eihän minunkaltaiset aiheuta kohtuuttomia odotuksia muiden työteholle, koska emme tee enempää kuin jotkut välkymmät työaikana.

Ongelma on se toinen tyyppi, jota myös esiintyy, eli oikeasti hyvät jotka saa jo normaalin määrän aikaan työajalla, mututa tekevät vielä ilmaiseksi lisää. Usein edes kertomatta kellekään että tekevät näin. He haluavat olla kovimpia ihailtuja "guruja"; näyttäytyä superlahjakkuuksina. Saada mainintoja kuukauden työntekijyydestä yms. 

Mieheni oli nuorena tällainen joka teki paljon koko ajan. Enää ei tee yhtään ylimääräistä ilmaiseksi eikä ole siinä työpaikassa ollut enää vuosiin. Lasten lapsuus vain meni töissä ja katuu nyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi