14v:aan köyhin joulu ikinä kommentti :c
No niin, oli sitten köyhin joulu ikinä..
Lapsen kanssa oltiin etukäteen sovittu, että saa itse valita joululahjansa. Ne ostettiin ja tilattiin jne. Tottakai ne tuli ennen joulua ja tyttö halusi ne heti itselleen ja saikin.
Ne oli ihan arvokkaita lahjoja, jopa joku meikki niin kallis, etten olisi ostanut, ilman että se nimenomaan tuli joululahjaksi.
Joulupukki toi sitten vaan ihan jotain pientä, suklaata ja sen tapaista, kunhan nyt oli paketteja.
Sitten tuli ilta ja tyttö itki ja kertoi, että kaverit ovat saaneet vaikka mitä joululahjoja ja kun häneltä kysytään mitä sai...hän sai suklaata.
Voi rähmä, tottakai tajuan ettei se ole kivaa, mutta vaikka selitin ja kertasin tytölle ne jo etukäteen saamansa lahjat, ei se helpota hänen pettymystään.
Ei mennyt sitten oikeen tämäkään, vaikka asia etukäteen hyväksi yhdessä sovittiin.
Kommentit (81)
Kiitos 20. viestin kirjoittaja.
Noinhan asiat menee. Itselle vaan tuli niin isona yllätyksenä, että meidän suunnitelma oli susi. Olin onnellinen kivoista lahjoista ja sitten tulikin tuo kommentti "No niin, oli sitten köyhin joulu ikinä.." en osannut odottaa sitä kun olin vain tyytyväinen.
ap
Outoa käytöstä. Meillä teinit ei todellakaan vertaa mitään joululahjoja kavereiden kanssa, sehän on pikkulasten hommaa.
On muuten aika kova summa rahaa pistetty joululahjoihin. Satoja euroja.. Ei ole kaikilla varaa lahjoa lapsiaan noin, esim. pienipalkkaiset yh:t tai työttömät toimeentulotuet varassa olevat.. Ehkä voit näin jälkikäteen käydä asiaa ystävällisesti lapsen kanssa puhumalla läpi, lasket summia ja kerrot hänelle miten paljon mihinkin lahjaan meni. Muistuttelet, että olitte yhdessä sopineet lahjojen tulevan jo etukäteen käyttöön. Kyllä hän asiasta hänelle puhuessasi ymmärtää saaneensa jo kalliita lahjoja etukäteen, jos on vaan ihan normaaliälyinen lapsi.
kannattaa puhua asiat halki nyt, jottei jää lasta vaivaamaan. Ja tosiaan ensi kerralla ei kannata etukäteen lahjoja antaa. Kannattaa varmaan sanoa sekin jo etukäteen, jottei tule yllätyksenä ensi vuonna.
Heitä se pentu kadulle narkkaamaan, saa miettiä sitten onko köyhää. Vittu mikä hemmoteltu inisijä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:09"]
idiootti kersa kun ei osaa arvostaa noin hienoja lahjoja. Sinuna löisin laskelmat nenän eteen ja ystävällisesti selittäisin että äiti on käyttänyt mammanmussukkaan tänä jouluna 260 e. Jos ei riitä niin jo on kumma. Luomiväripaletti varmasti kelpaa äidillekin ja muut voi myydä pois.
[/quote]
Ok kiitos, happoa haavaan, minulle ja lapselle. Iloista joulua sinullekin.
ap.
[/quote]
Mitä sä oikein toivoit? Onko se niin hirveä ajatus että opettaisit lapsellesi vähän rahanarvoa ja vanhempien kunnioittamista? Pientä kiitollisuutta? Ymmärrätkö sinä että sun kakara sai juuri KAHDENSADANKUUDENKYMPIN edestä lahjoja ja nyt se pyyhkii niillä persettä?! Täällä sinä itket kun on niin kurjaa ja lapsella köyhä joulu.. MITÄ SINÄ HALUAT MEIDÄN SANOVAN?
[/quote]
Jaa'a, ehkä kaipasin jotain muuta...vaikka ymmärrystä ja että en ole ainoa joka näin kokee.
Ei se lahjojen arvo ollut nyt se suurin ongelma, meillä kaikilla on erilaiset budjetit, kyse oli siitä, ettei teinin kanssa asian sopiminen ja toteutus onnistuneet.
Saahan minua ja tytärtä arvostella, sana on vapaa, kuitenkin kerroin asian teille, toki kaikki vastaukset on luvallisia. Se mitä kuitenkin hain, oli joku mukava sana, mutta ehkä se on liikaa.
ap.
Sinun 14-vee on selvästi kypsymätön ja lapsellinen. Meilläkin kallein lahja valittiin yhdessä ja se tuli kotiin reilu viikko ennen joulua. Tyttö oli lahjasta ikionnellinen ja tiesi, ettei tänä vuonna sitten muita isoja lahjoja heru. Hän oli itsekin sitä mieltä, että tämän kalliin lahjan lisäksi ei tarvitse muuta kuin palapelin ja suklaata. Ostimme kuitenkin hänelle muutamia lahjoja ja mitään valitusta ei ole kuulunut, vaan tyttö oli ilahtunut kaikista lahjoistaan.
Koulukavereillekin hän jo tiesi kertoa ennen joulua, että saa tämän kalliin lahjan eikä sitten paljon muuta. Kyllä tuon ikäiset jo tajuavat, että joulun lähellä/alla saadut lahjat ovat joululahjoista pois. Tai jos ostetaan synttärilahjaksi jotain isompaa, että se on samalla joululahja.
Mutta jotain muutakin teillä on mennyt pieleen, jos tuon ikäinen jo meikkaa.
Kyllä minä kokisin epäonnistuneeni kasvatuksessa jos oma lapsi alkaisi tuollaisen draaman asioista jotka saa! Jos tuo ei ole kermaperseen toimintaa niin mikä sitten on?
KAIKKIEN AIKOJEN TURHIN JOULU! ?! MITEN SE KEHTAA?
14-vuotias haluaa jo olla niin aikuinen, mutta kyllä hänessä ajoittain putkahtaa esiin se pieni lapsikin. Ei siinä mitään pahaa ole. Tässä kohtaa se pieni lapsi putkahti esiin. Ei sen kummempaa.
Voisi olla ihan paikallaan ilahduttaa teiniä lähipäivinä jollain kivalla. Käykää vaikka syömässä tai leffassa yhdessä, niin kaikille jää hyvä mieli joulusta.
En ollenkaan tajua miksi JOULULAHJAT annetaan ennen joulua, mitä joululahjoja ne silloin on? 14-vuotias on lapsi ja haluaa joululahjat jouluaatona, ehkä nyt tajusit sen. Ap, mitä odotat meidän sanovat, kun loukkaanut siitä, kun sinulle kerrotaan, että teit tyhmästi.
Meidän 14v tiesi lähes jokaisen paketin sisällön etukäteen. Oli jopa mukana postissa hakemassa yhtä lahjaa - silti se käärittiin pakettiin ja sai kaine vasta jouluaattona.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:30"]
Sinun 14-vee on selvästi kypsymätön ja lapsellinen. Meilläkin kallein lahja valittiin yhdessä ja se tuli kotiin reilu viikko ennen joulua. Tyttö oli lahjasta ikionnellinen ja tiesi, ettei tänä vuonna sitten muita isoja lahjoja heru. Hän oli itsekin sitä mieltä, että tämän kalliin lahjan lisäksi ei tarvitse muuta kuin palapelin ja suklaata. Ostimme kuitenkin hänelle muutamia lahjoja ja mitään valitusta ei ole kuulunut, vaan tyttö oli ilahtunut kaikista lahjoistaan.
Koulukavereillekin hän jo tiesi kertoa ennen joulua, että saa tämän kalliin lahjan eikä sitten paljon muuta. Kyllä tuon ikäiset jo tajuavat, että joulun lähellä/alla saadut lahjat ovat joululahjoista pois. Tai jos ostetaan synttärilahjaksi jotain isompaa, että se on samalla joululahja.
Mutta jotain muutakin teillä on mennyt pieleen, jos tuon ikäinen jo meikkaa.
[/quote]
14v meikkaa??? Avaa silmäsi ja meikkaus on aika pieni synti 14v keskuudessa.
Ok, olen siis epäonnistunut, tyhmä kasvattaja, lapseni on kiittämätön, kypsymätön, lapsellinen vähä-älyinen meikkaava kermaperse drama queen. Mutta hieno juttu, kaikilla ei mene näin hyvin jouluna.
ap.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:31"]
Kyllä minä kokisin epäonnistuneeni kasvatuksessa jos oma lapsi alkaisi tuollaisen draaman asioista jotka saa! Jos tuo ei ole kermaperseen toimintaa niin mikä sitten on? KAIKKIEN AIKOJEN TURHIN JOULU! ?! MITEN SE KEHTAA?
[/quote]
Minä olin teininä nimenomaan noin kauhea, rääkkäsin äitiraukkani puhki noilla draamoillani. Kaikki oli väärin, minä teiniraukka yksin tiesin miten hirveän epäoikeudenmukaisesti ainutlaatuista minääni oli kohdeltu, ja taatusti jaoin jokaisen hirveyden koko kaveripiirin kanssa. Olin ja olen silti hyvin kasvatettu ihminen hyvillä elämän eväillä.
No, se meni ohi ja minusta tuli ihan normaali ihminen. :) Ja nyt olen itse teinin äiti, mikä antaa mukavaa perspektiiviä ja tuo mieleen muistoja joita nyt 30v myöhemmin häpeän ja punastelen.
Voimia teinien äideille, ja hiukan myöhäiset anteeksipyynnöt kaikille jotka kärsivät minun teinivuosistani :)
Mikä tässä on nyt työllä ongelma? Se että sai lahjat etukäteen, vai se että sai kalliiden lahjojen LISÄKSI vielä suklaata ym pientä? Etkö äitinä ole loukkaantunut tytön käytöksestä? Kuvitteliko tyttö, että ne kalliit tavarat oli vaan hyvän käytöksen johdosta vai tiesikö että ne oli joululahjat? Jaksoitko painottaa vielä ennen joulua, että hän on jo lahjansa saanut?
14-vuotias ei kyllä enää ole mikään pikkulapsi, kyllä tuossa iässä jo pitäisi ymmärtää tilanne, jos siitä kerran on sovittu. Noh, eiköhän tuo tragedia kuitenkin unohdu aika pian, toivotaan ainakin!
Joo, saatiin pikkusiskon (14-v) kummatkin kamerat joululahjaksi... No kamerat tuli jo lokakuun lopussa, tilattiin ja hankittiin tänä vuonna kaikki joululahjat ajoissa ja tottakai pikkusisko tahto kameran HETINYTHETI käyttöön ja sovittiin, että ok, mutta se on silti joululahja.
Oli sen verran kallis järkkäri, että loput joululahjat olisi sitten konvehtirasia-karkkipussi-muutama pikkujuttu luokkaa ja sisko tiesi tämän. Itse halusin kamerani kanssa odottaa jouluun.
Eilen sit jaettiin lahjat ja sain kamerani ja konvehtirasiani. Pikkusisko omat suklaat, karkit, päälle ripsarit ja (kalliiman) puuterin.
Lahjat jaettiin ja avattiin, ja kun pikkusisko huomasi, ettei saanut mitään isompaa lahjaa, niin veti kunnon teiniangstangstit päälle... "te pilaatte mun elämän!!!1! Mitä vittua te oikein ajattelitte, mun kaverit sai ties mitä lahjaks ja minä vaan VITTU PELKKÄÄ SUKLAATA SAATANA byhyy *konvehtirasia seinään*".
On uhkaillut eilisestä asti heittää mun kameran seinään, jos sekin ei saa uutta. Ja pikkusiskon kamera on ihan ok, ei mitään fyysistä vikaa. Pikkusisko "suostuisi" myös uusimpaan iPhoneen.
Minä en edes toivonut kameraa, äiti päätti sit tilata minullekkin samalla... Toivoin konvehtirasian, ripsaria ja puuterin, sain konvehtirasian ja kameran - enkä valita. Sisko sai ylimääräisenä meikit ja sen puuterin ja on kiittämätön paska. Sisko on vaan niiiin teini just nyt, että huh huh...
t. 16v
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:39"]
Mikä tässä on nyt työllä ongelma? Se että sai lahjat etukäteen, vai se että sai kalliiden lahjojen LISÄKSI vielä suklaata ym pientä? Etkö äitinä ole loukkaantunut tytön käytöksestä? Kuvitteliko tyttö, että ne kalliit tavarat oli vaan hyvän käytöksen johdosta vai tiesikö että ne oli joululahjat? Jaksoitko painottaa vielä ennen joulua, että hän on jo lahjansa saanut?
[/quote]
Lahjat oli sovittu ihan tarkaan olevaksi joululahjat, ei tainnut muistua....
ap.
Ja niin, pikkusisko tahtoo uuden kameran, koska minäkin sain. Tilattiin meidän kamerat samaan aikaan... t. 16v
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:37"]
Ok, olen siis epäonnistunut, tyhmä kasvattaja, lapseni on kiittämätön, kypsymätön, lapsellinen vähä-älyinen meikkaava kermaperse drama queen. Mutta hieno juttu, kaikilla ei mene näin hyvin jouluna.
ap.
[/quote]
Älä suotta lue noita tyhmiä kommentteja. Palsta-ilkeilijöiden armeija on saapunut haaskalle. Älä suostu niiden uhriksi. Sinä tiedät, että toimit niinkuin parhaaksi näit ja se on hyvä. Elämä jatkuu.
Komppaan kommentteja: "Ahneella on p****inen loppu" ja "No saipahan arvokkaan opetuksen".
Kyllä 14-vuotias tyttö on yleensä kyllin vanha ymmärtääkseen, että etukäteen saadut kalliit lahjat ovat niitä joululahjoja. Varsinkin kun asia on yhdessä puhuttu jo etukäteen vanhemman kanssa. Harva meistä on miljonääri.
Ensi jouluna varmasti parasta, että sitten paketoit etukäteen yhdessä tilatut lahjat 15-vuotiaalle teinityttärellesi etkä todellakaan luovuta niitä ennen joulua, vaikka olisi ostettu jo kesällä ne lahjat. Niin ei tarvitse pettyä.