Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä minua vaivaa? unohtelen ihan perusasioita, esim. menen hakemaan jotain toisesta huoneesta, tulen tyhjin käsin takaisin ja parin minuutin päästä muistan mitä olin hakemassa

Vierailija
22.10.2021 |

En juo enkä käytä mitään lääkkeitä paitsi kuukautiskipuihin. Olen parin viime kuukauden aikana unohtanut mm. jääkaapin oven auki, avaimet oveen, vein varastoon tavaraa ja olin jättänyt ne laatikossa varaston oven eteen. Lisäksi olen kaatunut ihan suoralla tiellä yhtäkkiä kaksi kertaa. Toisella kerralla pääsin itse ylös, toisella kerralla löin takaraivoni katuun ja heräsin acutasta muistamatta tapahtuneesta mitään. Olen meinannut lähteä ulos ilman kenkiä ja takkia. En käsitä mikä ihme minuun on mennyt, olenko sekoamassa? Asun yksin eikä luonani käy ketään, eli ei ole mahdollisuutta että ruokiini ja juomiini olisi laitettu jotakin. Ja juu, alan käydä vainoharhaiseksi. Olen 35v perusterve (tai näin luulin etten näitä unohteluja) normaalipainoinen nainen. Nukun n. 6-7 tuntia yössä sillä se on luontainen unentarpeeni ja herään virkeänä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla muistitestin paikka jos olet jo itsekin voinnista huolissasi.

Vierailija
2/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin muistat mitä olet unohtanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla stressiäkin.

Miten olisi lääkärin tapaaminen?

Vierailija
4/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässäsi on stressiä ja huolia? Ajatukset on jossain muualla kuin siinä mitä tekee.

Vierailija
5/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvin muistat mitä olet unohtanut.

Toki huomaan kun vaikka menen mehua hakemaan ja jääkaapin ovi on auki, tai kun otin polkupyörääni (varastot siinä vieressä) että se tavaralaatikko oli siinä oven edessä. Toisesta kaatumisesta, josta en muista mitään sain luonnollisesti tiedot sieltä acutasta ja näkyväthän ne omakannassakin. Ulko-ovella olen huomannut kenkien ja takin puuttumisen, kun olen astunut paljain jaloin pihalle. Avaimia etsin kissojen ja koirien kanssa, kunnes naapuri koputti ja kysyi ovatko avaimet tarkoituksella ovessa.

Eli en nyt ihan ymmärrä mitä haet tuolla kommentilla?

Ap

Vierailija
6/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat tyypillisiä longcovid -oireita. Onko mahdollista, että olisit sairastanut koronan vaikka niin lievänä, ettet olisi kiinnittänyt siihen huomiota? Nuo kognitiiviset oireet johtuvat siitä, että sars2 tulehduttaa verisuonia eri puolilla kehoa ja silloin, kun se tapahtuu aivoissa, se aikaansaa dementiankaltaisia oireita.

Vierailija
7/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat tyypillisiä longcovid -oireita. Onko mahdollista, että olisit sairastanut koronan vaikka niin lievänä, ettet olisi kiinnittänyt siihen huomiota? Nuo kognitiiviset oireet johtuvat siitä, että sars2 tulehduttaa verisuonia eri puolilla kehoa ja silloin, kun se tapahtuu aivoissa, se aikaansaa dementiankaltaisia oireita.

2 rokotetta otettu, käytän joka paikassa kodin ulkopuolella, missä on muita ihmisiä, maskia ja 2 testiä otettu, negatiivisia.

Ap

Vierailija
8/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikuormittunut mieli. Jostakin johtuva uupumus? Vanha trauma joka on aktivoitunut jostain syystä? Jokin puutostila? Kilpirauhasen häiriöitä?

Lääkäriin mars mars.

Vierailija
9/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmoillaan jokin joka häiritsee aika-ajoin aivojen toimintaa, kasvi tms.

Paras mennä lääkäriin.

Vierailija
10/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 rokotetta otettu, käytän joka paikassa kodin ulkopuolella, missä on muita ihmisiä, maskia ja 2 testiä otettu, negatiivisia.

Ap

Nuo dementiaoireet tulevat viiveellä ja kestävät pitkään. Viime vuonna ei ollut vielä rokotuksia.

Itse epäilen sairastaneeni koronan keväällä -20 ja nyt tämän vuoden -21 kesällä aloin huomata tuota unohtelua. Juuri sellaista kuin kuvasit, lisänä se, että unohdan tuttujen ihmisten nimiä ja esimerkiksi kasvilajeja, jotka olen tähän asti muistanut hyvin.

Vierailija
11/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koko ikäni ollut hajamielinen ja unohtelen tavaroita sinne ja tänne. Esim. opiskeluaikana olin laittanut kirjan jääkaappiin. Unohtanut avaimen oveen ja soitin taloyhtiön huoltomiehelle, että tulee avamaan oven. Kun tuli, niin nauroi mulle, eikä kehdannut laskuttaa. 

Mutta toki ap:n kysymykseen, niin oletko viime aikoina huomannut olevasi stressaantunut, joten ehkä siksi unohtelee näitä arkipäivän asioita. Tai jokin alkava sairaus kyseessä, en todellakaan tiedä vastausta, kun en ole lääkäri, mutta kehoitan menemään sinne, jos kaatuilee, eikä muista tapahtuneesta mitään ja jos kahden kk sisällä tapahtuu muistamattomuutta, niin mielestäni aika hälyttävää. 

Vierailija
12/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua säikytellä mutta veljelläni oli samankaltaisia oireita ja aivoista löytyi kasvain. Onneksi hakeutui varhain hoitoon ja hän on nyt terve ja kasvain on pysynyt poissa kohta 35 vuotta.

Vierailija
13/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin kiireellä kehotan minäkin. Yksittäin silloin tällöin tuollaisia asioita voi sattua kaikille, mutta yhtäkkiä nopeassa tahdissa niin on jo huolestuttavaa. Varsinkin tuo kaatuminen, ihme ettei päivystyksessä tartuttu jo siihen että kaatumisen syytä pitäisi tutkia tai ainakin tilannetta seurata.

Vierailija
14/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut oireet vois hyvin mennä stresin piikkiin, tai jos vastaavaa on ollut aina jollain tasolla, myös add voisi selittää. Nuo kaatumiset on huolestuttavampia. Kannattaa kyllä ehdottomasti käydä lääkärissä varmistamassa ettei ole mistään vakavammasta kyse.

Vierailija
15/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikä ja/tai vaihdevuodet tuloillaan? Sairastit koronan ja sait longcovidin? Alkava muistisairaus..

Vierailija
16/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatuminen voi aiheuttaa neurologisia oireita, kuten muistiongelmia.

Vierailija
17/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauksessasi, varsinkin kun mainitset kaatumisen, hakeutuisin vaikkapa yksityiselle neurologin vastaanotolle jossa tilanne voidaan kartoittaa. Pään kuvaus olisi varmaan aiheellinen.

Vierailija
18/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ainakin yksi outo kaatuminen ennen aivokasvaimen löytymistä. Muitakin tasapaino-ongelmia oli, en tiedä minkä piikkiin menivät. En myöskään halua pelotella, mutta hyvä olisi käydä lääkärissä. Vähän outoa ettei kaatumisen syytä sinulla selvitetty.

Vierailija
19/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi unohtelut on nyt aika arkipäiväisen kuuloisia mutta noi kaatumiset kuulostaa huolestuttavalta. Oletko siis kaatunut ilman syytä? vai tyyliin liukastunut/kompastunut?

Kannattaa käydä neurologilla jos selvinpäin suoralla tiellä alkaa kaatuilemaan.

Vierailija
20/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oho, mulla on ollut longcovid sitten jo 10 vuotta sitten. Älä öyhötä.