Minkä ikäisenä sinulta viimeksi kysytty paperit alkoholia ostaessasi aikuisena?
Ilahduin eilen kun kysyttiin kassalla paperit, olen 41.
Kommentit (64)
1994, olin tuolloin 29 vuotias ja nykyinen käytäntö ei ollut vielä voimassa.
En muista, milloin viimeksi Suomessa, mutta viimeksi olen esittänyt paperit alkoholia ostaessani New Yorkissa kun olin 50. Oletan, että kyseinen kassa kysyi myöhään illalla kaikilta sen enempää ikää arvioimatta.
Ei ole koskaan kysytty alkoholia ostaessa (eikä jos olen jollekin tupakkaa ostanut, itse en polta), eikä silloinkaan kun kävin vielä ravintolassa/baareissa (n. 42-vuotiaaksi asti). Aina päässyt sisään tuosta noin vaan, jopa alaikäisenä 16-17-vuotiaana.
Olen joutunut henkkareita näyttää vain ns. 'virallisissa' yhteyksissä, mm. pakettia tai uusia henkkareita hakiessa tai aikoinaan jossakin Kela- asioinnissa.
Ilmeisesti aina ollut jotenkin tarpeeksi vanhan näköinen tai luotettavan näköinen (?), joten henkkarit saa pölyttyä lompakossa ihan rauhassa.
N47
8 vuotta sitten, 32-vuotiaana Alkossa ja epäilen, että sekin johtui siitä, että hikoilin kuin pieni sika ja näytin ehkä siksi vähän epäilyttävältä. Tuskin ainakaan alaikäiseksi luulivat.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä aina jotka onnesta soikeana luulee olevansa nuoren näköisiä. Vasta just nelikympinen nainen kiemurteli onnesta myyjä vaan tokas on niitä vanhemmilta kin kysytty. Ho Ho hoo
(Saman tyyppinen aloitus oli jo aiemmin, mut))
No ei nyt ihan,
Olin itse 45 vuotias, kun meni yliopiston järjestämiin pippaloihin, jotka oli ravintolassa.
Minulta kysyttiin paperit.
Luulen syyksi:
-Minun ikäinen nainen oli etsintäkuulutettu.
-portsari luuli minun olevan Alkon tarkastaja.
-pokaus yritys😊
Käytökseni oli niin epävarmaa, koska en ole juurikaan käynyt ravintolassa,. ( en edes tiennyt minne takki jätetään).
Summa summa, muulla seurueelle oli hauskaa,
Kun löydettyäni heidät, kerroin tapahtuneen.
Pari kk taaksepäin sitten kysyttiin, olen 32
Onko nämä kysyjät muuten olleet yleensä nuorempia vai vanhempia? Itse olen huomannut, että kysyjä on yleensä itseäni selvästi nuorempi myyjä. Onko kyseessä sitten epävarmuus esim. uudessa työssä? Vai onko parikymppisen vaikeampi hahmottaa onko asiakas 30 vai 40? Omalta kohdalta voin sanoa, että minun on helppo sanoa kuka on selvästi minua nuorempi, mutta jos minun pitää arvioida onko joku 50 vai 60, niin tehtävä ei olekaan enää niin helppo.
Aina kysytään mutta olen vasta 29
Prismassa kysyttiin juuri kun ostin 0,5% olutta. Olen 40 v.
Tänään viimeks kun ostin olutta ja oon 48v nainen.
Eilen ostin olutta ja rouvanen kysyi henkkarit maskin alta. Ikää pian 36 v
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä kysyjät muuten olleet yleensä nuorempia vai vanhempia? Itse olen huomannut, että kysyjä on yleensä itseäni selvästi nuorempi myyjä. Onko kyseessä sitten epävarmuus esim. uudessa työssä? Vai onko parikymppisen vaikeampi hahmottaa onko asiakas 30 vai 40? Omalta kohdalta voin sanoa, että minun on helppo sanoa kuka on selvästi minua nuorempi, mutta jos minun pitää arvioida onko joku 50 vai 60, niin tehtävä ei olekaan enää niin helppo.
Yleensä nuorempi kysyjä kuin itse olen, mutta on kysynyt itseäni vanhemmatkin myyjät.
ap
Tietysti jos on pakko kysellä, niin eihän sille mitään mahda, mutta minulle kyseinen toimenpide ei aiheuta mitenkään imarreltua oloa. En ole kyllä vuosikausiin alkoholia ostanut. Mutta ei olisi pitkälle yli kolmekymppisenä miehenä mitenkään hauskaa, että luultaisiin vasta peruskoulun päättäneeksi, alle 18-vuotiaaksi finninaamaksi.
40-vuotiaana, sen jälkeen lopetin alkoholin. Alkossa lähinnä kysytty ja yleensä ei ole ihan nuoria myyjät olleet. Nyt maskiaikaan kysytty paperit pari kertaa 44-vuotiaana tupakkaa ostaessa.
Papereita alettiin minulta kysyä vasta 30 täytettyäni. Sitä ennen ei kyllä koskaan kaupoissa, jossain nuorison suosimissa baareissa korkeintaan. Näinkin voi siis mennä.
20v,kun ei ollut henkilötodistusta,ei annettu..olin niin pennun näköinen.
Olen nyt 41, ja viimeksi kysyttiin hetki ennen kuin piti ruveta käyttämään maskeja kaupoissa. Hauskinta tässä on se että mieheni on samanikäinen, ja häneltä on kysytty maski"pakon" jälkeen vähän väliä papereita, vaikka aiemmin ei kysytty!