Lopullisen kyllästynyt ikuiseen työttömyyteen - Lähihoitajaksi?
Ainoat työt mihin ikinä onnistun pääsemään on jotkut määräaikaiset ja osa-aikaiset siivoustyöt. Jos nyt lähtisin opiskelemaan, niin ainoa kriteeri on 100% varma työllistyminen valmistumisen jälkeen. Voiko tuota työtä siis tehdä siinä mielessä, että se on vain työtä, josta saa rahaa? Ja tiedetään, työttömänäkin saa rahaa, mutta itse en enää haluaa olla tälläinen kotona loisija. Siivous työllistäisi myös jos opiskelisi tutkinnon, mutta koen sen työn ihan tappavan tylsänä.
Kommentit (73)
Ap, lähde vain rohkeasti tavoittelemaan lähihoitajan ammattia.
Monesti ajatellaan, että työ on lähinnä vaipanvaihtoa, mutta se on todella paljon muutakin!
Vaihtoehtoja ammatin sisällä on, mikä ketäkin kiinnostaa.
Itse en koe omakseni esim työtä lasten taikka vanhusten parissa, mutta eri-ikäisten vammaisten parissa olen ollut lähihoitajan työssä useita vuosia. Työn sisältö on vaihtelevaa, myös vuorotyö itsessään on.
Itse lähtisin laitoshuoltajaksi. Ei olisi vastuuta ihmisistä. Palkka 2000 - 2300 e.
Ihan rahan takia 99% lähihoitajista työtään tekee, niinkuin muistakin ihmisistä. Kutsumus on joku palkanmaksajan keksintö. Onko sinulla kutsumus pyyhkiä perseestä, niistää nenäsi, syödä ruokasi, pukea vaateet päällesi, hoitaa kipusi, ottaa lääkkeeksi?
Sitä lähihoitajan työ on, tehdä ihmisen eteen sitä mitä tämä ei itse pysty, ei olla palvelija vaan niiden asioiden hoitaja ja kirjaimellisesti hyvin lähellä toista.
Tärkeintä on että löydät paikan, jos esimies on hyvä, sellaisia paikkoja on ja niissä on kiva tehdä töitä ja työporukka muodostuu hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan rahan takia 99% lähihoitajista työtään tekee, niinkuin muistakin ihmisistä. Kutsumus on joku palkanmaksajan keksintö. Onko sinulla kutsumus pyyhkiä perseestä, niistää nenäsi, syödä ruokasi, pukea vaateet päällesi, hoitaa kipusi, ottaa lääkkeeksi?
Sitä lähihoitajan työ on, tehdä ihmisen eteen sitä mitä tämä ei itse pysty, ei olla palvelija vaan niiden asioiden hoitaja ja kirjaimellisesti hyvin lähellä toista.
Tärkeintä on että löydät paikan, jos esimies on hyvä, sellaisia paikkoja on ja niissä on kiva tehdä töitä ja työporukka muodostuu hyväksi.
Mun mielestä kuulostaa todella surullista ajatella, että töihin mennään vain ja ainoastaan sen rahan takia. Kyllä silloin on uravalinta tehty väärin jos noin on.
En ole hoitoalalla, mutta uskon että lähihoitajana sinulla on paljon mahdollisuuksia vaikuttaa missä teet työtä ja minkälaisten asioiden parissa. Tekijöistä on pulaa ja siinä mielessä työtä pitäisi riittää kelpo ammattilaiselle.
Ei sinnekään kaikki pääse, vaikka olisi kuinka riski ja kaikin puolin miellyttävä, kaikkien mummojen toiveuni.
Vierailija kirjoitti:
Jatkavat jaksetaan puhua että hoitotyö on kutsumustyö.
Sama tuntuu olevan asiakaspalvelussa kun usein saa lukea ja kuulla niitä "olet väärällä alalla" lauseita.
Jos joskus olen työtön ja jompaa kumpaa opiskelen tai päädyn töihin niin varmaan tulen kerrokaan joka asiakkaalle ettei työ tai he merkitse minulle muuta kuin rahaa.
En ymmärrä miksi minkään työn pitäisi olla muuta kuin rahanlähde.
Näillä resursseilla on ehkä ihan hyvä, että hoitajan työtä ei tehdä kutsumuksesta. Voi sen silti tehdä niin hyvin kuin tilanteeseen nähden pystyy, ei se ole poissuljettu.
Vierailija kirjoitti:
Entinen laitoshuoltaja täällä, ei sekään homma mitään ihanuutta ole. Joka päivä tyhjennät roskiksia, siivoat WC:t, petaat sänkyjä, tarjoat ruokia, pyyhit pöytiä ja lattioita, kaikki pitäisi hoitaa hirveässä kiireessä samalla, kun kaikki kohtelee sinua just niin kuin olet vaan joku surkea pikku siivooja.
Eihän siinä työssä työt tekemällä lopu. Ja kuka kumma noin huonosti kohdellut?
Itse koen työni erittäin tärkeäksi laitoshuoltajana. Ei ole ollut pelkoa lomautuksista.
Mä en ainakaan osais lähärinä tehdä mitään potilaiden akuuttitilanteissa, vaikka olis mikä ea-koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuulostaa todella surullista ajatella, että töihin mennään vain ja ainoastaan sen rahan takia. Kyllä silloin on uravalinta tehty väärin jos noin on.
Ei se tarkoita, että työssä ei viihtyisi, tekisi sitä hyvin, kokisi sitä tärkeäksi, olisi hyvä työssään jne. Tuota kaikkea koen olevani, mutta mikään kutsumus se ei ole, ne, jotka kokevat kutsumusta luultavasti pettyvät ja loppuun palavat työssä nopeammin, kiitos kun aika usein on, olet paska ja teet huonosti työsi, asiakkaalta, jolla on paha olla itsensä kanssa, usein myös muulta yhteiskunnalta, onneksi olen paikassa jossa kiitosta ja tukea saa myös pomolta ja omaisilta.
Kyllä minä töissä käyn, että saan rahaa elämään ja antaahan se tarkoitustakin, mutta, jos rahaa olisi tarkoituksen helposti keksisin muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Sama tuntuu olevan asiakaspalvelussa kun usein saa lukea ja kuulla niitä "olet väärällä alalla" lauseita.
Jos joskus olen työtön ja jompaa kumpaa opiskelen tai päädyn töihin niin varmaan tulen kerrokaan joka asiakkaalle ettei työ tai he merkitse minulle muuta kuin rahaa.
Työn pitäisi olla muuta kuin rahanlähde ihan sen sun oman henkisen hyvinvoinnin kannalta. Toki ymmärrän, että väliaikaisesti moni joutuu tekemään hommia joista ei niin nauti elättääkseen itsensä ja perheensä, mutta jos työ ei tee onnelliseksi niin ei siihen kannata koko loppuelämäänsä tuhlata vaan alkaa miettiä muita vaihtoehtoja miten ne rahat saisi käärittyä kokoon kiinnostavammalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan osais lähärinä tehdä mitään potilaiden akuuttitilanteissa, vaikka olis mikä ea-koulutus.
Kummasti sitä osaa, minä1kin luulin että huudan vaan suoraa huutoa kun näen enemmän verta, kylmäpäisesti soitin 112 ja aloitin elvytyksen kun muita ei paikalla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ala laikkariksi. Palkka ei päätä huimaa, 2000e tai jopa vähä sen alle, mutta kiva työ ja sisältää muutakin kuin siivousta. Ja heistä on PULA. Työ itsenäistä, ei pomo läähätä niskassa.
Vaihdoin alaa kokonaan. Olen edeltävältä koulutukseltani laitoshuoltaja ja tein määräaikaisena töitä vuosia sairaalassa.
Vakituista paikkaa en ikinä saanut ja syy oli se, että esimiehet eivät pärjänneet nykyistenkään vakituisten kanssa. Helpompaa kuulemma toimia määräaikaisten kanssa.
Lappiin hotelliin tai ravintolaan töihin
Pyhännälle Feelian ruokatehtaalle.
Aina on vaihtoehtoja lähihoitajan työlle.
Yksi on hoiva-avustaja, ei tarvii käydä tylsiä lääketenttejä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, työntäkää p e r ä s u o l e en n e tämä kutsumustyö. Ei ole.
Älä missään nimessä lähde lähäriksi opiskelemaan. Jos et pidä työstä, niin sinun on pakko sitä silti tehdä. Fyysisesti raskasta, vastuu on suuri. Mieluummin laikkariksi, palkka on melkein sama, mutta työ iisimpää, koska ey ole potilaista vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi minkään työn pitäisi olla muuta kuin rahanlähde.Ihan oikeasti, työntäkää p e r ä s u o l e en n e tämä kutsumustyö. Ei ole.
Niinpä, kutsumustyössä riittää, että on kutsumus, osaamista ja ammattitaitoa ei tarvitse olla ja palkkaakaan ei tarvitse maksaa.
Miksi täällä tyrkytetään tuota laitoshuoltajaa joka tuutista, kun se ei kiinnosta? Minusta lähihoitaja vaikuttaa kiinnostavalta juuri siksi, koska koen sen olevan vastuullisempaa ja haastavampaa. En nyt ihan tuulesta temmannut tuota, kyllä se myös kiinnostaa. Onhan töitä myös vaikka talonrakentajille, putkiasentajille jne, mutta ne hommat taas ei itseäni kiinnosta pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä tyrkytetään tuota laitoshuoltajaa joka tuutista, kun se ei kiinnosta? Minusta lähihoitaja vaikuttaa kiinnostavalta juuri siksi, koska koen sen olevan vastuullisempaa ja haastavampaa. En nyt ihan tuulesta temmannut tuota, kyllä se myös kiinnostaa. Onhan töitä myös vaikka talonrakentajille, putkiasentajille jne, mutta ne hommat taas ei itseäni kiinnosta pätkääkään.
Jos lähihoitajan työ on se mikä kiinnostua sua kaikista eniten niin toki ihmeessä lähde sitä opiskelemaan. Ota kuitenkin hyvin selville mitä lähihoitajan työ sisältää ja millainen se palkkaus tulee olemaan ettei sitten myöhemmin tule yllätyksiä ja työ ei vastaakaan odotuksiasi.
Tämä!